Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

.......vet du eventuelt hvilken motstand denne skal ha?

Og hvordan denne er koblet inn i kretsen?

Frank

 

Nå er ikke jeg Gullfisk, men jeg forsøker meg allikevel.

 

Når det gjelder motstanden så kan vi vel benytte oppgitte 4W som nevnt over, du vil da få:

R=U/(P/U) = 12V/(4W/12V)A = 12V/0,333A = 36 ohm. Vil tippe motstanden er en plass mellom 25-50 ohm.

 

Motstanden skal være koblet i serie med dynamoens D+. Altså fra tenningslåsens utgang, inn på motstand, og deretter til Dynamoens D+.

 

Videre så anbefaler jeg at du monterer en form for ladelampe i kretsen slik at du har en viss kontroll på dynamoens status. Selv har jeg satt inn en 12V rød lysdiode (Biltema) i paralell med motstanden.

 

Slik jeg ser på ladelampen så har den to viktige funksjoner.

 

Når jeg slår på tenningen og, lampen lyser, så indikerer det at det er gjennomgang i dynamoens reguleringskrets. Dvs. kretsen gjennom motstand og tilkobling til D+ er OK, børstene er OK, rotorviklingene er OK, og regulator er OK, samt at dynamoen har den nødvendige minustilkobling fra batteri.

 

Når motoren starter og dynamoen sviver så utgjevnes spenning over ladelampen og den slukker (D+ får samme +spenning som pluss på systemspenningen) som forteller meg at dynamoen lader slik den skal.

 

Lykke til !!

 

:sailing:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Ser dette rett ut? Har i tilegg ein batterivelgar med 0, 1, 1+2 og 2. Har den nokon funksjon lenger utover på og av? Skal den stå på 1+2? Ser at lys i kabinen verkar på alle stille unntatt 0. Vil den slik den er montert no lade startbatteriet ( Exide ) først? Etter denne installasjonen startar motoren sjølv om dødmannsknappen er av.

 

bep.jpg

Link to post
Share on other sites

Lærerik tråd, noen som vet om jeg kan jorde godset på Cargo 231421 regulator for å sjekke om regulatoren er ødlagt?

Litt lenge siden, men ikke noe svar?

 

Denne regulatoren skulle være positiv

Forutsatt det betyr det positiv induksjon

= grønnfarget kabel sender spenning til kullbørste nr. 1

= kullbørste nr. 2 er koblet rett til minus.

 

Kullbørste nr. 2 er da den som du skulle jorde,

men siden den er jordet må du bare sjekke om det er tilfelle.

 

Neste hurtigtesten kunne være å sette ("en sekund")spenning på første børsten.

Hvis dynamoet er ellers o.k. da leverer den da maks både med spenning og Ampere.

Derfor bare "en sekund".

 

Ellers kan du måle om det kommer spenning til grønn (ved påslått tenning/motoren i gang)

for så å sjekke videre om det finnes spenning på D+ og ordentlig minuskontakt på D-.

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Ser dette rett ut?

Hei.

Jeg frykter nesten at ingen kan svare på det, som det ser ut nå.

"Elektrisk" går dessverre ikke etter utseende, men etter tilkobling og funksjon.

 

Bortsett av at du virkelig skulle fjerne "spagettiopplegget" fra batteriene

(lage helst hver én samlepunkt for minus og pluss utenfor batteriet, koster "nix" og blir oversynlig)

må du vel inn for å tegne opp hvordan alt er tilkoblet.

En fin jobb for dårlig vær.

 

Og da får du både hjelp og vurdering med en gang, skal du se. :thumbsup:

 

God påske!

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Ja, pluss på minus går galt.

Men det mente han sikkert ikke så. :smile:

(på bildet nå er den vel koblet til relé, men ikke til gods?)

---------------

 

Ellers blir det vel lading.

 

Burgermeister.

Hvis forbruket er da koblet direkte til forbruksbatteriet (som det virker for meg pga. spagettien)

da virker heller ikke noe hovedbryter.

 

Velgeren som du har er likevel opprinnelig tenkt for å kunne hente startstrøm av 2 batterier som ellers skille manuelt.

Dvs. 2x inn fra batteriene og 1x ut til starteren.

 

Mange har t.o.m. koblet dynamo B+ på utgangen, dette kan gå galt for dynamoen hvis en bruker denne venderen mens motoren går.

