Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Enig i at man tar det defekte batteriet med på land, pettersand. men du må først finne ut at det er defekt. Det blir kanskje lettere å finne ut slikt hvis man kan isolere hvert enkelt batteri i batteribanken. For min del tok det lang tid før jeg fattet at jeg hadde et batteri som ødela for de to andre i samme bank. Kanskje det hadde vært lettere å fatte pointet hvis jeg hadde isolert hvert batteri.

 

Men alt i alt ville jeg ikke valgt en slik løsning som denne, spesielt ikke hvis jeg hadde mange batterier.

Link to post
Share on other sites

At et batteri dårlig tror jeg en vil merke på ulike vis - batteriet kan bli varmt under lading, en kan også merke det på laderen, og så bør vel en syremåler være standard ombord. Når det gjelder gelebatterier vet jeg ikke noe annet enn at noen kan ha en fargeindikator på toppen. Men her kommer en også inn på periodisk kontroll/vedlikehold som hverken jeg og mange andre ikke er flink nok til.

Link to post
Share on other sites

...mjamja... :smiley:

Nå snakker vi vel hovedsakelig om optimale forhold, Lotus, som finnes skjelden på båt.

Jeg gidder forresten ikke å sammenlikne det med UPS på land.

 

Men hvis alt er optimalt, da trenger man verken reserve eller avskilling.

Men akkurat ang. det tilhører også jeg den fraksjonen som liker seg mest med sikkerhet.

 

Så deler heller ikke jeg din mening med en stor fellesbenk pluss reservebatteri.

Ellers, hvis det er beste løsningen (og billigste med det), hvorfor finnes dette ikke på alle båter?

I så fall ville det jo være det enkleste og billigste for alle båtprodusenter.

 

Det som "kan" skje er at -en- stykke batteri går til helvete,

og så trekkes det alle andre også i himmelen.

Da er vi vel enig i og så kommer vi til reservebatterier, som er da like gamle eller gamlere enn bruksbenken flest.

Man er jo også gjerrig her, fordi dette batteriet ble jo alll-dri brukt.

 

Hvis den altså svikter da kommer det uten varsel.

..og selvfølgelig altid når en har mest behov for den.

Rart. (?)

 

Du sa at du først har testet dette batteriet, men ikke lengre nå.

Jeg kan nesten vedde på at -du- kan sjekke den nå, og at den virker.

Men jeg kan like godt vedde på at reservebatteriet -ikke- virker hos mange andre.

 

Meningen min er at det er mer problematisk med en komplett svikt av batteriene

enn med svikt av bare forbruk eller start.

 

Den meningen deler jeg sikkert med de fleste av alle, siden det er logisk,

og derfor er det helt normalt at de fleste båter har avskillt start & forbruk,

Bare så er det nesten 100% sikkert at man ikke opplever rare overraskelser.

 

Forskjellige erfaringer, forskjellige meninger.

Men så er det bare, og det er bra. :yesnod:

 

God jul til alle. :santcheers:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så mange hvis og om Jörg?

 

Den vanligste oppkobling av batterier i større anlegg er faktisk et stort hovedanlegg og et lite reserveanlegg.

Så å si at dette ikke er vanlig, ja det blir helt feil.

 

Så er det dette med sikkerhet.

  • En stor hovedbank gir tryggheten i å vite at man til enhver tid har mye strøm i reserve.
  • En stor hovedbank gir ikke særlig mye spenningsfall selv ved tung belastning på baugpropell, ankervinsj, start, gløding, ettervarming osv.
  • En stor hovedbank krever ikke at man må huske på å slå av og på brytere når motoren stoppes eller startes.
  • En stor hovedbank varer lengre fordi den ikke tømmes like mye under bruk.
  • En stor hovedbank gir en svært enkel oppkobling og krever ikke annet utstyr som f.eks. releer og dioder i tillegg.

Et reservebatteri er en svært robust sak. At det plutselig skulle svikte uten forvarsel er svært usannsynlig. Jeg har jo ikke gjort noe annet enn å kalle startbatteriet mitt for reservebatteri. Det blir jo ikke dårligere bare fordi jeg gir det et nytt navn, gjør det vel? Hvorfor skulle ikke reservebatteriet virke hos mange? Klart det vil virke! Jeg drer på 2 måneders ferie og starter bilen min uten problemer når jeg kommer hjem. Hvorfor skulle ikke batteriet i båten også kunne klare å starte båtmotoren når jeg ønsker det? Det blir som å si at UPS'er ikke vil virke når de skal brukes som reservestrømkilde. Selvfølgelig virker de. Man sjekker jo med jevne mellomrom og det er så og si aldri feil.

