Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Jeg tror du har rett. :yesnod:

 

Det har jeg lært i denne tråden. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen . Angående robåt i ferskvann , så er den utvilsomt blitt " dynket " med tjære opp igjennom årene og tjære er naturens egen impregnering som allerede er i planken når robåten ble bygget . Tjæren vaskes svært lite vekk av fersvann , og er en superb impregnering . Kunnskapen om robåter i opplag på land var at de skulle legges med kjølen :rolleyes: i været slik at regnvann randt vekk og det ytterste av treverket kunne tørke i sol og vind .Og for Dem som ikke fulgte disse vedlikeholdsprinsippene ,....ble etter ganske få år uten båt .

 

:cheers: Helt enig

 

 

 

 

 

Når det gjelder lakk på dekk og overbygg vil det uansett starte en råteprosess med tiden dersom det blir liggende ferskvannstilsig til treverket under lakken . :headbang:

 

 

:cheers: Helt enig, kan ta et eksempel: Som regel begynner det å råtne på undersiden av et bord fodi det er der bordet som regel er dårligst behandlet.

 

 

 

Dolvik bygger sine båter etter kaldbakingsprinsippet med tynne Mahognyfiner strips i hele skroget som stiftes lag på lag med epoxylim imellom , og er da fullstendig tett fra utsiden . Så dette blir en helt annen tilnærming til til saltvannsimpregnering og på hvilken side av skroget en bør gjøre hva .

Dolvik sin metode forutsetter da at det holdes en diffusjonsåpning på innsiden , som du fikk svar på . Skulle det derimot også her ligge ferskvann i kjølsvinet over lang tid og i det fuktige " miljøet " uten saltholdig vann ,...vel ,...det samme vil skje også her , råte vil oppstå , og i første omgang angripe nedre delen av eiken, om det er det de bruker som spant. Så forutsetningen er selvsagt ved denne byggemetoden , som ved andre at det er fullstendig tett ovenfra . Og kan de garantere det på sikt , så ,....?

 

 

:flag: Når det gjelder Dolvik sendte jeg en forespørsel om det var lurt/ ikke lurt å legge epoksy på skroget.

 

Dette er svarene

 

Hei

 

Jeg antar at hensikten med å legge epoksy på skutebunnen utvendig og innvendig er å minimere vannintrenging i båten.

 

Kort sagt så kan man si at båter bygget på tradisjonelt vis så beveger treverket seg, vanninntrenging skjer i skjøter og overganger.

 

Epoksy er et limstoff som blir hardt og uten elastisitet .

 

Legger man epoksy på skutebunnen utvendig og innvendig for å tette båten er det en forutsetting for å lykkes at epoksylaget innvendig og utvendig er sterkere enn bevegelsene i treverket . Det sier seg selv at et sjikt med epoksy som er uten elastisitet ikke kan holde igjen treverk i bevegelse og lekkasje er resultatet.

 

I tillegg er det nesten umulig å få epoksybelagt innsiden grunnet spant, skott, hjelpespant etc, overser man eller av en annen grunn ikke greier å belegge hver eneste lille flekk

 

innvendig har man laget problemer: det er ingen sak å få vanninntrenging gjennom et ” knappenålshode ” men atskillig vanskeligere å tørke ut gjennom samme ”knappenålshode”.

 

Hvis du ønsker å tette båten din er min anbefaling å bruke 2 x 450 gr biaxial glassfibermatte mettet med epoksy på skutebunnen utvendig og bruke maling som slipper ut fuktighet innvendig i skutebunnen

 

Svar nr 2

 

Hei,

 

Dette er noe vi har gjort på flere båter, og stort sett med meget bra resultat. På noen av båtene har bordgangene tredt mer tydelig frem etter et år.

 

Hvis du velger å gjøre dette vil jeg anbefale deg å ta hele skroget, og du bør ha på min. 2 lag med 450gr. matte. Skroget skal selvfølgelig være tørt og skikkelig rengjort. Legg duken med overlapp på kjøl. Bør også rengjøre innvendig og male.

Hvis du tenker deg at du har et ubehandlet karr (balje), på innsiden smører det med arkanol på innsiden, når det er tørt fyller du det med vann. Hva tror du vil skje da?

