Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Nå etter jeg har klart hode igjen (skatteoppgaven....maaaaas) må jeg nesten slå meg på side av miag & Båtvenn.

Nå har jeg tatt meg både en dynamo og regulator (negativ regulert).

Og det stemmer faktisk.

Så lenge ikke regulatoren får spenning da er den helt åpen i begge rettninger.

Med det finnes det også lededemulighet gjennom rotoren.

Og hvis nå relèet også er uten vidre elektronik da går det an at det finnes en krets.

 

Men uansett skulle ikke motor(styre)kretsen ha kontakt til forbruksminus så snart du har åpnet hovedbryteren, miag.

Da tror jeg finnes i hvert fall en feilkobling.

 

Tja, så er det vel bare ...med relèer ....av og til ...... :rolleyes: ...... ...... ......... :eek::crazy:- religionen - :blush:

 

:lol::cheers:

 

 

Ønsker fortsatt en fin kveld !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg.

Så ble vi jo enige til slutt, og det på en regnværsdag. Følte meg ganske alene om denne teorien, men jeg kunne ikke finne noen annen forklaring på dette.

Stemmer også at motor(styre)kretsen ikke har kontakt til forbruksminus når jeg åpner hovedbryteren.

Da skulle jo alt være i orden. Takk for at du tok deg tid til å involvere deg i denne saken.

Hurra !! Nå føler jeg meg glad og lettet. Ha en kjempefin sommer, nå kommer`n.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

... he he he :smiley: miag, dette er fordelen hvis man er med på en slik fin forum:

man er skjelden allene når man har rett i noe.

Bare at det tar litt tid av og til for å få bekreftet det.

 

Men ingen lærer ut, så er det bare.

 

Ha fortsatt en fin sommer du også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men ingen lærer ut, så er det bare.

?

 

Ingen er utlært.

Man lærer så lenge man lever.

Man lærer så lenge man har elever.

.............

Jeg har en eget motto: Vær ikke redd for å virke dum. Spør mest mulig, da lærer man mer. Ingen spørsmål er dumme.

 

Mange utgaver av dette, men din er det første gang jeg har hørt. Så man lærer så lenge man lever. :wink:

 

Hva sier man på tysk?

Link to post
Share on other sites

Hva sier man på tysk?

Hallo igjen Olpi !

Det blir det samme som på norsk :yesnod:

 

F.eks.

"Man lernt nie aus" eller

"Man lernt so lange man lebt" eller

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen" osv.

 

Altså absolut det samme mening som på norsk, men med bare litt avvik i settningsstillingen.

Helt morsomt er at det finnes utrolig mange ordtak på både norsk og tysk som likner seg meget.

 

Men riktig "vitsig" er det for meg når jeg skjønner mer og mer nå.

På rask måte, mener jeg.

Det er helt interessant å lytte på "daglig snakk" som foregår helt ukonsentrert.

DA hører jeg ofte at jeg nesten kan snakke på tysk at noen forstår meg, hvis jeg bare ville forandre "melodien" litt.

Omvent sitter vi ofte med familien her, prater sammen og jeg prøver "helt fortvilt" å forklare noe som jeg bare vet på tysk.

Da skjer det ofte at alle ler fordi uttrykket og ord jeg ville forklare finnes også "helt vanlig" på norsk.

 

Men også omvent gjelder det samme, spesiellt når man husker gammelt tysk.

Da finner man enormt mange uttrykk og ord som kan brukes for kommunikasjon med nordmenn.

Det samme gjelder forresten også når man åpner synombokaen, det er nesten alt likt.

Helt fantastisk, men sikkert resultat av våre forfedre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg skal bytte dynamoens interne regulator med en ekstern regulator;

 

sitat dra første innlegg om dynamo med intern spenningsregulator.

 

Uttaket til batteriet kalles B+ og har ett eget sett med dioder.

Når dynamoen lader for fullt vil det gå mye strøm til batteriet.

Dette fører til et spenningsfall i hovedlikeretter, kabler etc.

 

Så det er diodene i dynamoen som stjeler mest spenning?

 

Jeg tenker å ha litt avstand mellom forbruksbank og startbatteri (pga baugpropell), skal ha en ekstern regulator inntill forbruksbanken midt i båten. Og da blir det ca 5 meter en vei fra regulator til startbatteriet (i motorommet) . Kan jeg bruke f.eks 4 mm2 eller tykkere kabler mellom regulator og batteri for å redusere spenningtap til null?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Ingar.

