Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

TideRace skrev for 8 timer siden:

Det kontraktsmessige forholdet er normalt ikke oppfylt før betalingen har funnet sted. Det skal mye til for at eierretten juridisk sett kan overføres kjøper hvis ikke kjøpesummen er oppgjort.

Enkelt sagt; Har du ikke betalt det du har kjøpt, eier du det heller ikke.

Da jeg kjøpte største båten min så prøvekjøre jeg den, så dro jeg den opp på båthengeren min og så signerte jeg og selger elektronisk kjøpekontrakt på finn. Selger sa jeg kunne overføre penger mår jeg kom hjem, og det gjorde jeg.

 

La oss anta at jeg hadde droppet å betale og hadde senket båten et sted det kostet mye å fjerne båten (og at den hadde vært mye større og tyngre så dette ble en kjempeutgift). Burde da selger fått regninga for berging bare fordi han ikke har fått kjøpesummen?

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, 19 fot said:

La oss anta at jeg hadde droppet å betale og hadde senket båten et sted det kostet mye å fjerne båten (og at den hadde vært mye større og tyngre så dette ble en kjempeutgift). Burde da selger fått regninga for berging bare fordi han ikke har fått kjøpesummen?

 

Hva som er moralsk rett samsvarer ikke nødvendigvis med hva som er juridisk rett.  Når det kommer til hvem som har formelt og primært ansvar for opprydding, så er vel NOR autorativ kilde.

 

I dette tilfellet har man en pågående oppryddingsaksjon, og den ville neppe vært satt i gang uten visshet om hvem som tar regningen.  Dersom forsikringsselskapet tar regningen, så har de riktignok anledning til å stille et regresskrav, men etter de opplysningene som har fremkommet i tråden her så virker det usannsynlig at det vil være noe å hente på å stille et slikt regresskrav.  Det kan selvfølgelig tenkes at verdien på vraket overstiger kostnaden med å løfte det opp, i såfall spiller det kanskje ikke så stor rolle.

 

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 15 timer siden:

 

DSC07093.JPG.3c2c50680cbc3eceafe9b16c9d71bfe9.JPG

 

Det skal bli spennende å følge med videre på denne operasjonen  -  som ser ut til å bli større for hver dag som går ....

De har sikkert god kunnskap om dette, men det hadde vært interessant å visst om noen kraftige presenninger og lån av noen bensindrevne brannpumper fra brannvesenet kunne gjort samme nytten...

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 1 time siden:

De har sikkert god kunnskap om dette, men det hadde vært interessant å visst om noen kraftige presenninger og lån av noen bensindrevne brannpumper fra brannvesenet kunne gjort samme nytten...

Siden båten ligger på bunn. Så er det ikke nødvendigvis så enkelt å få presenninger rundt båten.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

I dag skal de visst løfte båten ut av vannet. Ryktene sier at de skal løfte den over vann med vann i skroget for å se hvor det kommer ut. Inspeksjon gav visst ingen tydelig formening om hvor det lakk. Løftet skal være kalkulert til 92 tonn

 

2 stk mobilkraner, 3 stk lastebilkraner og 2 gravemaskiner

IMG_5731.jpeg

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 43 minutter siden:

Siden båten ligger på bunn. Så er det ikke nødvendigvis så enkelt å få presenninger rundt båten.

 

 

Nei, under båten ville de ikke klart. Tenkte noe som at det ville holdt med å fått presenning under fenderlista, med noen kraftige jekkestropper rundt båten. Presenningen vil vel klistre seg inntil skroget når vannet pumpes ut?

 

Lånt 4 slike pumper, da ville man kvittet seg med nesten 10 kubikk vann i minuttet.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 1 time siden:

Ryktene sier at de skal løfte den over vann med vann i skroget for å se hvor det kommer ut. Inspeksjon gav visst ingen tydelig formening om hvor det lakk. Løftet skal være kalkulert til 92 tonn

Må sies jeg tviler litt på det opplegget.
Er nok bare ripa som skal over slik att det er mulig å pumpe ut.
Tror ikke båten tåler å bli løftet ut av sjøen full av vann.
Det er neppe noe problem å finne ut hvordan vannet har kommet inn ved å løfte ripa over vann og pumpe ut vannet.
Når den flyter igjen med lite vann så sier man jo hvor det kommer inn.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 15 timer siden:

Enkelt sagt; Har du ikke betalt det du har kjøpt, eier du det heller ikke.

 

Så enkelt er det ikke. Kontrakten bestemmer, og hva som står der vet tilsynelatende ingen på baatplassen. Punktum.

Denne tråden nærmer seg sladder på Samvirkelaget.

Link to post
Share on other sites

Men det kan være interessant å følge den tekniske delen av denne hevingen.

Regner med at noen av Baatplassens "lokale helter" sørger for eksklusive bilder og kommentarer kun for BP. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 46 minutter siden:

Men det kan være interessant å følge den tekniske delen av denne hevingen.

:yesnod:

 

pipe skrev for 2 timer siden:

Er nok bare ripa som skal over slik att det er mulig å pumpe ut.
Tror ikke båten tåler å bli løftet ut av sjøen full av vann.
Det er neppe noe problem å finne ut hvordan vannet har kommet inn ved å løfte ripa over vann og pumpe ut vannet.
Når den flyter igjen med lite vann så sier man jo hvor det kommer inn.

