Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Nei, foreløpig har generator 2 "ikke vært i drift" da den ikke har ekstern regulator, som original generatoren har.

Har en sak gående her. Antar at det blir kun korte perioder med full effekt fra begge generatorene så enkel rem bør være ok.

Det er kun generatoren på denne reima (ikke vannpumpe i tillegg som for generator 1).

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på noen småting..

 

Driver å lager et system i bilen, der jeg ønsker å ha et startbatteri (som allerede står i bilen) og et eller flere forbrukbatterier til musikk, kjøleskap ol. Ønsker da at alle batteriene skal lades ved kjøring, men at kun forbrukbatteriene tappes når motoren er av. Tenker da på løsningen nederst i førsteposten, med voltsensitivt rele . Lurer da på hvordan det ville være å koble på en lader, type Biltema (37-709), for å sørge for at batteriene er ladet opp, når jeg drar hjemmeifra.. kan jeg da bare koble til laderen slik som dynamoen er tilkoblet også styrer releet resten selv? eller skal jeg koble laderen til forbrukbatteriet (-ene)?

 

Alt er 12 volt, forbruker batteri foreløpig: ett, på 100 amp, mulig det blir et til om det viser seg at det trengs :) usikker på start batteri, kan sjekke om det er viktig..

 

mvh. Runar

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på noen småting..

 

kan jeg da bare koble til laderen slik som dynamoen er tilkoblet også styrer releet resten selv? eller skal jeg koble laderen til forbrukbatteriet (-ene)?

 

Du kan benytte releet og ladingen går av seg selv. Det finnes også et tilsvarende rele med en vender (bryter) på for AV-AUTO-PÅ. Da kan du tvangs-sammenkople begge batterier ved behov.

 

Kopler du ekstern lader til startbatteriet vil du lade både start og forbruk, releet vil kople sammen.

Normalt er det vel ikke behov for å lade startbateriet.

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Nei, foreløpig har generator 2 "ikke vært i drift" da den ikke har ekstern regulator, som original generatoren har.

Har en sak gående her. Antar at det blir kun korte perioder med full effekt fra begge generatorene så enkel rem bør være ok.

Det er kun generatoren på denne reima (ikke vannpumpe i tillegg som for generator 1).

Mange regulatorer klarer å regulere to dynamoer. Man bør vurdere hvilken dynamo blir varmere under gang og montere tempsensoren på den. Den reima du har på ekstra dynamoen klarer den uten problem.

Link to post
Share on other sites

Primært konstruert for bruk av egen lader tilkoblet forbruksbanken. Se tegning.

 

Skjønte det nå.. tenker det blir en Dual sense, da det blir litt kipt å måtte lade gjennom motorrommet, litt bedre plass i bagasjerommet der batteri nr. 2 skal stå, der kan jeg også lage en permanent ladestasjon til laderen.

 

Du kan benytte releet og ladingen går av seg selv. Det finnes også et tilsvarende rele med en vender (bryter) på for AV-AUTO-PÅ. Da kan du tvangs-sammenkople begge batterier ved behov.

 

Kopler du ekstern lader til startbatteriet vil du lade både start og forbruk, releet vil kople sammen.

Normalt er det vel ikke behov for å lade startbateriet.

 

Blir som sagt en dual sense. da slipper jeg og alltid lade via startbatteriet, som er plassert litt kronglete. bryter kan jeg fikse selv se, tegningen fra linken til Zach..

 

Men takk for gode svar!

 

runar :tongue::smiley:

Link to post
Share on other sites

Ladac styrer bare en.

Topcharge har jo vært på markedet en del år og lever i beste velgående. Det bør bety at den funker.

På boksen står det Made in Norway av hva jeg kal lese av bildeteksten.

 

Ta en telefon til Rasmussen Engros og spør. De gir deg sikkert noen referanser også.

For øvrig kostet ikke instrumentpanelet ca 800, men ca 600 kroner.

 

Vet at flere kjøper den bare for å styre en dynamo som et alternativ til Ladac eller andre.

Link to post
Share on other sites

Har sett den Balmar regulatoren nevnt her på BP tidligere.

Krever denne montering med Digital Duo Charge ?

 

Men du nevnte mange.

Hvilke flere alternativer finnes.

Digital DuoCharge er 12v/12v lader til lading av ekstra batteri. Den brukes ikke til regulering av dynamo.

Hvilken andre merke husker jeg ikke men spør Jørg om PDAR.

