Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Den er trippelsjekket.

Har snakket med selgeren, og han mener at det kan være "silen" som ikke sitter riktig.
Så jeg tok en liten prat med en annen kompis, som også har kjøpt seg en slik varmer.
Og han forteller meg at det faktisk er "silen" som egentlig skal holde ilden i gang etter glødepluggen har gjort sitt.
Glødepluggen varmer opp nettingen, og etter den har fyret i gang, vil nettingen/silen holde seg rødglødende, og sørge for forbrenningen.
Hvis nettingen sitter litt feil, vil den ikke tenne.

Så da er det ut med en 12 mm langhylse i morgen og skru det fra hverandre igjen. og prøve å justere nettingen igjen

 

Link to post
Share on other sites

Nettingen skal monteres enn viss avstand fra åpningen, ellers får den problemer. Følger som regel med ett lite verktøy til dette når man kjøper ny rist. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Et lite tips.  Ved oppstarts forsøk der det blir mye røyk i eksosen kan en forsøke å tilføre et lett lufttrykk i forbrenningsinnsug, reguler trykket forsiktig til brenneren går fint og eksosen er normal, la brenneren gå på full effekt for å brenne rent inni der. Glødenettet klarer ikke å gjøre jobben når det er druknet i diesel. Dette er en slags latmannsfix som gjerne gjør susen hvis en har kjørt tom for diesel og så ikke har truffet godt nok med tvangskjøring av pumpe i forhold til når glødepluggen starter og eventuelle oppstartsforsøk med litt for dårlig spenning på glødeplugg.  Du får rett å slett luftet ut tåken og overskuddsdiesel fra brennkammeret.  verdt et forsøk 

Link to post
Share on other sites

Endelig.  

 

Det var ikke så enkelt som man skulle tro.

Jeg endte opp med å knekke av den ene ledningen på glødepluggen, og måtte bestille en ny. Så mens jeg ventet, begynte jeg å se på en original dieselvarmer, av et kjent merke fra Tyskland. Demonterte den i atomer, og var ikke så nøye eller påpasselig. Den har vært defekt i mange år, og bare ligget på hyllen.

Men jeg fikk sett nærmere på brennkammeret, og tatt et par mål.

Endte opp med å bore opp luft hullet til brennkammeret, da det originalt er boret, og ikke støpt. Boret opp til 1,5 mm. Nettingen ble dyttet enda lenger ned i hullet.

Og da den nye glødepluggen kom i dag, var det en kjapp tur på Biltema og hente en 12mm langhylse, som ble utsatt for litt vinkelsliper. Så nå har jeg åpen pipe til neste gang jeg skal bytte plugg.

Koblet alt sammen og forventet egentlig at den skulle sprette igang uten problemer. Men akk nei. Ikke denne gangen heller. Fikk en feilkode E-06 i stedet.

Brukte en time på å måle på viften og teste før jeg oppdaget at jeg hadde fått byttet om på kontaktene på kretskortet. Følte meg som en idiot, og byttet om på tempføleren og viften igjen. Og vipps så var feilkoden borte.

Trykket på knappen og krysset fingrene. Og jo, alt fungerte. Og fortere enn den gamle Eberen var det fyr i denne. 10 minutter senere kunne jeg ta av jakken i båten. Så nå føler jeg endelig at det går den riktige veien.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 9 timer siden:

Endelig.  

 

Det var ikke så enkelt som man skulle tro.

Jeg endte opp med å knekke av den ene ledningen på glødepluggen, og måtte bestille en ny. Så mens jeg ventet, begynte jeg å se på en original dieselvarmer, av et kjent merke fra Tyskland. Demonterte den i atomer, og var ikke så nøye eller påpasselig. Den har vært defekt i mange år, og bare ligget på hyllen.

Men jeg fikk sett nærmere på brennkammeret, og tatt et par mål.

Endte opp med å bore opp luft hullet til brennkammeret, da det originalt er boret, og ikke støpt. Boret opp til 1,5 mm. Nettingen ble dyttet enda lenger ned i hullet.

Og da den nye glødepluggen kom i dag, var det en kjapp tur på Biltema og hente en 12mm langhylse, som ble utsatt for litt vinkelsliper. Så nå har jeg åpen pipe til neste gang jeg skal bytte plugg.

Koblet alt sammen og forventet egentlig at den skulle sprette igang uten problemer. Men akk nei. Ikke denne gangen heller. Fikk en feilkode E-06 i stedet.

Brukte en time på å måle på viften og teste før jeg oppdaget at jeg hadde fått byttet om på kontaktene på kretskortet. Følte meg som en idiot, og byttet om på tempføleren og viften igjen. Og vipps så var feilkoden borte.

Trykket på knappen og krysset fingrene. Og jo, alt fungerte. Og fortere enn den gamle Eberen var det fyr i denne. 10 minutter senere kunne jeg ta av jakken i båten. Så nå føler jeg endelig at det går den riktige veien.

