Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

To ting til

1 - vil BBC alltid lade eller lader den kun når dynamoen lader?

Jeg tenker spesielt på om jeg får lekkasje i sekundæranlegget (24v) - vil 12v alltid lade sånn at primæranlegget også vil tømmes?

Nei. ...du har ikke lest på FAQ-sidene jeg har anbefalt deg? :smiley:

BBC-laderen jobber helautomatisk.

Laderen slår seg på når dynamoet begynner å lade og slår seg av så snart den slutter å lade.

I tillegg virker BBC også komplett som batteriskille.

Betyr at begge to systemer er helt avskillt fra hverandre så snart laderen stopper.

2 - kan jeg bestille lader her?

Hva mener du med her, om du få tak i laderen her i landet?

Ja, det finnes flere muligheter.

Produkter fra Sterling fås her i Larvik direkte hos meg, du kan spørre forhandleren din om han bestiller for deg,

ellers sender mange andre forhandlere i hele Europa, eller kan bestilles direkte hos Sterling i England.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vil bare si at jeg kan anbefale B2B løsningen fra Jørg (Sterling). Fungerer meget bra for meg.

 

Opplegget i min båt var at det orginale anlegget bare hadde en batteribank (med en hovedbryter men med 2x115Ah batterier). Jeg ønsket en egen forbrukbank og har montert inn en bank på 2x100Ah AGM type batterier. Har koblet alt forbruk, via egen hovedbryter, på denne banken.

 

B2B Lader benytter startbanken til å lade forbruksbanken. Det hele fungerer sømløst og greit. Og B2B lader trekker bare strøm på startbanken når spenningen er over 13V. Det vil si at når motoren går, og ladespenning på startbanken, er over 13,5v trekker B2B lader strøm fra startbanken og lader forbruk.

 

Det virker veldig bra. Eneste ulempen er størrelsen på B2B lader samt at dersom den monteres i motorrommet så pass på at den blir beskyttet (isolert) mot vannsprut.

 

Kan anbefale enheten (og jeg arbeider ikke for Jørg på noe vis).

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Okei. Jeg er overbevist!

Overbevist både om B2B og om at baatplassen.no er en rask og sikker kilde til informasjon. Og overbevist om at Sterling er bra. Jeg hadde neppe funnet ut så mye på så kort tid ved å kontakte en lokal forhandler.

Takk for alle svar - jeg kommer til å sende bestilling på batteri- til batterilader i løpet av noen dager!

Link to post
Share on other sites

Fant da ut at minus ble ledet fra minus på dynamoen via skillerelè og inn på 6.1 (til ladelampe).

Akkurat den skjønnte jeg ikke så riktig.

Strøm går jo gjerne rare veier, også omvent ønskete rettninger.

Men hvor finnes det en forbindelse mellom forbrukskretsen og dynamoet/motor?

Ladelampen skulle være avskillt pga. tenningslås, så skulle det heller ikke være en krets gjennom startbatteriet

(men som omvent kunne forklare 5 til 11 Volt).

Hvis det skulle være en shortcutt via relèt da må du jo nesten kunne måle gjennom dette = skadet,

men dette tror jeg er sannsynligvis ikke grunnen.

 

Kanskje at spenningen (ikke nødvendigvis minus) går via instrumenter til ikke på minus avskillt motoren,

eller en stykke utstyr som er koblet direkte til batteriene?

Den tanken igjen har jeg pga. 5 til 6 Volt som du måler, fordi hvis spenningen kommer fra helt stedts enn du tror

da finnes det kanskje motstand på veien til stedet der du måler.

 

Uansett, dette skulle du utsortere rask før det skjer noe mer,

fordi jeg synes at det

 

:wink:er Kanskje ikke en god idè å bare montere en hovedsrømbryter til på pluss!!

 

Poenget er at hvis det finnes en ukontrollert krets, f.eks. via andre forbrukere, da kan disse får overlast

fordi når strømmen først flytter da søker den seg gjerne også en vei via andre tilkoblinger.

