Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Min mistanke er at min kobling av temperaturføleren har vært fatal. Og det skulle jo bare være som forbannet.

Egentlig bare hvis du også ha klart å vri på ringfesten,

slik at den både ble skadet og ha gjennomgang til kablene.

I så fall (og at sensoren i tillegg er festet på pluss) øddelegges det prosessoren, ellers er sensoren isolert.

Men dette kan du jo måle selv. (Ohmmeter)

 

:seeya:

Jørg

 

---------------------------------------------

Tilføyet:

 

Liten test, før du leter unødvendig mye.

Løs -alle- kontakter av PDAR .

 

Sett både brun og gul på batteri-pluss

Sett begge to sorte kabler direkte på batteri-minus.

 

PDAR må nå begynne å lyse med LEDene:

1. (grønn) må blinke

2. Innstillt batteritype må vises

3. 12V systemspenning må vises (eller 24V)

 

Skjer det ikke, da er PDAR skadet.

 

Blir det vanlig gjennomgang da må du lete på tilkoblingene.

 

Lykke til videre.

------------------

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

flott tips, jeg skal sette de 2 sorte ett sted på motoren. Kommer med tilbakemeldig i morgen. :smiley:

 

her er bilde av koblingen:

2 sorte på dynamoen, nå sjekket jeg at dette var minus. Men allikevel skal se om jeg finner en annen plass. Her vises også temperaturføleren som er feilplassert.

 

Angående gul ledning; Jeg flyttet senere gul ledning til en plass hvor jeg sikkert fikk 12V, men det kan hende den skal være på D+ allikevel.

dscf0205.jpg

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Her tror jeg det er flere ting du må sjekke Traust. Ut ifra bildet så ser det ut for meg at du har en enpolt bildynamo av relativt billig kvalitet. Den er jo lakkert over det hele inkludert over terminalene. Noen av de lakktypene som brukes er elektrisk ledende, blant annet den lakken Yanmar bruker.

Det kan godt oppstå to feil hvor den ene feilen er kortslutning hvis lakken er elektrisk ledende eller at dynamoen er isolert fra motorblokken hvis lakken ikke er elektrisk ledende.

Link to post

Hva er det for noe?

 

- Begge to sortfargete kabler har forskjellige oppgaver

- Begge to -må- på dynamoet

- Hvert kabel skal forlengres separat men kan festes på en ringsko.

 

Følger man ikke bruksanvisningen nøye, da kan det skjer at PDAR ikke virker som den skal.

Ønsker man ikke 100% funksjon da trenger man ikke PDAR.

 

Så hadde det vært snill å ikke å dikte opp noe nye versjoner av tilkoblingen,

så lenge det ikke finnes stempel og signatur av Sterling.

 

Takk for det. :smiley:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

dscf0210.jpg

 

Da fikk jeg det til å fungere, med gul ledning på D+ også :smiley:

 

Jeg skjønner ikke hvorfor PDAR ikke "tente" første gangen. Det jeg har gjort siden jeg prøvde i går er følgende:

 

* testet apparatet etter Jørg`s beskrivelse.

* ladet det slappeste batteriet i natt

* rengjorde/skrapet av lakk på skivene som isolerer terminalene på dynamoen.

 

håper dette kan være til hjelp for andre som monterer en slik.

 

Nå har jeg ihvertfall god ladespenning. Dynamoen leverte tidligere ca 14,05 volt, og ladestrømmen var enda mindre etter den gikk gjennom skilledioden. Nå testet jeg på nytt med PDAR, og jeg har ca 15,5 volt fra dynamoen, og 14,68 volt på batteriene. Mulig dette var litt høyt i henhold til bruksanvisningen. Nå vet jeg ikke sikkert hvordan tilstanden til batteriene er, ett av dem har iallefall sett sine beste dager.

 

Hvis ladestrømmen er for høy får jeg koble fra den gamle originalregulatoren. Hva tror dere, er 14,68V for mye på batteriene?

 

 

PS på bildet ser det ut som dioden for batteritype lyser rødt, men det må være noe med kameraet. Den lyste gul-orange, mest gul.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Hva tror dere, er 14,68V for mye på batteriene?

 

 

PS på bildet ser det ut som dioden for batteritype lyser rødt, men det må være noe med kameraet. Den lyste gul-orange, mest gul.

Ja, noen ganger er heller ikke jeg helt fornøyd med LEDene.

Men man kan jo også sjekke på både bryterstillingen og spenningen.

 

Hos deg står den vel på åpne bly-syre batterier.

I så fall er 14,68V helt i orden. (det kan variere til opp til 14,9V mens absorbsjonsfasen)

 

Men hvis du skulle har bare en stykke "noe annet-batteri"

da må PDAR få innstilling på dette type og det helst umiddelbart.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Og som Nemo sa.