 

Et annet viktig spørsmål er jo om disse regulatorene takler både positiv og negativ regulering av feltet.

Noen eksterne regulatorer klarer ikke oppgaven sin alene og trenger samarbeid med interne regulatoren. Kvalitets regulator jobber alen med regulering av feltet og der har ingen betydning hvort den gamle hadde minus eller plus regulering.

Link to post
Share on other sites

Hvilken andre merke husker jeg ikke men spør Jørg om PDAR.

Tja, det fantes flere men de finnes ikke lengre.

Ellers er det mer eller mindre uviktig hvis regulatorene klarer å jobbe paralelt,

synes jeg.

 

Ang. PDAR er den konstruert for bare å regulere en stykke dynamo.

Men akkurat det gjør den ganske bra, også tilsammen med 3 andre dynamoer/PDAR som lader på en benk.

Hvis det må være.

 

Noen eksterne regulatorer klarer ikke oppgaven sin alene og trenger samarbeid med interne regulatoren. Kvalitets regulator jobber alen med regulering av feltet og der har ingen betydning hvort den gamle hadde minus eller plus regulering.

...hmmm hmm hm, mja.

Hva har det med kvalitet å gjøre? :smiley:

Det dreier seg om ikke mer enn nødvendig feltstrøm som skal hanteres (...rask), riktig polaritet

og om spørsmålet om en regulator kan fortsatt regulere mens en annen regulator jobber parallet.

 

Ønsker man å snakke om kvalitet da må man vel går videre til både måten regulering og det som en regulator tilbyr.

Dette kan diskuteres og utvides, sluttendelig finnes det mange regulatorer med spesielle egenskaper også.

Bare at ingen "normalt dødelige" har behov for slik.

 

Valeo er plus regulert.

Ja, en liten del av alle Valeo, mens de fleste er negativ -regulert-.

Kanskje du menter det omvent?

 

Den eneste mulighet å finne det sikkert ut er enten å vite eksakt om type regulatoren,

eller ved å måle seg fram.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...hmmm hmm hm, mja.

Hva har det med kvalitet å gjøre? :smiley:

Det dreier seg om ikke mer enn nødvendig feltstrøm som skal hanteres (...rask), riktig polaritet

og om spørsmålet om en regulator kan fortsatt regulere mens en annen regulator jobber parallet.

:seeya:

Jørg

Selfølgelig har dette med kvalitet av produkten å gjøre. Eksempel har kvalitets regulator tempsensor på batteri og dynamo mens intern regulator føler kun dynamoen. Hvis ekstern kjører ned feltstrømmen på grunn av varme på batteriene mens den interne gir full buffe forstatt er ikke stort vit i den oppsetningen.

Link to post
Share on other sites

En vanlig regulator med kraftig feltutgang har ikke problemer med å drive to dynamoer. Jeg tror 10 ampere er nokså standard. Unntaket er vel Amptech som har en 15 ampere utgang. Amptech produserer noen dynamoer med 1,8-2,1 Ohm motstand i rotoren, og følgelig er det greit med en robust regulator også.

 

Disse regulatorene virker perfekt mange ganger for de har ikke intelligens, de skal bare lade til noe i systemet ryker hvis marginene er på feil side. Hvis dynamoene ikke er større enn 80 ampere og motorrommet ikke er for varmt så pleier dette å gå greit.

 

Jeg testet Java sea regulatoren i en tvin installasjon. Ikke en optimal teknisk løsning, men ladningen var det ikke noe å si på.

 

De regulatorene som da regulerer intelligent med det fine ordet ”real time” har noen begrensninger på dette området fordi regulatoren trenger litt info å jobbe etter. Man får da en utfordring, for det holder ikke bare med en kraftig feltutgang i regulatoren.

 

Men så er det noen produsenter som tar hensyn til dette og tillater teknikeren å tilpasse den aktuelle feltbelastningen til systemet slik at programvaren i regulatoren virker uansett om den driver en eller to dynamoer.

 

Så kan det jo diskuteres i det uendelige hvilke tekniske termer som hører inn under begrepet kvalitet.

 

På Hanse båtene er det montert en del installasjoner med to standard dynamoer på Yanmar motorer og en Balmar regulator. Det har da ikke vært nødvendig å programmere om regulatoren fordi belastningen av feltet i to standard dynamoer passer godt til den standard verdien Balmar har lagt inn.

 

Man tilpasser bare batteriprogrammet hvis man har lyst til å endre ladetiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...