Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

Da jeg var i marinen trente vi titt og ofte med lekkmatte! ser Dagfin paust hadde det da den ble hevet. Burde hatt det på Fling også! da hadde det kansje vært mulig å pumpe ut vannet og fått den mere flott!  Her er bilde fra ombordheisinga hos Odrun With!   Fikk båten min sendt med den båten! justerbare hydrauliske krybber ombord!

424866654_784303297076886_8958315938787055821_n.jpeg

421956082_784303260410223_6203414099008399923_n.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Poseidon said:

at det burde ha vært registreringsplikt for båter over 50 fot.

 

Det var forsikringsplikt det dreide seg om, ikke registreringsplikt - men du har et poeng i at det ikke holder å vedta lover, man må også tenke på hvordan lovene skal håndheves.  Slik som når man vedtar forbud mot tømming av septik til sjø - det er ingen automatikk i at et slikt forbud reduserer dumping av septik til sjø.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

 

Det var forsikringsplikt det dreide seg om, ikke registreringsplikt - .....

 

Nei, begge deler har vært tema lenger oppe i tråden.
Derfor kommenterte jeg begge.
Ellers er jeg selvfølgelig enig med at regler er en ting, etterlevelse er en helt annen :-)

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Poseidon said:

Nei, begge deler har vært tema lenger oppe i tråden.
Derfor kommenterte jeg begge.
Ellers er jeg selvfølgelig enig med at regler er en ting, etterlevelse er en helt annen :-)

 

Uansett så er det jo viktig at ting er i orden og at eierskap og forsikring harmonerer med bruksområde og verdien av skuta!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 12 minutter siden:

Det er krane aktivitet der borte nå ser jeg fra vinduet.

Ser ikke akkurat hva som skjer, men det er en vesentlig større kran enn den gule på bildet til Poseidon i sving der nå ihvertfall.

 

Ja, det ser ut for at de rigger seg til med stadig større utstyr, med et par velvoksne mobilkraner.
De har også kommet inn med en lekter og har en liten pusher som holder den inn mot kaien.
Disse bildene tok jeg for en liten time siden.


DSC07094.JPG.64a4d8d21a99e7117e317cdb670e3baa.JPG

 

DSC07093.JPG.3c2c50680cbc3eceafe9b16c9d71bfe9.JPG

 

Det skal bli spennende å følge med videre på denne operasjonen  -  som ser ut til å bli større for hver dag som går ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dei gutta tek ikkje slike oppdrag utan at dei veit dei får betalt.

 

For nokre år sidan sokk det ein lekter ved ein kai ikkje så langt frå der eg har båten.

Eigaren påsto at lekteren nett var solgt til ein tysker, og at han diverre ikkje hadde tatt vare på kontaktinfo.

 

Eigarane av båten tråden gjeld er sjølvsagt ansvarlege ovenfor eigar av kaien. Dette uavhengig av forsikring eller ikkje. Om selskapet som eig båten er søkegode er ei anna sak.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 6 timer siden:

... Jeg glemmer til stadighet at jeg har solgt båten for 5 millioner.  Jeg kan i hvert fall ikke huske det nå ...

 

😂... 

Det mest sentrale elementet i en kjøps-/salgsavtale er jo selve betalingstransaksjonen.
Hvis man ikke husker (eller kan bevise) å ha mottatt kjøpesummen, er nok sannsynligheten stor for at man fortsatt er eier av båten. 
Å hevde kollektiv blackout, et vinterlig snev av alzheimer, en litt rusten lørdagsmorgen, etc,  endrer ikke eierforholdet hvis oppgjøret ikke kan dokumenteres.
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 2 minutter siden:

Hvis man ikke husker (eller kan bevise) å ha mottatt kjøpesummen, er nok sannsynligheten stor for at man fortsatt også er eier av båten.

 

Det avhenger vel av hvordan kontrakten er formulert vedrørende når overdragelse finner sted.

Link to post
Share on other sites

Det kontraktsmessige forholdet er normalt ikke oppfylt før betalingen har funnet sted. Det skal mye til for at eierretten juridisk sett kan overføres kjøper hvis ikke kjøpesummen er oppgjort.

Enkelt sagt; Har du ikke betalt det du har kjøpt, eier du det heller ikke.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 26 minutter siden:

Det kontraktsmessige forholdet er normalt ikke oppfylt før betalingen har funnet sted. Det skal mye til for at eierretten juridisk sett kan overføres kjøper hvis ikke kjøpesummen er oppgjort.

Enkelt sagt; Har du ikke betalt det du har kjøpt, eier du det heller ikke.

 

Det kjem an på avtalen. Kjøp på avbetaling er ganske vanleg.

 

Båten denne tråden handlar om er neppe kjøpt på avbetaling. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 21 minutter siden:

 

Det kjem an på avtalen. Kjøp på avbetaling er ganske vanleg.

Båten denne tråden handlar om er neppe kjøpt på avbetaling. 

