Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

Akora skrev for 13 timer siden:

og setter igang noen durabelige pumper

Det tror jeg ville være en god løsning og antagelig det mest skånsomme for båten.

 

Har hevet 2 trebåter på rundt 40 fot på den måten. Den ene ble hevet med oljefat til lukekarmen var 1 mm over vann og pumpet resten. Den andre ble tettet under rekken ved å spikre på en smal stripe presenning, hevet med oljefat til rekken var 1 mm over vann og pumpet resten. Og det var ikke noen voldsomme pumpe som ble brukt, de må bare være store nok til å ta unna lekkasjer pluss litt til men jo større pumpene er jo raskere går hevingen. Der er mye vann som skal ut... Har hørt at der er brukt sildepumper til slikt. De tar jo unna store mengder vann men er nok vanskelige å få plassert denne båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

For mange år siden var det en venn av meg som fikk hevet skuta ved å dytte tilstrekkelig mengder med brusflasker inn i motorrommet (om jeg husker riktig).

Det er en Donald Duck historie fra 1949 om en lignende sak. Donald får en ide' om å pumpe inn ping-pong baller i et vrak for å heve det. Ide'en ble tatt i bruk i virkeligheten i 1964, men mannen ble nektet patent på metoden da den allerede var beskrevet i en tegneserie :giggle:

 

https://themouselets.com/donald-duck-and-the-sunken-yacht-patent 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 13 minutter siden:

Det er en Donald Duck historie fra 1949 om en lignende sak. Donald får en ide' om å pumpe inn ping-pong baller i et vrak for å heve det. Ide'en ble tatt i bruk i virkeligheten i 1964, men mannen ble nektet patent på metoden da den allerede var beskrevet i en tegneserie :giggle:

 

Den metoden ble brukt til å heve bergingsfartøyet MS Herkules utenfor Haugesund i 1975. Det ble pumpet inn mengder av små grønne isoporaktige baller i skroget. Husker det fløt slike grønne baller i sundet i lang tid etterpå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Og på den tiden var vel plast på avveie i havet noe de overhode ikke løftet øyenbrynene over.

 

Ja, det ville nok ikke ha blitt akseptert i dag. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Interessant, men Stavanger Aftenblad er bak betalingsmur. Så for oss andre, selv for en utflytet Siddis er det nok hemmelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fra Stavanger Aftenblad

 

Flere problemer for The Fling: Kaiproblemer fordyrer bergingen

 

Problemer med kaien der The Fling sank gjør at forsikringsselskapet må i gang med en spesialoperasjon fra sjø for å få fartøyet opp.

 

– Dette blir kjempedyrt.

Stein Victor Svendsen er eier og daglig leder for Maritim Forsikring AS. Det er gjennom hans forsikringsselskap fartøyet The Fling er forsikret.

 

The Fling sank i Stavanger for snart to uker siden. Da gikk den 28 meter lange yachten ned like ved Ulsnesveien nedenfor Hundvåg kirke, ikke langt fra Stavanger sentrum.

 

– Ei bombe

I Thailand satt en sjokkert driftsoperatør og kjente seg totalt maktesløs.

 

– Dette kom som en bombe på oss, uttalte Inger Siri Helland. Hun er daglig leder for selskapet Fine Opplevelser AS som ifølge fartøyets nettside kan kontaktes for leie av fartøyet.

 

Eierne av skipet uttalte at de var like overrasket:

 

– Vi tørker tårer, sa Kjell Ommund Olsen, styremedlem i Exit Yachting AS som ifølge Skipsregisteret står som eier av The Fling.

 

Olsen har opplyst til Aftenbladet at han eier The Fling sammen med Erik Kjelland Svanes og Knut Johan Tveit.

– Hva er den verdt?

Siden The Fling sank for snart to uker siden har det kommet frem stadig nye opplysninger om fartøyet.

Først sa eierne at de anslo verdien på The Fling til å være seks millioner kroner, derpå ble det klart at de over en periode hadde forsøkt å selge The Fling for halvparten.

 

Forbereder heving

I Stavanger er en for tiden i gang med å planlegge og forberede heving av båten.

 

 Vi planla først å heve The Fling ved hjelp av heisekraner fra land. Men problemer med kaien gjør at vi ikke kan ha kranbiler utpå. Det har ikke kaien bæreevne til, sier Stein Victor Svendsen.

 

Grunnet kaiproblemer har forsikringsselskapet måttet leie inn lektere, servicebåt og taubåt for å få til berging fra sjøsiden.

