Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vet ikke hva Ingar vil si, men selv om du har plass til flere dynamoer, skal effekten trekkes fra motoren. Når min dynamo lader på fullt, faller turtallet på min 44Hp Yanmar med over 200RPM.

 

Og selv om du lader på tomgang i havn med andre båter, er det MEGET plagsomt for naboen, både støymessig og med diesel/bensinlukt. :smash: Dessuten er det ingen dynamo som lader noe særlig på tomgang.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å starte opp for å lade batterier i uthavn er fullstendig uaktuelt for min del! Da skrur jeg heller av kjøleskapet, i stedet for å plage både andre og meg selv med denslags støy. Flere dynamoer er også uaktuelt, det er knapt nok plass nok til den som er! Så løsningen er nok større batteribank og kraftigere dynamo. Ingen tvil om det.

 

Men først må jeg se til å få ordnet med septiktank og tilhørende herligheter, er lei av å være uten det også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Muligens vi kan se bort fra lading i havn da. Men dersom en har plass og lader under seilas er en vel ikke så opptatt av redusert turtall. Få opp ladingstiden til kortest mulig tid er vel noe av påenget. Selvfølgelig kan en motorseile under ladingstiden - men da forbruker en vel mere diesel enn en har tilgang til på lange strekk. Jeg nevnte 2 og 3 dynamoer da noen vurderte muligheten for å bytte. Ekstra dynamo behøver jo ikke å være tilkoblet hele tiden - kun ved lavt bateri. Hvorledes dette kan gjøres er jeg usikker på, men jeg har sett denne løsningen for mange år siden og den fungerte meget bra. Lav Ah fra eldre dynamo kan utgjøre mye i det lange løp. Jeg ser at INGAR nevner lading med to moterer og koblingssjemaet hans viser at det er noe vetug i den løsningen. Ny dynamo blir noe billigere enn ekstra motor.

Eller hva ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo kjøleboksen litt mer effektiv enn kjøleskapet, men ikke så mye at det betyr noe i denne diskusjonen.

Supercool har mye høyere strømforbruk enn en Danfoss kompressor, spes. hvis det er varmt i lufta.

Ville vurdert å bytte ut dette med moderne Danfoss skap. Og selvsagt en dynamo på 70A eller mer + effektiv regulator.

Link to post
Share on other sites

Det jeg undres på er hvorfor kan en ikke bar montere dynamo nummer 2 og nummer 3 dersom en har behov for mye strøm

2 dynamoer på en motor er ingen dum ide.

Flere motorprodusenter leverer løsninger (braketter) for dette.

Om du mister 1-2 Hk på dette betyr vel mindre til større motor du har.

Lading i havn med motor igang er :nonod: :nono:

Da bør en heller ta en runde utpå for lading.

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig i at en ikke bør lade i havn - er en uting som burde vært ulovlig. Ligger en lenge nok vil en oppleve at motorer og generatorer går kontinuerlig. Muligens ikke det helt store problemet her på berget. Uttaskjers går generatorene så det viner til langt på kveld.

I samme anledning søker jeg etter noen som har montert dynamo direkte til akslingen og som vil anvendes ved inkobling av propellen. På denne måten utnytter en to muligheter i en vending.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det er riktig som Ingar påpeker, at supercool bruker mye strøm.Den bruker riktignok lite når den går, men kjøleeffekten er så liten i forhold til kompressor, at den går hele tiden. Har selv en kjøleboks på 100l med et Isotherm ASU aggregat for boks opp til 200l. Bruker 6A på maks, men når jeg har fyllt den opp og kjører et par timer, så starter den jo ikke igjenn på nesten et døgn. Det gjelder å ha kjølekapasitet til å ha nytte av den "gratis" strømmen man har mens man går. Kjører også med 2x70A dynamoer, men har ikke kommet så langt som å koble de sammen enda, da forbruksbanken kun består av et batteri på 120Ah.

 

Ellers leverer Steyr et flott men litt kostbart alternativ til dynamo:http://www.steyr-motors.com/products/pdf/ifgpower.pdf

 

Det var forresten mye flott info du hadde der Ingar. Synd jeg ikke viste om de for noen år siden da jeg bygde nytt elanlegg i gamlebåten.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må spørre jeg da , har 3 stk helt nye Sønnak 115 amp på forbruk og et 115 på start siden dette bør jo holde i bøtter, trur jeg for har også et stort solpanel på ca 60 w men .

