Jump to content

De Thrusterløse tar opp nye medlemmer


Herman

Recommended Posts

Neida Krapyl, det finnes fler gærninger. Riktignok er dreggen min pensjonert, men ellers mangler jeg både essensielle navigasjonshjelpemidler som Nintendo, komfortutrustning som isbitmaskin og underholdningsverktøy som Gyrostabilisert parabolantenne. Vi får møtes i en vik, bare vi to, og diskutere oppgradering av dde antikvariske konstruksjonene våre, over en kopp kald kaffe ( har jo ikke micro ) i et pappkrus ( har ikke oppvaskemaskin heller ).

 

Vi kan f.eks sette underholdning som " grille en biff", " se på et kart " på kveldsprogrammet. Visesang er jeg skikkelig dårlig på, men jeg er skikkelig god på røverhistorier, de fleste trolig usanne.

 

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

 

Suzuki

De Thrusterløse. Må selvfølgelig ha eget forum også :lol:

For ikke å ødelegge tråden om ankervinsj mer enn nødvendig, starter jeg en ny tråd hvor vi kan skryte av hvor lite utstyr vi har i båtene våre og hvor kummerlig det er, samtidig som vi koser oss glugg ihjel. :wink:

 

Jeg søker herved om opptak i foreningen "De Thrusterløse".

 

Kvalifikasjoner:

Jeg har ikke annet enn kaldt vann på fotpumpe og manuell pumpedo. Jeg har ikke kjøleskap eller isboks. Jeg har ikke eget toalettrom. Jeg har 50 meter kjetting, og kun en manuell vinsj som jeg aldri bruker (blir mer sliten enn hvis jeg trekker selv) heller ikke autopilot (og fortiden heller ikke vindror). Motoren har ikke foldepropell. Jeg har ikke eget startbatteri.

 

Dessverre har jeg solcellepanel, vindgenerator, GPS (uten kart), navtex og battmeter. Videre har jeg gasskomfyr med stekeovn og en TV jeg kan bruke hvis vi har landstrøm. Jeg har også en dieselbrenner. Logg og ekkolodd har jeg også, men ikke vindinstrument. Jeg har tricolor (men uten automatisk sensor, for de som følger med på en annen tråd)

 

Til mitt forsvar må det sies at vi er to personer som har bodd ombord i totalt 2,5 år. I tillegg til det har jeg vært på langtur i 2 år.

 

Jeg håper Deres forening ser med milde øyne på min overflod av utstyr, og vil ta meg opp i det gode selskap av

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

grunnet din lange fartstid, og mangel på viktig båtutrustning som WLAN nett, spikerpistol, dykkeflaskekompressor, samt din MANUELLE ankervinsj ( godkjent under tvil *), og etter personlig inspeksjon av Bryggeseilergruppe`s langturgruppe sitt styre v/ formann og snart ekskluderte øverstegeneral)

 

 

* - forsikringer om at ditt MANUELLE ankerspill faktisk er MER jobb enn å hale ankeret manuelt, gjorde utslaget.

 

 

Viser ellers til foreningens statuttter, Pkt 3.2, der det står klart at varmeapparat i seg selv, ikke har innvirkning på medlemskapet. **

Imidlertid vil et varmeapparat, som virker 3 påfølgende sesonger uten kluss, kunne føre til eksklusjon.

 

** Dine forsøk på å sprenge båten i luften, ved tenning av din brukerUVENNLIGE dieselpeisovn, gjorde ekstra inntrykk på Formannen.

 

Din søknad er godkjent !

 

Selvutnevt formann, og listefører

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei! :seeya: Endelig noe jeg kan identifisere meg med!

 

Kan jeg bli med i dette ærverdige selskap, jeg og.......? :confused: Selv om jeg har flusst med hele 3 duppediter ombord (4, hvis man teller med et lite kompass):

 

1) - det minste av Humminbird sine ekkolodd - Wide 100 (Wowwwww! Flotte greier!)

2) - et enkelt, men DIGITALT termometer som viser Sabben's kjølevannstemperatur! Bilde Selvtilkoblet, forresten.

3) - Den flotteste VHF'en som finnes - Sailor RT 144C fra noen-og-åtti? VHF'ens traktor...... ;o)

 

Men hva med.....

- Ferskvann? En 15 lt plastkanne fra Biltema.

- Trykkvann? Jada, trykker du hardt utenpå plastkanna så kommer det vann ut....!

- Varmtvann? = Man har da en kaffekjele som passer akkurat oppa Refleks-ovnen! Min termos holder dessuten akkurat til 1 dags forbruk av kaffevann.

- Toalett-rom / septikkvern? = 7-liters plastbøtte med lokk!

- Thruster? = Bruker propellvridning og roret aktivt!

- Ankervinsj? = Hva er galt med biceps?

- Isbitmaskin? = Liker Whisky'en min lunken......

- Turteller? = Man har da ører!

- Oljetrykk? = Plaskesmøring!

- Batt-meter / Volt- / Amperemeter? = Jeg vet at jeg har 2 batterier - hvilespenning måles hver dag før oppstart - har lært meg å tyde evt. avvik! Bruker minst mulig strøm.......

- Kartplotter? = Joda, sikkert kjekt å ha (egentlig ønsker jeg meg det også - men mest fordi alle andre båter i havna har det......). Men papirkartene mine bruker ikke strøm og går ikke istykker.