 

På den nest siste tegningen er ledningen fra forbruksbatteriet til "Skille rele" falt ut.

 

Vil bare si at denne informasjonen du har laget på denne siden er super.

 

Når det gjelder lader, kunne jeg tenkt meg et tillegg om Ctek lader som svært mange selger i dag. Spesielt 7000, ikke fordi jeg har den, men fordi den er god med mange gode egenskaper.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bytte dynamoens interne regulator med en ekstern regulator;

 

Jeg tenker å ha litt avstand mellom forbruksbank og startbatteri (pga baugpropell), skal ha en ekstern regulator inntill forbruksbanken midt i båten. Og da blir det ca 5 meter en vei fra regulator til startbatteriet (i motorommet) . Kan jeg bruke f.eks 4 mm2 eller tykkere kabler mellom regulator og batteri for å redusere spenningtap til null?

Dette spørsmålet ble vel ikke sett.

Spør du om sensledningen fra eksternt regulator til batteriene? Da holder det med 2,5mm².

Hvis du spør om ladeledningen fra dynamo til batteriene da skulle du bruke tykk kabel.

Det begynner med 35mm² innenfor 5meter (også på minus) og skal økes med økt dynamoeffekt.

Det finnes forøvrig en kabelkalkulator her på BP.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

På den nest siste tegningen er ledningen fra forbruksbatteriet til "Skille rele" falt ut.
Mange takk, det er rettet.

Å lage noen "testrapport" om slike n-trinns ladere er iallfall ikke jeg kompetent til. Men det er noen egenskaper som er mulig å sjekke ut uten avansert testutstyr:

 

-Ladestrøm ved helt utladet batteri, f.eks. et 110Ahr "fritid"

-At den ikke har gjennomgang for landjord.

-Strømforbruk når 220V ikke er tilgjengelig.

-Om den har viftekjøling, isåfall støynivå

-Om den kan fastmonteres

 

PS: Snart kommer en test av parallellkobling av Biltema SMF og vanlig blybatteri.

Link to post
Share on other sites

Hvis du spør om ladeledningen fra dynamo til batteriene da skulle du bruke tykk kabel.

Det begynner med 35mm² innenfor 5meter (også på minus) og skal økes med økt dynamoeffekt.

Hør nå her Joerg, skal de også ha gullbelagte kontakter? Overdriver ikke du nå en smule? Hva slags dynamo tenker du på?

 

Jeg har nå brukt kabelkalkulatoren for 2x5m og 70 A. Det finnes sikkert større dynamoer (Den største hos Maritim er på 100A, de fleste er under 70A), men det betyr ikke så mye, da betyr kapasiteten til banken mer, kan jeg tenke meg.

 

35mm2 med 70A på 2x5m betyr 0,4V spenningstap mens dynamoen altså lader med full guffe en nokså tom batteribank - de 0,4V betyr nix og ingenting i denne situasjonen - her teller bare strømmen. Blir banken litt oppladet synker strømmen - uansett hvor stor dynamoen er. Og med synkende strøm synker spenningsfall. Er ladestrømmen kommet ned til 20A så er spenningstap 0,11 volt. 0,055 volt når ladestrømmen er nede på 5A og det er bare i denne fasen av ladingen hvor spenningen blir interessant.

 

Men 35mm2 ... ja, ja, kanskje dersom man lever etter "living large"-filosofien.

Link to post
Share on other sites

Hør nå her Joerg, skal de også ha gullbelagte kontakter? Overdriver ikke du nå en smule?

...............................

...............................

Men 35mm2 ... ja, ja, kanskje dersom man lever etter "living large"-filosofien.

Hallo Andreas.

Takk, jeg både hører og leser.

Men det kan du også hvis du står neutralt til det.

 

Om en aksepterer spenningstap er hver sin egen sake.

Og du har selvfølgelig rett hvis du sier at man kan tolerere noe tap.

Jeg derimot aksepterer 0,0 pluss reserve, som du skønnter riktig med siste settningen du skrev.

 

Og hvis jeg får lov da monterer jeg også gullbelagte kontakter både på dynamo, sikringer og alt jeg bare kan finne fram, ja.

 

Bortsett av at hver regulator jobber bedre unngår man også videre problemer som summerer seg opp i videre installasjonen.

Noen som ønsker å fortelle meg at "han" ønsker å spare noen få kroner eller gramm på vanlige kabler har ikke noe å gjøre med meg.