Hvor stor må/bør dynamo være for å klare og lade den gjengen her da ? Har nesten det samme batteribanken i Sandviken og der går det bra . Har snill kjølebox , men mindre snilt stereoannlegg .Så blir noen watt som blir brukt , skal bytte dassen til stor type og ser ut som jeg går for pumpedass denne gangen litt lei og opperere den el dassen som er i Sandviken .Enkelte mensker trur jo det er en søpplekasse og da stopper den kværna kjapt .

Men størrelse på dynamo , hvor stor bør / må den være for å klare detta bra ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det finnes noe tommelfingerregel på dette, men hvis ikke du har vinsj og baugpropel på startbatteriet, er det ikke lenge den drar på det. I min gamle båt ,hadde jeg tilsvarende bank(4x105Ah) med 70A dynamo, og det gikk fint. Men jeg fulgte alltid med på amperemeteret hvis jeg hadde brukt mye/lenge. Da dro jeg heller av litt på turtallet i perioder slik at den ikke ga full strøm hele tiden. Det er varmen som er problemet hvis den går hardt over lang tid. Dette kan løses ved å ta en vifte og slange fra luftinntaket til motor, og lede til dynamo. Jeg hadde kjøleboks, el toalett, Wallas kokeapparat, trykkvann, lys og varmeapparat,og kunne ligge glatt i 7 dager uten å spare eller gå tom for strøm.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme kapasiteter som deg, Tine II, men en dynamo mer :wink: Åkkesom, med 70A dynamo og daglige strekk på ikke all verdens mange timer + konstant lading i havn, har jeg ennå ikke manglet strøm. (Ja, etter en del fomling innledningsvis, da).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

har nettopp vært i båten, og funnet ut i mitt enkle sinn at jeg må ha ledningsbrudd ett sted, det er ladespenning fra dynamo, men etter 3 timer med lading fra landstrøm er batteriene mye sprekere enn 6,5 timer med gange. (jeg tok båten hjem fra verksted i dag)

 

jeg har ett par spørsmål

 

jeg ser at 14,4 volt går igjenn når det er snakk om batterier og lading. Er 14,4V den spenningen jeg skal måle på et fulladet batteri?, eller er det max ladespenning fra dynamo/lader.

 

det har også vært snakk om flytespenning på startbatteri. hva er flytespenning?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kort tid etter at lading er avsluttet/ motor stanset kan spenningen ligge høyere, faktisk helt opp mot ladespenning. Derfor skal vel heller ikke spenningen måles før batteriet har fått stått uten lading et døgn eller to. Hvis spenningen fortsatt ligger like høyt da, ville jeg ha sjekket måleinstrumentet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og jeg regner forventet levetid på normale blybatterier for 5-7 år, og enda lenger unntaksvis
Det var da beskjedent? Mine batterier er 9 år nå, og jeg tror jeg skal ha de et år til. Jeg har et lite startbatteri, og en større bank til forbruk. Disse er helt skilt, bortsett fra når de lades via skilledioder fra samme dynamo. Ellers foreslår jeg at du leser litt i andre tråder om dette å koble sammen "like" batterier. Har selv som deg hevdet at de må være fra samme "batch", men all erfaring fra maaaange brukere sier at dette heller er en myte. Men det skader jo ikke å følge teorien til fingertuppene heller.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er bare å bøye seg i støvet for Ingar. Tror faktisk dette er den beste lærebok jeg noen gang har sett i "Hvordan koble ladesystem. Generator og Batteri". Om man leser dette grundig, står det meste beskrevet her, og fremfor alt det er systematisk og lettfattelig. Du er nok en god pedagog!

 

Om jeg tør være så freidig å foreslå noe nå, må det være 1 kapittel til:

Kapittel 2 "Hvordan koble ladesystem. Solcellepaneler og batterilader"

 

Og så en ny bok:

Landstrøm i båt

Link to post
Share on other sites

... det er nå engang så at om man f.eks. skal bruke 2 parallell koblede batterier eller 2 seriekoblede, spiller ingen rolle, så må disse batteriene ikke bare være av samme merke, de må være like store, og komme fra samme batch.