 

Det blir en langt dyrere operasjon enn om en skulle hevet The Fling fra land.

 

– Bergingen vi skal i gang med, vil koste millioner, sier Svendsen.

 

Nøyaktig når heving settes i gang, er foreløpig uklart. Bergingen kan være i gang denne uken.

 

Kaieier usikker på bæreevne

Aftenbladet har vært i kontakt med Halvard Velde som står oppført som eier av kaien gjennom selskapet Ulsnesveien 20 AS.

 

The Fling ligger nesten helt under vann. Båten ble bygget i Istanbul, Tyrkia i 1996. I bakgrunnen seiler Skoleskipet Gann forbi. 

 

Velde opplyser at han har anbefalt å ikke slippe til kranbiler med vekt på rundt 500 tonn på kaien.

 

– Vi er usikre på kaiens bæreevne, sier Velde.

Velde sier at The Fling har ligget fast ved kaien i rundt et år.

 

 

image.png.2f60a47a2f1baaa7601ef54d09973e46.png

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering fra Stavanger Aftenblad.

 

Nye opplysninger: Ukjent araber kan eie The Fling

Kjøpekontrakten pålydende 460.000 euro, som tilsvarer rundt fem millioner norske kroner, skal ha blitt signert 31. desember 2023

 

.

Det er utfordrende for oss å heve The Fling om fartøyet har en annen eier, sier Stein Victor Svendsen ved Maritim Forsikring AS.

Svendsen er agenten som representerer den tyske forsikringsselskapet Allianz i Norge.

 

Det er hos dette forsikringsselskapet yachten har vært forsikret.

Men nå skal forsikringsselskapet ha fått på bordet en kontrakt som viser at båten skal ha blitt solgt til en araber i Qatar for 460.000 euro.

Mer om kontrakten – og den ukjente araberen senere.

Historien om fartøyet The Fling startet for to uker siden. Da sank den 28 meter lange yachten ved kai like ved Ulsnesveien nedenfor Hundvåg kirke, ikke langt fra Stavanger sentrum. Siden da har fartøyet blitt liggende under vann i påvente av berging.

Maritim Forsikring AS har alt gått i gang med store planer for bergingen. Onsdag formiddag er det aktivitet på kaien. Det er Bømlo Maskin AS som har fått oppdraget med å berge båten.

 

Ukjent kjøper

Men nå har altså et nytt moment dukket opp: En araber skal angivelig ha kjøpt The Fling. Kjøpesummen opplyses å være rundt regnet fem millioner norske kroner. Kjøperen fra Doha i Qatar skal ha signert kjøpekontrakten 31. desember 2023.

 

Vi har ikke fått kontakt med den nye eieren. Vi har et navn, men alle forsøk på å komme i kontakt med vedkommende har ikke ført frem, sier Svendsen.

 

Forsikringsselskapet sitter med dokumenter som beskriver kjøpesummen til å være 460.000 euro, rundt regnet fem millioner norske kroner.

 

– Vi forsøker å finne ut mer om dette salget. Er det snakk om et reelt salg av båten skulle jo de nye eieren ha tegnet ny forsikring, vi må derfor avklare om det er en ny eier, sier Svendsen.

 

Sveitsisk selskap involvert

– Enn så lenge har vi ikke fått konstatert noe som helst. Betalingen skal ha gått via et sveitsisk selskap som også skal ha fungert som megler for kjøpet, sier Svendsen.

 

Videre undersøkelsene omkring den mulige nye eieren, salget til araberen og den sveitsiske banken har så langt ikke ført frem.

 

– Vi har forsøkt å kontakte det sveitsiske selskapet, men det ser ut som de la inn årene før kontrakten ble signert. I sum vet vi egentlig ikke hva vi har å forholde oss til, sier Svendsen.

 

Forbereder berging

Samtidig som forsikringsselskapet ikke helt vet hvem som reelt eier fartøyet, forberedes det berging i Stavanger.

 

Problemer med kaien der The Fling sank, har alt medført nye problemer for bergingen. Usikkerhet rundt kaiens bæreevne gjør at bergingen ikke kan tas fra land, men må organiseres fra sjøsiden.

 

Det fordyrer bergingen for forsikringsselskapet.

 

Snakk med forsikringsselskapet

Aftenbladet har tidligere i saken hatt kontakt med Kjell Ommund Olsen. Han står som styremedlem i aksjeselskapet Exit Yachting AS sammen med Erik Kjelland Svanes, styrets leder og nestleder Knut Johan Tveit.

