Jump to content

De Thrusterløse tar opp nye medlemmer


Herman

Recommended Posts

Nå må ikke formannen blir for snill her :nono:

 

Er usikker på om jeg er kvalifisert, men plotteren kan jeg ta ut av båten (hvis det hjelper), og det samme med den trådløse fjernstyringen til vinsjen. Den gamle autopiloten som ikke har NMEA eller annet jukseri regner meg at kan stå, og den gamle grønne VHF'en uten DSTC eller hva det heter går sikkert også gjennom (håper jeg) Min gamle garmin 12 har ikke EGNOS.

 

Ellers har jeg noen forslag og ideer:

 

Henry Lloyds, Musto o.l bør være stregt forbudt å gå med. Samme gjelder dyre goretex produker o.l. Korrekt antrekk kan f.eks være grønne gummistøvler a'la Drillo (pæler), og godt gammeldags regntøy. Helst gul jakke og militærgrønn gummibukse + Sydvest i ubestemmlig farge hvis det virkelig øser.

 

Videre: En grill bør være sotete og kullfyrt, og foreningen bør ha treff når det regner slik at griller og gamle wallaser virkelig får vist seg fra sin beste side. Grilling på glatte svaberg i regnvær med nevnte utstyr og bekledning ser jeg for meg som en favorittsyssel.

 

Paraplydregger er et klart pluss. Moderne blytau et klart minus. Syrefaste Bruceankere synes jeg ikke passer inn. Det bør forbyes.

 

En Thrusesløs drikker gjerne lunken Granspils fra boksen, og har en skvett Upper Ten (på halvflaske) stående for å holde varmen, mens han griller. Telefonsamtaler bør helst gjøres via en litt vannskadet nokia 3310 med dårlig batteri.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Vitus og Perlen

Det er en god stund siden da.

(Litt over ett år) men det kunne jo ikke dere vite sånn som jeg skriver.

 

Like hyggelig for det.

 

Hva mener du med 4.0 Vitus?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

traust!, du kan kalle meg "thrust". Bare hold deg til 3.0 det er godt nok :lol:

Unnskyld :blush:

Hvor fikk jeg det fra da "thrust"?

Kanskje Vetus merket ditt.

 

Hvis 4.0 er det jeg tror det er, kom det integrert med versjon 1.0

så litt av Hardwaren skulle funke ihvertfall :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Et minstekrav bør jo være at man kan håndtere, og ikke minst kaste, en paraplydregg!

 

Det glemte jeg å skrive opp:

Har kun paraplydregg

og dreggluke foran slik at jeg må gjennom hele båten for å hente den :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

At jeg har plotter, kjøleskap, trykkvann, do med vann i og Wallas-varmer som virker ganske ofte, eksluderer meg kanskje ikke. Men..Problemet mitt er at jeg på en måte har en sånn presskanne i båten. Jeg har aldri brukt den, vet egentlig ikke hvordan den virker heller. Det var kona som brakte den ombord, æresord. Bensindrevet/omnifuel primus til matlaging i fjæra derimot, -det er helt nødvendig det, på lik linje med håndholdt ekkolodd. Teller det hvem som brakte tingen ombord? Jeg vil presisere at båten tilhører fellesøkonomien, selv om jeg forsnakker meg noen ganger.

Link to post
Share on other sites

Hva er dette for noe ?

 

Hva er grunnen til at vi presser oss ombord i en liten båt utpå det store havet ?

Det er noe som trekker noen av oss dit. Kanskje så langt tilbake som da vi ikke gikk på land...

For å få med familien på de "oldtids betingete genene ?" så betinger det kanskje en viss grad av "luksus".

 

De fleste av oss strekker seg vel til pekuniære yttergrenser når det gjelder denne hobbyen. At noen har muligheter til å strekke seg lenger enn andre når det gjelder "luksus" kan vi andre bare misunne. Å danne en klubb som en "anti luksus båtliv" på grunn av at vi selv ikke har denne muligheten er direkte barnslig synest jeg.

 

Hadde jeg hatt mer penger tilgjengelig så hadde jeg kjøpt en større båt med mer utstyr. Da hadde jeg kanskje fåtte med barna tidlig i 20 årene også. Dette har ingenting med gleden av båtliv å gjøre, men med å få med seg resten av familien...

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Fram'en er ingen moderne linjelekker skapning, ei heller er den et utstillingsvindu for maritim ekstravaganse. Dog har jeg VHF (bærbar ICOM), Pumpetoealett m/septikktank og en Navman kartplotter som brukes i ny og ne.

 

Ellers er båten spekket med bl.a. paraplydregg, teleflexstyring, gammel motor, et kompass som nesten virker, rødspritbrenner til å koke kaffevann på, koppholder ved førerpososjon, ankerdram og godt mot.

 

Fram'en vil nok aldri oppleve ankervinsj, thrutster og aggregat. Sistnevnte ville vel lagt beslag på 80% prosent av plassen ombord :lol:

 

Søker med dette medlemskap i foreningen "De thrusterløse".

 

Avventer tilbakemelding i nådeløs spenning!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg kan flytte SatCom antennene inn i akterplikten. Er det OK?

 

Som medskyldig i galskapen, er du et selvskrevent medlem. Selv MED satcom antenne.( men ikke la det ta av mer nå :rolleyes: )

 

 

Beklager Lasse, som eier av en HR, og atpåtil en ankervinsj, er du nok ikke velkommen i det dårlige selskap. Prospect kanskje ?