Jeg tror at vannet siger sakte men sikkert igjennom karret, er utsiden da primet og bunnsmurt så siver vannet igjennom det også men ikke alt. Vannet blir liggende i treet. Råte?

Har man en maling som puster kan vannet gå begge veier ikke bare en.

Link to post
Share on other sites

Det står i tråden at jeg ikke tørr, og at jeg skal luse. Jeg heller mer mot glassfiberduk og epoksy nå, men den tanken forandrer seg stadig vekk :crazy:

Vet ikke vilken type maling eller olje jeg skal bruke, men det blir nok noe som puster ( hvis ikke kjølen klarer å overbevise meg) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen . :wink: . Nedi kjølsvinet , Dospen , hverken der eller på utsiden av bunnen på båten din bør du legge glassfiberarmert Polyester eller Epoxy .

 

Uansett vil du ikke få noen " pusting /fordampingseffekt i kjølsvinet grunnet det relativt kjølige miljøet under der .

 

Det beste er et innvendig sperreskikt mot saltvannet i treverket under , men det må ikke være verre enn at du eventuelt kan skrape det bort og legge nytt lag .

 

Ferskvann i en " balje "som du nevner vil helt klart sive gjennom Arkanolen og andre lignende dekke og forårsake råte i treverket rett under på sikt ,og da under forutsetning av at tilsiget av ferskvann er konstant .

 

På en båt , som i tilfellet ved saltvannsimpregnering , vil du få et mottrykk av saltvannet når den ligger på vannet .

Saltvann har større " tetthet " enn ferskvann , ( du flyter bedre i saltvann enn i ferskvann ) og saltmolekylene presses av trykket inn i cellene på treverket og magasineres , og om det ikke finner sted en konstant fortynning / vasking av saltvannet på bordenes innside , som man forhindrer med en god sperre , så vil ikke bordene råttne .

NB!..da under forutsetning av at en råteprosess ikke allerede er startet grunnet feilaktig eller manglende vedlikehold fra tidligere .Da må isåfall det angrepne området fjernes .

 

Pusting / tørking og fordampingsmuligheter er ellers et viktig prinsipp i behandling av treverk generelt , men ikke der nede , i kjølsvinet . Der vil det normalt sett alltid være et fuktig miljø . Jfr Kondens .

Poenget er at et " ikke saltholdig " miljø bør unngåes . :nono:

 

En kunne for eksempel tenke seg at , .. hvorfor ikke bare la det være bart ubehandlet saltvannsimpregnert treverk der da , i hele bunnen innvendig ,...?

Det hadde fungert det , under den forutsetningen at det overhode ikke tilstrømmet andre vesker og ferskvann som ødela balansen .

Det kan en ikke gardere seg helt imot , :headbang: så derfor anbefaler jeg å legge et sperreskikt av god kvalitet , for å holde saltkonsentrasjonen på et så høyt nivå som mulig inni treverket ,i hele bunnen , og forsøke å holde kjølsvinet så tørt som mulig .

 

 

Kikket lite granne tilbake i tråden , jeg er jo helt ny her på forumet .

Angående kjølbordet , så var Marna inne på at innfestningen kunne variere . Det kan være rigtig utifra varierende byggetradisjoner , men kjølbordene ble normalt sett ikke grunnfestet i kjølplanken ,selv om en varmlimte denne fast , men festet i bunnstokken langs utstemmingssporet . Det kan jo også ha vært noen som på ett senere tidspunkt " forsterket " konstruksjonen med å sammenklinke begge kjølbordene gjennom stokkplanken , om Marna har sett dette .

Så hvorvidt en burde prøve å steame og presse bordet på plass igjen eller legge nytt , er vanskelig å si før en har sett på årsaken til at kjølbordet har fått en så stor sprekk mellom det og bunnstokken .

 

Mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Hei igjen . :wink: . Nedi kjølsvinet , Dospen , hverken der eller på utsiden av bunnen på båten din bør du legge glassfiberarmert Polyester eller Epoxy .

 

Uansett vil du ikke få noen " pusting /fordampingseffekt i kjølsvinet grunnet det relativt kjølige miljøet under der .

 

Det beste er et innvendig sperreskikt mot saltvannet i treverket under , men det må ikke være verre enn at du eventuelt kan skrape det bort og legge nytt lag .