 

 

De fleste av oss har 2 batteribanker. Noen velger å starte på den ene og la den gi strøm til baugpropell, ankervinsj, ettervarmer osv. De sliter med spenningsfall og at kartplotter detter ut ved den minste lille baugpropellbruk.

 

Andre velger å bruke den store forbruksbanken til disse tingene og slipper disse problemene.

 

Noen velger å løse strømproblemene ved å kjøpe større og dyrere startbatteribank. Det er selvfølgelig en mulighet. Ulempen er at man må dimensjonere opp en lite brukt batteribank til å håntere store strømtopper selv om forbruket generelt er lite. Det gir en vannvittig dårlig uttelling av båtpengene. Andre innser at de har en fenomenalt god batteribank i den store forbruksbanken de allerede har og velger å bruke den. For de sparte pengene kan de utvide denne banken ytterligere eller de kan kjøpe seg en annen kjekk båtduppeditt i stedet.

 

Vel, for meg er valget lett. Jeg ler når jeg hører folk beklage seg over sitt høye spenningsfall eller at forbruksbanken tømmes mye. Dette er en ukjent problemstilling. Med 3 x 115Ah batterier som kan levere nesten 4000 A en sommerdag, betyr det at jeg har gode dager og kan fortsette å le mens andre drar til batteributikken med sine oppsparte midler for å brenne de av på en oppgradert startbatteribank.

 

Hva da hvis jeg en dag får bruk for reservebatteriet mitt? Er det da de andre som kan le? Ytterst tvilsomt. Reservebatteriet har fått godt stell, det er alltid fulladet og det er testet at det kan gjøre jobben sin. Når det er funnet fullgodt og i orden tidligere i sesongen, er det absolutt ingen grunn til at det sånn uten videre skulle ha dødd. Og hvis det likevel, mot alle odds, skulle skje? Ja hva så? Hva er da oddsen for at jeg ikke skulle merke det før jeg faktisk skulle ha bruk for reservebatteriet? Mikroskopisk. Voltmeteret viser hver eneste dag at det har 12,65V og skulle det vise noe annet, ville det for lengst vært sjekket opp og byttet ut. Riktignok er det en ørliten mulighet for at det kan vise riktig spenning og riktig syrevekt, men samtidig ikke klare å levere masse strøm, men da ville jeg jo oppdaget det forrige gang jeg gjorde en starttest.

 

Så kan du hevde til slutt at det kunne jo ha skjedd noe fra forrige starttest og til dagen man hadde bruk for reservebatteriet. Ja, det kunne det. Men lukk da øynene og tenk at reservebatteriet ikke er reservebatteriet lenger og at det heter startbatteriet og at du startet greit forrige gang. Hva er da sjansen for at startbatteriet ikke starter motoren din like greit som forrige gang du startet motoren din?

 

For å si det på en annen måte: Startbatteriet ditt startet bilen grei her for en stund siden. Nå har du akkurat slått på tenninga. Voltmeteret viser 12,7V. Tenningslampa lyser. Instrumentpanelet sier ok. Alt tilsier at det er tut og kjør. Du vrir på nøkkelen. Hvor mye ville du veddet på at motoren ikke starter?

 

Når man designer systemer, kan man ikke designe etter at det helt usannsynlige skal kunne skje. Da blir det til de grader dyrt. Hvorfor skulle egentlig startbatteriet svikte fordi jeg har valgt å kalle det et reservebatteri? Det er det samme batteriet som før og etter navnebyttet og det gør det samme som før, bare ikke like ofte som før. Og så da? Jeg kan velge å starte på det en gang hver uke om så var, men jeg ser ærlig talt ikke vitsen. jeg kan starte på det hver gang om så var og 10 sekunder etter koble inn hovedbanken for å slippe spenningsfal og andre problemer, men jeg ser ikke vitsen med det heller. Dette er så trygge greier at jeg er villig til å se bort i fra den bitte lille muligheten for feil.

 

Andre som velger en løsning med hovedbank og reservebank kan selvfølgelig teste det så ofte de bare vil. Det er jo bare snakk om å bruke 10 sekunder på å bøye seg ned og vri om hovedbryteren. Den dagen man merker et motoren sliter et ekstra sekund før den starter, får man jo bare begynne å tenke tanken på at det snart er på tide med et batteribytte.

