Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Veiledende utsalgspris er 3400-. Den har utgang til en dynamo og to batteribanker. Hvis man velger en regulator til to dynamoer bør man være klar over hvilken dynamo blir varmere under gang. Hvad store dynamoer den klarer kan Ole-Petter svare, jeg har koblet den til to 100amp fra Balmar.

Link to post
Share on other sites

Balmar regulatoren har en temperatursensor for batteri og en batteritemperatursensor for dynamo. Ønsker man en temperatursensor på hver dynamo så må man gjøre slik som for eks. Sterling, montere to regulatorer.

 

Bakdelen med to regulatorer er at man ofte ikke får full effekt fordi feltet på de to dynamoene pendler litt. Dette har Balmar laget en løsning for hvor man bruker to regulatorer og en ”Dual alternator controller”.

Dette er ikke noe hokus pokus, for man dirigerer i grunnen bare det mest dominerende feltet til begge dynamoene. (Løsningen med ”dual alternator controller” er kun for å øke sikkerheten to regulatorer gir og at man har flere tempsensorer). Så blir det jo enkelt å koble opp på to motorer, for man slipper å splitte opp styrestrøm til motorene og rute feltstrømmen til dynamoene via releer.

 

Men en overtemperatur situasjon skal jo i grunnen ikke løses med en sensor, for man skal jo forbedre kjølingen i motorrommet og forsøke å senke belastningen til for eks. 75 % kontinuerlig belastning. Alt som surrer og går med 100% belastning kontinuerlig og dårlig kjøling representerer en høyere risiko.

 

Forskjellen mellom Balmar og mange andre regulatorer er at Balmar kan regulere feltet kontrollert slik at man ikke trenger å slå helt av når et problem oppstår.

 

Balmar har valgt denne løsningen selv om det koster litt, for teknikken åpner muligheter på en rekke områder hvor en spesialtilpasning er en fordel. Hvis reimbelastning er et problem, så kan man blant annet rette på dette med en liten programmering via en magnetbryter som ligger trykt og godt innstøpt i regulatoren.

Så kan man kontrollert treffe mer riktig på ladningen og flytte setpunktene i ladeprosessen. (Man kan bedre bestemme ladetiden, det vil si øke eller begrense batterienes levetid alt ette om man vil behandle batteriene fint eller dårlig.

 

Vedrørende hvor store dynamoer som kan benyttes sammen med en regulator avhenger først og fremst av hvor stor motstand det er i rotoren, for det er jo det som bestemmer hvor mange ampere feltstrømmen blir. Denne motstanden kan variere fra i underkant av 2 Ohm og opp til ca 6 Ohm i et 12 volt system. (Normalt ligger roroemotstanden i en standard dynamo på 3,5-4 Ohm.

 

Hvis du ganger laveste og høyeste verdi med to og regner ut variasjonene med i strømforbruket, tenker på at dynamoen skal gjøre en handling når strømmen er 75 % av maks belastning, så ser du også hvorfor man kan få problemet hvis regulatoren ikke kan tilpasses feltet. Det er jo blant annet den prosentvise belastningen i feltstrømmen disse regulatorene bruker informativt når de vurderer hva de skal gjøre som neste fase i ladningen.

 

”Out of range” pleier ikke å være så stort problem, men alt som er innefor range blir litt vanskelig å forholde seg til hvis informasjonen er feil. Er man uheldig så kan jo informasjonen regulatoren får være veldig feil.

 

Utfordringen er jo å sette seg inn i alle mulighetene regulatoren gir deg av praktiske fordeler.

De som ikke orker å sette seg inn i dette, monterer regulatoren og velger et av de seks batteriprogrammene som ligger i regulatoren, så er det tut og kjør akkurat som en Sterling regulator,med unntak av at Sterling har fire programmer å velge mellom tror jeg.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe så enkelt som at det bare er en regulator med to utganger, og at den har ikke er så avansert på områder som er tiltenkt å beskytte systemet. Mindre sikkerhet og ingen mulighet for tilpasning hvis man mener slikt er nyttig å ha.

