Jump to content

Ladetid ved bruk av ekstern Sterling/Ladac regulator?


Seastar

Recommended Posts

Er det slik at Sterlings forbruksmåler for batterier har separat tilkobling direkte til dynamoen i tillegg til shunt-tilkoblingen?

 

Jeg har bare erfaring med Odelcos batterimålere som har svært god kvalitet, men vil ut fra det du skriver vurdere en Sterlingmåler.

Er ikke mitt store sterke område dette, men kan forklare hvordan jeg har det i min båt.

 

Skal man måle forbruk så må det gå gjennom en shunt. Denne har jeg på forbruksbanken som for meg er den viktigste. Vil man måle forbruk på de tre andre så må man også ha shunt der.

 

Til de tre andre målepunkter på forbruksmåleren, så har jeg kabel fra startbatteri som da viser meg volten og det sier meg jo også hvordan det står til. Dette er jo bare et batteri som står i reserve.

Så har jeg en kabel fra D+ på dynamo og da får jeg svar på om dynamo er OK.

Den siste er jo egentlig i så måte unødvendig for jeg ser jo på hovedbanken om det lades, men den gir meg svar på hvor mye tap det er fra dynamo til batteri. (Viser dynamo 14.4 så bør det samme vises på batteri)

Siste målepunkt er ledig.

Link to post
Share on other sites

Er ikke mitt store sterke område dette, men kan forklare hvordan jeg har det i min båt.

 

Skal man måle forbruk så må det gå gjennom en shunt. Denne har jeg på forbruksbanken som for meg er den viktigste. Vil man måle forbruk på de tre andre så må man også ha shunt der.

 

Til de tre andre målepunkter på forbruksmåleren, så har jeg kabel fra startbatteri som da viser meg volten og det sier meg jo også hvordan det står til. Dette er jo bare et batteri som står i reserve.

Så har jeg en kabel fra D+ på dynamo og da får jeg svar på om dynamo er OK.

Den siste er jo egentlig i så måte unødvendig for jeg ser jo på hovedbanken om det lades, men den gir meg svar på hvor mye tap det er fra dynamo til batteri. (Viser dynamo 14.4 så bør det samme vises på batteri)

Siste målepunkt er ledig.

Jeg synes dette ser interessant ut. Fant nettopp nedlastbar informasjon om batterimåleren på:

 

http://www.sterling-power.com/

 

Er det slik at det er nødvendig å ha Sterlings laderegulator eller kan man benytte batterimåleren uten Sterlings regulator. Fasinerer meg at batterimåleren kan måle 4 uavhengige banker med hver sin shunt.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at det er nødvendig å ha Sterlings laderegulator eller kan man benytte batterimåleren uten Sterlings regulator. Fasinerer meg at batterimåleren kan måle 4 uavhengige banker med hver sin shunt.

Tror ikke du bør ha begge deler, da de sånn sett ikke har noe med "hverandre å gjøre".

Regulatoren skal jo sørge for at batterien er velfyllt, mens da måleren viser dette på displayet hva hvilken som helst regulator gjør.

Shunten må du ha.

 

Forstålig :confused:

 

Uansett så har Joerg svar på dette.

Link to post
Share on other sites

Du skriver bra norsk Jorg. Sender deg en IM i morgen tenker jeg med en kort beskrivelse av Slagskibets elektriske virrvarr :lol: Vil nok foretrekke at hele jobben gjøres av noen som vet hva de holder på med. Er så redd for strøm jeg at iflg Ørnhild så må hovedsikringen tas ut før jeg skifter lyspærer :crazy:

Takk :blush: .

 

Du kan godt sende beskrivelsen direkte til meg.

post@tbbecker.de

Men når du holder til i Tjømme så er det ikke langt borte fra meg.

Hvis det blir aktuellt for deg og når du er lit fleksibelt med tida, så kan vi godt avtale en uforpliktene møte dit i nærmere framtiden.

Når du forteller om virrvarr så er det kanskje ikke verrst til å tår en titt på forhånds.

Jo tidligere, jo bedre, fordi om våren og sommeren har jeg det ofte travelt med tid.

 

Det gjelder faktisk for alle.

Man skal ikke undervurdere regulatorens og med det dynamoens effekt.

Noen ganger kreves det litt rydding i elektrikken, før man benytter seg høyeffekten.

Det dreier seg hovedsakelig om kontakter og riktig dimensjon av kabelstyrker.

 

Men likevel og allminnelig bør man oftere legge merke til kontakter og kabler, spesiellt på båten.

Sjøvann og salt er aggresiv, tilleggs er kabler og kontakter ofte gamle.

Så hendes det noen ganger at man ikke skjønner med en gang at f.eks. kontakter er korrodert eller kabler er (lett-)knekkte.

