Joerg Becker Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 (redigert) Min mistanke er at min kobling av temperaturføleren har vært fatal. Og det skulle jo bare være som forbannet. Egentlig bare hvis du også ha klart å vri på ringfesten, slik at den både ble skadet og ha gjennomgang til kablene. I så fall (og at sensoren i tillegg er festet på pluss) øddelegges det prosessoren, ellers er sensoren isolert. Men dette kan du jo måle selv. (Ohmmeter) Jørg --------------------------------------------- Tilføyet: Liten test, før du leter unødvendig mye. Løs -alle- kontakter av PDAR . Sett både brun og gul på batteri-pluss Sett begge to sorte kabler direkte på batteri-minus. PDAR må nå begynne å lyse med LEDene: 1. (grønn) må blinke 2. Innstillt batteritype må vises 3. 12V systemspenning må vises (eller 24V) Skjer det ikke, da er PDAR skadet. Blir det vanlig gjennomgang da må du lete på tilkoblingene. Lykke til videre. ------------------ Redigert 31.August.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
avsluttet Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 den virker, jeg får prøve på nytt Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Kanskje et dumt spørsmål. Er du sikker på at de to sorte ledningene kan kobles på dynamohuset? De skal vel strengt tatt kobles til batteri minus og det er jo ikke alle dynamoene som har god kontakt mellom batteri minus og dynamohus. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 (redigert) flott tips, jeg skal sette de 2 sorte ett sted på motoren. Kommer med tilbakemeldig i morgen. her er bilde av koblingen: 2 sorte på dynamoen, nå sjekket jeg at dette var minus. Men allikevel skal se om jeg finner en annen plass. Her vises også temperaturføleren som er feilplassert. Angående gul ledning; Jeg flyttet senere gul ledning til en plass hvor jeg sikkert fikk 12V, men det kan hende den skal være på D+ allikevel. Redigert 31.August.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Her tror jeg det er flere ting du må sjekke Traust. Ut ifra bildet så ser det ut for meg at du har en enpolt bildynamo av relativt billig kvalitet. Den er jo lakkert over det hele inkludert over terminalene. Noen av de lakktypene som brukes er elektrisk ledende, blant annet den lakken Yanmar bruker. Det kan godt oppstå to feil hvor den ene feilen er kortslutning hvis lakken er elektrisk ledende eller at dynamoen er isolert fra motorblokken hvis lakken ikke er elektrisk ledende. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Men det er jo Vetus Duetz, mann! Nåja dette var nytt for meg. Jeg skal se om jeg kan pille av den lakken som går på terminalene. Takk for tips, jeg setter virkelig pris på det Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Hva er det for noe? - Begge to sortfargete kabler har forskjellige oppgaver - Begge to -må- på dynamoet - Hvert kabel skal forlengres separat men kan festes på en ringsko. Følger man ikke bruksanvisningen nøye, da kan det skjer at PDAR ikke virker som den skal. Ønsker man ikke 100% funksjon da trenger man ikke PDAR. Så hadde det vært snill å ikke å dikte opp noe nye versjoner av tilkoblingen, så lenge det ikke finnes stempel og signatur av Sterling. Takk for det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
avsluttet Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 (redigert) da kan jeg ha de 2 sorte hvor de er? som er en skru rett inn i dynamohuset, skulle tro det var B-. Ellers er det ikke noe punkt som er merket b- Redigert 31.August.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Ja. Hvis ikke dynamoen din er to-polt, da er det dynamoets hus som er B-. Bare sjekk at både dynamoet og alle kabler har korrekt kontakt som det skal. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
avsluttet Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Da fikk jeg det til å fungere, med gul ledning på D+ også Jeg skjønner ikke hvorfor PDAR ikke "tente" første gangen. Det jeg har gjort siden jeg prøvde i går er følgende: * testet apparatet etter Jørg`s beskrivelse. * ladet det slappeste batteriet i natt * rengjorde/skrapet av lakk på skivene som isolerer terminalene på dynamoen. håper dette kan være til hjelp for andre som monterer en slik. Nå har jeg ihvertfall god ladespenning. Dynamoen leverte tidligere ca 14,05 volt, og ladestrømmen var enda mindre etter den gikk gjennom skilledioden. Nå testet jeg på nytt med PDAR, og jeg har ca 15,5 volt fra dynamoen, og 14,68 volt på batteriene. Mulig dette var litt høyt i henhold til bruksanvisningen. Nå vet jeg ikke sikkert hvordan tilstanden til batteriene er, ett av dem har iallefall sett sine beste dager. Hvis ladestrømmen er for høy får jeg koble fra den gamle originalregulatoren. Hva tror dere, er 14,68V for mye på batteriene? PS på bildet ser det ut som dioden for batteritype lyser rødt, men det må være noe med kameraet. Den lyste gul-orange, mest gul. Redigert 1.September.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 Tror ikke originalregulatoren har noe med maks ladespenning å gjøre. Den gjør vel heller at du ikke får vedlikeholdslading om ladingen gikk rett til batteriene. Når du har skillediode skulle heller ikke det være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.September.2008 Del på Facebook Svart 1.September.2008 (redigert) Hva tror dere, er 14,68V for mye på batteriene? PS på bildet ser det ut som dioden for batteritype lyser rødt, men det må være noe med kameraet. Den lyste gul-orange, mest gul. Ja, noen ganger er heller ikke jeg helt fornøyd med LEDene. Men man kan jo også sjekke på både bryterstillingen og spenningen. Hos deg står den vel på åpne bly-syre batterier. I så fall er 14,68V helt i orden. (det kan variere til opp til 14,9V mens absorbsjonsfasen) Men hvis du skulle har bare en stykke "noe annet-batteri" da må PDAR få innstilling på dette type og det helst umiddelbart. Jørg ps: Og som Nemo sa. Originalregulatoren kommer først inn på spillet når PDAR gikk på vedlikeholdspenning. Å ta den bort er ikke nødvendig hos deg. Redigert 1.September.