Vi må huske på at mye av det som settes opp som positive punkter i markedssammenheng ikke alltid er like relevant i ethvert system. Et system kan jo virke bra her oppe i nord, men så brenner dynamoen opp i Karibien for der er det varmere osv.

Link to post
Share on other sites

Hva man savner mest er vel noe hver og en må ta stilling til, men for min egen del så foretrekker jeg å ikke mangle noe.

Hvis man lærer seg hvordan systemene virker så kan man ofte kompensere for tekniske mangler ved å endre på bruken.

 

Snur man hele diskusjonen rundt så kan man jo også si at det er ikke ladningen eller batteriet som er problemet i mange tilfeller, det er strømforbruket og for kort ladetid.

Link to post
Share on other sites

Omtrent som en Ladac regulator altså. Bare med mer nøyaktig temperaturkompensering, overvåking av spenninger, ladespenningsjustering ved start, alarmfunksjon ved feil og et par andre småting. Av de tingene den ikke har, hva er det da man burde savne mest?

/

 

I båten min har jeg nye AGM-batterier som i utgangspunktet koster over 10000 kr. Disse har en beregnet levetid på 10-12 år ved riktig bruk og ladning, og da er jeg VELDIG interessert i at disse får optimal ladning og at systemet overvåker ladningen til enhver tid. Det hadde vært utrolig kjedelig å ødelegge disse fine, kostbare batteriene etter kort tid fordi jeg sparte en tusenlapp på å kjøpe en ubrukelig regulator. Da blir det fort dyrt å kjøpe billig.

 

Jeg har oppgradert ladesystemt til dynamo og regulator fra Balmar, og har aldri angret på dette. Til neste år har jeg planer om å utvide batteribanken ytterligere, muligens sette inn en ekstra og mye kraftigere dynamo, og da er det veldig greit å kunne gå inn i systemet og optmalisere ladesystemet slik jeg ønsker å ha det. Slik jeg ser det er dette veldig nyttig, spesielt på en seilbåt hvor man ønsker å bruke minst mulig motor, og ikke minst å kunne få mest mulig glede av batteriene som har kostet en formue. Disse mulighetene får man ikke ved å kjøpe f.eks. en regulator fra Ladac, og i denne sammenhengen så utgjør den beskjedne tusenlappen eller to et veldig lite beløp sett i forhold til den totale strøminvesteringen

Link to post
Share on other sites

Så kjekt da, Kaftein.

 

Hva er det for en funksjon med Balmar-regulatoren du setter så pris på og som Topcharge ikke har?

Ole petter kan heller ikke svare, men sier bare at han foretrekker en regulator som ikke mangler noe.

Da har jeg en opplysning: Den regulator som kan gjøre alt og ikke mangler noe, er ikke oppfunnet enda.

 

 

Men hvorfor skulle batteriene dine bli ødelagt? Tross alt får noe slikt som 95% av batteribankene i fritidsbåtene våre lading fra en dynamo med innebygget regulator. Men respekt å melde blir dette litt søkt.

 

Men igjen. Fortell hvilken kjekk funksjon Balmar'en har som du setter så pris på. Hva er det du egentlig går inn og optimaliserer?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du glemt at jeg referete fra akkurat den samme bruksanvisningen da jeg sammenlignet regulatorer etter en av våre forrige meningsutvekslinger? En del av funksjonaliteten kan vel knapt kalles nyttig.

 

Jeg tar til etterretning at du ikke kan fremheve en eneste av disse "nyttige" funksjonene som du mener er et must. Det skulle vel si sitt.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg det er en kverulant på banen. :nono:

 

Dette er en av de mest fleksible regulatorene som finnes på markedet, og hvis du ikke skjønner fordelene så må du for all del ikke skaffe deg en slik.

 

På nest siste side står det noe jeg ikke har sett i manualen før. Det er jo det de siste inleggene har handlet om. Hvordan koble opp to dynamoer på en motor og styre disse to fra en regulator.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er litt vanskelig å være konkret med deg for jeg føler du ikke er interessert i annet enn å kverulere.

