Jump to content

Ladetid ved bruk av ekstern Sterling/Ladac regulator?


Seastar

Recommended Posts

Har en 80 A dynamo med standard regulator.

Har 1 startbatteri på 170 Ah.

 

Og to forbruksbanker med 3x 115 Ah fritidsbatterier i hver bank.

 

Alt dette lader/topplader jeg vanligvis ved bruk av 3 stk. elektroniske vedlikeholdsladere fast påkoblet hver av de tre bankene.

Dette fungerer utmerket, men kunne tenkt meg at dynamoen ladet noe mere når motoren er i gang, slik at jeg har alternativ til EFFEKTIV lading i uthavner.

 

Selv om jeg idag har en ladespenning på ca 13.9 volt målt på batt.polene, så ser jeg at ladestrømmen daler veldig fort ned på amperemeteret og blir bare liggende å puslelade med få Ampere, med det resultat at det blir lite med strøm inn på batteriene i forhold til tiden.

 

Spørsmål:

De gangene jeg ligger lenge i uthavner uten mulighet for 220v landstrøm og f.eks. tapper ned en av forbruksbankene på 345 Ah - hvor lang tid sånn cirka vil det ta i PRAKSIS å lade den banken hvis jeg investerer i en ekstern Sterling/Ladac regulator?

Vil det i praksis gå 80A (eller det som er dynamoens kapasitet) inn på denne utladede batteribanken fra første stund......., slik at man kan beregne en cirka tid med motoren igang for å få ladet det meste av kapasiteten opp igjen?

 

Noen med praktisk erfaring med dette? :sailing::seeya:

 

Lagt til: Jada, teorien kjenner jeg, men holder disse dingsene det de lover i praksis?

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Seastar,

jeg har en Sterling Pro Digital laderegualtor selv.

 

Den gjør jobben bra, når banken er sulten så er feltet i dynamoen nærmest kortsluttet til jord, og den jobber det den klarer. Deretter holder den spenningen på 14,8V (ekstern føler). Etterhvert går den tilbake til "vedlikehold" 13,5V.

 

Den er dessuten temperaturkompansert, og de nyeste modellene har temperatur giver som festes på dyanmoen.

 

Det er vel nesten unødvenfig å si, men remmer, stramming og dynamoen må være i god kondisjon. Ellers blir det hylende remmer, økt slitasje og skrikende lagre.

 

Men lade - det gjør det!

 

Din nåværende ladespenning på 13.9V er jo veldig dårlig. Det hadde jeg også før, og det ødela batteriene da de aldri ble skikkelig oppladet.

 

Forøvrig vil det sannsynligvis lønne seg å bruke de to bankene som en bank, da får du mindre dype utladinger.

 

Motorgange for å lade i uthavn er OK hvis du er alene, men en uting når man ligger flere i lag, slik som på solkysten. Da er solceller tingen.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har nettopp koblet opp ny regulator fra Javasea, kjøpt av Maritim. Har ikke fått testet, bare hatt start på motorene, men hadde lading på ca 30A ved 750 omdr på 70A dynamo.

Spenningen var konstant 14.4v bare motoren var over 600 omdr.

Lademengden avhenger av turtallet, men går du i marsjfart, vil jeg tippe du ihvertfall kan få 60A kontinuerligt ut av dynamoen, siden du har så mange batterier, men det blir jo en del timer med å få ladet de opp.

 

En temperaturkompensering skal festes på batteriene, ikke dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Så til ditt spørsmål, hvor lang ladetid. Med optimale forhold hvor dynamoen får nok kjøling slik at denne ikke reduserer ladestrømmen, skjer følgende. Til batteriene dine er ca 50% oppladet vil dynamoen lade for fullt med 80 A. Når full ladespenning (14,4) volt er oppnådd vil ladestrømmen gradvis avta ned til ca 2-3 amper ved 80% av full lading. De siste 20% tar lang tid og her vil en mindre ladekilde som solcellepanel eller vindgenerator vær mest effektiv.

 

Mitt anslag blir da:

For å nå 50% lading kreves det ca 2t

For å komme til 80% trengs ca 4t til

For å komme til 100% trengs mange timer.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for praktisk info, GeirKS og Kjelli!

Jeg forstår at de regulatorene dere har i praksis lader betydelig mere enn det jeg har på min dynamo.......!

Og at det er viktig bl.a. med god nok kjøling av dynamoen for å oppnå dette.