 

Ferskvann i en " balje "som du nevner vil helt klart sive gjennom Arkanolen og andre lignende dekke og forårsake råte i treverket rett under på sikt ,og da under forutsetning av at tilsiget av ferskvann er konstant .

 

På en båt , som i tilfellet ved saltvannsimpregnering , vil du få et mottrykk av saltvannet når den ligger på vannet .

Saltvann har større " tetthet " enn ferskvann , ( du flyter bedre i saltvann enn i ferskvann ) og saltmolekylene presses av trykket inn i cellene på treverket og magasineres , og om det ikke finner sted en konstant fortynning / vasking av saltvannet på bordenes innside , som man forhindrer med en god sperre , så vil ikke bordene råttne .

NB!..da under forutsetning av at en råteprosess ikke allerede er startet grunnet feilaktig eller manglende vedlikehold fra tidligere .Da må isåfall det angrepne området fjernes .

 

Pusting / tørking og fordampingsmuligheter er ellers et viktig prinsipp i behandling av treverk generelt , men ikke der nede , i kjølsvinet . Der vil det normalt sett alltid være et fuktig miljø . Jfr Kondens .

Poenget er at et " ikke saltholdig " miljø bør unngåes . :nono:

 

En kunne for eksempel tenke seg at , .. hvorfor ikke bare la det være bart ubehandlet saltvannsimpregnert treverk der da , i hele bunnen innvendig ,...?

Det hadde fungert det , under den forutsetningen at det overhode ikke tilstrømmet andre vesker og ferskvann som ødela balansen .

Det kan en ikke gardere seg helt imot , :headbang: så derfor anbefaler jeg å legge et sperreskikt av god kvalitet , for å holde saltkonsentrasjonen på et så høyt nivå som mulig inni treverket ,i hele bunnen , og forsøke å holde kjølsvinet så tørt som mulig .

Kikket lite granne tilbake i tråden , jeg er jo helt ny her på forumet .

Angående kjølbordet , så var Marna inne på at innfestningen kunne variere . Det kan være rigtig utifra varierende byggetradisjoner , men kjølbordene ble normalt sett ikke grunnfestet i kjølplanken ,selv om en varmlimte denne fast , men festet i bunnstokken langs utstemmingssporet . Det kan jo også ha vært noen som på ett senere tidspunkt " forsterket " konstruksjonen med å sammenklinke begge kjølbordene gjennom stokkplanken , om Marna har sett dette .

Så hvorvidt en burde prøve å steame og presse bordet på plass igjen eller legge nytt , er vanskelig å si før en har sett på årsaken til at kjølbordet har fått en så stor sprekk mellom det og bunnstokken .

 

Mvh Kjølen

Hvordan kan du så sikkert fraråde og legge epoksy under vannlinja når massevis av trebåtbyggere gjør det i dag på gamle båter? Erfaring med det?

 

Når du tar en båt på land om høsten begynner den å tiltrekke seg fuktighet ( ferskvann), har man stengt kjølsvinet da med maling som ikke puster får du ikke ut fuktigheten. Jeg er helt enig i at treverk ikke råtner i saltvann, men de fleste båter er på land 6 måneder i året og da tiltrekker treverket seg fuktighet.

Link to post
Share on other sites

Dette bastard trodde jeg var noe man kun gjorde for å være sikrere på å unngå frostsprengning, mulig jeg tar feil

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette bastard trodde jeg var noe man kun gjorde for å være sikrere på å unngå frostsprengning, mulig jeg tar feil

Mnja, men hvis man er plaget av ferskvann i kjølsvinet så gjør jo salt nytta si.

Mener det var en som nevnte at det tar pumplukt også (eller tar jeg feil her)

 

jeg følger gjerne noen råd fra skøyta gutta jeg da, det skader jo ikke.

 

Trulte; jeg skal prate med Presidenten i Nautica en kveld om Boracol, han har en del erfaring med netopp det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Dette er en nylonronell som jeg har festet på drillen. Malingen praktisk talt fløy av. Sidene i båten så slik ut før jeg begynte...

 

 

 

 

 

[

Har du prøvd denne på bunnsmøringen??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Merket meg Trultes posting om denne og kjøpte en i går(Biltema kr 39,-?, eller var det 29,-?))

