Jump to content

Ladetid ved bruk av ekstern Sterling/Ladac regulator?


Seastar

Recommended Posts

...merkelig tema.

Jeg for min del vet fortsatt om ikke flere enn 5 båtkunder som fikk nevneverdige problemer med temperaturen

og som måtte ordne opp med riktig lufting.

 

En av dem er akkurat nå på gang med det og han bytter vel dynamoet siden han tror den har for dårlig vifte.

Jeg ville heller ordne det først ren "mekanisk" ved å lage også fysiske tiltak,

i stedenfor elektriske vifte eller andre dynamoer, men jeg kan ikke mer enn å si hva jeg syns.

 

 

Men alle andre mange tusen brukere nyter fortsatt 100% standard-dynamoeffekt m. PDAR

og har verken problemer eller må stå på "dynamoets bremse".

 

Jeg mener fortsatt at luftingen er det som er mest viktig, og det koster ikke noe.

 

I hvert fall tror jeg ikke at luft er dyrere enn noe såkalte høykvalitetsdynamoer,

som i tillegg må beskyttes med redusert effekt etter hvert. :saint:

 

:seeya:

Jørg

 

ps: PDAR tilbyr en isolert relékontakt til, den heter A3 og klarer 10A.

Såklart tenkte Sterling på andre funksjoner.

 

Men den er NC, lokket når PDAR er enten slått av eller i dvale,

og åpner når PDAR jobber normal.

 

Har man nå litt peil om standardregulatorer da kan man bruke dette kontaktet for å styre vekslvis drift,

enten direkte eller (anbefalt av meg) med et ekstra relé for å forkorte positive feltkabler.

 

Man kan være objektiv, og gjøre mye, lets do it. :yesnod:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I hvert fall tror jeg ikke at luft er dyrere enn noe såkalte høykvalitetsdynamoer,

som i tillegg må beskyttes med redusert effekt etter hvert.

Den dagen Sterling utvider sin regulatorteknikk og lanserer en mer avansert regulator med strømbegrensning istedenfor ON/OFF-teknikken dem bruker i dag blir de helt sikkert den mest fornuftige og brukervennligste teknikken på markedet, uansett hva disse som bruker strømbegrensning i dag har oppfunnet der :lipseal:

 

Nøkkelen bak fremskridd er forskning og utvidelse...:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Nøkkelen bak fremskridd er forskning og utvidelse...:rolleyes:

 

Fritt oversatt: Research & Development? Til informasjon; Victron Energy har nærmere 20 personer på denne avdelingen. Jeg tviler på at disse sitter og tvinner tommeltotter og bare bedriver idioti. Men utvikling av laderegulatorer til dynamoer overlater de (foreløpig) til de som virkelig har greie på det, og det er kanskje Balmar?

 

Jeg vet ikke, men jeg forsøker å bruke sunn fornuft.

Link to post
Share on other sites

Du triumferer sikkert snart:

- jeg vet at den er "på vei"

- det finnes anledninger som krever strømbegrenset lading

 

=> likevel er det den størrste delen på båt- og bobilverden som ikke trenger det

 

Og siden vi er sansynligvis på gang igjen:

Minst du er fortsatt skyldig å forklare hvorfor så "elendig" mange tusen dynamoer og batteribenk

overlever uten duppedingser som ikke du selger.

 

Jeg mener bare.

Hadde det vært så som du og tre andre forteller da måtte dere jo kunne rapportere om minst hundrevis tilfelle

allerede her i Norge som fikk problemer med batterier og "eksploderte" dynamoer?

 

Som sagt tidligere, ikke noe i mot Balmar og andre,

men flest går det også veldig veldig bra uten.

 

Ønsker en fin kveld og kraft for å tenke neutral. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Victron Energy har nærmere 20 personer på denne avdelingen. ........] har greie på det, og det er kanskje Balmar?

 

.... jeg forsøker å bruke sunn fornuft.