 

........og slik kan vi telle opp alt som er "kjekt å ha" men egentlig ikke nødvendig! Blir ikke noe mindre ivrig av å dra på sjøen uten dette? Men, bevares - det er mye fint i katalogen til både Biltema, Clas Ohlson og Maritimt! :wink:

 

 

:wink: For ordens skyld - det er ikke skrevet så stryggt som det er ment...... :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er'e mulig å få være sånn en "hangaround" eller? :lol:

 

Jeg må bare innrømme at jeg har thruster i baugen, men BARE der altså, IKKE akter. :wink:

Jeg har også vinsj i begge ender. Men det er stort sett det jeg har av ekstrautstyr også.

Jeg har ikke plotter, playstation eller tv ombord. Heller ikke autopilot eller radar. Har ett gammelt humminbird ekkolodd, og en Garmin 72 gps. Ikke spør meg hvordan man legger opp ruter i den!

Har ikke stekeovn, men kun en to-platers Wallas. Som mange her dømmer nord og ned.

Har manuell dass.

Ehh-- Varmeapparat har jeg visst. Både Eber og Pod. Og forresten har jeg visst kjøleskap også. Dette er dog mest brukt til å holde diverse fludium kaldt når det er som varmest ute. (Regnes egentlig som sikkerhetsutstyr.)

Jo, og vhf har jeg selvfølgelig.

Og en urgammel VP som ryker som gamle Barsebæk omtrent når jeg starter den. :crazy: Men den går bra for det. :lol::wink::lol:

Og jeg trives på vannet jeg også.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Ønsker herved opptak i denne fornemme klubben, jeg har ikke hverken ankervinsj eller truster. Ikke kjøleskap heller, men en kjøleboks duger. Og har VHF, el pumpe på vann (kaldt) og pumpetoalett mellom køyene. Dog er det selvstarter og dynamo, og turteller som også virker!!! Kanskje jeg monterer inn en brukt dieselvarmer også...

Link to post
Share on other sites

Føler meg også som medlem, selv om jeg har følgende: varmt/kaldt vann, septik, dieselvarmer, defroster, kompass som lever i sin egen verden, tv, radio, cd. Men ikke autopilot, kartplotter, ekkolodd, radar.

 

Men selfølgelig en enkel VHF....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ærede formann!

 

Jeg viser til vedtektene, samt nedenforstående argumentasjon, og tillater meg med dette å ansøke om medlemskap i det nyetablerte forbundet!

 

Min utstyrs-portefølje består av:

• 2 stk paraplydregger med vanlig tau (har dessverre dreggboks både for og akter)

• 10-12 år gammelt ekkolodd med sort/hvit-skjerm (benyttes hovedsakelig for å forenkle letingen etter matforsyning til familien)

• Enkel, billig GPS uten kart og med sort/hvit skjerm (benyttes for å finne frem til øde steder slik at vi unngår mindreverdighetskomplekser)

• Papirkart

• Liten turgrill (ikke gassdrevet!)

• Lite 1-bluss butan kokeapparat med engangsbokser

• Toalettrom (men der er det kun plass til en Porta Potti av minste størrelse)

• Selvbygd kjølerom – uten kjøleaggregat

• Fullstendig manuell vannkanne uten pumpe av noe slag, men med naturlig drevet utløp i bunnen

• Nødvendig bestykning av kopper, rødvins- og konjakkglass, samt tallerkener – alt av plast

• Manuell korketrekker

• Hjemmelaget digitalt voltmeter (for å kunne holde et øye med hvor mye liv det er igjen i mitt ene 60Ah batteri)

• Elektrisk drevne trimplan (benyttes for å kunne få båten lettere i plan og dermed redusere hekkbølger og bensinforbruk)

 

Med dette bekvemmelighetsnivået tilbringer vi to modne mennesker tilværelsen på flere turer i løpet av sommeren, opptil 3 dager av gangen, på de idylliske og fredelige svenske Dalslandssjøene, ofte sammen med en ”kameratbåt” av tilsvarende standard og størrelse. En og annen dagstur på salt sjø blir det også. Klart tanken om økninger i tonnasje har vært der, men den har alltid, i gjennom drøyt 20 år, tapt overfor fleksibiliteten med det båtopplegget vi har.

Link to post
Share on other sites

• Manuell korketrekker

:lol::lol:

Du er jammen ikke sant, Arvid_A! Får du ikke muskelkramper og senebetennelse da.....? :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

misunner deg den vhf`en Walter S, rene møbelet.

Du kan få kjøpt den for kr 45.000,- men da følger det med komplett sjark med "verdens beste dieselmotor".......... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

......Jeg må til og med løfte glasset selv.

:wink:Jeg gir meg ende over! Man skulle tro at dere lever i steinalderen? :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

Du er jammen ikke sant, Arvid_A! Får du ikke muskelkramper og senebetennelse da.....? :wink:

Ombord på Skibet har man da ikke behov for slike saker. Man tager 1 flaske champagne og kapper enkelt toppen av flasken med sabelen. Det har da alle ombord! Litt stye synes jeg man må forlange når man er på søen. Forvørig har jeg ingen forhåpning om å komme med i klubben - med mindre at min planlagte kano kan være et allibi?
Link to post
Share on other sites

...... som ønsker opptak i denne fornemme club!!

Men det er kun fordi du aner eventuell eget cognac- og sigar-merke (Hvordan staves "de Trusterløse" på fransk? :eek: ) - hvis foreningen blir en suksess! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...