I så fall finnes det en tverrsnittsreduksjon av ledninger eller kontakter og med det unødvendig eller skadelig motstand.

Litt men regelmessig rengjøring og inspeksjon hjelper ofte allerede.

Ikke bare for ladning men også f.eks. ang. lys, posisjonslanterner eller lignene.

Husk: det er ikke bare spenning(Volt) som teller, men også mengden av strøm (Ampere).

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at Sterlings forbruksmåler for batterier har separat tilkobling direkte til dynamoen i tillegg til shunt-tilkoblingen?

 

Jeg har bare erfaring med Odelcos batterimålere som har svært god kvalitet, men vil ut fra det du skriver vurdere en Sterlingmåler.

Det er sånt som Amorosa så, takk også for det.

 

Måleinstrumenten PMP1 brukes uavhengig fra regulatoren.

Det finnes ikke noe tilkopling til regulatoren, men for regulatoren PDAR finnes det en egen display/fjernstyring (PDARRC) med divers funksjon.

PDARRC vises også flere tilstands, f.eks. dynamoets temperatur, uttak i Volt og Ampere, temperatur av servicebatteriene, mm.

 

Men pga. disse fire kanaler av PMP1 er instrumentet meget fleksibelt.

Man kan benytte PMP1 for mange kombinasjoner og etter behov.

Det finnes mølighet for fire ganger strømmåling (Ampere) og fire ganger spenningsmåling (Volt).

Kanal 4 er for opp og nedtelling av amperetimer (med minne) og bør logisk brukes for servicebatteriene.

Ellers kan man f.eks. plassere en shunt etter dynamoet til å måle presis dynamoets uttak.

En shunt for maks. 200Ampere permanent last medfølger leveringen.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sterling PDAR passer visst ikke for nye Hitachi dynamoer ser det ut for på Sterling Hjemmeside HER

Fits all 12V / 24V alternator types (exc. new Hitachi)

Liten overaskelse for meg: takk for det.

Disse informasjon hadde ikke jeg, må være helt nytt, men kan leses kun på engelske websidene.

Jeg har sendt forspørsel til tekkniske fra Sterling og forventer svare i morgen.

 

Men det kan faktisk kun være en (den absolut siste) type dynamoet fra Hitachi.

Alle andre kan tilpasses regulatorene.

 

Jeg kommer tilbake med informasjonen så snart jeg fikk beskjed om det.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Liten overaskelse for meg: takk for det.

Disse informasjon hadde ikke jeg, må være helt nytt, men kan leses kun på engelske websidene.

Jeg har sendt forspørsel til tekkniske fra Sterling og forventer svare i morgen.

 

Men det kan faktisk kun være en (den absolut siste) type dynamoet fra Hitachi.

Alle andre kan tilpasses regulatorene.

 

Jeg kommer tilbake med informasjonen så snart jeg fikk beskjed om det.

Jeg har bestilt båt med to stk 80 A Hitachi med 2 x Yanmar 6 LYASTE 370 HK -

 

og vil vurdere å anvende Sterling batterimåler for å kunne måle separat ladning fra dynamoene.

 

Jeg vurderer da å benytte kanal 4 på forbrukssiden.

 

Vil dette i praksis kunne fungere som en direkte overvåking av dynamoenes ladekapasitet i øyeblikket før de kobles sammen med rele?

Link to post
Share on other sites

Sterling PDAR passer visst ikke for nye Hitachi dynamoer ser det ut for på Sterling Hjemmeside HER

Fits all 12V / 24V alternator types (exc. new Hitachi)

Det ha vært en FEIL på websidene fra Sterling UK

PDAR kan også brukes på nyeste modell fra Hitachi.

(..det ville heller ha undret meg, hvis det ikke hadde vært mølig :lol: )

 

Jeg skal hilse og takke så mye fra Sterling for denne henvisningen :flag: !

Feilen på websidene er rettet nå.

 

Med vennlig hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt båt med to stk 80 A Hitachi med 2 x Yanmar 6 LYASTE 370 HK -

 

og vil vurdere å anvende Sterling batterimåler for å kunne måle separat ladning fra dynamoene.

 

Jeg vurderer da å benytte kanal 4 på forbrukssiden.

 

Vil dette i praksis kunne fungere som en direkte overvåking av dynamoenes ladekapasitet i øyeblikket før de kobles sammen med rele?

Når man plasserer en shunt mellom dynamo og batteri kan dynamoets effekt måles presis, ja.

 

Men for det anbefales ikke til å bruke kanal 4, men en (eller to) av de øvrige.

Kanal 4 bør kun brukes for å måle bilansen på service/forbruksbenk, som en tankmåler.

