Jump to content

Ladetid ved bruk av ekstern Sterling/Ladac regulator?


Seastar

Recommended Posts

Med 2 dynamoer som har felles B+ og 2 regulatorer som begge prøver å regulere den samme B+ spenningen må vel gå litt i bena på hverandre? Hvis den ene vil ha 14,4V, men senser 14,8V hele tiden, fordi det er spenningen som den andre dynamoens spenningsregulator regulerer etter, hva skjer da? Med skilledioder får hver dynamo sin egen B+ som ikke påvirkes av annet enn dens egen regulator.

 

Så hva hvis hver dynamo har egen senseledning? Da går det kanskje bedre? Mulig det, men er det sikkert? Skilledioder er jo slikt sett en garantert løsning.

Dette skjønner jeg ikke.

 

Kan du forklare det med dråpeteller?

Link to post
Share on other sites

Mine spørsmål gjelder dobbel motorinstallasjon med to separate dynamoer.

 

Har lest endel omkring laderegulering med to separate dynamoer, og synes det er ulike oppfatninger av optimal kobling.

 

Hva er hensiktsmessig oppkobling av laderegulator for to uavhengige dynamoer?

Da er vi vel alle enige om, at vi er uenig.

Det finnes flere måte, men alle har fordeler og ulemper.

Spørr du meg, så anbefaler jeg sånt:

 

For min del skiller jeg alltid start og servicekretsene, inkludert baugthruster, fra hverandre.

Grunn: tømmer man alle batterier, så blir ingenting for start.

Så: start for seg og rest for seg, fordi på sjøen kommer ikke noe "Falk" eller drosje.

 

Eksempel for 2 motorer, med 2 startbatterier og 1 servicebenk.

Dynamoet til motor nr. 1 kobler jeg vanligvis (via skillediode) på servicekretsen og startbatteri.

Motoren som mater både servicebenk og startbatteri får en høyeffektregulator.

Vanligvis holder det i massevis.

 

Dynamoet fra motor nr. 2 mater kun sin egen startbatteri, uten eksternt regulator (hvis ladesluttspenningen stemmer), fordi startbatteriene trenger ikke mye etterladning.

 

Fordel: tømmer man en stykke startbatteri så forbli nr. 2 for egen starthjelp.

 

Som man kan lese her legger jeg vekt på "start".

Grunn: ikke noe start = ikke noe etterladning = ikke noe reserve for hele systemet.

 

Prinsippet fungerer enkelt og "enkelt" er den beste måten på båten.

 

----------

Dette ha vært "avdeling vanlig".

"Uvanlige" finnes det også.

----------

Mht. samtidig ladning fra to dynamoer på en fordeling finnes det skjelden store problem,

såsant det ikke finnes en "intelligent" styring av dynamoene.

 

IUoUo styring av dynamoer (med sensing av batteriens temperatur & spenning, tidsavhengig absorbsjonsladning og vedlikeholdsladning) kreves en egen krets, uten påvirkning av en annen dynamo eller regulator som kanskje kan overstyre programmet.

Ellers får man kun en "50/50" isteden en enkelt og perfekt løsning igjen.

....og i så fall kan man spare seg hele opplegget, fordi det blir bare "pusle-pusle" en gang til.

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette skjønner jeg ikke.

Ikke så rart, for det stemmer ikke... :smiley:

 

Som sagt, ladestrømmen har allerede passert en diode i likeretteren inni dynamoen, om man kobler en diode til i serie fører ikke dette til noe annet enn økt tap.

 

Har spenningsregulatorene forskjellig settpunkt vil den som har lavest selvsagt slutte å lade først. Skillediode vil ikke endre på dette.

Eneste forskjell med skilledioder blir at begge dynamoer hele tiden på holde en utspenning som ligger .07V+ over batterispenningen.

 

(Har akkurat flyttet den "ladesiden" jeg hadde på min nedlagte hjemmeside hit. Her er det noen tegninger som viser det vi snakker om.)

Link to post
Share on other sites

Har akkurat flyttet den "ladesiden" jeg hadde på min nedlagte hjemmeside hit. Her er det noen tegninger som viser det vi snakker om.