Greit når en finner utav sine egne feil! Deiligt med varme når en jobber, men fant ut selv det var greit å ha en avfukter gående ilag med da det blir endel fukt av det 😅👍

 

Lykke til og kjekt å følge prosjektet, båt kan vær terapi både for kropp og sjel 😊

Link to post
Share on other sites

Har hatt en herlig dag i båten så langt.

Fått radioen til å fungere.

Fått trukket varmeslanger.

Montert ny hovedbryter.

Montert Victron lader.

Og fått flyttet sikringsboksen ned, siden den var i veien for instrumentpanelet.

Dieselvarmeren har kjørt hele dagen, og det har vært såpass varmt, at jeg måtte av med genseren.

Gass og kullos alarm er i boks, og skal monteres i løpet av de neste 10 minutter. Ville bare ta en liten pause, og oppdatere tråden.

IMG_20240201_121832011.jpg

IMG_20240201_135911375_HDR.jpg

IMG_20240201_145154821.jpg

IMG_20240201_145207943.jpg

IMG_20240201_151315503_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SverreOlsen said:

Ser bra ut! 

Takker. Er litt enklere å være i båten, når jeg både kan høre musikk, nyheter, drikke kaffe og skru uten at verktøyet fryser fast i fingrene.

Morgendagen bringer en ny thermocup, da den gamle mistet formen, da jeg satte meg på den. Den var heldigvis tom, men litt surt, når jeg liksom hadde planlagt å starte dagen med å drikke kaffe i båten, mens varmen kommer snikende.

Blir også litt justering av ledninger, da mange av de som sitter i båten er en meter for lange, flere er kveilet opp og hengt opp med strips på diverse plasser. Jeg har en mistanke om at de ansatte på Windy, brukte et standard ledningsnett, og bare kveilet opp det som var for langt. Ser det ofte i nyere båter også.

Ellers blir det litt rydding, montering av de bakre høytalerne. ta mål til puter. Lage litt mere kaffe, og etterhvert ta meg en velfortjent øl.
 

Link to post
Share on other sites

Har selv kjøleskapet fult med brus, og eberspächer på, etter eg fikk musikk på plass blir det desverre til litt avslapping også 😅 Skulle gått over det elektriske hoss meg og, har byttet ut alt av ledninger til lanterner og forbruk rundt i båten, men alt av gammle ledninger henger og endel av det elektriske er fortsatt strøm til bryteren selv om hovedstrømbryterene er av 😅

 

Prøv å la vær og sitte på den nye koppen 😅👍

 

Har du forsterker utenom til anlegget eller er det innebygget i den runde spilleren din? 

 

Gikk selv for en Sony spiller med 4 x 45 watt, spiller med grei nokk trøkk, klart å fint selv om høytalerene fra JBL sikkert hadde hatt godt av en forsterker også 😅

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SverreOlsen said:

Har selv kjøleskapet fult med brus, og eberspächer på, etter eg fikk musikk på plass blir det desverre til litt avslapping også 😅 Skulle gått over det elektriske hoss meg og, har byttet ut alt av ledninger til lanterner og forbruk rundt i båten, men alt av gammle ledninger henger og endel av det elektriske er fortsatt strøm til bryteren selv om hovedstrømbryterene er av 😅

 

Prøv å la vær og sitte på den nye koppen 😅👍

 

Har du forsterker utenom til anlegget eller er det innebygget i den runde spilleren din? 

 

Gikk selv for en Sony spiller med 4 x 45 watt, spiller med grei nokk trøkk, klart å fint selv om høytalerene fra JBL sikkert hadde hatt godt av en forsterker også 😅


Gamle løsninger på ledningsnettet kan være noe herk.
Et glimrende eksempel er naboens båt. den tappet seg for strøm, hva enten hovedbryteren var av eller på.
Begynte å nøste i det, og oppdaget at alle kabler i hovedbryteren var koblet på samme pol.
Klarte ikke å dy meg og pratet med forrige eier, "Nja, Hovedbryteren var jo defekt, så i stedet for å bytte, (som jo var dyrt!) hadde de bare koblet begge batteriene på "out" på bryteren. Så da diode broen i dynamoen gikk til H. så forsvant strømmen langsomt, hele tiden.