Med det måles batteriens inngående og utgående strøm på 0,1% presis.

Samtidig måler kanal 4 også videre når hele systemet er slått av, så lenge PMP1 ha strømforsyning.

Måleren må ikke tas fra strømforsyningen, fordi den ha meget lav egenforbruk.

Når den er slått av er eget forbruk 0,01A; slått på 0,02A; med belysning 0,04A.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

PDARRC vises også flere tilstands, f.eks. dynamoets temperatur, uttak i Volt og Ampere, temperatur av servicebatteriene, mm.

Unnskyld :blush:

Det har vært en feil fra meg: Fjernstyring/display PDARRC til regulator PDAR vises ikke Ampere.

 

Visninger eller alarmlydene er:

 

-overspenning eller for lavt spenning på batteriene

-det samme for dynamoet

-for høy temperatur på batteri eller dynamoet

-tegn når regulator ble slått av (både, mellomtidlig pga. høy dynamotemperatur eller permanent ved stort feil)

-spenningstap på negativside (forskjell av mer enn 1,5Volt mellom dynamoet og minus på batteriet)

-setup-informasjon av regulatoren (egendiagnose og innstillinger)

-Visning av beregnet utjevningsladning i minutter (etter ladesluttspenning er nært)

-Visning av dynamoets og batteriens temperatur

-Ellers kan regulatoren slås av og på manuellt.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når man plasserer en shunt mellom dynamo og batteri kan dynamoets effekt måles presis, ja.

 

Men for det anbefales ikke til å bruke kanal 4, men en (eller to) av de øvrige.

Kanal 4 bør kun brukes for å måle bilansen på service/forbruksbenk, som en tankmåler.

Med det måles batteriens inngående og utgående strøm på 0,1% presis.

Samtidig måler kanal 4 også videre når hele systemet er slått av, så lenge PMP1 ha strømforsyning.

Måleren må ikke tas fra strømforsyningen, fordi den ha meget lav egenforbruk.

Når den er slått av er eget forbruk 0,01A; slått på 0,02A; med belysning 0,04A.

 

Jeg formulerte meg ikke tilstrekkelig presist:

 

Jeg har to motorer med hver sin dynamo.

 

Kan jeg bruke to shunter på dynamoene for henholdsvis SB og BB motor før strøm kobles sammen med rele?

 

Vil det være korrekt å koble den ene shunten på kanal 1 og den andre shunten på kanal 2.

 

Jeg forventer at dette gir meg informasjon om laderegulatorene virker tilfredsstillende for hver av dynamoene. Er dette en korrekt antagelse?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

En foreløpig konklusjon fra trådstarter:

 

Som jeg nevte i et tidligere innlegg ville jeg prøve å forbedre ladingen med enda grovere kabler fra dynamo, og har nå de to siste dagene "mekket" litt med dette prosjektet, uten at resultatet blir slik jeg ønsker/har behov for, -så derfor har jeg bestemt meg for en Sterling regulator og iflg. Jørg er nå 1 stk PDAR snart på vei oppover til Mørekysten. :smiley:

 

Forventningene er store i forhold til min tidligere "slappe" originalregulator, - for en som er avhengig av god og rask lading i uthavn eller på tur til neste uthavn!

 

P.g.a. store batteribanker (2 stk separate forbruksbanker med 3x115Ah i hver), så valgte jeg denne modellen fordi den også har temperatur overvåkning av dynamoen, og bl.a. muligheten for å koble på denne displayenheten PDARRC, for å nevne noe jeg satte pris på.

 

Rapport på erfaringene i forhold til mitt bruksmønster og behov, og den praktiske forskjell i bruk kan jeg komme tilbake.

 

Har allerede begynt å glede meg jeg, gitt.......! :sailing:

 

 

Ship'O'Hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg formulerte meg ikke tilstrekkelig presist:

 

Jeg har to motorer med hver sin dynamo.

 

Kan jeg bruke to shunter på dynamoene for henholdsvis SB og BB motor før strøm kobles sammen med rele?

Ja, det kan du.

Vil det være korrekt å koble den ene shunten på kanal 1 og den andre shunten på kanal 2.

Ja, f.eks.

Jeg forventer at dette gir meg informasjon om laderegulatorene virker tilfredsstillende for hver av dynamoene. Er dette en korrekt antagelse?

I utgangspunktet ja, men siden du skriver at du vil koble dynamoene sammen med rele, kan det bli litt krøll. Når de 2 dynamoene ikke er elektrisk adskilt fra hverandre, kan du risikere at de forstyrrer hverandres regulering, dvs at den ene alltid er dominerende i forhold til den andre. Vurder bruk av skilledioder. Rele er for folk med bare en dynamo og 2 batteribanker. Noen bruker de 2 dynamoene til å lade hver sin batteribank, men det er jo en vanvittig sløsing med ressursene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Klarer shunt og PMP belastningen fra 7HK thruster som trekker 400 Amp ?