 

– Ingen kommentar, svarer Olsen på henvendelse fra Aftenbladet.

 

– Snakk med forsikringsselskapet, er responsen fra Knut Johan Tveit.

 

Erik Kjelland Svanes har ikke besvart Aftenbladets henvendelser.

 

 

På kaien hvor The Fling ligger delvis nedsunket er det onsdag formiddag så vidt satt i gang forberedelser til heving. Foto: Elisabeth Risa

 

image.png.3549490db8d608a06fdc1ee59c93b29b.png

Link to post
Share on other sites

Rart at ikke eierne vet at de har solgt båten. Hvis den er solgt da...

 

Det må ha vært litt av en budkrig, siden båten ble solgt for 5 millioner, to millioner over prisen den ble lagt ut til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

Rart at ikke eierne vet at de har solgt båten. Hvis den er solgt da...

 

 Du som er lokal husker kanskje det fartøyet som sank ved kai i Vedavågen for noen år siden?
Havnevesenet forsøkte på alle mulige måter å få eieren til å ta ansvar og fjerne vraket.
Jeg tror det gikk flere år med løfter, løgner, trusler og krav   -  uten at noe mer skjedde.
Men så, helt plutselig kunne "eieren" opplyse at han hadde solgt fartøyet til en "Nigeransk forretningsmann". Han husket visst ikke helt hva denne forretningsmannen het og der var visst heller ikke så mange troverdige dokumenter, men pytt, pytt .....
Det endte som så ofte før med at havnevesenet måtte ta ansvar med å få vraket bort  -  og bære alle kostnadene som fulgte med.
Sånn kan det gå ;-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 2 minutter siden:

 Du som er lokal husker kanskje det fartøyet som sank ved kai i Vedavågen for noen år siden?

 

Husker den ja, og også diverse andre eldre båter som har blitt solgt/gitt bort til noen som ikke har noen som helst mulighet til å betale for berging. Da blir det fort et offentlig problem. Men her er det vel nærmest et motsatt problem, der to forskjellige hevder at de eier båten. Og minst en av dem har forsikring på den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

 Men her er det vel nærmest et motsatt problem, der to forskjellige hevder at de eier båten. Og minst en av dem har forsikring på den...

 

Jeg kan ikke se problemet. Skipsregisteret NOR hos Sjøfartsdirektoratet er et formal-register hvor eierskapet til fartøyet er tinglyst. Kjøper du en båt som er tinglyst i NOR uten å omskjøte/ tinglyse eierskapet, har du i praksis gitt bort pengene dine uten krav på eiendomsretten.   

 

Dette er de tinglyste eierne pr i dag 07.02.2024:

 

 

 image.png.c03676b1ccaeb324435e019e44bb07d4.png

Link to post
Share on other sites

index skrev 5 minutter siden:

Enig i den. Surt at båten synker etter betaling, men før den er formelt overført. 

Spørs jo lm de faktisk har fått pengene. Har egentlig lite tro på dette. Men tydelig de plutselig ikke har lyst å prate lengre, nå som avisen graver i saken.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 41 minutter siden:

Minner om at man til slutt ga opp å finne ut hvem som eide Scandinavian Star.

 

Nå er eierforholdet i det norske Skipsregisteret noe mer pålitelig og gjennomsiktig enn om man har skipsadressen på Bahamas.

 

Eneste fellesnevner med "Skandinavian Star" som jeg kan se må eventuelt være denne overskriften fra 7. april 2020, uten annen sammenligning eller andre antydninger forøvrig.

 

image.png.05fb07dbdf788b951f16f409e7062de5.png

 

 

 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 1 time siden:

 

Kjøper du en båt som er tinglyst i NOR uten å omskjøte/ tinglyse eierskapet, har du i praksis gitt bort pengene dine uten krav på eiendomsretten.   

 

 

 

 

 

Dette er feil.

 

Du vil ha eigedommsretten til fartøyet, men vil tapa i tvist med seljar sine kreditorar og eventuelle godtruande kjøparar.

Link to post
Share on other sites

tacan skrev On 6.2.2024 at 13.46:

Problemer med kaien der The Fling sank gjør at forsikringsselskapet må i gang med en spesialoperasjon fra sjø for å få fartøyet opp.

Ordet spesialoperasjon har liksom fått en litt annen mening de siste 2 årene pga Russland sin "spesialoperasjon" i Ukraina. Håper forsikringsselakspets spesialoperasjon er mer slik vi før forbandt med dette ordet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...