Og hvis strømmen som går er for stort for akkurat dette tilkoblingen, da røyker gjerne noe.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Jeg kan anbefale deg en god inverter, så snart jeg vet hvor mye effekt støvesugeren din trekker,

men av "persønlige" grunn ikke fra Mastervolt, eller andre. :wink:

 

Bortsett av det finnes det ikke noen grunn at man betaler for et "stort" navn og det er det.

Bedre blir en inverter ikke på grunn av det og det vi tilbyr er ikke verrst heller.

Spesiellt hvis man sammenlikner tekniske spesifikasjoner, priser og det man egentlig har behov for.

 

Ring meg gjerne senere om dagen, eller send epost, da snakkes vi.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Joerg. Har hatt ut både relè og dynamo til sjekk hos elektro firma, og begge er i orden. Jeg har koblet fra alt utstyr fra batteriet, så det jeg står igjen med er instrumentpanelet. Skal skru det løs en av dagene for å se om det kan være en feil der. Har jeg forstått det rett, så er et relè bygd opp på samme måte som en lyspære - så når jeg kobler til minus på relèet (85) og det ikke er noe strøm (pluss) til det andre tilkoplingspungtet (86), så vil minusen gå tvers gjennom relèet, og til ladelampe. Samtidig går minusen ned til 6.1 på dynamo. Er det en forbindelse mellom minus og 6.1 på dynamo? Da vil i tilfelle minusen gå ut i forbrukskretsen. Hvis ikke, så må jeg se etter på instrumenpanelet er om det kan være en forbindelse mellom ladelampa og noe annet?

:confused:

Link to post
Share on other sites

1300 W + 50W står det bakpå ! Klarer jeg meg med 1500 W da ?

Jeg svarte nå på IM som du sendte men så ikke dette her.

Sorry.

 

1500W kan være litt lite fordi slike sugere trekker ofte vanvittig mye startstrøm.

Dette kan være tredobbelt så mye enn effekten er angitt.

Husk at invertere ikke skulle drives på siste kanten, da lever de mye lengre fordi så blir inverteren ikke varm.

Så blir det 1800Watt som jeg ville anbefale som minste størrelsen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Miag.

61 er vanligvis det samme som D+ / IG / R.

Med det ville en spenning går gjennom dynamoets rotor og så på minus, avhengig dynamoets regulering.

Men hvis jeg skjønnte det riktig så leter du jo etter en minusforbindelse fra pluss(+) forbrukssiden, via forbruker

og så via dynamo på batteriminus slik at lampen din kan lyse.

Det er det jeg lurer om.

Hvis kretsene dine er avskillt fra hverandre som det skal (motorkrets for seg og forbrukskrets for seg) så er dette ikke mulig.

 

Hvis nå forbruksminus er avstengt på minus, men lampen lyser fortsatt, da må det være en forbindelse et annen stedt

slik at spenningen som går via lampen finner en vei til motorjord.

 

Men hvis du nå har en vanlig skillerelè, som er koblet med inngang på startbatteri-pluss, utgang på forbruksbatteri-pluss og

relèminus på batteriminus da ser jeg ikke noe sjanse at minus går via relèet.

 

 

...kanskje jeg har en knute i hodet, eller snakker vi forbi hverandre :confused: ?

 

På en fin dag finner vi løsningen :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Joerg.

Kan hende vi snakker litt forbi hverandre. Den lampen som glødet for meg var en vanlig lampe i cabin, ikke på instrumentpanelet. Da jeg ikke har hovedsrømsbryter på pluss så får lamper, kjøleskap etc. pluss hele tiden. Har sjekket alt (tror jeg) og ingen overledning. Så min konklusjon blir at lampene får minus via skillerelè. Skillerelè var koblet direkte til batteri. Da går minusen via skillerelè til 6.1 (D+) - fra 6.1 til minusen på dynnamo - fra minus på dynamo til minus på selvstarter - fra minus på selvstarter til hovedsrømsbryter - og derfra ut på forbrukskretsen. Har nå flyttet minusen på skillerelè fra batteriet til etter hovedstrømsbryter. Nå virker alt normalt. Håper det er en fin dag i dag. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo fint at alt virker igjen som det skal.