Jeg mener å huske at denne spilleren har 4X45W (Måtte faktisk sjekke det, og det har den!) Den har også video utgang, så jeg kan koble den til telefonen og så kan ungene sitte i lugaren og se på tv. (Når det engang blir montert!)
Jeg hadde 2 sett med BOSE marine høyttalere, det ene ble montert i fjord, det andre monterer jeg etter all sannsynlighet i morgen. 
Har funnet frem min koppholder til båten, den skal pusses og lakkeres, og deretter monteres. skal ikke ødelegge flere kopper.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Chilli Solbris said:

Godt å se at du har kommet videre! Og at du kan glede deg over at du får gjort noe!😃😃

Takker. Julen var vanvittig tung å komme gjennom, har hatt mange tradisjoner som er bunnet opp i barna mine.
Min mor var en tusenkunstner, og forbasket flink med hendene sine. Så etter hun døde arvet jeg en del av julepynten som hun selv hadde laget. Deriblant var det 5 håndmalte glasskuler, en til hver av barna og det ble fort en tradisjon, at ungene selv henger kulen sin på treet. Så vi hadde en til overs i år, og måtte finne på en ny tradisjon. Endte med at vi hver især holdt kulen, fortalte et minne vi har om Benjamin, og til slutt hengte minsten kulen på treet.
Jeg har alltid laget pepperkaker sammen med barna, og julepølse. Og det å mangle han i den sammenhengen knekket meg. Jeg gikk helt ned med flagget. Og måtte pent få beskjed av både lege og psykolog om at nå måtte jeg sette ned farten. Man kan ikke jobbe seg gjennom sorgen, den må bearbeides, og er hodet fult av andre ting, så går det ikke.
Så jeg har satt verkstedet på vent, og jobber bare med småprosjekter hjemme. Jeg har ingen plan, men tar hva jeg nå føler for. Og da er det også en stor fornøyelse å dele det med dere. 
Det virker kanskje litt hult og tomt for noen, at jeg finner glede i å poste hva jeg driver på med her inne. 
Men hellere her enn FB.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke hult og tomt! Det er ekte!❤️

Det finnes ingen fasitsvar på hvordan man bearbeider sorgen! Det er ingen feil! Bare riktig! Hva som er rett for deg og dine!

Jeg håper du fortsetter med tradisjonene! De må vare for resten av gjengen! Og for deg!

De skal en gang gi deg tid til å minnes de gode stundene dere fikk med Benji! 
Men alt til sin tid! Og når det er, er så individuelt!

Men en dag vil dere finne veien videre! For dere har flere å leve for! Smile til, le av og med, gråte med, trøste og gi råd og være stolte av. Og se vokse opp!

Og Benji vil alltid være med! Med hele sitt liv! Den tiden han var med dere vil aldri bli borte. Det var hele hans liv! Og det kan dere bære med videre! Sammen. Men alt til sin tid.❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Chilli Solbris said:

Det er ikke hult og tomt! Det er ekte!❤️

Det finnes ingen fasitsvar på hvordan man bearbeider sorgen! Det er ingen feil! Bare riktig! Hva som er rett for deg og dine!

Jeg håper du fortsetter med tradisjonene! De må vare for resten av gjengen! Og for deg!

De skal en gang gi deg tid til å minnes de gode stundene dere fikk med Benji! 
Men alt til sin tid! Og når det er, er så individuelt!

Men en dag vil dere finne veien videre! For dere har flere å leve for! Smile til, le av og med, gråte med, trøste og gi råd og være stolte av. Og se vokse opp!

Og Benji vil alltid være med! Med hele sitt liv! Den tiden han var med dere vil aldri bli borte. Det var hele hans liv! Og det kan dere bære med videre! Sammen. Men alt til sin tid.❤️

Jeg ble ganske rørt av å lese dette. Takk.


Det ble til enda en dag i båten , med ny kopp, som jeg kommer til å gi til min kone, likte ikke utformingen av der hvor jeg skal drikke fra. Men det er nå en annen sak.

I dag ble det til å dra nye ledninger fra vannpumpen og bort til sikringsboksen, En kortere vei.
Monteringen av de to høyttalerne bak og naturligvis trekke kabler. Besluttet meg for å bytte de andre høyttalerkablene, når jeg nå likevel var i gang. og med det måtte gulvet opp. Og jeg skrudde og koste meg, drakk kaffe og hørte på radioen, mens varmeren jobbet i motorrommet. "Herlig" tenkte jeg og skulle akkurat til å begynne å se litt på spagettien under instrument panelet, da telefonen ringte. "Det var rart, den ringer men jeg ser den ikke!!!!!!!!"
Det tok ikke lang tid, før jeg oppdaget hvor jeg hadde lagt den. :headbang:  Jeg hadde brukt lommelykten på den mens jeg hadde gulvet oppe, så den lå og koste seg på bensintanken. Og da var det bare å skru ut alle 26 skruer igjen og få den tilbake i lommen min. 
Har funnet frem min lommelykt, og skal se om ikke jeg kan få montert en telefonholder, slik at det ikke skjer igjen.

Men jeg føler at det er fremgang, og det koser jeg meg med.