 

Takker til JRK spesielt for mer direkte svar på dette med hva en kan forvente av ladetid for å oppnå noenlunde med strøm på batteriene ved motorgange.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette spesielt er jo at min standard dynamo / regulator ikke greier å få snart noe strøm inn på batteriene innenfor de tidsrammer som er akseptable til mitt behov.

 

Samme hvor sultent batteriet er, så dabber dynamoen av ganske så fort og ampermeteret daler fort nedover til veldig lite ladestrøm i forhold til det som er det reelle behovet. Har forstått det slik at dette egentlig er normalt for standardregulator?

 

Etter svarene her å dømme, så vil jeg få en betydelig kortere ladetid og i PRAKSIS få innpå brukbart med strøm igjen på den "tomme" forbruksbanken, og det bare i løpet av "et par timer" ved bruk av Sterling/Ladac ekstern regulator.

 

Jeg bør nok gå til anskaffelse av noe sånt ja, ser det ut til! :wink::seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Disse tallene her kan da umulig stemme i praksis?

 

Hvis utgangspunktet er en 80A dynamo og 345Ah vanlig åpen bly/syre batteribank som er helt utladet, har du ikke halv bank etter 2 timer.

 

Lader dynamoen din med 80A konstant i 2 timer, får du 160Ah inn. Dvs at du har ladet banken til 46%. I virkelighetenn har du ladet den til omlag 40%. Blybatterier er ingen perfekte greier; man får et ladetap her. Ikke all energi som sendes til batteriet blir kjemisk omdannet til amperetimer. På en god dag blir 90% til amperetimer. Resten blir til varme og spalting av vann. Noen vil si at dette var da dårlig, men sannheten er at blybatterier er veldig bra. Nickel-Cadmium sløser vekk en tredjedel av energien i ladeprosessen. Hvor mye som skal bli opplagret energi er avhengig av hvilken type blybatterier man har, alder, temperatur og ladespenning for å nevne noe. Med høy ladespenning, høy temperatur og høy alder, synker energiomdannelsesfaktoren betydelig.

 

Med 14,7V ladespenning blir batteriene svært så lademottakelige. Normalt sett burde ikke batteriene ha noen problemer med å svelge unna en ladestrøm tilsvarende 25% av batterikapasiteten til batteriet er 75% fullt. I teorien skulle da denne banken f.eks. kunne fylles fra 25% til 75% på ca 2,5 timer.

Alternativt fra null til 50% på 2,5 timer og fra 50% til 75% på 1 time og 30 minutter. Først da begynner dynamoen å tydelig slappe av.

 

For kommende sesong ser konfigurasjonen min nøyaktig slik som i eksemplet til Seastar.

Jeg har 80A dynamo. Jeg har 3x 115Ah forbruksbank. Jeg har Sterling regulator. Jeg har battmeter. Med andre ord vil en fasit på disse spørsmålene komme i løpet av våren en eller annen gang. Og stemmer ikke tallene helt ene eller andre veien? Det jeg vet med sikkerhet er at dynamoen uansett vil jobbe som en helt mesteparten av tiden med en batteribank som er over 4 ganger større Ah-kapasitet enn A-kapasitet på dynamoen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis utgangspunktet er en 80A dynamo og 345Ah vanlig åpen bly/syre batteribank som er helt utladet, har du ikke halv bank etter 2 timer.

-----------

Alternativt fra null til 50% på 2,5 timer og fra 50% til 75% på 1 time og 30 minutter. Først da begynner dynamoen å tydelig slappe av.

-----------

For kommende sesong ser konfigurasjonen min nøyaktig slik som i eksemplet til Seastar.

Jeg har 80A dynamo. Jeg har 3x 115Ah forbruksbank. Jeg har Sterling regulator. Jeg har battmeter. Med andre ord vil en fasit på disse spørsmålene komme i løpet av våren en eller annen gang. Og stemmer ikke tallene helt ene eller andre veien? Det jeg vet med sikkerhet er at dynamoen uansett vil jobbe som en helt mesteparten av tiden med en batteribank som er over 4 ganger større Ah-kapasitet enn A-kapasitet på dynamoen.

 

Lotus

Hei igjen Lotus!

 

Veldig bra saklig informasjon om virkemåte - slik at til og med jeg forstår det - og det skal bli interessant å høre hvordan du opplever at ditt system vil oppføre seg i praksis, etter at Sterling'en er montert!