 

Jeg sier det igjen: Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Hvorfor se problemer over alt? Det jeg ser er alle problemene som forsvinner med en slik løsning. Jeg anbefaler hver og en å lese kulepunktene i begynnelsen av innlegget en gang til og så spørre seg selv om man vil ha disse fordelene eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker da forbi hverandre, Lotus.

Jeg har ikke noe i mot en batteri i tillegg,

jeg har bare noe i mot å ikke å bruke den.

 

Det er fint og kjekkt som du sier, men jeg kan "garantere" deg at det blir bråk hos mange

hvis de bytter fra todelt til 1 pluss ubrukt reserve-ekstravekt.

 

Som jeg sa: Du og flere andre er obs med å sjekke regelmessig, de fleste andre er det ikke.

Og det -bare- pga. at dette folk som blir truffet ikke har en trad til det hele.

 

Det her er frekk, men sant:

Folk flest klarer ikke å akseptere noe forskjell mellom ladesluttspenning av 13,6V og 14,4V.

De fleste ser på en Voltmeter, ser at det finnes noe med "over 12V" og sier at batterier er o.k.

Virkelig komplett alle andre bytter batterier når den ikke klarer å starte motoren i det hele tatt,

etter "...ja, det er vel noen uker siden jeg meeente å kjenne at motoren ha startet litt-t-t treg.."

Og nå skal jeg satse på at det samme folk er nøye med en forskjell mellom 12,67 og 12,38V på reservebatteri? :confused:

 

 

Jeg ser en oppgave for meg, Lotus, og den gjelder "å sørge for at det finnes strøm for å lade & kjøle og å starte uansett."

Hvis en batteri ikke får noe belastning da kan man verken kjenne, måle, eller bestemme noe.

Det eneste som man kan er å håpe, i så fall, mens "håp-kvotienten" økes med hver dag som ligger "mellom test og nødt."

 

Men med bare "gjetting" ser jeg verken mål eller mening.

og derfor ville ikke jeg anbefale det.

 

Som sagt, bare min mening uten hvis og når. :lol:

 

Ønsker en fortsatt fin kveld & jul.

(Trinns 2) :santcheer1:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

 

Det fine med disse diskusjonene er jo at det er lærerikt. Man blir i stand til å se forskjellene, fordelene og ulempene mellom de forskjellige alternativene som gjelder.

Når man da velger seg en eller annen løsning, er det oftere slik at man er innforstått med både fordeler og ulemper og velger det som passer best til det bruksmønster man har.

Link to post
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hvorfor du har 5 hovedbrytere, men et system med to batteribanker krever bare 2 brytere. En bryter til hovedbanken og en bryter til reservebanken. Eller en bryter til startbank og en bryter til forbruksbank om du vil. Hva du gir batteribankene av navn, spiller ingen rolle. Det er fortsatt de samme 2 batteribankene. Hvorfor har du 5 hovedbrytere egentlig? Det må da være forferdelig tungvindt å holde orden på?

 

Om begrepet hovedbryter er korrekt kan vel diskuteres, men de 5 bryterene er til: Forbruk, start, vinsj, truster forran og truster akter.

 

Aktuatorer og spoler er ikke veldig kresne på spenning. Du kan jo prøve selv ved å koble inn en utladet batteribank, kjøre på tomgang, la ettervarmeren suge flere hundre ampere og så gir du litt gass og ser hvor bra det virker. Du vil antagelig bli overrasket. Folk har gjerne problemer nok og det er unødvendig å lage problemer utav ingenting.

 

At man får en alarm om lav spenning, betyr bare at man har lav spenning, ikke at ting ikke virker.

 

Jeg er selvfølgelig klar over at en alarm nødvendigvis ikke er det samme som at ting ikke virker, men når det gis alarm å vil en tro at en nærmer seg en kritisk grense. Hva denne spenningsgrensen er kjenner jeg ikke til enda, men det skulle vært nyttig å vist.

 

Til de som kan noe om regelverk og normer for fritidsbåt. Er det noe som setter begrensning på størrelesn på batteribank, eventuelt krav til oppdelig/sikring for å begrense kortslutningsstrøm?

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Hei Arejane (Ikke Lotus)

Det stilles krav som skal være oppfulgt. I all enkelthet er det båtbyggeren som har ansvar for at båten tilfredsstiller kravene ved levering. Skjønner man ikke reglene eller ikke finner regler så har man plikt til å undersøke.

