Verrie Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Synes Dospen kommer med veldig godt forslag i innlegg 19, og hans kvalifikasjoner vedrørende dette betviler jeg ikke er meget gode. Han gjør en veldig god jobb på noe av samme måten på sin egen. Såvidt jeg husker, har han også gjort slike jobber på tidligere båter også. Jeg tror derfor du trygt kan gjøre som han foreslår. Utover det, tror jeg skuta di blir utrolig fin. Der er en utrolig flott sjarm på slike båter. Gleder meg til å se fremgangen på denne Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Dette stedet på båten er vel et de steder en aldri skal benytte Reodor-Felgen metoder. Det er her hele grunnkonstruksjonen av båten har sitt "utspring", for å si det slik. Bildet ditt viser at noe av bordgangen faktisk ser ut tilå være vekk. Her ville jeg aldri reparert, men byttet hele bordgangen med friskt og nytt treverk. Det er ikke så vanskelig som man tror :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
trulte Svart 31.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Stilig klassiker, lykke til med videre arbeid! smiley.gif Tusen takk for det. Bruker så mye tid jeg kan i låven sammen med båten.Blir noen timer hver dag. Jeg tror derfor du trygt kan gjøre som han foreslår. Jeg tror også Dospens erfaring langt overgår min, så jeg er lutter øre. Hans forslag høres veldig fornuftig og greit gjennomførbart ut. Dette stedet på båten er vel et de steder en aldri skal benytte Reodor-Felgen metoder. Helt enig! Det er derfor jeg har valgt å ikke gå igang med dette før jeg har fått noen gode råd av noen som vet hva de snakker om. Bildet ditt viser at noe av bordgangen faktisk ser ut tilå være vekk. Det er nok bare slik det ser ut på bildet. Bordet er helt, og friskt. Den bordsiden som skal sitte mot kjølen har fortsatt den avrunningen som skal passe inn i sporet i kjølen. Det er ingen biter som har brukket av. byttet hele bordgangen med friskt og nytt treverk. Det er ikke så vanskelig som man tror :-) Jeg har faktisk tenkt på dette også. Synes dette er et kinkig dilemma. Har tenkt at jeg fort kan komme "på dypt vann" hvis jeg gikk igang med dette. Håpet liksom å slippe det, men det er jo ikke sikkert at det er så vanskelig som jeg har forestilt meg... Sitér dette innlegget Link to post
Blåsa Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Nydelig båt Trulte.... Blir nok til at jeg lager en link til min båt og når jeg får flyttet den. Utrolig mye kunnskap å dra nytte av her på båtplassen.. Legg gjere ut masse flere bilder av båten din. Godt Nyttår Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Dette er ingen vanlig sprekk i et bord. Dette er selve innfestingen i kjølen, og her er det lurt å gjøre det skikkelig. Du kan ikke bare dra bordet inntil med steam, eller annet og så tette med tjære og stry. Bordet må klinkes inn på nytt. Med andre ord festes skikkelig slik det opprinnelig var. Det er da jeg tenker at i stedet for å tulle med et bord som i dag er en cm for smalt, er det bedre å sette inn et nytt bord. Klinke må du uansett. Hva med å konsultere en båtbygger, eventuelt få en pris? Dette kan da umulig bli veldig dyrt. Alternativt setter du i gang selv, etter å ha kjøpt inn\lånt adekvat litteratur. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
trulte Svart 31.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Alt du sier høres også fornuftig ut Marna. Jeg har kjøpt meg "Trebåten" av Ole-Jacob Broch. Synes den er ganske god. Jeg får gruble på det til over nyttårshelgen. Får se om det er noen andre som også kommenterer dette. Jeg husker ikke akkurat nå om bordet er skjøtet eller om det går helt fram i baugen. Hvis det er skjøtet vil vel også kanskje dette gjøre en eventuell bord-bytte-prosess enklere. Jeg regnet med at det ville komme forskjellige tolkninger på hvordan dette burde gjøres. PS. Blåsa. Jeg skal legge ut masse mer bilder etter hvert. Ser fram til en egen tråd fra din side også. Synes jeg drar kjennsel på den hekken på avataren din... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 . Bordet må klinkes inn på nytt. Med andre ord festes skikkelig slik det opprinnelig var. mvh M. Tror du misfårstår litt her Marna da et er innfestningen helt nede mot kjølen det her er snakk om. Dette er spikret med galvanisert spiker fra gammelt av og ikke klinket, ikke mulig å klinke det heller. Tror nok jeg ville hellet mot forborring og bruk av rustfrie skruer i dette tilfellet. Sprekken er neppe 1cm heller når bordet kommer mot sin opprinnelig plassering. Antar denne har forandret seg litt når spikrene har rustet av / saget av. Tviler på at det skal være nødvendig å bytte ut et "gammelt bprd som er helt friskt i veden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Marna Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Den boken har jeg også, en bra bok. Skjønner godt din tvil, og usikkerhet til å gyve løs på slike store oppgaver. Men mange har gjort det før deg, med samme tvil, og kommet meget godt i mål. Med en så flott båt, er kun det beste godt nok. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Marna Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Tror du misfårstår litt her Marna da et er innfestningen helt nede mot kjølen det her er snakk om. Dette er spikret med galvanisert spiker fra gammelt av og ikke klinket, ikke mulig å klinke det heller. Tror nok jeg ville hellet mot forborring og bruk av rustfrie skruer i dette tilfellet. Sprekken er neppe 1cm heller når bordet kommer mot sin opprinnelig plassering. Antar denne har forandret seg litt når spikrene har rustet av / saget av. Tviler på at det skal være nødvendig å bytte ut et "gammelt bprd som er helt friskt i veden Skjønner at du tror jeg misforstår, men det gjør jeg ikke. Slik innfesting kan variere litt, så langt jeg vet. Noen ganger er det spikret, andre ganger klinket igjennom kjølplanken som ligger oppe på selve kjølen, litt avhengig av konstruksjonen. Men gode skruer er aldri av veien, bare påse at en ikke blander metaller her, alt etter som hva som er brukt fra før. Hvis resten av båten er kobberklinket, kan en ikke bruke skruer av syrefast f.eks. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
vikers Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Siden det er eikespanter vil jeg nok tro at den ikke er kobberklinket, så syrefast bør nok være et alternativ. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Desember.2005 Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Rustfri/syrefast går nok bra selv om det er brukt kobbernagler. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
trulte Svart 31.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2005 Kanskje noen av disse bildene kan bidra til å oppklare en eventuell misforståelse. Eller kanskje de kan hjelpe til å få et mer oversiktlig bilde av hvordan bordet er festet. Man ser ikke sprekken tydelig på bildene, men det skulle vel ikke være noen uklarhet om hvor den er hen lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Marna Klare ikke å holde meg meg mer. Det er mulig du ikke misforstår, men dette har du tydeligvis ikke peiling på i det hele tatt. Jeg skal ikke starte noen diskusjon, men jeg blir helt svett av de innleggene dine. Du er på bærtur og har tydeligvis ikke jobbet mye med treverk. Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Jeg forstår det dit hen at du er svært sikker i din sak her Dospen . Jeg har ikke den erfaringen du har og kan ikke si hva som er "på jordet" og ikke, men jeg ser jo hva du har gjort med dine båter og hvor godt resultatet har blitt. I tillegg går andre her på forumet god for deg på en overbevisende måte, så da stoler jeg på at jeg ikke gjør noe riv ruskende galt hvis jeg følger dine råd. Setter også pris på at Marna engasjerer seg i problemet mitt og prøver å hjelpe. Tilbake til sprekken. Fremgangsmåte: frese spor i bordgang, tilpasse lus/bord, lime lus/bord med epoxy til bordgang og skru med syrefaste skruer til kjølen. Dette skal bli nice! Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Marna Klare ikke å holde meg meg mer. Det er mulig du ikke misforstår, men dette har du tydeligvis ikke peiling på i det hele tatt. Jeg skal ikke starte noen diskusjon, men jeg blir helt svett av de innleggene dine. Du er på bærtur og har tydeligvis ikke jobbet mye med treverk. Din svette er ikke mitt problem, og hvis du er uenig i noe av det jeg skriver, kunne du kanskje argumentere på sak, i stedet for slik drittslenging som jeg opplever dette er. Når det gjelder korrosjon er det allmenn kjent at båtbyggere anbefaler like metaller under vann for å begrense denne, derfor skriver jeg at det kanskje ikke er en god ide å bruke syrefast hvis resten er f.eks. kobber. Er dette å være på bærtur? Når det gjelder bordgangen og mitt råd om å bytte denne, tror jeg nok ikke dette er å være på bærtur. Som jeg skrev:" slik det ser ut på bildet, så mangler det en bit av bordet..." på bakgrunn av dette nevnte jeg bytte av bord. Dette har blitt tilbakevist av Trulte, ok, så er bordet helt. Ok så må det på plass på en skikkelig måte, det er her jeg kommer inn på skikkelig innfesting slik det opprinnelig var. Er det å være på bærtur? Jeg har hatt flere trebåter, klinkbygget og kravell, seilbåter, tresnekker og passbåt. Sistnevnte en With i mahogny som jeg helrestaurert med epoxy. Er ingen ekspert overhodet, og kanskje kan du mye mer enn meg, Dospen, men det får da være måte på sleivspark. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
RITS Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Et par bilder av hvordan båten ser ut innvendig nå. Driver å fjerner all den "nydelige" grønne malingen. Skikkelig godt tiltak av en tidligere eier Den grønne malingen er sannsynligvis blymønje, den ble brukt som den tids impregnering og burde egentlig få bli ombord. Snakk med en trebåtbygger og hør hva du kan bruke som erstatning. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
trulte Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 (redigert) Det er en mulighet for at det er det ja. Den "oppfører" seg ikke akkurat som de andre typene maling som har blitt brukt innenbords i denne båten. MEN; jeg hadde ikke tenkt å sette inn treverket med annet enn linolje, terpentin og antiparasitt innvendig. Har hørt fra svært mange hold at treverket kan ha best av å ikke bli dekket med noe annet. Med tanke på "pusteegenskaper"... At treverket på denne måten ikke så lett råtner o.l. JEg vet det er mange forskjellige meninger om dette. Kanskje det ikke er så lurt hvis det allerede er brukt et impregneringsstoff på treverket? Vet du noe om dette? Redigert 1.Januar.2006 av trulte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Januar.2006 Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Sjekk disse lenkene Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 1.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2006 Takk skal du ha Bastard. Flotte linker. Jeg bor i Halden, så reisetiden vil Gøteborg (Claessons) er på under to timer. Kan se ut som det kan bli en tur dit utover våren. Trenger jo litt olje for å mette den knusk-tørre skuta mi... Hvis noen skulle være interessert kan jeg jo si nærmere ifra når jeg drar, hvis noen skulle ha noen ønsker om ting jeg kan ta med... Jeg har sommerhus i Larvik, så jeg er jo ganske ofte på "andre siden av fjorden" også, så jeg kan ta det med dit. Kan komme nærmere tilbake til dette... Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Hei igjen. Siden tempraturen i Østfold ikke akkurat innbyr til å stå ute å snekre, brukre jeg litt av tiden nå til å planlegge hva jeg skal gjøre utover våren. Jeg har diskutert med Classic F., Bastard og andre i tråden til C.F. om hvorvidt det er fornuftig å bruke merantifièr til dørkparkett. Det neste jeg lurer på om noen vet hva som en gang dekket dette hullet/ hvordan luka så ut? Jeg lurer på hvor lurt det er å bruke merantifinèr og mahognylister til å lage en replika av denne? Den luka er stort sett det eneste jeg ikke har originaldelen til på båten. Har altså ingen mal å jobbe ut fra. Hvis noen