 

JEG i hvert fall kan nesten lover deg at ikke en av flere tusen kunder i mer enn 20 år har bare en bruddel-Volt spenningstap i anlegg jeg har installert,

selvfølgelig untatt kontaktkorosjon som en hver er selv ansvarlig for i årene etter hvert.

Og dette resulterer at jeg hører ganske skjelden noe om feil etterpå.

Og dette igjen sparer både masse bråk, tid og penge pga. ikke feilsøking etterhvert.

Og det hjelper både meg og folket til å :sleep: og :sailing: gaaanske rolig.

 

Aner du hvorfor?

..fordi jeg sparer ikke på mindre engangskostnåder på feil stedt, som utgjør ved batteriene den viktigste delen i et elektrisk anlegg

som skal virke med 100% i en hver situasjon. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

-Ladestrøm ved helt utladet batteri, f.eks. et 110Ahr "fritid"

-At den ikke har gjennomgang for landjord.

-Strømforbruk når 220V ikke er tilgjengelig.

-Om den har viftekjøling, isåfall støynivå

-Om den kan fastmonteres

 

PS: Snart kommer en test av parallellkobling av Biltema SMF og vanlig blybatteri.

Jeg tenkte mer en enkel test slik som du skisserer pluss noe om hvordan den er ved bruk.

 

Det er enkelt å svare på de punktene du har satt opp.

 

-Den kan lade et helt utladet batteri, man bruker da supply i 10 - 15 min og starter så med ladesyklus.

-Den har ikke gjennomgang for landjord.

-Har ikke målt strømforbruk når 230V faller ut.

-Den har ikke viftekjøling, men reduserer ladestrøm når den blir for varm.

-Den kan fastmonteres.

 

SMF batteri bruker vel Calsium på både pluss og minuspol. Derfor kan den lades med høyere spenning.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

 

PS: Snart kommer en test av parallellkobling av Biltema SMF og vanlig blybatteri.

Nå har jeg testet med ett nytt Biltema 80AHr SMF batteri (80-2801) og et 1år gammelt 12AHr lite brukt motorsykkelbatteri.
Begge ble fulladet og hadde etter 1 time en hvilespenning på 12.8V SMF og 12.4V motorsykkel.
Så ble de koblet i parallell med et ampermeter imellom. Umiddelbart var strømmen 0.3 A men sank raskt. Bildet viser strømmen etter 20 minutter.

parallell_batteri_test.jpg
Link to post
Share on other sites

.........? Javel? Og hva skulle så dette indikere? Lades det "gode" batteriet ut med 2,9mA eller2,9A? Isåfall, er dette mye? 2,9mA høres ikke mye ut for meg, men ila. et døgn blir det jo drøyt 3,5A. 2,9A er definitivt mye. Da er batteriet flatt ila. ei ukes tid?

Betyr dette isåfall at myten som ble avlivet nå må vekkes til live igjen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vel, fra 0,3A kan strømmen jo ikke ha SUNKET til 2.9A, so det burde nok være 2.9mA. Som gir 24h x 0,0029 =0,07Ah pr døgn.

 

Og hadde strømmen gått med 0,3A i hele 20 minutter så hadde det vært 0,1Ah i tillegg

 

... hvis jeg nå ikke ha blinkset et sted

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet ble vel ikke sett.

Spør du om sensledningen fra eksternt regulator til batteriene? Da holder det med 2,5mm².

 

takk for svar, jeg tenkte på senseledningen, ja. Det blir bare senseledninger til forbruksbanken - ikke sant. Satser på et voltsensitivt rele istedenfor skillediode. Ladestrøm fra dynamo til startbatteri får spesielt lang vei siden jeg tenkte å plassere releet i nærheten av forbruksbanken. Skal ha forbruksbanken midt i båten, med kortere vei til baugpropell. Startbatteriet blir i motorommet. Har jeg forstått riktig skal det være tykke kabler mellom dynamo, forbruk og start - hvor det er et skillerelee mellom pluss på forbruk og start.

 

Jeg vil prøve å få til et lite rom under benken i salongen med batterikasse, lader, regulator og rele. Tørt, og lett å komme til. Satser på å hive ut det tunge svinet av et forbruksbatteriet på 170 ah, og erstatte det med 2 eller 3 mindre (hvis det er plass) AMG- batteri.

