Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

Lengre oppe var det ein som skreiv at skadebot for berging er avgrensa til 10 % av forsikringssummen.

 

Eg har skumlest forsikringsvilkåra til Gjensidige. Der står det

"Fritidsbåtforsikring:
- Ansvar for vrakfjerning når vraket er til
sjenanse eller er skjemmende"

 

Eg såg ikkje noko om avgrensing i høve til storleiken på forsikringssummen.

 

10 % av forsikringssummen går fort når vrak skal bergast.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 4 minutter siden:

Ser ikke ut som den ble heist på lekter i går. Nå flyter den og alle kraner er koblet fra og lekter er fjernet. Så gjenstår det å se om den blir slept vekk eller tatt opp senere. 

 

Så bra men lurer på om forsikringselskapet har leid inn noen til å redde motor og gear?
Selv om båten er avskrevet som total skadet bør forsikringselskapet få igjen disse pengene og kanskje mer til når vraket skal selges.
Dog blir jeg ikke overasket hvis de med pekejakke ikke skjønner viktigheten av ett slikt tiltak.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 15 minutter siden:

Ser ikke ut som den ble heist på lekter i går. Nå flyter den og alle kraner er koblet fra og lekter er fjernet. Så gjenstår det å se om den blir slept vekk eller tatt opp senere. 

 

 

Det er vel nærliggende å anta å lekkasjen ikke har noe gigantisk format, så når man først har fått ut det meste av vann, da skal der vel ikke all verdens av pumpekapasitet for å holde den flytende.
Jeg regner også med at det er betraktelig enklere og mindre kostnadskrevende å flytte den i flytende stand, til en passende slipp. Vi har flere slipper i området som lett kan håndtere den båten.
For skal den først løftes opp på en lekter, da må hele lekteren flyttes med båten på, og når tettejobben er gjort må båten løftes av igjen.

Men det skal bli interessant å følge med videre  -  det er tydeligvis folk som vet hva de holder på med!

- - - -

Jeg ser forøvrig av ditt bilde at det kun er den siste, store lekteren som er fjernet. Den mindre lekteren som de kom med først, den ligger like bak kranene på bildet, du ser de to svarte pælene som stikker opp. Men den bruker de kanskje for å frakte bort en del av utstyret som de har mobilisert, når så langt kommer?
 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 12 minutter siden:

Det er vel nærliggende å anta å lekkasjen ikke har noe gigantisk format, så når man først har fått ut det meste av vann, da skal der vel ikke all verdens av pumpekapasitet for å holde den flytende.

Eller de har tettet lekkasjen.

 

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 59 minutter siden:

 

 

- - - -

Jeg ser forøvrig av ditt bilde at det kun er den siste, store lekteren som er fjernet. Den mindre lekteren som de kom med først, den ligger like bak kranene på bildet, du ser de to svarte pælene som stikker opp. Men den bruker de kanskje for å frakte bort en del av utstyret som de har mobilisert, når så langt kommer?
 

 

 

Det stemmer. Kun den store lekteren som er fjernet. Den andre lekteren med de to stolpene er der fremdeles. Det er Bømlo Maskin sin lekter så regner med den kom med noe av utstyret og skal nok frakte dette tilbake igjen ja. 

Link to post
Share on other sites

Sproc skrev 32 minutter siden:

 

Status kl 16 idag 😊

 

 

Ja, jeg svingte også forbi på omtrent den tiden og det ser ut for at situasjonen er rimelig stabil, selv om jeg har et inntrykk av at THE FLING er noe tyngre på baugen at den vanligvis har vært, men det har sikkert en naturlig forklaring.

 

DSC07098.JPG.84c19c71580c2b732e363e868c9b24fc.JPG

 

DSC07099.JPG.95a1ec6d5a632bc8bf882bd38632f785.JPG

Uten å være helt sikker mener jeg å se et lys inne i salongen og det er vel ikke urimelig at man har "pumpevakt" som fører nødvendig tilsyn  -  for alle tilfellers skyld.

 

DSC07100.JPG.2ebfd9ebad895ab46d46ca7f3b57ce45.JPG

Fra landsiden, dvs hvor båten ligger, der har man stengt av med store gjerder.
Selv om det meste av utstyr allerede er fjernet, så ser vi på det som er igjen at dette har vært en stor og kostbar operasjon.

 

Det er vel ikke så utenkelig at den forhales en av de nærmeste dagene for slipping og nærmere undersøkelser....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, ohio said:

Er det kommet noe svar på hva som forårsakte lekkasjen 

 

Hvis båten ble solgt for 5 mill rett før den sank og det er brukt store summer på berging, så spørs det om ikke dette er litt "cassified info".

