Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Jeg ser at nåla til motorens turteller hopper opp og ned hvis jeg gir full gass.

 

Ingar, du skriver i ditt første inlegg:

 

...W er uttaket til turteller. Dette er tatt ut før likeretteren og gir vekselspenning til turteller.

 

dynamo_intern_minusregulert_regulatorkrets.gif

 

Betyr det at det er dynamoen som måler motorturtallet, og at reima slurer?

Link to post
Men har ikke Volvo lading og start via den samme kabelen? Det går vel en kabel mellom lader og startmotor som forbinder de to!
Det stemmer, du må legge ny plusskabel direkte fra dynamo til batteri.

 

Jeg har nok en slik dynamo. Men når du sier legge ny plusskabel! Mener du en ekstra en, slik at det går 2 kabler fra dynamoen?

 

Den nye fra Dynamo via BEP til batteri?

I såfall skal den gamle fortsatt være koblet fra dynamo til starter til batteri?

Link to post

takk for svar, Ingar.

 

er skillediode og isolator samme tingen?

 

Jeg begynner å få oversikt over hvordan det elektriske ombord er satt opp.

Jeg har 2 batterier, ett start og ett forbruk. Dynamoens B+ er koblet til Forbruksbatteriets + pol. Mellom " + forbruk" og "+ start" er det en isolator eller skillediode (hvis det er det samme). Det burde vel bety at det kan gå strøm fra "forbruk" til "start", men ikke motsatt.

 

dynamo.JPG

 

PS lading fra landstrøm er satt opp likens som dynamo.

 

Jeg har lest at en diode reduserer spenningen, slik at startbatteriet aldri blir full-ladet. Skulle gjerne tatt bilde av dioden?/isolatoren, men mobilen datt ned i kjølsvinet.

 

Isolatoren er av type TRANSPO Neg. ground 50 A . Her er det koblet slik:

 

Isolator.JPG

 

PS godset til isolatoren er ikke jordet, den er skrudd rett inn i glassfiberskottet. (betyr det noe?)

 

Syrevekten til batteriene er (rett etter lading):

Startbatteri: = 1250

Forbruksbatteri: over 1300

 

Det ser ut som startbatteriet aldri blir mer enn halvfullt, hva synes dere folkens? Er dette en tilfredstillende løsning? Jeg vil uansett gå i gang å bytte kabler å rydde litt i ledningskaoset.

Link to post

Slik dioden din er koblet vil aldri startbatteriet bli fulladet. Forutsatt at du har en laderegulator som enten måler ladespenningen på batteriet eller kompenserer for diodens spenningsfall skal dynamoen kobles på den midterste bolten på dioden, startbatteriet er riktig koblet og forbruksbatteriet skal på den ledige bolten.

Link to post

Bytt ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele du, så får du full spenning på begge batterier og null tap!

 

Men mindre du har separat sense ledning mellom dynamo og batteri da, i så fall fungerer SveinHa sin løsning like godt og mye billigere...

 

Jeg hadde skillediode før, og oppnådde aldri mer enn halvfulle batterier pga ladespenning på 13,6 volt. Skiftet derfor til BEP rele for et års tid siden, og har nå ladespenning på ca 14,3 volt. En himmelvid forskjell!!!

Link to post

Hadde samme problemet på min båt da jeg fikk den, startbatteriet fikk aldri mer en 13,8V. Skillereleet er den rimeligste løsningen, eller du kan sette på en ekstern regulator så får du mere ut av dynamoen din også(Ladac, YA-12 eller den som Joerg selger).

Link to post
Slik dioden din er koblet vil aldri startbatteriet bli fulladet. Forutsatt at du har en laderegulator som enten måler ladespenningen på batteriet eller kompenserer for diodens spenningsfall skal dynamoen kobles på den midterste bolten på dioden, startbatteriet er riktig koblet og forbruksbatteriet skal på den ledige bolten.

 

Jeg tror jeg kan glemme ekstern regulator, det ser ut til at dynamoen har en innebygd, og jeg kan ikke finne uttaket DF til en ekstern regulator. Jeg tenker det blir til at jeg setter batterivelger på landstrømsladingen og lar det være slik det er. Startbatteriet har muligens tatt litt skade av for liten ladespenning over tid, det har en "hvilespenning" på 12,7 V, men syrevekten blir ikke høyere enn 1250. Batteriet er på 160 Ah.

