Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

4 hours ago, omorv said:

 

Jeg vet ikke om det er et problem på min side eller på avisens side, men jeg får ikke opp annet enn overskrift der, ingen artikkeltekst.

 

EDIT: prøvde i en annen browser og fikk tilbud om å akseptere cookies og å bli abonnent.

Link to post
Share on other sites

Bildet fra avisen Sunnhordland er i allefall imponerende.
Vi ser at det er alvorlig mye (kostbart) utstyr som er mobilisert for å gjøre jobben.
Torgeir Vareberg med slepebåten SHJANDUR og tilhørende lekter utgjør en viktig del av oppsettet.
Imponerende!

image.png.03a1f9273246798eb936e07aa5020137.png

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er teksten i artikkelen. Kopierte ikke bildene:

Lokalt firma fekk jobben med å heva mystisk yacht

Bømlo-firma heva yacht i Stavanger.

Den 28 meter lange yachten «The Fling» låg til kai på Hundvåg i Stavanger då den i slutten av januar byrja å ta inn vatn.

Sidan har den lege på skeiva med størsteparten av fartøyet under vasskorpa. No er den henta opp av Bømlo-firmaet Nordic Salvage.

Over 100 tonn

I helga var firmaet ute på det spesielle oppdraget med å heva den mykje omtala yachten, som Stavanger Aftenblad har skrive fleire saker om.

Ifølgje avisa var det usikkerheit rundt kaien si bereevne som gjorde at berginga måtte gjerast frå sjøsida.

Elly-Anne Andreassen hos Bømlo Maskin, som er søsterfirma av Nordic Salvage, fortel at dei var på plass på Hundvåg allereie natt til tysdag førre veke. På onsdagen starta jobben med å rigga seg til.

Ho fortel at arbeidet med å få løftestroppar under havaristen var ei utfordring. Yachten veg over 100 tonn og hadde sige langt ned i lausmassane. Dei måtte difor bruka eit spesialverktøy som firmaet har laga for å bora seg under båten.

– Me fekk ein krane på plass på land torsdag, og ein på fredag. Så rigga me lekter med tre kranbilar, og den kom på plass laurdag morgon, fortel Andreassen.

Kranbilane frå Klepp spesialtransport og anna utstyr var på plass i 09.30-tida laurdag.

– Då var alle løftestroppane på plass og me kunne starta direkte på heving. Det tok ca. tre timar frå me starta løfteoperasjon til me hadde fått tetta skroget, og hadde båten flytande, fortel Lars Lønning, dagleg leiar i Nordic Salvage.

Gjennomvått

Andreassen fortel at det var eit spørsmål om ein ville klara å løfta båten med tanke på vekta, og at den måtte tømmast for vatn.

– Me brukte nokre timar på å få heva den, og me har lensa heile tida. Dette er jo ein fullt innreia båt med seks lugarar, madrassar, puter, dyner. Alt er heilt gjennomvått, så me må ha lensepumper inni den enno. Det må me også ha under slepet heim, seier ho.

Vidare fortel ho at sju av ni tilsette i Nordic Salvage har vore med på oppdraget i Stavanger. Andreassen kan også røpa at dei truleg har funne årsaka til at den søkk.

– Utan at eg kan gå ut med det no. Det heile gjekk veldig bra, og me blei sparte for mykje arbeid då me fann ut kvifor den har teke inn vatn, seier ho.

Skal slepast

Etter at tilstanden til yachten er dokumentert skal den slepast til Bømlo.

– Det ligg litt spenning i det å slepa den heim. Det blir sju-åtte timar med slep, fortel Andreassen.

Dei har venta på betre vêr, og slep til Bømlo var planlagt onsdag morgon.

– Båten skal løftast på land hos Bømlo Skipsservice AS og så flyttast bort på vårt område i Hovlandshagen. Deretter skal det takast stilling til om den skal hoggast eller reparerast. Dette er det forsikringsselskapet Allianz som skal ta stilling til, fortel Andreassen.

Fram til slepet byrjar vil to-tre tilsette vera att ved båten for å halda vakt.

– Området er låst av, men me må ha kontroll på alle pumper og sånt så den ikkje søkk ein gong til, seier Andreassen.

Nordic Salvage byrjar å få ein del redningsoperasjonar på cv’en. For to år sidan heva dei båten «Bore Cat» som søkk i hamnebassenget i Vågen i Stavanger etter eit uvêr.

– Me har også fjerna ein båt på ei strand på Jæren, og ein oppdrettskatamaran som låg på 105 meters djupne på Austevoll i fjor sommar. Me har spesialisert oss på slike oppdrag og har etablert oss eit beredskapslager med utstyr for både berging, heving og oljevern, seier Andreassen.