 

I skipssammenheng er det slett ikke ualminnelig med betaling over tid, men det vil være knyttet opp mot minimum tre klare krav:
* Betalingsplanen må fremgå tydelig av kontrakten
* Der vil ligge en bankgaranti i bakgrunnen, som sikkerhet ved mislighold
* Spesifikke krav om forsikring av skipet/formuesobjektet
I dette tilfellet kan det, ut fra det som fremkommer, virke om om de tre kravene i beste fall er "uklare" ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 52 minutter siden:

 

Det kjem an på avtalen. Kjøp på avbetaling er ganske vanleg.

 

Der hvor kjøpesummen ikke betales fullt ut ved overtagelse ligger det stort sett i kontrakten en klausul som lyder omtrent slik: "Salgsobjektet tilhører selger inntil fullt oppgjør har funnet sted".

Videre vil det være krav om pant, forsikring, m.m. som også @Poseidon er inne på.

 

Beveger vi oss over på finansiering innen rederi, fly, olje, osv, er vi bokstavelig talt over på andre plattformer som kan gjøre denne tråden ganske lang.

Link to post
Share on other sites

Det er bergningsressurser på plass, da finnes det en oppdragsgiver, og det er garantert noen som garanterer for at regnignen kommer til å bli betalt.  Jeg synes ikke tråden tilføres noe verdi i spekulasjoner om hvorvidt båten har eller ikke har skiftet eier.  Påstanden om at det påstås et eierskifte er slik jeg ser det kun tvilsomme rykter.  Hvis noen har fakta å komme med, så er det selvfølgelig interessant.  Noen må jo vite hvem som betaler for operasjonen, og det er neppe noen stor hemmelighet.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 1 time siden:

 

Der hvor kjøpesummen ikke betales fullt ut ved overtagelse ligger det stort sett i kontrakten en klausul som lyder omtrent slik: "Salgsobjektet tilhører selger inntil fullt oppgjør har funnet sted".

Videre vil det være krav om pant, forsikring, m.m. som også @Poseidon er inne på.

Denne teksten er helt verdiløs i f.eks en faktura og gir deg som selger ingen rett til å erverve objektet tilbake som følge av manglende oppgjør.

 

Been there, done that. Forsøkt kjørt via inkassoselskap til ingen nytte og pengene tapt.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Denne teksten er helt verdiløs i f.eks en faktura og gir deg som selger ingen rett til å erverve objektet tilbake som følge av manglende oppgjør.

 

Been there, done that. Forsøkt kjørt via inkassoselskap til ingen nytte og pengene tapt.

Gjelder dette faktura fra bedrift til bedrift, eller fra bedrift til privatperson?  

Jeg er også klar over at denne teksten ikke kan benyttes fra bedrift til bedrift, men er denne teksten gjeldende fra bedrift til privatperson?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 30 minutter siden:

Denne teksten er helt verdiløs i f.eks en faktura og gir deg som selger ingen rett til å erverve objektet tilbake som følge av manglende oppgjør.

 

Been there, done that. Forsøkt kjørt via inkassoselskap til ingen nytte og pengene tapt.

 

Ser den. Men kommer kjøperen i gammel Lada, kan ikke gjøre opp forskuddet, men likevel gir du ham nøkkelen til fem-millionersbåten, har du antagelig deg selv å takke. Rettsvernet er der, men er det ingen ting å hente, så er det ikke det. Such is life.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Chiefengineer said:

Denne teksten er helt verdiløs i f.eks en faktura og gir deg som selger ingen rett til å erverve objektet tilbake som følge av manglende oppgjør.

 

Been there, done that. Forsøkt kjørt via inkassoselskap til ingen nytte og pengene tapt.

 

I Stavanger distriktet så var det jo noen som var ganske gode på dette med pantsetting. Lunde konsernet båter i bøtter og spann, der det viste seg at de fleste var pantsatt, slik at eieren måtte betale båten 2 ganger, så det går vel ann å sikre både de rettighetene som man har, og de som man ikke har.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/egil-matte-betale-baten-to-ganger/s/12-95-3360802 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 6 timer siden:

Der hvor kjøpesummen ikke betales fullt ut ved overtagelse ligger det stort sett i kontrakten en klausul som lyder omtrent slik: "Salgsobjektet tilhører selger inntil fullt oppgjør har funnet sted".

Videre vil det være krav om pant, forsikring, m.m. som også @Poseidon er inne på.

Dette kan være relevant for ubetalte ting med positiv verdi der krangler om å få eie tingen. Men her tror jeg det er snakk om en vrdiøs båt som det vil koste enorme summer å heve og destruere. Eneste verdien av å eie denne båten er hvis den har en god forsikring som dekker verving og destrueres og gir en god utbetaling for verdien båten hadde før den sank.

 

Jeg antar den norske eieren på et tidlig tidspunkt kort tid etterbåten sank ikke var helt sikker på hva forsikringa dekker og dermed om det er bra eller ikke bra å være eier av båten som ligger under vann.

 

Jeg vet forøvrig om en som kjøpte en lastebil. Prisen var 160.000 kr og han betalte inn 160 kr til selgers konto og fikk kvittering på at beløpet var betalt. Tre nuller til ble påført kvitteringen og da selger fikk se kvitteringen ble lastebilen overført til kjøper. Det var visst omstendelig for selger å få tilbake eiendomsretten til lastebilen da han hadde overført eierskapet til kjøper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...