 

Men det skulle jo være forholsdvis enkelt å finne ut hvor den lekker når den ligger ved land med lensepumper om bord. Da må man jo klare å se hvor vannet strømmer inn. Sannsynligvis så er det heller ikke så vanskelig å tette heller, slik at det går rimelig greit å få den "tett og slepbar".

 

Hva var egentlig den hevingsmetoden som man kunne observere? Den ble hevet et lite stykke, noen cm med kran, og så lot man vannet dels strømme ut gjennom åpninger bak i båten, og og dels så pumpet man det resterende vannet ut? Var det slik det skjedde? 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Hva var egentlig den hevingsmetoden som man kunne observere? Den ble hevet et lite stykke, noen cm med kran, og så lot man vannet dels strømme ut gjennom åpninger bak i båten, og og dels så pumpet man det resterende vannet ut? Var det slik det skjedde? 

 

Ja, man hadde to kraner inne på land, de måtte ha lang arm og stå langt inne for å sikkert underlag.
I tillegg hadde man en lekter på utsiden av båten, med to tilsvarende kran(biler) og diverse andre hjelpemidler.
Under båten la man to stropper, med en voldsom bredde, minst 1 meter så det ut for.
Ved forsiktig løfting i alle disse fire punktene cm for cm fikk vannet anledning til å renne av og ut.
Når den var høyt nok satte man inn pumper og løftet igjen ganske sakte og forsiktig.
Nå flyter båten, men jeg har ingen peiling på hva de har gående av pumper eller andre hjelpemidler.
Godt jobba i alle fall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Liten korreksjon på måten.

 

Det var 3 lastebiler som holdt i stroppene på lekteren. Og så ble det brukt 4 stropper. De to bakerste ble holdt av 1 mobil kran på ene siden og 2 lastebiler på andre siden. De 2 fremre stroppene ble holdt av 1 mobil kran og 1 lastebil kran på lekter. Ble brukt skrev for å separere stroppene ved mobilkraner og den fremre lastebilkranen. 

 

Nå er båten fortøyd på utsiden av lekteren og mye av utstyret er lastet oppå så ser ut som de er klar til å dra tilbake.

 

 

IMG_5759.jpeg

Link to post
Share on other sites

Den skal slepes til Bømlo onsdag morgen..

 

Kopiert fra lokalavisen: 

Sitat

Onsdag morgon vil yachten bli slept til Hovlandshagen på Langevåg , der den vil bli løfta på land hos Bømlo Skipsservice og frakta bort til Bømlo Maskin AS si tomt.

Det vil her bli gjort undersøkingar og deretter teke ei avgjerd på kva som skjer med båten vidare.

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Virker som en ganske komplisert og vellykket heving. Var det et spesielt firma som stod bak oppdraget?

 

 

Såvidt jeg har forstått var det Bømlo Maskin AS som hadde selve oppdraget og de stilte med en del utstyr selv. Men de leide også inn både kraner og annet utstyr her lokalt  -  for her er tilbudet stort!
På slutten kom også den erfarne Torgeir Vareberg inn i bildet, med slepebåten SHJANDUR en større lekter og diverse annet.
Det er han som idag har slept utstyrslekteren og THE FLING oppover til Langevåg på Bømlo for landsetting og videre undersøkelser.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg jobbet på Frigg het det seg at som gikk åt skogen, kom fra- eller var laget på Bømlo. En av gutta bodde på Bømlo, han slet voldsomt med å overbevise maffiaen fra Karmøy at han slett ikke bodde på Bømlo. Men det er kanskje ikke så galt på Bømll likevel? 

Link to post
Share on other sites

Interessant og imponerende å se hvordan de løste hevingen.

 

Totalt 5 kraner i bruk for løft krever nok litt koordinasjon og gode beregninger i forkant. I tillegg stod to av kranene på land med relativt lang kranarm, mens tre kranbiler stod på lekteren. Det ble vel også nevnt at en av kranbilene på lekteren løftet et betonglodd ut i motsatt retning som motvekt - vet ikke om dette stemmer.

 

Uansett en vel gjennomført operasjon.

Nå gjenstår det å se om årsak til vanninntrenging blir offentliggjort.. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 46 minutter siden:

En av gutta bodde på Bømlo, han slet voldsomt med å overbevise maffiaen fra Karmøy at han slett ikke bodde på Bømlo.

He, he, jeg er selv karmøybu og har gjennom årene kjent og samarbeidet med mange bømlinger  -  med gode erfaringer!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev 12 minutter siden:

... Det ble vel også nevnt at en av kranbilene på lekteren løftet et betonglodd ut i motsatt retning som motvekt - vet ikke om dette stemmer.

 

 

image.jpeg.4cfc48cd84b2e9f5f8bd9bc9d46b68fe.jpegJa, det stemmer og du ser den helt til høyre på bildet som Stian la ut.
Der skimter man også betongloddet som henger i kranen.
 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...