 

:seeya:

Jørg

 

red: Du kunne kanskje dobbeltsjekke om det er tilstrekkelig kabeltverrsnitt via BEPen.

På bildet ser det temmelig tynn ut, men det er avhengig hvor mye strøm den skal fraktes uten spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

 

jording.jpg

 

Noe vanskelig å tyde dette bildet også, men jeg tror det vil være lurt av deg å sjekke opp koblingene dine en gang til !

 

Jeg tror at den røde grove kabelen egentlig er tilkoblet innslag på starteren. I såfall helt vanlig.

Om så, sjekk da også andre kablinger fra samme tilkobling (kablene er gjerne hvitlakkerte som resten av motoren). Antageligvis så har du da en viderekobling til bl.a. ladekabel fra dynamo og supply strøm til motorstyring. Også helt vanlig.

 

Hvis overstående scenario er riktig så har du kanskje i realiteten koblet sammen begge batteriene via dynamoens utgang, i og med at du også har egen dynamoutgang til batteri #2 (iflg din egen skisse lengre oppe).

 

Her bør du sjekke opp slik at du er 100% sikker !!!

 

:sailing:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

På bilde ovanfor er det kopla til eit rele på startaren og ikkje til jord slik Jorg og mateco seier.

Opsettet er eigentlig heilt likt det som orginalt var i båten når den var ny med unntak av skillereleet. Vil vel tru at ting er i orden sånn sett, spesiellt med tanke på all feilsøkinga som har vore gjort i forbindelse med motorhavariet. Var litt i tvil om skillereleet var rett kopla og eg stussa litt på funksjonen til hovedbrytaren no etter at skillereleet var montert. Synes også at det er litt merkelig at dødmannsknappen ikkje verkar lenger, får start sjølv om den er avslått. Det som i utgangspunktet var kopla direkte på batteriet, dvs ikkje vi av hovedbrytar, var lensepumpa og webastoen, ellers går alt vi av hovedbrytar. Kopla til straum for trimflapsa men eg trur at eg kopla meg inn på ei eksisterande kopling og at denne går vi av hovedstrømsbrytaren sidan den ikkje verkar når den står i null. Vil begge batteria no vere tilkopla på alle stille untatt null? Vil brytaren berre ha funksjonen på og av? Ja der er nok litt å gå på i forhold til orden. Skal ta meg ein dag og rydde litt opp. Takk for hjelpa :thumbsup:

Ps der eg har skrevet til dynamo på skissa mi er berre eit skudd i frå hofta. Får ta meg ein skikkelig kikk!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fantastisk informativt! Én ting jeg lurer på: Har dynamoens effekt i Ampére noen avgjørende rolle mht. ladetid og brent dynamo? Jeg har en bortimot vanvittig batteribank på 500 ah fordelt på 4 batterier, og den galante båtselger spanderte en dyr 100 A dynamo ved båtkjøp, da den gamle var brent i filler. Mange "eksperter" sier at det ikke har noe å si, men jeg begynner å lure, da lading og strøm ombord fungerer helt perfekt nå, og det har det sannsynligvis aldri gjort før. Den gamle dynamoen ga 45 A.

Redigert av Bull (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om ikke Joerg Becker ser innlegget ditt så send en melding til ham med link hit.

Jeg har 70A valeo som har jobbet hardt (ladac..) i 25år uten å ta skade, mens flere på forumet har berettet om svidde dynamoer.

Temperaturen i motorrommet spiller selvsagt inn. Og ikke minst hvor mange av de 500ah som skal erstattes. Om banken er helt nedtappet vil dynamoen få kjørt seg..

Link to post
Share on other sites

God morgen.
Så/ser ikke at spørsmålet ha vært rettet mot meg.
Er forresten akkurat nå opptatt med en del ting, oppdrag og kjøring,

kan derfor hende at jeg ikke svarer jevnt på forumet i noen dager fremover.