Grunnen til dette er at om man bruker batterier som er ytterst lite forskjellig, så vil det ene batteriet "ta livet av det andre".

Å nevne seriekobling her i samme setning som parallellkobling sier en del. Du kan se helt bort fra seriekoblingen - det er noe helt annet.

 

Men overbevisningen om at batterier også ved parallellkobling må være helt identiske er en legende - som skrevet mange ganger før. Det er nok en fordel (men ingen nødvendighet) at de er omtrent like, de burde i allefall bruke samme kjemien: ikke bland vanlige bly/syre med AGM eller gel, ikke bland batterier som har mange års aldersforskjell, men samme batch? - jeg kan ikke se noen grunn til det.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt da jeg har et beslektet problem. I båten jeg overtok i høst står det en 10A Invac switch mode lader. Finner lite eller ingen info om denne laderen på nettet. Ser at Seatronic har forhandlet disse tidligere, men de ligger ikke i sortimentet til Seatronic nå lenger.

Satte laderen på et batteriene som fulgte med båten og jobbet med andre ting et par dager. Når jeg kom ombord i båten igjen boblet det lystig i batteriet. Batteriet var varmt og på en av cellene var syrenivået under toppen av platene.

 

Burde ikke en SwitchMode lader stoppe når batteriet ble toppladet?

Er grunnen til at batteriet blir varmt at en av cellene er kortslutett? Kan det være derfor at laderen ikke registrerer at batteriet er ferdig ladet, og bare fortsetter å "pøse på". Når syrenivået var under platetopp på en av cellene - er det bare å skrote batteriet? Takknemlig for inspill.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til dette er at om man bruker batterier som er ytterst lite forskjellig, så vil det ene batteriet "ta livet av det andre". Den eneste korrekte måten og løse problemet med lys og startbatterier ombord i en båt på er etter min mening med 2 dynamoer, hvilket også er den eneste løsningen jeg har sett brukt på yrkesbåter.

 

Kan du utdype hvordan batteriene kan "ta livet av" hverandre under lading med en ladespenning på 14,4 volt?

 

Jeg kan kanskje se poenget dersom de er sammenkoblet ved forbruk, men ved lading??

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei Hallaron.

Først skulle du måle på batteriet, både ladesluttspenningen og etter noen timer, når du har slått av laderen,

også syrevekten i cellene.

Sist nevnt viser deg også om en eller flere celler er skadet allerede.

 

Hvis batteriet ikke oppnær innstillt spenningen av laderen din, så kan det hendes at laderen gjerne

vil pumpe opp batteriet enda mer.

Men det er også interessant å vite om HVORDAN laderen er bygget opp.

 

Switchmode ladere er ikke alle av samme slags.

Det finnes 2, 3 og fire trinns-ladere og enda bedre, digitale ladere som tilpasser

ladningskarakteristikken også batteriets type og temperatur.

 

Forresten kan det holde allerede med en celle som er tørr.

I så fall blir det aldri noe som laderen kan måle.

Dårlige ladere lader vidre, mens bra ladere slå seg av i så fall.

Og i så fall kan en celle som er tørr utløse at en dålig lader koker (og oppvarmer) batteriet.

Hvis dette skjer så kan en batteri i verrste fall også eksplodere.

 

Så, sjekk først både batteriet og spenning.

For å sjekke laderen kan du jo tilkoble en annen batteri, bare for en test.

Men framgangen her skulle du overvåke nøye, slik at laderen ikke øddelegger batteriet pga. feil av laderen.

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei tuffff,

 

Jeg vil ikke forklare det, har slettet innlegget mitt. Dette er et tema med mange meninger, og det blir bare "jo flere kokker jo mere søl" her.

 

Og så begynner vi og hakke på hverandre, som man i blant ser tendenser til og det orker jeg ikke. Så, det vil ikke bli flere kommentarer om elektrisitet fra meg.

 

Vil du spørre privat, så er det en helt annen sak, e-posten min finnes her.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...