FAKTANordic Salvage

– Ei bombe

Før den søkk skal «The Fling» normalt ha blitt leigd ut til arrangement og grupper. Stavanger Aftenblad skriv at det er selskapet Fine opplevelser AS som har administrert dette.

– Dette kom som ei bombe. Det er rett og slett eit sjokk, sa dagleg leiar Inger Siri Helland til avisa då ho blei kjend med situasjonen.

Børsen.no skriv at ein av yachten sine eigarar, Kjell Ommund Olsen, fortel at han ikkje har nokon idé om kva som har skjedd, kvifor og korleis.

– No er eg berre frykteleg lei meg, sa han til nettstaden 24. januar.

Olsen har opplyst til Stavanger Aftenblad at han eig «The Fling» saman med Erik Kjelland Svanes og Knut Johan Tveit gjennom eigarselskapet Exit Yachting AS. Ifølgje avisa har eigarane dei siste åra pussa opp båten, som har hatt heimehamn i Stavanger sidan sommaren 2021.

Aftenbladet skriv at eigarane har forsøkt å selja «The Fling» for tre millionar kroner på Finn.no fordi dei ikkje har tid til båten. Førre veke kom det nye opplysingar i saka då det blei kjent at ein araber i Qatar visstnok skal ha kjøpt yachten, og ifølgje Stavanger Aftenblad signert kjøpekontrakten 31. desember 2023.

Betalinga skal ha gått gjennom eit sveitsisk selskap. Avisa skriv at Stein Victor Svendsen ved Maritim Forsikring AS, som er agenten som representerer det tyske forsikringsselskapet Allianz i Norge, fortel at dei ikkje har fått kontakt med den nye eigaren og heller ikkje det sveitsiske selskapet.

 
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 minutt siden:

Veldig spesielt å kjøpe en båt til mange millioner og så gjøre seg utilgjengelig. Særlig når den synker bare uker kjøpet.

 

Å ja, i denne saken er der mangt og meget man kan undres over .....
Men det kommer vel for en dag, litt etter litt.
Vi får si som i lørdagsbarnetimen på 1960-tallet: "No verte det spanande, fylgj med i neste bolkjen"! ;-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ryktene sier at det er ett overvåkingskamera fra en annen båt som har observert en person som gikk ned i motorrom klokken 02.00 natt til den dagen båten gikk ned og skrudde av begge lokkene til sjøvannsfiltere til motorene. 

 

Den kontrakten som det skrives om i media er kun rykter og ikke noe som stemmer. Er noen spanjoler som har sett på båten men ikke kjøpt så dette er ikke tilfelle. Så eierskap og forsikring var som det først ble meldt i media. 

Link to post
Share on other sites

Det er da høyst merkelig om forsikringsselskapet gir grønt lys for en slik kostbar bergingsoperasjon om de ikke vet hvem som er eier av båten.

 

Blir dette versjon 2.0 av denne novellen av en sak? https://baatplassen.no/i/topic/80927-sunseeker-62-manhattan-tatt-opp-fra-107-meters-dyp/

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 44 minutter siden:

Ryktene sier at det er ett overvåkingskamera fra en annen båt som har observert en person som gikk ned i motorrom klokken 02.00 natt til den dagen båten gikk ned og skrudde av begge lokkene til sjøvannsfiltere til motorene. 

At man på et overvåkingskamera fra en annen båt skulle kunne observere at noen skruer av lokkene på sjøvannsfiltrene  -  det må være litt av noen kamera, de må i allefall se se både i vinkel og rundt hjørner!
At man lar båten gå ned ved kai, hvor den blir stående på bunnen, og mene at disse filterlokkene skulle bli oppdaget  -  det klinger mer enn bare utrolig.
Men det kommer nok for en dag ....  ;-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

"Andreassen kan også røpa at dei truleg har funne årsaka til at den søkk.

– Utan at eg kan gå ut med det no. Det heile gjekk veldig bra, og me blei sparte for mykje arbeid då me fann ut kvifor den har teke inn vatn, seier ho."

 

Beskrivelsen ovenfor taler ikke i mot ryktene med sjøvannsfiltrene, den støtter faktisk opp om plausibiliteten i ryktet. 

 

 

"Aftenbladet skriv at eigarane har forsøkt å selja «The Fling» for tre millionar kroner på Finn.no fordi dei ikkje har tid til båten. Førre veke kom det nye opplysingar i saka då det blei kjent at ein araber i Qatar visstnok skal ha kjøpt yachten, og ifølgje Stavanger Aftenblad signert kjøpekontrakten 31. desember 2023.