Prøvde den på en alu.propell og den ble høyglanspolert! På treverk er det best å jobbe på langs av veden.

mvh

JanS

Så for meg å prøve den under/mellom bordene. (Har klink bygd båt) Slik at jeg fikk gjort ren overlappen for her har det hvert mye rart imellom de siste 30 årene kan det virke som.

 

Nå har ikke jeg biltema inærheten men en slik må vel kunne skaffe hos Bygmakkeren

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Trulte;

 

Jeg spurte P. i Nautica om boracol kan brukes utvendig, og om Black Varnish.

PS. han skal forsøke og få til tema kvelder ang. dette i vinter :smiley:

 

Her er svar mail fra Presidenten i Nautica:

 

Mitt hjerte banker allerede dunk dunk dunk

Ja da Black Varnish er saken under vann, klart at du kan ha Boracol under, men det er smør på flesk da så lenge du benytter tjære.

 

Innvendig ja, råttent tre dynkes og bra treverk sprayes, jeg har Gloria håndsprøyte med flatdyse. Deretter mettes dritten med olje og du har båt ut livet. (Ser flott ut)

 

Du må ikke tette båten med diffusjonstett hinne innvendig. "Potta" må puste en vei og da naturligvis der den er tørrest.

 

Dekket kan sprayes men der er du ferdig så det er greit. Jewg kan inspisere en dag, jeg hadde et møte med LavTox sist uke om dette og utfordringene med F20.6 Carpe Diem.

 

Samme sak for deg, klart at du kan bruke Boracol overalt, men det er ikke nødvendigt da det er j**la dyrt.

 

Det skal ikke mange gram til av Boracol 20 Christian

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dospen og Kjølen: Jeg følger "debatten" videre med stor interesse. Mange gode poeng og tips kommer fram her... Angående sprekken mellom kjølen og kjølbordet tror jeg at jeg får presset den sammen. Har jobbet en del med det+bestilt flere syrefaste skruer fra Byggmakkern, så det skal nok gå. Kanskje det blir ei lita lus, men jeg tror jeg skal klare meg uten. Det er jo best slik. Skrur den fast i kjølen med de syrefaste skruene. På denne måten vil jeg få en solid og tett bunn. Sikrer deretter med Farm e.l.

 

Bastard: Er veldig spent på feedback fra Nautica ang. Boracol. God råd fra skøytegutta skader aldri! Salt i kjølsvinet var et godt tips som jeg skal ta med meg videre.

 

Jonkare: Har ikke prøvd rondellen på bunnsmøringen, men aner nesten en liten revolusjon etter at jeg begynte å bruke den. Denne er helt fantastisk å jobbe med i forhold til skrape/varmluft/malingsfjerner eller hva man bruker. Som JanS sier lønner det seg absolutt å jobbe langs veden. Det er viktig å prøve seg fram på annet enn båten først, slik at man får følinga med den. Den koster 29 kroner og når jeg har jobbet innvendig i min klinkbygde båt har jeg byttet rondell ca hvert 3 kvarter. Da har jeg pusset rent mellom opp mot 2 kvadratmeter (dette er ca størresler og tid). Jeg pusset også propellen min som var helt inngrodd av rur, og hadde 2 lag med bunnstoff helt speilblank på godt under 1 time. Jeg har kikket etter den andre steder enn Biltema også, men det eneste jeg har sett er en mindre utgave som selges på Clas Ohlsson for 40 kroner eller noe (har dog ikke spurt betjeningen på Byggmakker o.l.).

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden Bastard sitt innlegg kom mens jeg postet mitt forrige svarer jeg her... Høres jo ut som presidenten i Nautica er enig med Dospen i den lille debatten vi har gående her. Blir dette møtet en åpen affere, eller et lukket arrangement? Høres jo unektelig ut som en lærerik og morsom ting å være med på. Vurderer eventuelt å søke om medlemskap. Har dere flere slike arrangementer? Tar en titt innom Nautica-sidene etterpå.

 

Innvendig ja, råttent tre dynkes og bra treverk sprayes, jeg har Gloria håndsprøyte med flatdyse.

Hmmm...sprayes med hva? Før det oljes altså....