:yesnod: 

Har vel også nevnt det selv litt tidligere her. Kaia har begrenset bæreevne, og denne båten full av vann veier litt...

Link to post
Share on other sites

Tenker en slik heving gjøres ved å løfte feks baugen litt høyere enn akterenden slik at det renner ut endel vann. Deretter slipper man ned baugen litt og løfter akterenden tilsvarende og oppnår at ripa el er etpar cm over vann og lensing kan startes.

Hvis man tenker at båten er 20*5 m på dekk vil det å løfte båten med vann være ca ett tonn ekstra pr cm båten løftes. Man mister også oppdriften på den delen som løftes og får tilsvarende høyere vekt.

Mons

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 42 minutter siden:

Tenker vi ikke skal bry oss om hvordan dett gjøres da dette er folk med erfaring


Tenker de som vil skal få lov til å være interessert i hvordan det gjøres, selv om vi er trygge på at de som hever båten har erfaring😉 Selv synes jeg i alle fall det er interessant med betraktninger rundt hevingsprosessen, og kjekt med bilder som viser at det er framgang.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

Mobil kranene står ikke på selve kaien. Men på utfyllingen før kaien starter

Ja, men det betyr også at de mister løfteevne.

 

ohio skrev 1 time siden:

Tenker vi ikke skal bry oss om hvordan dett gjøres da dette er folk med erfaring 

Nå er det vel ingen som har albuet seg fram på kaia og forsøkt å belære de som gjør jobben. Tror ikke vi tråkker på noen tær med litt sofakrokspekulasjoner på denne heveoperasjonen. En helt annen sak er det å spekulere i hvorvidt eierne av båten har drevet med forsikringssvindel eller andre ulovligheter. Det må vi holde oss for gode til å drive med. 

Link to post
Share on other sites

Enig med forrige taler!

 

Å spekulere i hvordan de kommer til å løse det, for så å få fasiten er en god måte å lære på. Ikke det at jeg har tenkt å bli skipsberger av den grunn. 
 

Bilberging - og da spesielt tungberging - ser ut til å være en god blanding av fysikk på roteloftet og komplett galskap. Kanskje det var det man skulle drevet med heller enn å kjøre skrivebord…

Link to post
Share on other sites

For et par timer siden stod jeg en stund på kaien vis-a-vis og fulgte med utviklingen.
Det som har skjedd siden igår er at Torgeir Vareberg, med Skyssbåtservice har kommet inn med slepebåten SHJANDUR og en svær lekter. Oppå lekteren står to alvorlig svære kranbiler, med front mot styrbord. På babord side står en tredje bil, motsatt vei, med utsvingt bom og et betonglodd som kontravekt.
Inne på land, ikke på kaien men på den kompakte steinfyllingen innenfor står kranene fra igår.
De har hatt to stropper under THE FLING. På landsiden har kranene tak i stroppene og på lekteren holder kranbilene i motsatt ende.
På denne måten har de fått justert THE FLING såpass at den er noenlunde "even keel" og løftet videre derfra. Da jeg var der var "badeplattformen" kommet over vannflaten.
Der var stor aktivitet med minst 20 mann som arbeider med forskjellige ting  -  jeg ser også noen i rene fine "pekejakker", noen som kan tenkes å være oppfølging f.eks fra assuransen....
Pumpingen ser ut for å gå sin gang og de har flere slanger som det kommer vann fra.

 

DSC07095.JPG.0d0f05780079d51f47ddea010b124517.JPG

Her ser vi akterenden av slepebåten SHJANDUR, med THE FLING mellom seg og kaien.

DSC07096.JPG.e54cdcdc6a49b81ff4f8eca5b1c2fc46.JPG

Luken i akterkant, inn fra "badeplattformen" var åpen og der gikk folk ut og inn hele tiden.
Der ser det også ut for at de har en lenseslange. Vi skimter også vann som renner nedover "trappetrinnene" på styrbord side, sikkert fra en annen lenseslange.

 

DSC07097.JPG.f67d8ee9c898cb60388d307441557f4a.JPG

Etter en halvtimes tid var THE FLING kommet enda litt høyere i sjøen, men da kom snødrevet så jeg kjørte heller ombord i min egen POSEIDON II. Der var lunt og godt med en kaffekopp, en Twist og VHF'ene i bakgrunnen ;-)

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Poseidon said:

Pumpingen ser ut for å gå sin gang og de har flere slanger som det kommer vann fra.

 

Veldig bra reportasje som gjør det mulig for oss alle å følge med!

 

11 hours ago, subwoofer said:

Å spekulere i hvordan de kommer til å løse det, for så å få fasiten er en god måte å lære på. Ikke det at jeg har tenkt å bli skipsberger av den grunn. 

 

Ja ikke tvil om at det er mye god læring i denne tråden, både i forhold til framgangsmåte rundt berging og også rundt det som går på forsikring.

 

Jeg har for eksempel en standard båtforsikring hos DNB/Fremtind som dekker 10% av forsikringsverdien ved berging. De alternativene som jeg har sett på har de samme vilkårene. Over i denne tråden så er det jo nevnt to selskaper som dekker 100%. Det er jo en veldig nyttig kunnskap å ta med seg.   

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...