Vi har i så fall altså ikke snakket forbi hverandre og jeg skjønnter dette riktig.

 

Men, og dette selv om det finnes en mulighet at skillerelèet "lekker" slik at man går nå ut i fra at det finnes fysisk forbindelse

mellom relè - dynamo - og batteri-minus,

spørr jeg meg fortsatt:

 

Hvis a) motor-kretsen og b) forbrukskretsen er helt avskillt fra hverandre,

og minus er avstengt med hovedbryter,

hvordan får forbrukskretsen din kontakt til skillerelèet og med det til minus i det hele tatt?

 

Ønsker også en meget fin dag så lenge.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis a) motor-kretsen og b) forbrukskretsen er helt avskillt fra hverandre,

og minus er avstengt med hovedbryter,

hvordan får forbrukskretsen din kontakt til skillerelèet og med det til minus i det hele tatt?

Hei Joerg

Motorkretsen og forbrukskretsen er ikke avskilt fra hverandre på minus siden. Begge kretsene går ut fra (etter) hovedstrømsbryter.

Skillerelè er plassert på pluss siden.

selv om det finnes en mulighet at skillerelèet "lekker"

Skillèrele deler forbruks-kretsen og motorkretsen, og dette virker som det skal, men skillerelè er tilkoblet jord og D+ i tillegg.

Er det ikke normalt at skillerelè "lekker" mellom pluss og minus hvis det får spenning bare på den ene siden?

:confused::crazy:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke normalt at skillerelè "lekker" mellom pluss og minus hvis det får spenning bare på den ene siden?

:confused::crazy:

Hei miag.

Ja, det er vanlig at en skillerelè er montert på pluss mellom batterier.

Men hva mener du med "bare fra den ene siden"?

 

For meg hadde det uansett ikke vært normalt fordi jeg klarer antakeligvis ikke å skjønne hva problemet er.

Får relèet styrespenning da skal den åpnes, ellers lokkes. Punkt.

I så fall blir det tilkobling fra batteri+ til batteri+, som det skal.

Og for min skyld, når spenningen "finner" en vei til styreside, da blir det en strømkrets med det også.

Men for meg er det fortsatt uforståelig hvordan du klarer å lokke en strømkrets fra minussiden via relèet.

Og selv om du klarer å lokke kretsen via "riktig" side, da spørr jeg meg hvordan den pluss-side får kontakt til forbruksminus.

 

Kanskje jeg har knuter i hodet, det mangler en informasjon, eller vi snakker virkelig forbi hverandre. :crazy:

Kanskje du kan tegne en skisse for å sende den til meg? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jorg spurte om jeg, som relé fanatiker :wink:, kunne titte på denne tråden.

Har ikke fått fulgt med, så jeg vet ikke hva dette består i, men ut fra innlegg nr 93:

Det er ingen lekkasjestrøm i ett åpent relé. Ikke noe av praktisk betydning iallfall.

At det er koblet til D+ og jord er akkurat slik det skal være, det er på den måten releet styres ved at det kun er spenning på D+ når dynamien lader.

Det er spolen i relé'et som er koblet slik, og det er ingen forbindelse mellom denne og selve kontaktene.

Link to post
Share on other sites

lading.gif

Hei igjen.

Kanskje jeg ikke forklarer meg godt nok. Prøver med skissa til Ingar. Mener at minusen går denne veien (markert med røde prikker og piler).