Svaret må da kanskje nesten deles opp litt, for å gjøre det bedre forståelig.
a) dynamoens mulig effekt er så klart avgjørende for hvor rask ladingen -kan- gå.
(spørs er f.eks. om det også er passe bra for batteriene. Stikkord: Strømbegrensning, datablad til batteriene)

b) men man må vite at denne effekten avhenger dynamoens turtall.
Produsert effekt økes med økende turtall, fra noen få Watt/Ampere ved start
til maksimal ytelse et sted mellom vanligvis 4000 og 8000 1/min (på dynamo)

c) dynamoens effektivitet er i tillegg avhengig av temperaturen på dynamoen.
Temperaturer rammer alle deler og dens funksjon, så f.eks. stator men også rotor/anker, og ikke minst likeretter-diodene.

d) det er forholdsvis sjelden, men dynamoer (dioder, stator, rotor/anker) kan også brenne opp med bare originalregulator,

hvis alle ugunstige komponenter treffer sammen.
F.eks. med dårlig opprinnelig virkningsgrad, sammen med høy temperatur på motorrom,
koblet med stor (og tom = sugen) batteribank.
Spenningen faller, strømmen øker, som da nesten virker som kortslutning for dynamoen, i så fall virker statoren som en grill.
Lav spenning (og høy temperatur) betyr også at rotoren trekker også masse strøm, = økt temperatur, m.m.

e) ved lav turtall og dårlig kjøling er derfor en dynamo beregnet for <45A vanligvis bedre enn en med 100A,
Kan gjøres forståelig hvis man forestiller seg en varmeovn og det vi sa om dynamoens effektkurve.
Siden den ikke "produserer" full strøm kan den heller ikke produsere mange Watt/mye varme.
Ergo blir en liten dynamo (så sant den ha kjøling) ikke så varm som en større dynamo på samme turtall.

Høy effekt på lav turtall blir derfor altså negativ hvis dynamoen ikke kan bli kvitt den varmen den produserer.

En stor dynamo får da bare fordeler hvis den også er konstruert både "stor" og med bra lufting at den blir kvitt varmen den produserer.

e) ditt spørsmål som ligger bak

500Ah og 100A dynamo er matematisk så langt o.k.

 

f) men siden du snakker om blank "100A" eier du med høyest sannsynlighet en Iskra.
(bare gjettet siden det ikke finnes så mange andre med nøyaktig 100A.)
Den i så fall burde du holde øye med, noen virker o.k., andre virker dårlig.

Omtalt Valeo f.eks. er faktisk mye bedre på alle komponenter som er nevnt ovenfor.

 

------------
...litt usortert svar kanskje, men burde holde for det som er vesentlig. :confused:

Ønsker en god sommer! :smiley:

:seeya:
Jørg

 

 

Link to post
Share on other sites

God morgen.

Så/ser ikke at spørsmålet ha vært rettet mot meg.

 

jeg tenkte bare at det var greit at du 'tok en titt' iom at jeg har sett at du har vært involvert i endel diskusjoner rundt dette med varmgang.

Da spes. ift at de regulatorene du selger kan føle temperaturen på dynamoen og forhindre at den blir for varm. Hvis jeg har oppfattet riktig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer, Ingar, takk for det. :smiley:

Eller for å beskrive det med en gang korrekt-korrekt:
PDAR senser på dynamoen og pauserer høyeffektladingen så lenge dynamoen er varmere enn 90°C på stedet der sensoren er montert.
PDAR forhindrer med det at dynamoen blir for varm** pga. PDAR.
Og fordi det er sjelden at dynamoer forbrenner med bare originalregulatoren
viste seg denne kombinasjonen som nesten 100% sikker siden PDAR er på markedet.

:seeya:
Jørg

** "for varm" betyr at de fleste dynamoer er beregnet for en sikker driftstemperatur av flest 90 til 115°C.
Toppklasses dynamoer tåler også en god del mer.
Siden PDAR er innstill på det laveste temperatur reagerer den derfor lenge før det kan gå noe galt.





Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Problem: spenningsfall på D+ og ladelampe lyser svakt når rele er tilkoblet.

 

Jeg har koblet et Omron rele etter tegningen til Ingar nedenfor. D+ er tilkoblet spolen. Dette er et lite rele som max kan svitsje 5A og som dermed har en spolestrøm på bare ca 50 mA. D+ er hentet med T avgrening mellom dynamo og ladelampe. Spolen på releet har jeg målt til 160 ohm. Når releet er tilkoblet, lyser ladelampa svakt og spenningen inn til spolen er 9,8 V ( altså D+ ledningen). Jeg har batterimeter og dette viser lading på 14,4 V og det mange ampere inn på batteriet så dynamo funker normalt. Dersom jeg fjerner D+ fra releet så lyser ikke ladelampa og spenning på D+ er da 14,4. Dette er en Denso dynamo på 80 A som sitter på en Yanmar 6lpa.