 

 

 

Beklager Vannskrækk, PRESSEKANNE gjorde utslaget. Pulverkaffe, eller feildosert kokekaffe, tillaget på kjel som ikke er vasket siste 3 mnd,( grunnet at kjelen man koker varmtvannet i alltid er tom når man kommer til kjeler og kaseroller,) er mer i vår retning

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I båtsesongen 2006 kan man også påregne koordinerte og overraskende antihekkbølgekasjoner fra de thrusterløse!

Enda en god grunn til å søke om medlemskap her :wink:

 

Av tekniske finesser i vår Fenix finner vi bla en utgammel autopilot (uten tilkoblingsmuligheter til gps e.l.) faktisk et nytt varmeapparat (bare må ha det), og en Garmin 176C. Ellers er alt manuellt, gammelt og godt. Ikke varmt vann. Fotpumpe på vann ellers.

 

Mulighet for å tre inn i "De Thrusterløses" rekker for oss også ?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Beklager Vannskrækk, PRESSEKANNE gjorde utslaget.

Ja vel, ja. Hva med ESPRESSO-kanne da?

Har en ombord, og den brukes mye.

Hva er vel bedre enn en kopp vellaget espresso-kaffe sammen med et glass cognac?

Sigar trenger jeg ikke, jeg bare fyrer VP'en ett minutt, så har jeg rus god nok. :crazy::crazy::lol:

 

HAH, bare sitt der med den gamle sure kaffen deres dere...............Kan vel ikke drikke cognac heller, for det er vel for ekslusivt? :wink::wink::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Forstår at pågangen har vært stor i det siste...

 

Jeg velger derfor å prøve å poste søknaden min èn gang til, siden den sikkert slapp forbi i kampens hete....

 

Jeg har ikke toalett, ikke GPS, ikke verken kaldt eller varmt vann, ikke pantry, ikke motor, ikke styresystem av noe slag (dog har jeg 3 ratt), ikke marinegear og BÅTEN MIN FLYTER HELLER IKKE (ennå)! Jeg er rimelig analog kan man si....

 

Har derimot noe som kan bli en flytende bår, ror, propell, kone (hun er også analog) og aksel. Kvalifiserer dette til innpass i klubben, i tillegg til at jeg muligens kan være i besittelse av raring-gener (selv om jeg bare er 27)???

Jeg må tilføye at kona mi også er en versjon 2.0. Bikkja er ett null... Radioen kan ikke spille mp3, men funker bra på FM. Båtputene er ikke i PVC, og takk for det. På radioen hører jeg heller på Vresvijk enn jazz. Holder dette???

 

Har forresten en historie om en av disse med thruster... Ved en liten pumpestasjon/vannhull et sted i Norge hadde en rekke små og mellomstore thrusterløse sjarmbåter lagt til. Eierne satt ved uteserveringen og tittet utover det fredlige vannet mens de småpratet og vitset. Plutselig hørte de av en dyp brumming nærmet seg. Rundt den nærmeste holmen kom en enorm båt, med en enda større hekkbølge. Den store båten senket farten og kom sigende mot pumpestasjonen, mens de thrusterløse satt og måpte. Så hørte de fra flybridgen hvor en mann med bart, captains-lue og sigar satt, en skjærende røst som ropte på utpreget vestkantdialekt...."Hoy, hoy der...kan dere vennligst flytte disse YOGHURT-BEGERNE så jeg kan få tanket opp jåten min!"... Den hovne thrusteren og hekkbølgen hans måtte dra derfra med uforrettet sak, og med et par bananskall og egg på dekk...

Link to post
Share on other sites

Søknad om medlemskap blandt de Thrusterløse...

 

Duppeditter er og blir supre saker. Mine elektriske/elektroniske duppeditter består av en liten kartplotter med ekkolodd på, faktisk en såpass tøff sak som gjør at ungene liker å ta seg av roret under marsj. Radio finnes montert og likeså en tute som tuter noe jævlig når tuteknott`n trykkes inn. Vindusviskere regnes vel nesten ikke, men kanskje gjør dieselvarmeren det. Kjekk sak denne varmeren gitt stiller den bare inn på foreks 21 grader celsius og så blir det verken mer eller mindre…

 

Vinsjer for å sette ut eller hale bruce kopien eller den reserve 15 kg paraplyen finnes ikke. Når bruc`n skal ut, tasser jeg bare ut på badeplattformen og pælmer`n ut, det virker hver eneste gang… Hadde sef. vært ok med en slik elektrisk sak for å få dratt opp bruc`n. Men det er ikke en prioritert båt duppedings.

 

Trykkvann finnes, men varmt vann er det ikke. Når vannet på utsiden av båten er varmt så blir vannet i vanntanken akkurat like varmt som de. Gidder ikke å drikke det vannet, ikke at det gjør så mye det finnes jo mye godt øl eller annet som en kan leske seg på i solsteiken.

 

Kjøleskap finnes også... En gammel Engel kjøler meget godt og bruker vanvittig med strøm, tror nesten at en slik innrettning vil gi strafferabbat i en slik søknad...

 

Har jo dass om bord, en sånn der pumpesak som pumper dritt`n rett ut i sjø`n, ja og det som ikke kommer i sjøn kommer via lekkasje i dass`n ut på golvet i rommet der den er plassert. Min kommende kone (kone 2) har programerklært at ny dass skal monteres og at den skal være en el-dass med egen møkktank. Stilig med el-dass, når driter`n er besøkt og i akkurat samme øyeblikk som en trykker på knappen for å skylle møkka ut, så vet hele havna at nå er Hebbesen ferdig på driter`n for denne gang.

 

For øvrig så er alt dette fortreffelige utstyr montert i snekka som er av den edle årgang fra 1972. En sånn der ”trøster” har jeg ikke bruk for, båten går dit jeg eller ungene vil, har jo både ror og gass til hjelp.

 

Godkjent ???

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...