 

Skilledioden gir et spenningstap på 0,7V fra dynamo slik det er koblet nå. Blir det mindre spenningstap om jeg kobler også den ledige bolten på startbatteriet, slik at begge diodene står mot startbatteriet?

 

Isolator.JPG

Link to post

Tror ikke du vil oppnå merkbart høyere ladespenning med å kople begge punktene til startbatteriet. Hvis du ikke har ekstern sense ledning fra dynamoen, mener jeg at det eneste fornuftige er å skifte ut dioden med et skillerele av ett eller annet slag. F.eks BEP, alternativt et vanlig lysrele etter Ingar's modell.

Link to post

Det vil bli det samme spenningsfallet. DF tilkoblingen er det samme som den ene børsten som regulatoren er koblet til. Denne vil du se når du tar av regulatorhuset, litt avhengig av type dynamo. På min Valeo var det i hvertfall enkelt.Hadde en gammel regulator som jeg hugget ut den innstøpte, satte inn nippel for kabel, og brukte den som "koblingsboks".Står fint tegnet først i tråden. :smiley:

Link to post
Blir det mindre spenningstap om jeg kobler også den ledige bolten på startbatteriet, slik at begge diodene står mot startbatteriet?
Du vil nok bare få noen titalls millivolt ekstra så det er neppe verdt bryet. Hvis du ikke vil gjøre noe med regulatoren er nok er automatisk BEP-rele eller et vanlig rele styrt av ladelampa det enkleste.
Link to post

Traust:

Du får samme spenningsfall om du kobler en eller to dioder i parallell. Hvis det var det lurte på.

Du tenkte sikkert på spenningsfallet over to like parallellkoblede motstander som vil halvere spenningfallet i forhold til en motstand?

Link to post

ok, tusen takk for tips folkens. Ja, trodde kanskje jeg halverte spenningstapet. Jeg mekker på dette om dagene.

 

BEP rele får komme senere, hvis jeg ikke bytter dynamo.

Edited by traust
Link to post
Jeg tror jeg kan glemme ekstern regulator, det ser ut til at dynamoen har en innebygd, og jeg kan ikke finne uttaket DF til en ekstern regulator.

Det er utterst skjelden at en dynamo overhodet har en uttak direkte på DF.

Men det er ikke noe problem til å lage en.

En dynamo er ikke noe hekseverk, men består bare av noen få deler.

Hvis den har en innebyggt regulator så må dynamoet bare legges i deler og en verksted trenger ikke mye tid for det.

Kanskje en time.

Det ser du allerede på det jeg tilbyr: forberedelse av dynamoet (med innebyggt regulator) til bruk med PDAR koster kr. 520,-.

En verkstedt i nærheten av deg skulle ikke tar mer for det.

Så blir en regulator (uansett hvilken) + forberedelse både billigere og bestemmt bedre enn en annen dynamo som igjen

bare tilbyr ladning med W-karakteristikk.

 

:seeya:

Jørg

Link to post

Fint og utførlig innlegg dette - om tildels avansert kobling av batterier.

 

Jeg har ei utfordring som blir litt på sida av dette - to dynamoer og to separate batterier og strømanlegg - 12v og 24v.

Jeg har et velfungerende 12v- anlegg der startmotor, navigasjon og det meste av annet forbruk går.

Jeg har også et 24v- anlegg som ikke er koblet til lading - batteriene må opp ca 1 gang i året og lades, det er stort sett signalanlegget samt kokeapparatet som bruker 24v.

 

Har nå tenkt å montere dynamo nr 2 for lading av 24v- anlegget og har anskaffet en Iskra aak3334 28v dynamo, og er nå usikker på koblinga mellom dynamo og batteri.

 

Spørsmål:

Må jeg koble ladelampe mellom batteri og dynamo for at lading skal bli riktig? Eller kan jeg koble D+ direkte på pluss på batteriet? Det er jo ingen startmotor involvert her, men i løpet av sommeren regner jeg med å ha montert baugpropell.