Hvis man blir stoppet på grønt med kofferten full av brennevin eller narkotika, så nytter det ikke å si at man ikke kunne reglene, for man har undersøkelsesplikt.

 

Det faller naturlig for de fleste å gå et trappatrinn opp i regelverket for å finn det man ikke forstår, men et alternativ er også å ta kontakt med motorleverandøren. Her er det åpenbart flere leverandører som ikke klarer å fremskaffe den nødvendige informasjonen som avklarer alle forhold.

 

Yanmar Norge har normalt gjort en bra jobb på slike felt, men det nytter ikke når båtprodusentene allikevel skal spare og finner egne løsninger.

For Yanmar er ikke dette så stort problem, for det er ikke deres ansvar å CE merke båten.

 

Det er heller ikke noe problem for Yanmar at eierne av båten gjør endringer, for da har verken Yanmar eller båtprodusenten ansvar, for det blir deg.

 

De tekniske detaljene og kravene for denne motorinstallasjonen orker jeg ikke å utdype.

Link to post
Share on other sites

Bare som en opplysning. Det er flere båter med denne motoren 6LY3 som har mistet navigeringsmuligheten og ikke fått starte. Jeg har repparert en del av dem.

 

Har hørt om motorstyring som slutter å virke ved lav spenning.

 

Hva er som blir ødelagt ved lav spenning?

 

Det er ut i fra det du skriver nødvendig med en reparasjon hvis spenningen har vert under ett gitt nivå??

 

 

Johannes

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hengt meg så mye opp i hvor spenningsterskelen er for disse anleggene, alt jeg vet er at de har sviktet en del ganger. Det man gjør er å bygge båten slik at kravene tilfredsstilles, og da er også problemet borte.

 

Jeg har spurt om jeg skal sjekke om de spesifikke systemene som svikter ikke tilfredsstiller byggestandrden, men så lenge det virker har ingen oppdrag gått ut på å avdekke den siden av saken.

Link to post
Share on other sites

Hva med en enfoldig gutt fra landet. Som har fulgt med på tråden, men passer ikke inn, med dette enkle systemet.

 

Som består av to batteribanker 2 X 140Ah og 2 X 140Ah fordi jeg har en baugpropell som skal ha 24V.

 

Kjøleskapet sier fra når den ene banken er under 12V og TV`n sier fra når den andre banken er under 12V. Hvis vi skulle finne på å ligge forlenge på en plass. Og glemme og passe på.

 

Den ene banken er også startbatteri (hvorfor skal jeg ha eget startbatteri som etter min mening bare er til besvær)

 

Dynamoen er en 100Amp lader som fyller på igjen.

 

Skulle det utenkelige skje ( det skjedde i 95) fikk en kortsluttning og alt var tomt for strøm når vi skulle videre.

 

Da er det bare å finne feilen. Starte aggregatet det har eget 70Amp batteri og starte ladningen.

 

Aggregatet blir testkjørt en gang i uka for jeg har en kompressor til å blåse tom belgen (tømme septiktanken)

 

Og skulle det batteriet svikte er det bare og ty til reserven (kveile på snora og dra den i gang)

 

Går ikke det heller får en bite i det sure eple og prøve VHF`n eller mobilen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bare som en opplysning. Det er flere båter med denne motoren 6LY3 som har mistet navigeringsmuligheten og ikke fått starte. Jeg har repparert en del av dem.
Jeg har ikke hengt meg så mye opp i hvor spenningsterskelen er for disse anleggene, alt jeg vet er at de har sviktet en del ganger. Det man gjør er å bygge båten slik at kravene tilfredsstilles, og da er også problemet borte.

Så vi fikk litt konkret til slutt. Det kokte ned til noen skraper i følge deg selv. Det er vel neppe disse skrapene du har sparklet igjen?

Hva er det da du har fikset? Intet annet har jo gått i stykker i følge deg selv. Hvis du ikke har hengt deg opp i spenningsterskelen for disse anleggene, hvordan kan du da fikse problemet?

 

Jeg bare spør, for det er jo greit å vite hva båtbyggeren har gjort feil og hva du gjorde for å løse problemet.

Det er sikkert flere enn meg som lurer, men svaret er kanskje hemmelig denne gangen også?

Hva gjøres for å bygge båten opp til å tilfredsstille kravene og hvilke krav er det egentlig snakk om?

 

Går det ikke an for en eneste gangs skyld å være en smule konkret???