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Arejane Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Låner denne tråden. Min Yanmar 6LY3-UTP trekker over 200A rett etter oppstart til forvarming av forbrenningsluften (for å ryke mindre). Dette står på i ca 5 minutter (kanskje temperaturavhengig?). Motoren har to Hitachi generatorer hver på 80A som begge er tilkoplet startbatteriet. Generator I har ekstern regulator YA-12. Generator II har kun den interne regulatoren. Det er to batteribanker sammenkoplet med et BEP sensrele på 300A. Batteribankene består av: - start (+baug- og hekktruster + vinsj): 2 stk Excide 92Ah AGM - forbruk: 3 stk Excide 92Ah AGM Landstrømlader er Ladac 30A (2x15A) tilkoplet forbruksbanken. Generator II bidrar lite da den ikke har ekstern regulator. Ved oppstart leverer gen. I 65A og gen. II 10A og 150A fra batteriet. Kan denne også utrustes med en YA-12? Kan to generatorer med hver sin YA-12 jobbe i parallell? Kan eventuelt en YA-12 drive (regulere) to parallelle generatorer? Optimal lading? Håper noen kan bidra litt her. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Ingar Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Om den klarer å drive to vet jeg ikke, kommer an på hva den kan levere av feltstrøm. Men det er ikke noe problem å kjøre 2 i parallell. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Med to YA-12 i parallell, vil ikke en av disse føle at spenningen er "for høy" og derved redusere feltstrømmen, slik at det i praksis kun blir en generator som tar støyten? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Lotus Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Den ene dynamoen vil etter hvert gjøre en større del av jonbben enn den andre, men det skjer først etter at batterispenningen har nådd opp til regulatorens regulerinsspenning. Da er batteriene uansett så fulle at en dynamo fint klarer jobben alene. Att den ene da får mindre hjelp av den andre dynamoen spiller fint liten rolle. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hei Arejane, jeg er litt nysgjerring på å høre hvilken type ladefordeler du har. Jeg har også to stk Hitachi 80A dynamoer, og har jobbet mye i år med å etablere en tilfredsstillende ladning ombord. Jeg har nå et system som ikke er så optimalt som Lotus anbefaler i en annen tråd, men som ikke sliter på V-beltene. Jeg har faktisk ikke hatt noe V-belte slitasje i det hele i år. Og ladningen er ca 14.4 volt inntil jeg når omtrent fulladede batterier. Jeg kan overvåke ladning og spenning på begge dynamoene og også ladning av forbruksbatteriene. Men det har blitt mange instrumenter etter hvert og jeg anbefaler nok ikke andre å gå så drastisk til verks som jeg har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Takker for svar alle sammen, da må jeg få montert en YA-12 også på generator II. Roaldbj, du spør om ladefordeler, men er ikke sikker på hva du mener. Jeg har kun en motor, som har påmontert to generatorer som begge er tilkoplet startbanken (sammenkoplet på startmotoren). Når spenningen er kommet opp til et gitt nivå legger BEP releet inn og parallellkopler begge bankene for felles lading fra de to generatorene. Ved landstrøm er det kun forbruksbanken som lades. Jeg har enda ingen erfaring med eventuell remslitasje. Generator I (orginalmontert) har to V-remmer, mens generator II har en V-rem. Dette er nok ok da generator II nok ikke vil lade med høy strøm særlig lenge. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg skal komme tilbake med mer utførlig svar. Sterling har en ladefordeler hvor du sender inn ladestrøm fra hver av de to dynamoene og hvor denne fordeles til eksempelvis flere startbatterier og forbruksbatrterier. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg har kun en motor, som har påmontert to generatorer som begge er tilkoplet startbanken Er dette noe du har montert selv, den andre dynamoen ? Jeg har en 6LY2 440Hk på veiva. Denne har 1 dynamo, og jeg sliter med mye reimslitasje på denne. Her er det også 2 slike varmeelementer som trekker mye strøm. 6LY3 har visst 4 elementer har jeg hørt. Jeg lurer også på å montere en ekstra dynamo. Har du bilder av den ekstra dynamo innstallasjonen ? Eventuell pris på dette ? Jeg ville satt på regulator på den andre dynamoen også var jeg deg. Og ikke tuklet med noe ladefordeler. Releet ditt funker nok utmerket. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 ....Og ikke tuklet med noe ladefordeler.Releet ditt funker nok utmerket. Det enkle er ofte det beste. Releet er en ladefordeler. Spørsmålet er hva som er effektive ladefordelere. Strerling har et produkt som ikke trekker noe spenning - det var mitt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg skjønner ikke hva du snakker om Roaldbj. Arejane har rele'. Ett BEP. Rele' har ikke noe tap. Jeg er klar over at andre produsenter også har releer. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Til Mix, den ekstra generatoren ble levert med båten og er sannsynligvis montert på verftet. Braketter, ekstra remskive m.v. som er tilpasset motoren. Det ser profft ut (med unntak av manglende ekstern regulator...). Det er pristillegg for ekstra generator, se prislisten, men fikk vel en spesialpris da. Det ble antydet at dette totalt kostet rundt kr 7-10.000. Bilde, skal gjøre et forsøk når jeg er i båten, og så var det opplastingen da... Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Takk for opplysningen Arejane. Hadde vært greit med noen bilder ja, hvis du får det til. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Hei MIx, her er noen bilder av hvordan ekstra generator er montert. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.