Fra minus på batteriet - via skillerelè -til dynamo -videre ut av dynamo minus - så til slutt hovedstrømsbryter og ut til forbruk/motor. Dette er når motor ikke går. Da jeg ikke har hovestrømsbryter på pluss vil det fortsatt gå strøm til lamper etc., selv om jeg stenger hovedstrømsbryter på minus. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har ikkje lest så mykje på denne tråden, i tillegg el anlegg er ikkje alltid like lett å forstå seg på. Studerte litt på dette koblingsskjemaet som ellers er veldig smart tillaga. Dersom straum i det heile teke skal kunne gå fra D+/61 og ut på D- må her vera ein kortslutning i ein av rotorstraumsdiodane i likerettaren på dynamoen, etter mitt syn. Har ellers problem med å følgja straumretningen på pilene på skissa. Å få straum ut av minusen på batteriet trur ikkje eg er så lett, sjølv om ein veit at pæra lyser samme kva slags veg straumen går i sjølve glødetråden. Kanskje det er diodane i dynamoen som trøblar, berre nokre tankar.....

Link to post
Share on other sites

Er vel og ein mulegheit at denne omtalte lampa i kabinen kan henta seg minus gjennom regulatoren og rotoren i dynamoen. Denne lampa vil vel då oppføre seg som ei slags ladelampe, altså stå i serie med rotoren, mao. lyse svakare enn normalt avhengig av størrelsen på pæra. Trur vel dette er tynne teoriar.....

Link to post
Share on other sites

v

Mener at minusen går denne veien (markert med røde prikker og piler).

Her er det en misforståelse.

Det kan ikke gå strøm internt i dynamoen fra D+(61) til jord slik du har tegnet inn da dette systemet spenningsløst når tenningen er av.

Eneste veien strømmen kan gå er fra D+, via spolen i relét, og til jord.

Men det er kun spenning på D+ når dynamoen lader.

Det er jo det man ønsker å oppnå, at relékontaktene kun er lukket, og batteriene sammenkoblet, når dynamoen lader.

Pilene du har tegnet inn i spolekretsen peker altså feil vei.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Ser ikke ut til at vi blir enige her. (dette systemet spenningsløst når tenningen er av)

Jeg mener at sytemet får strøm (minus) fra skillerelè, når dette er koblet direkte til minus på batteriet. Har målt med voltmeter og det går 12 volt (minus) inn på 6.1 og en 5-6 volt ut av minus på dynamo. Har da målt mellom pluss på batteriet og dynnamo.

Men nå fungerer i hvert fall alt som det skal, etter jeg flyttet minusen på skillerelè fra batteriet til (etter) hovedstrømsbryter.

Så nå får jeg bare prøve båten noen turer, følge med på dynamo / batterier / lading og håpe det beste.

Takk for alle inspill i saken.

HA EN GOD SOMMER ! :fishing:

Redigert av miag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke fulgt med i tråden heller frem til nå, men det er en ting som slår meg med en gang: du kan ikke få et eneste elektron ut av minus på forbruksbatteriet uten at du putter et tilsvarende elektron inn på pluss-siden. og hverken dine piler eller prikker ankommer pluss-siden til forbruksbatteriet. Du har rett og slett ingen strøm-KRETS!

Link to post
Share on other sites

Joda Andreas, jeg har en strømkrets. Jeg har ingen hovedstrømsbryter på pluss siden så det går pluss ut på forbruks siden hele tiden. Har bare ikke lagt det inn på skissa.

Det vi diskuterer er hvordan jeg får inn minus på forbruks siden når hovedstrømsbryter (minus) er slått av.

Det er derfor jeg mistenker at jeg får minus fra skillerelè som er koblet direkte til minus på batteri.

HA EN FORTSATT GOD SOMMER :sailing:

Link to post
Share on other sites

Men også den strømmen som du skisserer gjennom skillereleet går jo gjennom hovedbryteren nede til høyre - og den er av som du skriver :confused:

 

Legger til: men når det nå funker så venter vi kanskje heller enn å diskutere for diskusjonens skyld...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...