Eller kan det være at du ikke har noe som helst konkret å komme med?

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg skjønner godt hva Ole Petter snakker om.

Det tror jeg du Lotus også gjør, men mener tydligvis at det eneste riktige er din løsning.

Syns hvirkelig man skal få uttale seg her i en diskusjon uten å bli rettet på i alt. Det er opp til hver enkel som leser å trekke fra å legge til hva en vil bruke som fornuftig. Alle innlegg kan plukkes ifra hverandre viss en vil, men er det meningen?

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

OK Smaapala. Siden du skjønner godt hva Ole Petter snakker om, kan du kanskje svare på spørsmålene?

Hva forårsaket problemet som ble fikset?

Hvordan ble det fikset?

Hva gjorde båtbyggeren feil?

Hvilke regler ble brutt?

Hva kan vi lære?

Hva må folk med denne motoren ta hensyn til?

 

Ærlig talt, Smaapala. Det går da ikke an å skjønne noe om dette når intet konkret over hode er blitt sagt?

Men for all del, svar gjerne på spørsmålene.

 

Og Ole Petter, ingen har bedt deg om å holde kjeft. Jeg har bedt deg åpne kjeften og svare på spørsmålene...... men du vil ikke eller kan ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Manuell bryter: Man kan montere en en-polet bryter mellom pluss på start og forbruk som lukkes etter at motoren har startet og åpnes etter turen.

 

Jeg har dette manuelle systemet på min båt. Det sitter en vendebryter mellom pluss på startbatteriet og forbruksbatteriet, slik at man kan koble inn og ut startbatteriet. Det jeg lurer på er det som står i sitatet med feit skrift. Skal kretsen med startbatteriet først lukkes når motoren er i gang ? Vil man da ha glede av startbatteriet når man starter motoren, hvis kretsen er åpen ?

Link to post
Share on other sites

Har lest det meste i denne tråden, men ikke helt funnet svar på hvordan jeg skal koble opp min batteripakke, og håper her på hjelp :wflag:

 

Har som følger:

 

Hovedstrømsbryter 1-both-2

Protech 4 (4 trinns lader) med 3 kanaler, totalt 30 A (modell 1230)

Dynamo på motor 115 A.

 

Idag står det 2 stk 1 år gamle sønnak freeline 80 Ah batterier, disse tenker jeg å bytte ut med 3 stk 110 Ah (varta hos maritim til 1249,-) der ett ønskes oppkoblet til start, baugtruster sleipner SP40si (2,2 kw/3hk), og fremtidig montert ankervisj på ca 0,8-1 kw.

 

De to andre batteriene ønskes til forbruk (belysning, tv, dvd, stereo, kjøleskap, dieselvarmer m.m)

 

Hvordan bør jeg koble opp dette på best mulig måte med tanke på lading av batteriene? Kom med forslag til oppkobling, evt innkjøp av dippedingser for bedring av systemet utover det jeg i dag har.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men er enda litt usikker, erstatter Bep'en hovedstrømsbryteren? Er det bare å parallell koble de 2 forbruksbatteriene, og koble Bep'en mellom denne banken og startbatteriet? Landstrømsladeren kobles som 1 kanal (brokoble de 3 utgangen ihht bruksanvisningen) mot startbatteriet alene? Så når en starter skiller i samme øyeblikket bep'en start og forbrukbatteriet, slik at en slipper dropp i forbrukbanken, når startbatteriet er oppladet (rimelig kjapt vil jeg tro) slår den over på lading av forbruksbanken? samme resultat både ved bruk av motor dynamo og landstrømsladeren vedrørende bep'en?

Link to post
Share on other sites

Landstrømsladeren trenger bare å kobles til startbatteriet iom at BEP kobler start og forbruk sammen når startbatteriet er oppe i, mener det er, ca13.6V. Dette vil skje svært raskt iom at startbatteriet i praksis alltid er fullt.

Når startermotoren går vil spenningen umiddelbart bli trukket ned slik at releet åpner. Uansett er dette av teoretisk interesse iom at en start + baugpropell trekker tilnærmet null antall Ah. Ville vært uten betydning for forbruksbanken. De fleste kobler vel også ifra landstrømmen før man starter?

BEP erstatter ikke hovedbrytere. Mange bruker en felles bryter på minussiden av batteribankene istedet for å ha en på plussiden av hver bank. Den 1-2 bryteren bør hives langt vekk... :smiley:

Ellers er alt du skriver korrekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...