Det jeg har hørt en del negativt om ved overgang til en slik råtass av en regulator, er jo varmgang av dynamoen, fordi som du også slår fast: " så vet du med sikkerhet at dynamoen uansett vil jobbe som en helt mesteparten av tiden......."

 

Vet også at dette merket har temperaturovervåkning av dynamoen på den aktuelle regulatormodellen jeg har sett på - så jeg setter min lit til at vi får (som vanlig) en seriøs rapport fra Lotus på hvordan dette oppfører seg i praktisk bruk og ikke bare etter teorien, etterhvert som han får skuta på vannet!

 

P.S.

Skal i mellomtiden forsøke en enda grovere kabel fra dynamo til forbruksbatteriet, og i tillegg hvis det viser seg nødvendig skifte til regulator med høyere spenning (billig std.Bosch på Biltema), for å prøve å få heve ladespenningen målt ved batt.polene fra ca. 13,9v som den er nå, og opp til ca. 14,4 volt!

 

Skal dette måles når batteriet er delvis nedtappet eller når det er ganske fulladet - har inntrykk av at det da viser forskjellig ladespenning?

 

Takk så langt, til alle som har tatt seg bryderiet med å svare med sine erfaringer. :smiley::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er nok enig med Lotus at jeg var for optimistisk med 2 timer for å oppnå 50%. Dette burde vært 2,5 til 3 timer. Når det gjelder det videre forløpet mener jeg Lotus selv er litt optimistisk. Med min Ladac regulator, spesialtilpasset for mine batterier med ladespenning på 14,9 volt, 120A dynamo og 3x170 Delphi freedom batterier ville denne bruke lengre tid på den siste delen av ladeforløpet. Men jeg har ikke prøvd Sterling regulator, uten at jeg tror det spiller noen rolle.

Link to post
Share on other sites

Lading har jo vært diskutert endel på disse sidene før, men jeg har ikke sett omhandlet laderegulator av typen TWC eller Adverc.

 

http://www.adverc.co.uk/technical/technical-teched.asp

 

gir endel nyttig informasjon. Jeg har hatt min TWC regulator i mer ca. 15 år (jeg tror ikke denne produseres lenger) og den har fungert fint hele tiden. Adverc er det tydeligvis mulig å få tak i.

 

Prinsippet er at generatoren lader med ca. 14.5V (justert opp eller ned med et par tiendedeler for temperatur – sensor på batteriet) en viss tid og tar så en liten pause med bare 14.0V. Deretter hopper spenningen opp igjen før neste pause. Etter endel sekvenser tar generatoren en lang ”pause” med 14.0V for deretter å gjenta hele syklusen. 14.5V eller deromkring er nødvendig for å ”dytte” strøm inn i batteriene, men det vil forårsake gassing. Dette forhindes ganske effektivt med pausene med 14.0V. Jeg etterfyller litt vann en gang pr. år og det går ikke med mye. På ”battmeteret” kan jeg se at spenningen stemmer med brukanvisningen. Jeg er i alle fall meget fornøyd med installasjonen på min egen båt.

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Det høres ut til at det er ulikheter i hvordan de oppfører seg under lading, men det er jo resultatet som er avgjørende og der høres det ut til at du er fornøyd!

 

Det er jo slik det helst skal være da vet du, eivindch! :yesnod::wink:

 

Takker for interessant link, -der var det også mye nyttig lesestoff omkring temaet batteri, strøm og lading - som jeg forhåpentligvis kan greie å absorbere/forstå enda en liten flik til av etterhvert.

Det er jo avgjørende/viktig med nok strøm, for å få mest mulig GLEDE ut av båtslaraffenlivet i uthavnene. :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo alle sammen.

Diskusjonen dreier seg jo egentlig om ladning i uthavn.

Men man bør ikke bare se på det, men heller på regelmessig og full oppladning av batteriene.

 

Bruk av en skikkelig høyeffektregulator innebærer også at batteriene blir full eller bestmølig ladet likevel.

Noen av oss seiler jo ikke bare fra havn til uthavn og tilbake til "landstrøm".

Mange seiler videre til neste uthavn, f.eks. på tur, eller der de fisker innimellom, osv.

 

Derfor lit om praksis og egen erfaring med DAR12 eller PDAR fra Sterling.

Når man ha behov på f.eks. 50% etterladning av en 200Ah batteribenk,

så holder det for de fleste (med 35 til 80A dynamoet) når motoren har gått ca. 1 til 3 timer.