Betalinga skal ha gått gjennom eit sveitsisk selskap. Avisa skriv at Stein Victor Svendsen ved Maritim Forsikring AS, som er agenten som representerer det tyske forsikringsselskapet Allianz i Norge, fortel at dei ikkje har fått kontakt med den nye eigaren og heller ikkje det sveitsiske selskapet."

 

Her vet jeg ikke hvor jeg skal begynne.. Hvorfor går en ut i avisen og forteller at en er eier og har forsøkt å selge båten, når du allerede har solgt den? Hva får en kjøper av en slik båt til å gå i dekning, og hvorfor gjør selskapet som formidlet betalingen det samme? Eneste jeg er sikke på i denne saken, er at dette er ikke det siste vi hører om denne båten..😂

 

 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å ha vært en veldig flott båt, så trist at den skulle ende opp på bunn som u-båt. Forhåpentligvis er det utført restverdiredning av motorer osv slik at det kan være en mulighet for at den får et nytt liv.

 

Spesiell sak, men vanskelig å tenke at dette er et bevisst forsøk på forsikringssvindel med båten fortøyd til kai på grunt vann.. Da kan man jo kanskje heller spekulere i sabotasje hvis det skulle vise seg at noe er tuklet med..?

 

Satser på at lokalpressen graver iherdig og at det vil komme frem mer opplysninger etter hvert.

 

Ser for øvrig på oversiktsbildet at det faktisk var 4 voksne kranbiler på lekteren, mulig den ytterste bare var med som ballast.

 

 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 1 time siden:

.... Men er ikke det standard på alle båter da ? 

Nei, det har vel aldri vært noen "standard", selv om det er mye brukt på fritidsbåter.
På større båter ville det knapt være mulig i praksis, så der må man basere seg på å stenge bunnventiler før eventuelle sjøvannsfilter kan åpnes.


 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Mr_Stian said:

Ryktene sier at det er ett overvåkingskamera fra en annen båt som har observert en person som gikk ned i motorrom klokken 02.00 natt til den dagen båten gikk ned og skrudde av begge lokkene til sjøvannsfiltere til motorene. 

 

Den kontrakten som det skrives om i media er kun rykter og ikke noe som stemmer. Er noen spanjoler som har sett på båten men ikke kjøpt så dette er ikke tilfelle. Så eierskap og forsikring var som det først ble meldt i media. 

 

Som jeg skrev tidligere her så fikk jeg fornemmelse av at vi kansje kunne få en ny tråd ala Sunseeker Manhatten! Hittil har den ihvertfal engasjert veldig! og rekner med mange har tenkt tanken!  Om disse ryktene stemmer er det jo helt forferdelig!!  Intill videre får vi bare vente å høre på konklusjonen og ikke spekkulere! Eierne her i Norge er jo uskyldige til det motsatte er bevist! Han eieren i Araberland er det jo litt usikkert hvem er!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 19 timer siden:

Kan man virkelig senke en båt med å åpne lokket på sjøvannsfilter? Jeg vet at det ikke går ann hos meg, filteret er over vannlinjen..

Jeg kan åpne og rense uten å stenge for vann inntak..

Men er ikke det standard på alle båter da ? 

Åpent filter - hevert med et flyteelement. Vannet fyller sakte opp til toppen av sjøvannfilter er under vann. Når båten synker videre flyter heverten opp og vekk...

Link to post
Share on other sites

Synes det blir spekulasjoner utover all anstendighet.

Ser rart ut at noen først har sett at noen skrudde av lokkene (vinkelkamera?)for deretter å rette det til at man har detaljopplysninger fra hevingen som viser at lokkene var av.

Deretter spekulasjon i senkemetoder.

Synes slike tråder er fine når vi diskuterer tekniske løsninger og årsak til ulykker for å lære noe.

Direkte beskyldninger mot noen enkeltpersoner som kanskje har fått økonomien og mange års dugnad i grus har ikke noe på et seriøst forum å gjøre.

Har man slike opplysninger som kommer fram her bør de overleveres politiet slik at de finner ut av ting.

Mons

Link to post
Share on other sites

index skrev 21 minutter siden:

Håper de får startet og varmkjørt maskinene snart,  så ikke vraket kun er verdt sin vekt i stål. 

Tror ikke det er noe de har planer om. Da hadde de nok alt jobbet med det. Nå henger den i stropper i følge avisen. Så er nok alt avskrevet dise maskiner.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...