 

En som har samme dynamo og relekobling har ikke dette problemet selv om han har et kraftigere rele som trekker 200 mA på spolen.

 

Hva kan være årsaken til spenningsfallet ?.

 

Nedenfor vises spenningen 9,8v og 50 mA på D+ inn på releet.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det kan være feil på D+ kontaktet, slik at reléet blir forsynt fra ladelampen.
Spenningsfall via ladelampen resulterer i svak gløding, minus hentes da via reléet.
Så kunne dette forklare hvorfor at reléet virker og dynamoen lader.

 

Sjekk først T-kontakten,så kablen rett på inngang/kabelsko, eller også delingen du må ha lagt.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips Joerg.

Du har rett i at releet blir forsynt via ladelampe og får sin minus via dette. Siden spolen er på 160 ohm blir strømmen i lampa liten og den gløder.

Men problemet er ikke i T koblingen.

Nedenfor set du T-kobling med ledninger som går til lampe,rele og dynamo.

 

Min Denso dynamo har 3 tynne kontrolledninger som er merket P, IG, L og det er L som jeg mener er D+. IG ledningen har fast 12V via tenning og det går 1,2 A i denne når tenning er på og når motor går.

 

Jeg har utført disse testene på T koblingen:

Test 1.

Ledning til releet ble fjernet og bare lampe er koblet til dynamo. Når tenning slås på , så lyser ladelampe og det går 70 mA i D+ til dynamo. Når motor startes så slukker lampe og det går 0 A i D+ . Spenningen på T er 14 V via ladelampe fordi D+ ikke er jordet i dynamo (se test 2)

 

Test 2

Alle ledninger frakoples T. Når tenning slås på er spenning på D+ fra dynamo 0,6 V. Når motor startes blir spenning på D+ 0V og ikke ca 14 volt som forventet. Det ser ut til at regulatoren bryter D+ når motor startes. Dynamo lader batteri med 14,4 V.

 

Test 3.

Her kan jeg nå forklare hva som skjer.

 

Alle ledninger er tilkoblet T ( altså lampe, rele og D+ fra dynamo er koblet sammen). Tenning slås på og ladelampe lyser normalt fordi regulatoren har jordet D+ . Strømmen i lampe på 70 mA går til jord via dynamo. Når motor startes blir det brudd på D+ i dynamo og det går 0 A i D+. Lampe lyser svakt fordi lampe når får sin jord via rele. Det går nå 40 mA i lampe gjennom rele og til jord og 0 A til dynamo.

 

Min konklusjon.

Dynamo jorder D+ når motor ikke går og den bryter D+ når motor har startet.

Det kommer aldri 14 volt på D+.

 

Så er spørsmålet om dette er normalt eller ikke. Hvis det er feil, hva skal da byttes. Er det feil på regulatoren?.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, det finnes det trolig feil på dynamoen.
Men det er antakeligvis "bare" D+ kretsen som forsyner regulatoren,
men den kan i så fall repareres.

Denne antakelsen har jeg siden du måler hele 1kommaX Ampere inn på IG.
(det er ikke helt riktig, men for bedre resultater trenger du en oscillop).
IG er egentlig neutral på disse dynamoene, sålenge dynamoen virker.

 

Gratulerer, da fant du trolig feilen.

Støtter også Leon KAD502 og gratulerer også for et superb grunnlag som du lagte her. :thumbsup::clap:

 

:seeya:
Jørg

Link to post
Share on other sites

Belastningen som reléet utgjør har kun betydning ift å få igang ladingen. Om motstanden i relespolen er lav kan den 'avlede' så mye av strømmen ifra ladelampen at det som går til ankeret via regulatoren ikke er nok til å få igang ladeprosessen.

Men i ditt tilfelle, 160ohm, bør ikke dette være noe problem i det hele tatt. Du kan kortslutte et øyeblikk mellom B+ og D+, da skal iallfall ladingen komme igang. Om ikke er noe defekt, likerettere og/eller regulator.

Når ladingen først har startet blir D+ forsynt via en egen likeretter, se tegninger i startinnlegget, og da har det ingen betydning om reelet belaster.

 

Når dynamoen lader skal spenningen på B+ og D+ være tilnærmet like, om ikke vil ladelampen kunne gløde litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...