Originalregulatoren kommer først inn på spillet når PDAR gikk på vedlikeholdspenning.

Å ta den bort er ikke nødvendig hos deg.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 måned senere...

Låner denne tråden.

 

Min Yanmar 6LY3-UTP trekker over 200A rett etter oppstart til forvarming av forbrenningsluften (for å ryke mindre).

Dette står på i ca 5 minutter (kanskje temperaturavhengig?).

 

Motoren har to Hitachi generatorer hver på 80A som begge er tilkoplet startbatteriet.

Generator I har ekstern regulator YA-12.

Generator II har kun den interne regulatoren.

 

Det er to batteribanker sammenkoplet med et BEP sensrele på 300A.

 

Batteribankene består av:

- start (+baug- og hekktruster + vinsj): 2 stk Excide 92Ah AGM

- forbruk: 3 stk Excide 92Ah AGM

 

Landstrømlader er Ladac 30A (2x15A) tilkoplet forbruksbanken.

 

Generator II bidrar lite da den ikke har ekstern regulator.

Ved oppstart leverer gen. I 65A og gen. II 10A og 150A fra batteriet.

Kan denne også utrustes med en YA-12?

 

Kan to generatorer med hver sin YA-12 jobbe i parallell?

 

Kan eventuelt en YA-12 drive (regulere) to parallelle generatorer?

 

Optimal lading?

 

Håper noen kan bidra litt her.

Mh Arejane

Link to post

Den ene dynamoen vil etter hvert gjøre en større del av jonbben enn den andre, men det skjer først etter at batterispenningen har nådd opp til regulatorens regulerinsspenning. Da er batteriene uansett så fulle at en dynamo fint klarer jobben alene. Att den ene da får mindre hjelp av den andre dynamoen spiller fint liten rolle.

Link to post

Hei Arejane, jeg er litt nysgjerring på å høre hvilken type ladefordeler du har. Jeg har også to stk Hitachi 80A dynamoer, og har jobbet mye i år med å etablere en tilfredsstillende ladning ombord. Jeg har nå et system som ikke er så optimalt som Lotus anbefaler i en annen tråd, men som ikke sliter på V-beltene. Jeg har faktisk ikke hatt noe V-belte slitasje i det hele i år. Og ladningen er ca 14.4 volt inntil jeg når omtrent fulladede batterier. Jeg kan overvåke ladning og spenning på begge dynamoene og også ladning av forbruksbatteriene. Men det har blitt mange instrumenter etter hvert og jeg anbefaler nok ikke andre å gå så drastisk til verks som jeg har gjort.

Link to post

Takker for svar alle sammen, da må jeg få montert en YA-12 også på generator II.

 

Roaldbj, du spør om ladefordeler, men er ikke sikker på hva du mener.

Jeg har kun en motor, som har påmontert to generatorer som begge er tilkoplet startbanken (sammenkoplet på startmotoren).

Når spenningen er kommet opp til et gitt nivå legger BEP releet inn og parallellkopler begge bankene for felles lading fra de to generatorene.

Ved landstrøm er det kun forbruksbanken som lades.

 

Jeg har enda ingen erfaring med eventuell remslitasje.

Generator I (orginalmontert) har to V-remmer, mens generator II har en V-rem.

Dette er nok ok da generator II nok ikke vil lade med høy strøm særlig lenge.

Mh Arejane

Link to post
Jeg har kun en motor, som har påmontert to generatorer som begge er tilkoplet startbanken

Er dette noe du har montert selv, den andre dynamoen ?

Jeg har en 6LY2 440Hk på veiva. Denne har 1 dynamo, og jeg sliter med mye reimslitasje på denne.

Her er det også 2 slike varmeelementer som trekker mye strøm.

6LY3 har visst 4 elementer har jeg hørt.

Jeg lurer også på å montere en ekstra dynamo.

Har du bilder av den ekstra dynamo innstallasjonen ?

Eventuell pris på dette ?

 

Jeg ville satt på regulator på den andre dynamoen også var jeg deg.

Og ikke tuklet med noe ladefordeler.

Releet ditt funker nok utmerket. Det enkle er ofte det beste.

 

 

Link to post

Til Mix, den ekstra generatoren ble levert med båten og er sannsynligvis montert på verftet. Braketter, ekstra remskive m.v. som er tilpasset motoren.

Det ser profft ut (med unntak av manglende ekstern regulator...).

Det er pristillegg for ekstra generator, se prislisten, men fikk vel en spesialpris da. Det ble antydet at dette totalt kostet rundt kr 7-10.000.

Bilde, skal gjøre et forsøk når jeg er i båten, og så var det opplastingen da...

Mh Arejane

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...