 

Samlikner man nå med en vanlig regulator, som leverer kun noe med 6 til 15 Ampere gjenomsnittlig, da ser det dårlig ut.

I så fall trengs etterladningen ca. 7 til 16 timer (pluss absorbsjon kan det blir ca. 22timer)

Det tilsvarer gjennomsnittlig en vei fra Sandefjord/N til Skagen/DK.

 

Ikke noe er dårligere for batteriene og egen behov enn originalregulatorer. Punkt.

Spesiellt når det finnes mer batterikappasitet enn "88" Ah (=startbatteri) og noe tilleggsutstyr på båten.

 

Forresten er spørsmålet om mer dynamoslitasje relativ.

Sliter dynamoen mer pga. litt større temperatur (som er tillatt for dynamoer som er ikke utslit allerede),

eller pga. flere hundre prosent mer løpetid ?

Sist nevnt angår ikke bare dynamoet, men heller motoren og alt som "dreier seg",

og med det alle (!) driftskostnåder som relativerer kostnådene om kjøp av en regulator med en gang.

Til slutten blir bare fordelene igjen, at man plutselig ha bra ladning.

Også i uthavn, når det behøves eller må.

 

Fasit:

det lønner seg i allefall hvis man forandrer/forbedrer ladekarakteristikken av dynamoen sin,

fordi "feilen" er skjelden dynamoets størrelse, men originalregulatoren som ikke "kan det".

Forskjellen er bare spørsmålet om: "bare bedre, eller det beste som finnes for hele systemet? "

Svaret fra meg er vel tydelig :lol:

 

Ha en fin dag alle sammen.

Med vennlig hilsen

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er noe helt utrolig tett i hue når det gjelder strøm i båt. Nå bruker jeg veldig sjelden batterilader så all lading fra sent mars til midten av oktober skjer med dynamoen på motoren. Etter å ha forsøkt å forstå når dere skriver om lading så oppfatter jeg Lotus-slik jeg tolker ham- slik at batteribanken høyst sannsynlig må være under 50% full(en tur utpå er på under 2 timer gangtid) ? Batteribanken består av 3 x115 aH,hvorav 2 x 115aH er til forbruk.

Hvis jeg har misforstått dette riktig så vil jeg anta "mishandling av batteribanken etter thors metode" fører til kronisk mangel på strøm mot hva batteriene er designet til å yte,redusert levetid på batteribanken og at dette kan være grunn til sulfatering :confused: Så da kan det kanskje være litt lurt å ta turen til Larvik og få innmontert en sånn Sterling sak kanskje ? Hvor lang tid tar montering Jorg,og hva koster en sånn Sterling sak ferdig montert ?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye kommer alt utstyret på da Amorosa ?

Ta kontakt med Joerg og få et tilbud fra han. Det er ikke sikkert at du bør reise til Larvik heller.

Den mannen anbefales på det varmeste.

 

Skikkelig fornøyd med mitt anlegg, rene kruttpakka under dørken. Og den amp. telleren viser jo hva du bruker akkurat nå av strøm og hvor mye du har brukt totalt. Og den kan brukes på 4 forskjellige batteribanker.

Link to post
Share on other sites

og når du er igang så ta med denne også.

Full kontroll

og du blir like fornøyd som jeg er.

Jeg ser av lenken følgene:

 

STERLING Batterie-Management-Controll overvåker

opp til 4 forskjellige spenninger og strømstyrker samtidig.

En spesiell fordel er at nødvendige shuntmotstander kan brukes både av pluss- (+) og minusside (-). Alle målekanaler er isolert fra hverandre. Derfor er det mulig å måle ladestrøm fra dynamoen og f.eks. forbruksstrøm fra andre apparater samtidig.

 

Er det slik at Sterlings forbruksmåler for batterier har separat tilkobling direkte til dynamoen i tillegg til shunt-tilkoblingen?

 

Jeg har bare erfaring med Odelcos batterimålere som har svært god kvalitet, men vil ut fra det du skriver vurdere en Sterlingmåler.

Link to post
Share on other sites

Jeg er noe helt utrolig tett i hue når det gjelder strøm i båt. Nå bruker jeg veldig sjelden batterilader så all lading fra sent mars til midten av oktober skjer med dynamoen på motoren. Etter å ha forsøkt å forstå når dere skriver om lading så oppfatter jeg Lotus-slik jeg tolker ham- slik at batteribanken høyst sannsynlig må være under 50% full(en tur utpå er på under 2 timer gangtid) ? Batteribanken består av 3 x115 aH,hvorav 2 x 115aH er til forbruk.