Link to post
Share on other sites

Siden Bastard sitt innlegg kom mens jeg postet mitt forrige svarer jeg her... Høres jo ut som presidenten i Nautica er enig med Dospen i den lille debatten vi har gående her. Blir dette møtet en åpen affere, eller et lukket arrangement? Høres jo unektelig ut som en lærerik og morsom ting å være med på. Vurderer eventuelt å søke om medlemskap. Har dere flere slike arrangementer? Tar en titt innom Nautica-sidene etterpå.

Hmmm...sprayes med hva? Før det oljes altså....

Sprayes med Boracol.

 

Han skulle forsøke og få til en temakveld eller flere i løpet av vinteren, noe mere vet jeg ikke enda.

Det blir nok ett "lukket" arrangement med påmeldte deltakere for og ha en viss oversikt vil jeg tro.

 

Utdrag fra siste mail jeg fikk;

 

Jeg kan forsøke og ordne en temadag om Boracol i løpet av vinteren i lag Hortenstangen, Jeløy, Holmestrand, Gyldenløve, Fredrikstad osv

 

Så vi får se etterhvert hva som skjer, men det virker som Boracol er greier, vil bruke dette selv etterhvert. Vet ikke hva det er smurt i kjølsvinet på min båt men deler av det virker som tjære og så har jeg ett felt som er malt grønt, tror det er blymønje eller noe. Har ikke sjekket så mye på det enda.

 

PS. virker som om Boracolen finns i flere konsistenser da han nevner Boracol 40 som må sparkles på, tettemiddel?? Skal sjekke mere etterhvert

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Hjertelig takk for info Bastard. Virker som gode greier dette :smiley: Det grønne i bunnen av båten min har blitt identifisert som mønje av enkelte her, så det er sikkert samme "ulla".

 

Glemte å si en ting i forbindelse med den rondellen. Hvis noen skal prøve seg med den, er det YTTERST viktig å bruke vernebriller og støvmaske. Jeg pleier å være slapp med slikt, men når man går løs med denne spruter malingen så fælt at det ikke er noe valg. I tillegg må man altså være forsiktig så ikke man fortsetter å pusse etter at malingen er borte, for da går man løs på treverket (man sliper selvfølgelig ned spesielt mykt treverk med denne hvis man blir stående og "gnage" på samme sted lenge... ).

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Hjertelig takk for info Bastard. Virker som gode greier dette :smiley: Det grønne i bunnen av båten min har blitt identifisert som mønje av enkelte her, så det er sikkert samme "ulla".

Helt i orden, jo det er nok mønje av noe slag.

Vel, nå er det kvelden for i dag. Siste arbeidsdag i morgen før helga :cool:

 

:sleep:

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd denne på bunnsmøringen??

Jonkare, jeg kjøpte den rondellen forleden dag, etter tips fra Trulte, og må si meg imponert. Testet denne ut diverse steder, og erfaringen min er at den hverken fliser trevirket, eller lager groper (såfremt du ikke legger press på drillen). Jeg brukten den sammenhengende 4 timer (kjøpte også drill på `Tema til NOK 98 :lol: . Rondellen kosta NOK 29. Så billig morro trodde jeg ikke det var mulig å ha det..... Begge deler tålte julinga i 4 timer veldig bra, dog ser du på rondellen at den er noe slitt. Skal kjøpte meg 2-3 stykker til for å ha liggende.

 

Så til spørsmålet ditt. Ja, jeg mener at denne kan du med fordel bruke på bunnstoff, ingen tvil om det!!!!

 

Tviler på at du får den hos andre enda, da er det bedre at du (driver ikke `tema med postordre??) gir meg din adresse, så sender jeg en i posten til deg........

Link to post
Share on other sites

Jonkare, jeg kjøpte den rondellen forleden dag, etter tips fra Trulte, og må si meg imponert.

 

:cheers: Godt at jeg kan hjelpe til litt også, så mange tips som jeg får fra dere! Mine har blitt litt fortere slitt, men det er mange kanter, hjørner o.l innvendig i båten, som gjør at den slites fortere.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Salt helles i kjøl for å motvirke 2 ting, det ene er pumplukt (så dette gjelder ikke bare trebåter, men også tupperware), samt råte.

Hvor mye og hvilken type ? Har noen smålekkasjer som gjør at det stadig er litt ferksvann i kjølesvinet.. :headbang:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...