Eller bør thruster koples utenom ?

PMP1 måler opp til 999 Ampere.

Shunten er beregnet for 200A permanent last, men kan brukes for mye mer for en kort tid.

Thrusteren din er absolut ikke noen problem, fordi den brukes vanligvis bare for noen få sekunder.

men ikke i timesvis.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

men siden du skriver at du vil koble dynamoene sammen med rele, kan det bli litt krøll. Når de 2 dynamoene ikke er elektrisk adskilt fra hverandre, kan du risikere at de forstyrrer hverandres regulering, dvs at den ene alltid er dominerende i forhold til den andre. Vurder bruk av skilledioder.

Bruk av skilledioder forandrer vel ingenting?

Har heller aldri skjønt hva det omtalte "krøllet" skal være.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

PMP1 måler opp til 999 Ampere.

Shunten er beregnet for 200A permanent last, men kan brukes for mye mer for en kort tid.

Thrusteren din er absolut ikke noen problem, fordi den brukes vanligvis bare for noen få sekunder.

men ikke i timesvis.

500A i inntil 10 minutter sier brosjyren. Det burde holde for selv den ivrigste trusterfantast.

Takker, jeg så det på hjemmesiden til Joerg. 500 Amp i 10 minutt holder i metervis. :cheers:

Shunten tåler faktisk peak på 1000 Amp. Dette er jo berre lekkert !

Noen som har bilde og/eller mål på terminalene på shunten.

Lurer på om terminalen klarer flere heavy kabelsko på samme koplingspunkt ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ved så god lading, er der vel større mulighet for knallgass fra batteriene. Er blitt litt bekymret jeg, som har 3x95Ah batterier under dørken, fremfor motorrommet, med problem med å få til lufting. Noen som har forslag på liten vifte som kan stå på en tynn rør, ca 40-50mm, som kan svive kontinuerlig ved lading? Denne må være ca 5m for å komme bak til viften som dra dette ut.

PC vifter, er de gnistsikre?

Link to post
Share on other sites

Jo, det det forandrer faktisk mye. Med skilledioder er dynamoene elektrisk adskilt fra hverandre. Når de er adskilt, påvirker de ikke hverandre.

 

Denne tråden er både oppklarende og noe forvirrende.

 

Jeg er klar over at den som startet tråden formodentlig var opptatt av lading med en motor.

 

Mine spørsmål gjelder dobbel motorinstallasjon med to separate dynamoer.

 

Har lest endel omkring laderegulering med to separate dynamoer, og synes det er ulike oppfatninger av optimal kobling.

 

Når jeg snakker med såkalte båt-elektrikere synes de ha ha noe forskjellig oppfatning av koblinger som de gjerne har vansker med å forklare på forståelig vis.

 

Jeg skulle tro at dynamoenes felt må reguleres uavhengig selv om de lader den samme totale batteribanken, enten dette er som for meg: to startbanker (2 x 3 x 50 A type: Maxima Exxide) og en forbruksbank, eller andre alternativer.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å la en dynamo lade 2 av bankene og den andre dynamoen lade den 3. banken.

 

Jeg ser for meg at jeg på enkelte lengre turer i flott sjøvær kan komme til å kjøre med bare en motor - og ønsker da opplading av alle bankene.

 

 

 

Hva er hensiktsmessig oppkobling av laderegulator for to uavhengige dynamoer?

Link to post
Share on other sites

Jo, det det forandrer faktisk mye. Med skilledioder er dynamoene elektrisk adskilt fra hverandre. Når de er adskilt, påvirker de ikke hverandre.

Dynamoen er forsynt med en likeretter-bro på utgangen, å koble en diode til i serie med denne forandrer ikke annet enn at man får større tap i ladekretsen.

Hvis det er dette du mener med krøll, så eksisterer ikke problemet i virkeligheten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med 2 dynamoer som har felles B+ og 2 regulatorer som begge prøver å regulere den samme B+ spenningen må vel gå litt i bena på hverandre? Hvis den ene vil ha 14,4V, men senser 14,8V hele tiden, fordi det er spenningen som den andre dynamoens spenningsregulator regulerer etter, hva skjer da? Med skilledioder får hver dynamo sin egen B+ som ikke påvirkes av annet enn dens egen regulator.

 

Så hva hvis hver dynamo har egen senseledning? Da går det kanskje bedre? Mulig det, men er det sikkert? Skilledioder er jo slikt sett en garantert løsning.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...