Hvis jeg har misforstått dette riktig så vil jeg anta "mishandling av batteribanken etter thors metode" fører til kronisk mangel på strøm mot hva batteriene er designet til å yte,redusert levetid på batteribanken og at dette kan være grunn til sulfatering :confused: Så da kan det kanskje være litt lurt å ta turen til Larvik og få innmontert en sånn Sterling sak kanskje ? Hvor lang tid tar montering Jorg,og hva koster en sånn Sterling sak ferdig montert ?

Det er en grunn av sulfatering, ja.

 

Prisen varierer lit.

DAR12 koster i dag kr. 1700,-

PDAR kr. 2120,-

Prisen for montasje er avhengig av forholdet.

Timepris er f.eks. kr. 520,-.

Montasjen fra meg tar gjennomsnittlig mellom 3/4 og tre timer under normalt forholdt og når det

ikke finnes noe forendringer i originalsystemet.

 

Men når man har lit peil om båtelektrikk og man kan lit montasje,

eller når man har kanskje venner som kan hjelpe, så finnes det to møligheter til.

 

1.) kan man sende/levere dynamoet hit.

I så fall forbereder jeg dynamoet og regulatorene sånt, at dynamoet og høyeffektregulatoren bare må bygges inn i båten igjen.

Kablene er ferdig forberedt for tilkobling, eller markert, sånt at man ikke kan forveksle noe.

Pris for dynamoet med

a) påbyggt originalregulator kr. 360,- eller

b) innebyggt originalregulator kr. 520,-.

pluss regulator DAR12 eller PDAR.

 

Ved forhåndsbetaling minus 5%, men i så fall kommer kun kr. 87,- for "Norgespakke liten" i tillegg.

Ellers oppkrav kr. 165,- ( :confused: frekkhet fra Posten. Sorry, det må jeg bare si :cool: )

 

2.) har du litt peil, lust til å gjøre det selv eller venner som hjelper deg ?

I så fall går det også helt enkelt.

Originalanvisning på engelsk medfølger, men er kanskje litt vanskelig til å forstå for noen.

Men for det har jeg laget en montasjeanvisning på norsk.

( :rolleyes: ...svigerfar så at det er for mye å lese for Nordmenn, men det synes ikke jeg).

Anvisningen kan kanskje skrives med fire sider for hovedjobben ved montasjen fra fagfolk.

Men den her omfatter 13 sider fordi jeg skriver om hvert eneste detailj.

Så er det faktisk skrived for folk som ikke er direkte fra fag.

(...og mht. grammatik korrigert, som betyr: ikke sånt som jeg skriver her :lol:)

 

Eneste unntak er dynamoer med innebyggt originalregulator.

Her synes jeg at det er for vanskelig for "vanlig" folk, fordi dynamoet må destrueres.

I så fall anbefaler jeg til å benytte seg fagfolk, ellers noen som har erfaring med disse dynamoer.

Det er ikke vanskelig heller, men det finnes fare at man ødelegger noe.

Men en fagverksted er heller ikke dyrt i så fall.

Gjennomsnittlig tid for den montasjen bør være ca. en til to timer.

 

 

Ha en fin helg.

Med vennlig hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Joerg og få et tilbud fra han. Det er ikke sikkert at du bør reise til Larvik heller.

Den mannen anbefales på det varmeste.

 

Skikkelig fornøyd med mitt anlegg, rene kruttpakka under dørken. Og den amp. telleren viser jo hva du bruker akkurat nå av strøm og hvor mye du har brukt totalt. Og den kan brukes på 4 forskjellige batteribanker.

:flag: Takker og bukker så mye, Amorosa.

Jeg ville jo gjerne skrive lit mer nå, men det må gjøres i morgen.

 

Husprinsessen trussler allerede, man må gå på parti : nå :cheers:

 

Ha en fin helg så lenge.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du skriver bra norsk Jorg. Sender deg en IM i morgen tenker jeg med en kort beskrivelse av Slagskibets elektriske virrvarr :lol: Vil nok foretrekke at hele jobben gjøres av noen som vet hva de holder på med. Er så redd for strøm jeg at iflg Ørnhild så må hovedsikringen tas ut før jeg skifter lyspærer :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...