Du har jo tidligere uttalt at du ikke har interesse av å strømbegrense dynamoen selv om reimen slites fort.

Men det kan da ikke være ulovlig for andre å velge en slik løsning. :boxing:

Valg handler om å kunne velge. Man kan selv velge type regulator helt fritt noe du har også har gjort. Velger man en Balmar regulator så kan man velge reimslitasje ved å ikke gjøre noe, men man kan også velge å gjøre en omprogrammering slik at reimslitasjen blir mindre eller helt borte. Men så kommer noe som er utrolig flott, for hvis man ønsker reimslitasjen tilbake igjen, ja da gjør man det ved å stille gegulatoren tilbake igjen. :eek:

 

Og hvis du i tillegg velger å bruke Optima batterier i båten din, ja da er det jaggu et program for dette også. :cheers::wink:

Velger man et AGM batteri, så finnes det jo mange typer av disse. Man kan da gå inn i programmet og sette opp regulatoren akkurat slik som fabrikanten sier det skal være. :smiley:

 

Sterling :smiley:

Balmar :smiley:

Ladak :smiley:

Alle de andre :smiley:

Valgfrihet :cheers_wine:

Diktatur :nonod:

Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke være konkret med meg, men folk som leser denne strengen, er vel interessert i å vite hvilke kjekke funksjoner som du vektlegger som vesentlige.

 

Og hvem er vel interessert i å strømbegrense dynamoen for å spare litt remslitasje?? Man kjøper ikke et kraftverk av en dynamo bare for å la den lade på halv effekt. 95% av båtfolket ville vel betalt dyrt bare for å slippe å bruke en slik funksjon om så var.

 

Og velge eget program for Optima? Vel, som du burde vite har alle batterifabrikanter et anbefalt ladespenningsområde. For optima er dette i tillegg svært bredt. Det er kanskje aktuelt når man lader i flere trinn, men siden du ikke engang har båt, har du ikke fått med deg at problemet er at tiden knapt strekker til for første ladetrinn. De kjekke funksjonene som kommer senere vil svært mange ikke ha det granne bruk for.

 

 

Dette er de praktiske opplysningene folk savner fra deg. De vil vite konkrete ting. Hva som den og den regulatoren kan og om det spiller noen rolle for deres bruk. Når du ikke er villig til å svare konkret, blir det jo veldig vanskelig for den jevne båteier å gjøre sine vurderinger.

 

 

Og når Kaftein ØL klarer å påstå at litt dummere regulatorer ødelegger batteribanken hans, ja da begynner jo folk å lure. Spesielt når han, som deg, ikke sier noe som helst konkret om hvorfor i alle dager det skal kunne skje.

 

Er det rart at ting blir vanskelig? Er det rart at folk lurer? De som hevder å være ekspertene, svever jo flere meter over bakken. Litt bakkekontakt hadde vært helt ypperlig, men det ser ut som om leserne av dette forum kan se langt etter noe konkret fra "ekspertdelen".

 

Og vet du hva? Noen brukere ser ut til å irritere seg over mangelen på håndfaste svar. Det gjør at de har problemer med å kunne velge hvilken regulator som passer best for deres bruk og deres lommebok og om de kanskje bare skulle ha ting slik de er.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dynamoen kan strømbegrenses 2 % om gangen via regulatorens programvare.(98-96-94-92 % osv.) Det er med andre ord ikke slik du sier at dynamoen må begrenses med 50 %. Dette er en annen funksjon som man kan benytte hvis man plutselig trenger motorkraft til manøvrering og har liten motor i båten. Man kan velge om man vil skru av 50 eller 100 % av ladningen for at motoren ikke skal arbeide så tungt.

 

Men her avslutter jeg denne diskusjonen Lotus, for det tar for mye tid å rette opp skadene du forårsaker når du FEILKVERULERER.

 

En liten informasjon til dere andre. Lurer dere på noe som dere ikke skjønner i bruksanvisningen så får dere sende en IM.