 

PS jeg fant denne ekstra kraftige dynamoen på en viss berømt side her på internett

al12140.jpg

Krever den at jeg må bytte deler på motoren min? Blir en enkel kilereim for puslete for denn kraftkaren?

 

Og ett spørsmål til, hvis motoren går med 1500 omdreininger, hvor mange omdreininger gjør dynamoen?

 

akk, hadde jeg hatt mer tid ville dette være i orden nå....

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satser på å hive ut det tunge svinet av et forbruksbatteriet på 170 ah, og erstatte det med 2 eller 3 mindre (hvis det er plass) AMG- batteri.

 

PS jeg fant denne ekstra kraftige dynamoen på en viss berømt side her på internett

Krever den at jeg må bytte deler på motoren min? Blir en enkel kilereim for puslete for denn kraftkaren?

 

Og ett spørsmål til, hvis motoren går med 1500 omdreininger, hvor mange omdreininger gjør dynamoen?

Bare hyggelig.

Hvis du kjøper deg AGM da må du huske å sjekke ladesluttspenningen av batteriene,

slik at verken dynamo eller 230V-lader, solpanell og vindgenerator overlader.

Noen AGM klarer ikke mer spenning enn 14,1 Volt, andre har grensen på 14,2 eller 14,4 Volt,

men det finnes også noen unntak som takler mer.

 

Dynamoen du fant klarer man ikke å drive med enkelt kilereim.

Grensen for enkeltreim ligger gjennomsnittlig mellom 70 og 80A.

Deretter blir det dobbelt-, tre- eller flatreim (som du ser på bilde av dynamoen.)

 

Hvis en har kilereim per i dag da må i hvert fall byttes alle andre reimskiver også.

Om dynamoet passer fysisk må sjekkes individuellt, fordi det finnes ikke noe liste til alle motorer/dynamobrakketer.

Men dette kan blir dyrt fordi ikke alle motorleverandører tilbyr noe som passer og så må bygges noe.

Uansett, alle tekniske data for det finnes direkte på denne websiden, eller nå også her.

 

Antall omdreinger er avhengig reimskivene du har på motoren nå.

Vanlig er utvekslinger med 1:2, 1:3 opp til 1:7.

 

Og nå mitt persønlig mening:

kjøp deg bedre en PDAR hvis ikke du har virkelig behov for 140Ampere,

som jeg vanligis tviler på hos 99% av alle tillfeldighetene.

Unntak er hvis man har skikkelig store forbrukere (som f.eks. store vinsjer),

eller en batteribenk med tydelig mer enn ca. 700Ah.

 

Hos vanlige størrelser med noe mellom 200 og 400Ah er både 140A-dynamo pluss forandringer bare bortkastet penge.

Bruker man i så fall f.eks. en vanlig 70A-dynamo med PDAR,

da blir ladnings effektiviteten faktisk mye bedre enn med større dynamoer som bare har standardregulering.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

jeg synes det er rart at du sier AGM batterier ikke skall ha høyere spenning en 14,4 V da det står 14.8V i bruksanvisninga til WAECO laderen

 

Innstillinger for ladespenning for 945-012TB, 945-012TC, 925-012TB, 925-

012TC, 915-012TB og 915-012TA:

13,8 V gamle startbatterier,

14,4 V Våt- og gelbatterier

14,8 V AGM-batterier

link til manual http://www.waeco.com/tmp/900_serie_B_10S_0...0e995d98d842859

Redigert av atamund (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For noen år siden eide jeg en Suburban med 6,2 liter diesel og 130 amp dynamo.

Den gikk med enkel reim.

 

Det kan da ikke stemme at grensen går på 70-80 amp

 

Ellers er det fornuftig å lade AGM batterier med den ladespenning produsentene av slike

batterier anbefaler.

 

Syklisk drift :

'

U = 14,4 -14,8 v batt 20 grader c

 

Konstant ladning:

 

U = 13,50 - 13,80 v batt 20 grader C

Link to post
Share on other sites

jeg synes det er rart at du sier AGM batterier ikke skall ha høyere spenning en 14,4 V da det står 14.8V i bruksanvisninga til WAECO laderen

Tja, er det sånt?

Jeg har ikke nok tid for å lese hele Waeco-bruksanvisningen,

men hvis det er som du sier da er det feil. Punkt.

 

Som sagt, det finnes AGM som klarer høyere spenninger, men det gjelder ikke alle.

En batteri er ikke automatisk lik andre batterier og så er en AGM ikke det samme som andre AGM. Også "punkt."