kjenner igjen båten min, og sitter inne med noe av dens historie ville jeg også vært takknemlig om dere delte dette med meg. Det har nok vært en staselig båt, som har blitt lagt merke til opp gjennom årene, så hvis noen vet noe er det bare å si ifra. Den ble kjøpt i Sarpsborg i høst, og er 1957 modell. Det er stort sett det eneste jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Hvis dette er det orginale hullet, vil jeg tro at dette kun er et skylight, og der er Perlen ekspert. Når det gjelder å lage en luke i meranti og lister tror jeg ikke det er orginalt, da jeg synes denne ser noe "trang" ut til dette, men mulig jeg tar feil. På dørken vil jeg bare fremheve at å bruke meranti som finish på dørk er meget risikabelt. Å bruke dette som undelag for staver med nater i mellom er greit nok, og gir et slitesterk finish. Lykke til i ditt valg. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 (redigert) Den ser ikke orginal ut, hvis det i det hele tatt var takluke orginalt da. Denne luka burde du egentlig utvide slik at man har en rømningsvei. Skylight tror jeg ikke det har vært der. Har det vært karmer i dette hullet? Har du ett bilde av hvordan dette hullet ser ut fra innsiden? Jeg har arbeidsbeskrivelse på luke/skylight hvis du trenger PS. kikket litt på bilder du har tatt etter renskraping av skrog innvendig, jeg håper du la ut noen plater på bunnstokkene som du hadde og gå på? Håper ikke du gikk rett på hudplanken for da kommer båten til og ta inn myyye vann når du setter ut Redigert 3.Januar.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 , og der er Perlen ekspert. HÆ??!! Åneidu vikers, ekspert blir jeg aldri. Riktignok holder jeg på med å lage skylight, men ..... Trulte : Den luke åpningen tviler jeg sterkt på er original. Gjør det beste ut av det, dvs stige på innside og bruke denne som rømningsvei (samt grei måte å hive ned bagasje når man skal på tur). Du får vurdere om åpningen må gjøres større. Stige på innside lager du i mahogny for å få style på det. Selve lukeåpningen ville jeg ha laget luke"lokk", dvs ren hel plate i mahogny med kantlist i mahogny hengslet i bak-kant. Det passer absolutt best til din båt. Jeg foreslår at du går inn på cmb sine sider, eller furuholmen sine sider og titter litt. Du finner fort ut hva slags utforming du bør velge. Hovedutfordringene dine er : -tett luke -tette kanter rundt luke. (der må du nok lage til ei skansebord, limt og skrudd, for deretter å påføre tec7 langs kantene. Da skal det kunne bli tett) Skansebordet bør absolutt være i mahogny. Om du føler det kostbart å bruke mahogny der, så vil jeg råde deg til allikevel å prioritere dette. For det første, det er svært iøynefallende plass, alle legger merke til den, i tillegg til at du helt sikkert skal selge båten på et eller annet tidspunkt, da teller slike ting svært positivt....... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 (redigert) PS. kikket litt på bilder du har tatt etter renskraping av skrog innvendig, jeg håper du la ut noen plater på bunnstokkene som du hadde og gå på? Håper ikke du gikk rett på hudplanken for da kommer båten til og ta inn myyye vann når du setter ut Dette har vi desverre gjort i år, av uvitenhet. Fant ut at det ikke var så lurt etter hvert, men håper det har gått bra med båten. Er det noen måte å finne ut om det har blitt noe skade før vi setter ut båten? Håper det gåt greit at jeg låner tråden din litt? M/B Gamla Redigert 3.Januar.2006 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Dette har vi desverre gjort i år, av uvitenhet. Fant ut at det ikke var så lurt etter hvert, men håper det har gått bra med båten. Er det noen måte å finne ut om det har blitt noe skade før vi setter ut båten? Håper det gåt greit at jeg låner tråden din litt? M/B Gamla Hvis dere ser daglys mellom bordene har dere tråkket mye Problemet med dette er at det blir press på bord gærne veien (utover) og da vil det etterhvert bli gliper. Dette trutner men det vil ta lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.