Jump to content

De Thrusterløse tar opp nye medlemmer


Herman

Recommended Posts

Flott at du fant frem denne.
Jeg må også melde meg ut herfra.
Nå har jeg thruster både foran og bak.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, kanskje jeg burde søke medlemskap her.

 

Har et gammelt kompass med kobbernatthus, en sailor RT-2048 og et Simpson Lawrence manuelt ankerspill ombord i Skudenes, og det er det.

Har ikke thruster, ikke autopilot, ikke aggregat, ikke plotter, ikke varme, og generelt ikke noe som helst komfort. Oppfyller det kravene til medlemskap?

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
Share on other sites

Arvid jeg har kjørt båt på 160 tonn og 120 fot, den hadde ikke thrøster.. men 3600hk per spak virker jo

Har kjørt småbåter med bøgpropell men aldrig benyttet meg av det.. Har aldrig eid båt med thruster!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det var meg som startet tråden i sin tid. Siden da har to ting skjedd:

Det manuelle ankerspillet som nesten ekskluderte meg for medlemskap har låst seg fullstendig. Altså enda mer ubrukbar enn før. Samtidig har vi kjøpt ny autopilot. Forhåpentligvis dekker det ødelagte ankerspillet opp for autopiloten, slik at jeg fremdeles kan betrakte meg som medlem.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ble ganske flink til på treffe båsen min etterhvert - det gjelder å huske at en båt ikke har noe veigrep - man må gå rolig inn, og kompensere med motoren, enten bakke eller forsiktig forover. 

 

Tvert i mot. Med seilbåten opplever jeg at det er som å parkere en bil med fullt veigrep når jeg skal i båsen. Jeg går innover og tar en krapp 90 grader rett inn i båsen på riktig tidspunkt. 

 

Men siden jeg har seilbåt som er belemret med senkekjøl så fikk jeg en føling av hvordan man kan ha det i båt uten kjøl i sommer. Av en eller annen grunn, som jeg ikke husker, så hadde jeg kjølen helt oppe når jeg skulle inn i båsen, og jeg var ikke klar over det...

 

Min krappe 90 garders sving endte selvsagt i en feiende flott "breisladd" og inn i båsen på halv åtte. Det var nesten, men bare nesten, at jeg måtte ta en bonusrunde for å komme meg inn. Heldigvis har jeg hengt opp bryggefendere og alt for brei bås så jeg fikk klora meg fast og ordnet opp. Men pent var det ikke ;-)

 

En baugtrøster ville ikke hjulpet i den situasjonen, en korrigering for å rette opp båten i forhold til båsen ville gjort at jeg bommet på båsen (har baugtrøster). Men en hekktruster ville selvsagt gjort susen ifht å motvirke "sladden". På en andre siden så ville jeg jo ikke sladdet slik at jeg bommet om jeg visste at jeg skulle sladde... hadde jo da måtte legge opp svingen på en annen måte. 

 

Er absolutt pro- trøstere i alle retninger, men også pro å bruke de minst mulig for å lære seg å styre båten best mulig uten ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg snubla tilfeldigvis over denne trivelige gamle tråden.

Det er vel neppe mange av de fordums medlemmene som forsatt kan bekjenne seg til dette "forbundet"?

 

:giggle:

 
Denne gamle tråden har gått meg hus forbi :giggle:
Jeg ser at jeg kvalifiserer til medlemsskap i dette (etterhvert) eksklusive forbundet.
På tross av at båten er planende, 36 fot og ny av året, er den kjemisk fri for thrustere.
Det skal dog innrømmes at båten har en del komfort som kanskje ikke taler til fordel for medlemsskapet.
Jeg har plotter og autopilot. Båten har varmtvann, elektrisk toalett og fungerende ankervinsjer i baug og akter.
Dreibenken er utrolig komfortabel og har sågar speil i gavlen.
Ja, det er mye komfort, men jeg anser meg likevel tro til forbundets vedtekter: Jeg har ikke thruster(e)  :lol:
 
 
Her er et bildebevis. Den observante vil registrere at thruster-tunnelen er blendet igjen. 
wp_20150313_001.jpg

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Men har du joystick?

I så fall vil jeg tro det sees på som et grovt forsøk på omgåelse av regelverket for å skaffe seg forbedrede manøvreringsmuligheter og straffes med permanent eksklusjon, hehe ;-)

 

Er joystick'en til manøvrering :confused:

Jeg bruker den utelukkende til å spille Pac-Man på kartplotteren for å få tiden til å gå når jeg er underveis.

taj-mahal.png

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...