Jeg svarer ikke i denne tråden lenger.

Link to post
Share on other sites

50% var bare et eksempel. Om det er 50, 30, 70 eller 38 prosent, så er poenget at man får tilsvarende mindre strøm inn på batteriet.

har man så lten motor og så stor dynamo at man trenger en halv hestekraft ekstra til manøvrering, er det helt greit, men på bakgrunn av det du nå sier, kan folk vurdere om dette er en viktig funksjon for dem eller ikke i deres båt.

 

Og fint er det, for nå vet de hvordan dette funker og kan velge vekk denne muligheten hvis de er sikre på at de ikke trenger den. Da kan de f.eks kjøpe en PDAR regulator fra Sterling som kan gjøre omtrent det samme som Balmar'en, men ikke akkurat dette. Plutselig har de spart over 30% av innkjøpsprisen uten å gå glipp av en funksjon de trenger.

 

Så kan de vurdere Sterlingen og kanskje komme til at alle de kjekke tingene denne kan gjøre, ja det har denne personen egentlig ikke bruk for, for Jörg er meget flink til å fortelle om hva denne regulatoren kan gjøre.

 

Og så var det regulering av 2 dynamoer samtidig. Hverken Balmar eller sterling har 2 utganger, men kanskje de er kraftige nok til å drive 2 felt likevel? Hva er i så fall ulempen? Hva er det som er bedre med 2 separate reguleringer? Noen lurer sikkert. Og hva med Ladac? Mange er kjempefornøyde med denne, men den er ikke videre smart. Imidlertid er det slik at det enkle ofte er det beste hvis man ikke har bruk for det avanserte.

 

Folk graver og spør. De ønsker konkrete svar, men ender ofte opp med å bli mer forvirret enn de var i utgangspunktet. Da blir det ikke lett å velge løsninger for strøm i båt.

Link to post
Share on other sites

Selv om seilbåtene ofte leveres med små motorer, er det vel svært svært skjeldenten er i en så marginal situasjon at en trenger den ekstra motorkraften en får ved å kutte ut en dynamo. 80*12 =960W, dvs en drøy hest, og det er da om dynamoen i utgangspunktet ladet med 80 Amp, og det er som kjent ikke så ofte.. Men for all del det kan hende.

 

Jeg har Sterling PDAR med display/kontollpanel. Her kan jeg slå av ladingen om det er nødvendig, har aldri falt meg inn å slå av for å få ekstra motorkraft. Det som imidlertid var et problem var at dynamoen leverte konsekvent over merkeverdi når batteribanken var sulten. Dette resulterte i at dynamoen fort gikk varm og PDAR slo seg av. Jeg løste dette 90% ved å lage en lufting i motorkassen rett ved dynamoen. Jeg tenker i tillegg å sette på en PC vifte som blåser på dynamoen når dynamoen lader. Vi får se om dette er tilstrekkelig til å holde dynamoen kjølig nok.

 

Om en har en brukbar regulator, enten den er av det ene aller det andre merket, får man vel stort sett tynet dynamoen til å levere mest mulig strøm under motorgange. Problemet er vel heller at om man satser utelukkende på lading fra dynamo, så får man skjeldent aller aldri tid til å lade batteriene 100% opp og man kan utsette de for sulfatering. Derfor er det vel nyttig med en ekstra ladekilde som landstrømlader eller solseller. Jeg ligger med landstrøm på hele sesongen og har varmt vann, 100% ladet batteribank, og kald drikke i båten til enhver tid.