Er ikke så sikker på hvem som bruker fornuft, i vert fall ser jeg noe omvent logikk i det du sier her.

 

Det er alltid de som bygger batterier som må også sørge for at man kan bruke det som de produserer.

Senere blir det noe vidreutvikling av det som begge ha lært.

Forresten gikk denne utviklingssuksessen i alle siste 10 år liksom børsebarometret i fjor,

dårlig mht kvaliteten altså siden Tudor hilser om og om igjen.

 

Ellers, har du noe forklaring til mitt spørsmål om hvorfor alt virker likevel?

Eller, garanterer du plutselig "mer" energi på batteriene, eller enda lengre levetid, eller noe sånt?

 

Kanskje ikke, ellers må jeg begynne å selge deres valg også.

 

Derfor og som jeg sa før:

Det blir aldri bare blå og grønn, heller ikke i Norge og fordelt på 3 leverandører med 1 produktgruppe,

fordi det finnes alltid andre som tilbyr annet som også virker som det skal.

 

Håper du kan sove likevel. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Om vi tar flertall på båter her i Norge bruker dem påhengsmotor og trenger ikke noen ekstern regulator. Om vi tar gruppe nr: 2 er ON/OFF regulator nokk bra til dem. Gruppe nr: 3 er mindre men trenger noe mer avansert utstyr. Om de er hellig som flertall trenger skal regulatorteknikk heltatt ikke diskuteres :crazy: :crazy: :crazy:

Link to post
Share on other sites

skal regulatorteknikk heltatt ikke diskuteres :crazy: :crazy: :crazy:

Da er det jo bra for mange.

 

...men da skjønner jeg absolut ikke lengre hva du egentlig vill. :confused:

 

Jeg kan bare forsikre at sikkert 99% av alle mine kunder ikke ville ha klart seg/batteriene sine så lenge

uten det eller noe liknende som jeg (og mange andre) tilbyr.

 

Men fint, og lykke til ellers, da ses vi jo kanskje ikke oftere til dette tema her. :clap:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

T-Ford og A-Ford hadde også laderegulator, da kalte man det "vippe". Den gang brukte man også enkle likerettere for å lade batterier fra nettstrømmen. Sto man klar og slo av strømmen i riktig øyeblikk, kunne man fint bruke 220V til lading. Heldigvis går verden fremover på enkelte felt, og det er noen få "traktorer" i bransjen. Andre følger etter. Jeg bør vel ikke si noe mer i denne omgang, for ikke å bli beskyldt for usaklig reklamevirksomhet. I motsetning til visse andre undervurderer jeg hverken kunder eller konkurrenter, men som leverandør må jeg velge mellom glorete farger/store (tomme)ord, kontra saklighet og kvalitet.

 

Med all respekt: Det er nok behov for begge deler i markedet, så vi kan kanskje fungere bra sammen?

Link to post
Share on other sites

"Latterligt" ?

Ja vel, tenkte flest at det gjelder kommødianter og folk som ikke hører men bare prater.

 

Titter akkurat på din "Profil" en gang til,

ingen adress men jeg vet jo hvor isen bor.

 

Men så fant jeg noe annet der, har du en ny "gamle-venn"?

I hvert fall viser du et bilde der.

photo-16552.jpg

 

Kan være at jeg mangler en "kalenderleverandør" i samlingen, men hvorfor henter du den dusten Hitler på Båtplassen?

Noen kan jo missforstår det, vettu, spesiell jeg.

 

 

Og selve URL www.seher.no som du angir som hjemmeside, er det virkelig din?

 

Jeg er ikke helt klar over hvem som oppfører seg latterlig,

men hvis ikke du har mistet litt kontroll mens du har lagret linker og bilde da skulle du stoppe det rask.

 

Ang. vår tema er det så enkelt som den er.

Lading trenger styring, men de fleste løsninger har flere varianter.

 

Det forandrer verken du eller jeg, og heller ikke bare to produsenter siden

alle mest viktige løsninger er oppfunnet siden lenge.