Link to post
Share on other sites

Det var to sterke innlegg over å lese fra deg om julen og fra Chilli Solbris. Følger tråden din og jeg er imponert over alt du får til, samt å høre om hvordan du bearbeider det som har skjedd. Alt godt i tiden som kommer :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Du får ha ei god helg! Prøve å ikke sitte på kaffekoppen å gleme mobilen neste gang 😅👍 Her går det i rensing av puter ifra båten, vannet er helt svart gang etter gang, kan anbefale Karcher 6100 hvis du har stoff puter og madrasser som trenger rens 😊

Link to post
Share on other sites

Godt du fant igjen telefonen din!!😃😃 Håper du flirte litt av situasjonen!😂

Det er godt å se at det går fremover! Og det er godt at du også finner mening i kontakten med oss her på forumet. For det gir i hvert fall meg en mening og lese og få følge med i hvordan det går! Føler at jeg får bli kjent med både deg og Benji. Så takk❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen. Det betyr mye for meg å ha en arena uten krav. 

Og jeg har fått lov til å bruke en del av dagen i båten av min kone.

Så det har gått i montering og ledningsnett.

Og jeg har fått unna en del, selv om det ikke ser slik ut. Men selv 4 ledninger på plass og en stereo som fungerer på alle fire høyttalere er et skritt mot mer kos.

Har fått sortert en del av rotet i båten og funnet ut av at jeg må bytte den ene pusseren, da den ikke fungerer. Det sitter heldigvis en på den andre båten, så den napper jeg.

Jeg har fått jobbet meg fremover i båten, og nærmer meg målet mitt med å få trekt putene om.

 

IMG_20240203_135736758.jpg

IMG_20240203_143952262.jpg

IMG_20240203_144000801.jpg

IMG_20240203_144234343.jpg

IMG_20240203_145018117.jpg

Link to post
Share on other sites

Søndag. Og selv min kone begynner å se mot våren. Såå jeg jeg spurte pent om det var greit å trekke om putene i båten. Fikk ok og sprettet den første. Og kastet den direkte i søppelet.

Sjekket de andre og de gikk samme veien.

Stanken fra skumgummien var horribel.

Så en kjapp tur ut i annekset, og en madrass ble utkommandert til nye puter 

Så klippet nye maler ut av papp, tegnet opp på madrassen, kuttet de ut med en brødkniv.

Ryddet bordet på spisestuen og klippet stoffet til. Så må jeg ta en liten pause til i morgen. Har ikke knappenåler nok til å sy puter i kveld.

17070586286491857659615391788601.jpg

Link to post
Share on other sites

Lite tips til gammel båt er ozon maskin! Har i teorien ikke lov å kjøpe dem som privat person lengre men får dem på ebay etc. Får vekk alt av lukt, til og med dårlig skumgummi lukt fra puter 😅 Beste verktøyet for båt, fikk en liten diesel lekasje etter fylling i vinter, vaska godt med en gang men hele båten stinka etterpå. En behandling med ozon og all lukt var vekke igjen 🤩  Alle putene til båten har blitt rensa med tepperenser og så fått seg en behandling med ozon i garasjeboda 😅👍 hvis du leier/kjøper ozon maskin er det viktikgt å ikke gå inn i rommet under behandling, og lufte lenge etter behandling 😅👍 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt at en ozon behandling skal være bra for å bli kvitt "båtlukt". Et vennepar påstår at seilbåten deres ble bra etterpå.

 

Er de ikke slik at det ofte er fukt som er årsaken til at båten etterhvert begynner å lukte "båt" ? I 2007-08 hadde vi en Bavaria 300 Sport, og den satte lukt i alt av klær etc. En observasjon fra den båten var at innsuget til dieselvarmeren var inne i cockpit teltet - og der var det ofte fuktige forhold når varmeren skulle brukes. Resultatet var kjipt inneklima med kllissete sengetøy og - som nevnt - lukten.

 

I de andre overnattingsbåtene jeg har hatt har innsuget til varmeren vært utendørs slik at frisk luft kommer til. 39Sporten lagret jeg også inne hver vinter. Seilbåten står ute for andre gang i mitt eierskap, og jeg har på avfukter innimellom. Forsøker å holde RH under 60% når det er kaldt. Har ikke på varme. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at Ozon maskine ville ha hjulpet mot den stanken. skumgummien gikk mer eller mindre i oppløsning, og den var svart.

Men vi har Ozon maskine på verkstedet, og jeg kan låne den en helg, når vi kommer nærmere sommeren.
Men jeg har ikke så travelt enda.

Båten lå lenge på land før jeg kjøpte den, og den var ribbet, så det var bare et tomt skrog. med gulvet liggende løst på.

Uansett, så ser jeg at vi kommer inn i en ny kuldeperiode, så jeg gleder meg til å se hva dieselvarmeren klarer.

Jeg har store planer for neste vintersesong. Men gleder meg mest til å få den på vannet i år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...