Er det andre ting jeg må være oppmerksom på - fins det evt muigheter for å lade 12 og 24 v med en og samme dynamo?

Link to post

Krisp.

Hvor store (Ah) er batteriene dine som skal lades?

Alt er jo avhengig av strømstyrken som man har behov for.

Hvilken type batterier bruker du (Bly-syre, Gel, AGM)?

Dette ang. spenninger for å lade batteriene riktig.

Fortell også mer om batterifordelingen ang. bruk (hvilken batteri forsyner hva?) og forbruk.

 

:seeya:

Jørg

Link to post

takk for kjapt svar!

batteriene er exide sønnak nautilus, to 12v-batterier koblet i serie på til sammen 150 ah. de er relativt nye - under 5 år, men jeg vet ikke hvilken type batterier de er.

Foreløpig skal de kun lade til forbruk på signalanlegget og til "tenning" av parafinovnen, men på sikt skal de forsyne en baugpropell og kanskje også en juksamaskin.

Link to post

Altså.

Å bruke en ekstradynamo er jo mulig, men spørs er om det lønner seg bare for det du har behov for ang. 24V.

Forresten skulle du ikke koble D+ rett på batteriet.

Først og fremst skulle du har ladekontroll ved hjelp av en ladelampe.

Men i tillegg blir batteriene dine utladet via D+ også, hvis motoren ikke går.

Du trenger da i hvert fall en bryter, best med lampe i tillegg.

 

Ang. lading finnes det en alternative til, som jeg ville foretrekke i dag.

Sterling tilbyr BBC-ladere (batteri-til-batteri) som finnes i 12 til 12Volt, 12 til 24V, 24 til 24V og 24 til 12V.

En slik lader mellom forskjellige batterier løser alt uten mekanisk tillegg.

Type batteriet som skal lades spiller i så fall heller ikke noe rolle.

Jeg er på meningen at det forenkler mye og gjør ladingen av batteriene som disse har behov for.

 

Hvis man nå virkelig har ekstrabehov for mer strøm fra dynamoet da er det for min skyld bedre

hvis man bare øker effekten på 1 spenning.

I din tilfeldighet ville det være 12V systemet, fordi dette er det du har mest behov for

og med det lønner seg også slik modifisering av ladesystemet.

Men dette er avhengig av hvordan du synes den framtidlige elektriske opplegg på båten din skal bli.

 

Ellers er det bare å montere dynamoet og tilkoble den til eget system.

Da må du bare legge egne kabler, slik at du avskiller 12 og 24V fra hverandre.

 

Tipps: vær litt nøye med disse batterier.

En gang topplading hvert år er ikke bra.

Batteriplatene dine får god tid for sulfatering hvis de står så lenge med halv lading.

Først skjønner man det ikke, spesiellt som du driver det med bare lite belastning.

Men etter hvert går det ofte meget plutselig og med bare lite varsel.

 

Lykke til

:seeya:

Jørg

Link to post

Takk for svar!

Meget interessant med batteri- til batteri-lading.

Jeg ser store muligheter i å slippe å koble to dynamoer - litt økt kostnad men mindre komplekst anlegg.

Fins det noe koblingsskjema eller annen lesbar dokumentasjon for B2B- lading - altså fra 12v batteri til 24v batteri?

Link to post

Hallo Krisp.

Ja, det er det.

Mye enklere går det ikke, hvis "enklere" skal bety "like bra for batteriene" også.

 

Du kan laste ned f.eks. dette koblingsskjema her.

Dette viser full kobling av laderen.

 

Ellers finnes det nærmere informasjon her.

Der igjen kan du lese under knappen "Batteri-til-Batteri",

men også på "FAQ" under knappen "Batteriladere"

 

:seeya:

Jørg

Link to post

Takk igjen.

Det er altså nok for meg å montere denne laderen mellom 12v og 24v - så slipper jeg dynamo nr 2. Og jeg forstår det sånn at laderen vil fungere som diode mellom batteriene.

 

Nytt spørsmål -

jeg ser på bilde at det er ei vifte på laderen. Tåler denne laderen å stå i motorrommet i båten eller bør den stå et annet sted? Motorrommet i min båt er nokså åpent helt bak til gjennomføring av propellaksling og all fukt som hører med, Jeg har vanligvis heller ingen varme på om vinteren, så der kan det bli kaldt - sikkert 10 minus og mer. Båten ligger ute hele året - en Sjark/fritidsfiskebåt - 34 fot med en Yanmar 4LTE.