 

Eller tror du fortsatt at noen kan lage gull på reagensglass, slik at det lønner seg?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt: Det er nok behov for begge deler i markedet, så vi kan kanskje fungere bra sammen?

Uten å tulle og med all respekt for deg:

 

Ja, jeg mener ikke noe annet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke etter 0,5 Weizen mellom kl. 20.00 og nå.

Men spør meg i morgen, da blir det kanskje tre til fire og kanskje litt til hvis det blir sent,

men da svarer jeg ikke på BP.

 

Forandrer det noe på det jeg sa, spør, eller det jeg ber om?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

"Latterligt" ?

Men så fant jeg noe annet der, har du en ny "gamle-venn"?

Viste ekki at han var en gammel venn av deg :confused:

 

 

Noen kan jo missforstår det, vettu, spesiell jeg.

Om du misforstår er ikke noe nytt for meg

 

Og selve URL www.seher.no som du angir som hjemmeside, er det virkelig din?

Er den ikke fin

:thumbsup:

 

 

Eller tror du fortsatt at noen kan lage gull på reagensglass, slik at det lønner seg?

De veit du like godt som jeg

 

Link to post
Share on other sites

Her blei det jo fart i diskusjonen ja.

Hva er alternativene i forhold til PDAR og hva koster de?

http://91.189.182.26//PublishFile/File/installasjons-ogbrukermanualmaxcharge000441.pdf

Passer denne kun til Balmar? Og ev. hva koster den? Virker jo som den mangler vanlig 14.4v/13.8v progr.????

Ellers har dynamoen min den vanlige utenpåliggende vifte/reimhjul og motorrommet er bra ventilert.

Link to post
Share on other sites

I hvert fall tror jeg ikke at luft er dyrere enn noe såkalte høykvalitetsdynamoer,

som i tillegg må beskyttes med redusert effekt etter hvert.

Når du setter ut slike ord er ikke rart man svarer innlegg med sin mening.

 

Om vi tar flertall på båter her i Norge bruker dem påhengsmotor og trenger ikke noen ekstern regulator. Om vi tar gruppe nr: 2 er ON/OFF regulator nokk bra til dem. Gruppe nr: 3 er mindre men trenger noe mer avansert utstyr. Om de er hellig som flertall trenger skal regulatorteknikk heltatt ikke diskuteres

Om du svarer dette innlegg med personangrep er ditt problem, ikke mitt. Jeg er ikke alen her på forum med den meningen.
Link to post
Share on other sites

Prater du om "før den tråden endret seg til personlig dritkast"?

 

Jeg føler ikke noe behov for å forsvare meg selv, men jeg vil gjerne at noen viser til ett eneste innlegg hvor jeg har gått på person. Å bringe "der Fürher" på banen, ville ikke falt meg inn.

 

Nei, det er tydeligvis ikke enkelt å holde seg til saken, nemlig praktisk nytte av eksterne laderegulatorer, eller hva det nå enn var denne tråden dreide seg om. Beklager så mye hvis jeg har bidratt til å forsøple tråden.Jeg kan ikke love at det ikke vil skje igjen, men jeg skal gjøre mitt beste.

Link to post
Share on other sites

http://91.189.182.26//PublishFile/File/installasjons-ogbrukermanualmaxcharge000441.pdf

Passer denne kun til Balmar? Og ev. hva koster den? Virker jo som den mangler vanlig 14.4v/13.8v progr.????

Ellers har dynamoen min den vanlige utenpåliggende vifte/reimhjul og motorrommet er bra ventilert.

MC612 ble erstattet med MC614 for nesten ett år til bake. Utvikling på produkter er på full fart uansett dem er pionerer i sitt felt.

Les litt i den manualen og om du synes ladekurve ikke passe til ditt opplegg kan vi programmere den til din ønske.

Den kan kjøre alle 12v dynamoer, med eller uten børste.

Veiledende pris er 3060kr.

Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...