 

Så sjekk altid først hva slags ladekarakteristikken batteriene dine krever,

før du tilkobler en lader eller dynamo.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden eide jeg en Suburban med 6,2 liter diesel og 130 amp dynamo.

Den gikk med enkel reim.

Det kan da ikke stemme at grensen går på 70-80 amp

 

Ellers er det fornuftig å lade AGM batterier med den ladespenning produsentene av slike

batterier anbefaler.

Bare spørs om den dynamo har gitt 130A, som jeg tviler på.

I tillegg beregner man reimdrift ikke på måten "av og til" men for permanente forhold.

Hvis man altså spenner reimen skikkelig da går det vel bra en stund.

Men så utsliter den mye kraftigere og det er heller ikke bra hvis den også driver vannpumpen i tillegg,

fordi vannpumper takler vanligvis ikke så mye radialt press på lagerne.

 

Ang. fornuftig lading er jeg enig med det i første settningen.

Men verdiene du angir kan ikke brukes til alle.

En bra eksempel er (selv om det ikke finnes mange av dem i Europa) er AGM av type USA: 14,1Volt maksimalt.

Hvis den type batteri får høyre spenning over lang tid da blir det stor brannfare.

Og så er det bare.

 

Men du har jo begrenset med "som produsentene anbefaler".

Hvis vi begge to kunne blir enig om tilsettning "batteriets produsent" da er vi enige.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ser at min Matservolt lader er oppgitt til 13,8 volt på AGM/GEL batterier for vedlikeholdslading og 13,25Volt for vanlige batterier begge ved 25°C. For Gel batterier er maks 14,4Volt sår det at lese, men det gjelder mellomlading... Jumpere må justeres for lading av GEL batterier

 

Ref: Staubo lading

Ref: Staubo Gel

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, så klarer en hver produsent å forklare sin egen produkt om både hva den kan og hva den ikke kan.

Bare at sist nevnt poeng blir glemt så ofte.

 

Men bare bra at det også finnes andre produsenter med andre lader,

-som tilbyr mer

-som kan jobbe mer detaljert

-og presisere

-og bedre med det

slik at produsenten også kan henvise på både flere detalj av type batterier og forskjellen ang. ladekarakteristikk,

fordi laderne av dem klarer det.

 

Men, er ikke vi her på tråden som heter "DYNAMO og lading av flere batterier" :confused:

...så for det går at man glier av temaet... ts ts ts...

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart mange meninger om hvordan man bygger opp et ladesystem. Personlig mener jeg vi må legge mer vekt på kundenes behov ut fra båtens strømforbruk og brukermønster. (Hvor mye strøm bruker båten pr.døgn, hvor mange døgn skal båten klare seg uten lading og hvor kort ladetid ønsker man for å lade opp batteriene).

Jeg vil komme med en kommentar til spenningsfall. Dynamoene er svært lite effektive, det vil si at effektivitetgraden varierer mellom 25 og 40 % avhengig av fabrikat, turtall etc.

Spenningsfall er nokså kritisk, og dette kommer av noe som kalles magnetisk fluksegenskaper. Et spenningsfall vil ikke bare ha betydning for effekttapet i kablene, men også for hvor høy effektivitetsgrad man får ut av dynamoen.

Man må også tenke på at noen båter har periodisk stort strømforbruk, og dynamoen / regulatoren må også takle slike variable faktorer. Hvis man har en 2 Kw inverter, er det jo fint om systemet er satt opp slik at den kan benyttes mens motoren går uten å tappe ned batteriene.

 

Jeg har kjørt hundrevis for ikke å si tusenvis av timer i testbenk, og dette har lært meg det samme som Becker. Man sparer seg ikke til fant på kabel eller koblinger. I mitt tilfelle så det ikke godt nok at kunden er fornøyd, jeg skal også være fornøyd.

 

Belastningen på reimen er et litt rart fenomen, momentkurven er ikke lik dynamoens effektkurve. Derfor vil man ved enkelte turtallsområder ha relativt stor belastning på reimen. (Typisk dynamo med ekstern regulator og for lite reimhjul på motorens veivaksel). Når man skal velge dynamo, er det også greit å se litt på rotordiameteren, for det er ikke turtallet som gir lading, det er pereferihastigheten på magnetfeltet i dynmoen og hvor godt dynamoens rotor / stator er tilpasset.

 

http://www.reginasailing.com/General/Boat/Equipment/HOA.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...