 

Men dette er vel såpass enkle betraktninger at de ikke passer inn i ekspertdiskusjonen :lol::wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to dynamoer fra Balmar på min motor, en 120amp og en 165amp. Dem er regulert med to 612-H og Centerfield til sikkerhet. Fra hekk er fire 80mm luftkanaler og en av dem har 5,4m3 vifte som suger luft ut øverst i motorrumet mens regulatorene aktiverer vifter på to andre kanaler som blåser rett inn i rumpa på dem. Den utgangen sette jeg ned til 65 grader men en av fordelene med disse regulatorene er justerbar utgang aktivert utifra tempsensor på dynamo. Øvre grense på tempsensorene har jeg sett til 108 grader men dem klarer maks 120-125grader. Mange andre fordeler har disse regulatorene, man bør bare sette seg inn i dem. Men selfølgelig passer disse produktene ikke dem som ønsker sine 15volt med full guffe til Sønnak batteriene med korte levetiden. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Annen fordel 612-H har er at man kan fininnstille ladekurven etter ønske. I dag har vi nye kvalitets batterier på markeden hvert år med litt forskjell i ladespenn og næste årene kommer vi til å se avanserte batterier vi kan bruke til båtene vores til pris vi kan ikke drømme om i dag. Økning i produktsjon av el og hybridbiler senker prisen på dyr teknologi og den dagen vi har råd på disse gullklumpene kan vi justere ladespenningen til de dem krever. Mange andre fordeler har disse regulatorene, man bør bare lese litt i manuelen.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Finstille ladekurven etter ønske." Høres fint ut, men hva betyr det egentlig?

 

Litt vanskelig å vite om dette betyr noe for den som leser det hvis han ikke vet hva du mener med "finstilling av ladekurven".

 

Når man anbefaler en eller annen funksjon, er det lurt å fortelle hva det faktisk betyr og hvilken fordel det skal ha.

Kun da har man mulighet til å vurdere om dette har betydning eller ikke for egne batterier.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver Lotus: Kun da har man mulighet for å vurdere om dette har betydning eller ikke for egne batterier.

 

Sterling leverer fire størrelser i dresser og du passet i en av disse. Forskjellen er at Balmar leverer syv forskjellige størrelser og leverer med en skredder som kan gjøre noen tilpasninger når noe med fordel kan tilpasses bedre.

 

Du viser svært få tegn til å ta til deg informasjon som du ikke har kommet på av deg selv, men du er rask til å motargumentere produktegenskaper. Fortell meg en god grunn til å forklare om produktegenskaper når den som spør kun har til hensikt å forklare alle andre hvor dumt dette er.

 

Det er faktisk en del kunnskap som ikke alltid er like lett å suge opp i ræva fra kontorstolen eller skolebenken. Hvor mange regulatorer og ladesystem har du testet i praksis?

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Nå kommer det frem. Så ladekurve var altså ladespenning.

Det er det sikkert greit for mange å vite.

 

Men ladekurve og ladespenning er da ikke det samme? Eller er det kanskje det?

Ladekurve er jo den kurven man får når batteriet lades og den varierer jo fra batteri til batteri og ladespenning og strømstyrke og så videre. Dere eksperter burde jo lære å skille begrepene, for hvis dere ikke klarer å skille begrepene, hvem skal da klare det?

Og hva er så ladekarekteristikk?

 

Hva hvis ekspertene hadde fortalt at på Balmar regulatoren så kan man sette 8 forskjellige ladespenninger i 2 trinn?

Først lader regulatoren med en ladespenning og når man har nådd denne og holdt denne i en viss tid, så går man over til en bestemt vedlikeholdsladespenning. Så fint da.

 

Hvorfor må jeg forklare? Kan dere ikke klare å forklare sjæl, eller vil dere rett og slett ikke være konkrete, og fortelle hva ting gjør i praksis og hva det betyr? Jeg tipper det er en kombinasjon av ikke vil og ikke klarer.

 

Vel, Sterling PDAR har ikke 8 slike programmer, bare 4.

Ladac har ikke engang 1, et haltv om man legger godviljen til fordi den bare kan levere en spenning på 14,4V og ikke gå over til vedlikeholdslading.

 

Likevel kan altså en Ladac være et vel så godt valg som en Balmar. Eller kanskje en PDAR? For kanskje brukeren ikke har bruk for de fire programmene som er til uaktuelle batterityper for denne brukeren? Og akkurat det er det greit å fortelle brukerne. Ikke bare det, men også hvorfor det er slik. Kan du påta deg den oppgaven eller skal jeg?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...