 

Altså: Tåler laderen å stå i motorrommet året rundt, eller må jeg også sette i verk regime på varme evt avfukting?

Link to post

Det er riktig, Krisp.

BBC122450 lader med opp til 50Ampere på 24V side.

Dette er bare avhengig batteriene/dynamoeffekt på 12V side, ellers får man den strømmen levert.

redigert her: selvfølgelig også avhengig batteriene / forbrukere som står på sekundærside.

 

Og ja, laderen virker samtidig som skillediode mellem primær- og sekundærside.

 

Fuktighet er ikke noe problem, men laderen skal selvfølgelig aldri komme direkte i kontakt med vann.

Uansett er det best hvis elektronik står tørr som mulig.

 

Ang. temperatur.

Jeg selv ville, hvis bare mulig, aldri montere bare en stykke elektronikk på motorrom.

Poenget er ikke om den ikke virker, men at en hver apparat sliter unødvendig pga. store temperaturforskjell.

Dette kan unngås og med det holder en hver elektronikk mye lengre.

 

BBC-ladere har ikke noe ekte problemer med temperaturer.

Bare at mikroprossesorer reagerer litt treg når det er kalt (lavere enn 0 grad).

Men dette gi seg etter noen minutter drift og blir flest ikke registrert av brukeren.

Dette gjelder forresten alle prossesorer på verden, men ikke bare disse som finnes i BBC-ladere.

 

Stor oppvårming av elektronikk skal selvfølgelig unngås, det gjelder også alt elektronik på verden.

Men spesiellt ladere, invertere og andre omvandlere, men også dynamoer og slik som leder strøm skal holdes best kjølig.

ALLE disse apparater mister mye effekt hvis disse får varme.

Så er f.eks. nesten en hver inverter og ladere beregnet (betegnelse til effekten) ved 18 til 21° C.

ALLE mister mye effekt med en hver grad som går opp over angitt "optimalt" driftstemperatur..

..."hva en tull" tenker jeg hver gang når jeg leser slik, men de fleste produsenter bryr seg en dr... om det.

 

Alt utstyr som kommer fra Sterling derimot er beregnet med 100% effekt ved opp til 40°C,

som er vel "litt" mer realistisk allerede.

Dette pga. at produsenten orienterer seg etter amerikansk norm ved beregningen, som er hardere.

 

BBC-ladere er i tillegg utstyrt med 3 viftere som tillater også bruk rett på motorrommet.

Vifterne slår inn etter behov og er i tillegg temperaturstyrt.

Men pga. 40°C-grensen får man vel aldri sett at vifteren går i området nordeuropa,

hvis laderen ikke er montert direkte på motorrommet.

 

Så ingen fare pga. det, laderen kan monteres på motorrommet.

 

Men som sagt anbefaler ikke jeg montering av elektronisk utstyr i motorrommet i det hele tatt

så lenge dette kan unngås på en annen måte.

Og en annen plass finnes altid.

 

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker
Link to post

To ting til

1 - vil BBC alltid lade eller lader den kun når dynamoen lader?

Jeg tenker spesielt på om jeg får lekkasje i sekundæranlegget (24v) - vil 12v alltid lade sånn at primæranlegget også vil tømmes?

2 - kan jeg bestille lader her?

Link to post

Bra forklart om skillerelè. Har en båt med hovedstrømsbryter på minus kabelen. Skillerelè mitt går til minus direkte på batteriet. Oppdaget at selv om jeg slo av hovedstrømsbryteren så var det ca. 5-6 volt i systemet. Hvis jeg slo på en lampe så glødet den med hovedstrømsbryter slått av. Fant da ut at minus ble ledet fra minus på dynamoen via skillerelè og inn på 6.1 (til ladelampe). Er det noe galt, eller er det bare å montere minus på skillerelè etter hovedsrømsbryter?

Har ellers forstått at det beste er å ha hovedstrømsbryter på pluss i båt, men min er montert slik fra fabrikk. Skillerelè er ettermontert.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...