Under to forutsetninger:

 

1) Jeg forstår - i det minste delvis - hva Ingar har fremstilt på lenken.

 

2) At Ingars fremstilling er korrekt.

 

..............var dette svært oppklarende for min begrensede hjernekapasitet.

 

Er det slik at Hitachi-dynamoene som Yanmar benytter reguleres på minus-siden/ minus-regulert?

 

I så fall forstår jeg enda mer.

Link to post
Share on other sites

Ved så god lading, er der vel større mulighet for knallgass fra batteriene. Er blitt litt bekymret jeg, som har 3x95Ah batterier under dørken, fremfor motorrommet, med problem med å få til lufting. Noen som har forslag på liten vifte som kan stå på en tynn rør, ca 40-50mm, som kan svive kontinuerlig ved lading? Denne må være ca 5m for å komme bak til viften som dra dette ut.

PC vifter, er de gnistsikre?

Vel, (det gjelder minst alle bensindreven motorbåter) man bør jo har en vifter som er relèstyrt.

Styringen gjør at vifteren skal går minst i 180 sekunder før motorstart og skal forhindre tenning av bensindamp i motorrommet (US-standart og CE-konform).

Mange båter har en ekstra bryter for det.

Samme vifteren (gnistsikkert) kan koples (f.eks. via en slange) med batterikassen.

Slangene må være fritt fra statisk oppladning.

 

Ellers så jeg på en seilbåt en forbindelse mellom motorinnsugning og batterikasse via en slange.

Eieren har innstallert en (vet ikke ordet på norsk) "flammfilter" i slangen.

Dette virker uten problem siden mer enn 15 år, sa han og jeg så ikke noe brannspor :lol:

Tipsen er stjålet og uten garanti !

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt tilgode å se en intergrert regulator som regulerer på pluss-siden....

Om regulatoren bruker negativ regulering eller positiv regulering spiller ingen rolle. Den må uansett ha en referanse for reguleringen. Med felles jord er referansen B+ og uten skillediode er også B+ felles. Da oppstår skjevbelastningen hvis ikke reguleringsspenningen er samkjørt.

 

Problemet jeg skisserer er velkjent. På steder der det er viktig at 2 parallellkoblede generatorer likebelastes, justerer man inn ladespenningen for å balansere lasten.

 

Les mer om prinsippet her.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er også feil Lotus, referansen er D+, ikke B+.

Nå snakker vi om Hitachi dynamoer og der heter utgangen B+. Så står det på min LR180-03C.

Noen ganger står det også BAT+, men akkurat det spiller vel ingen rolle. Vi snakker om punktet som gir ladestrøm ut fra dynamoen og inn på batteriet uansett. D+ finnes altså ikke.

 

Lotus

 

Nedenfor vises reguleringskrestsen for dynamoen.

negativt regulert, med referanse B+ som også er regulatorens inngangsreferanse R når tenningen er på.

 

Bilde

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nedenfor vises reguleringskrestsen for dynamoen.

negativt regulert, med referanse B+ som også er regulatorens inngangsreferanse R når tenningen er på.

Men tegningen er feil, dette er en helt vanlig integrert regulator (minusreg.) som føler på D+.

Slik skulle den sett utt:

 

Bilde

 

 

legg merke til at det kun er benyttet en ekstern regulator med sense.

At de bruker den integrerte regulatoren på den ene dynamoen er vel for å gjøre løsningen mer økonomisk spiselig for kunden.

Vil være intr. å høre hvilke fordeler du mener denne løsningen har fremfor å kjøre begge dynamoer i parallell direkte på forbruksbanken. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

At de bruker den integrerte regulatoren på den ene dynamoen er vel for å gjøre løsningen mer økonomisk spiselig for kunden.

Vil være intr. å høre hvilke fordeler du mener denne løsningen har fremfor å kjøre begge dynamoer i parallell direkte på forbruksbanken. :rolleyes:

Fordelen er at dynamo 1 er elektrisk adskilt fra dynamo 2 selv om de begge lader forbruksbanken. Batteriisolatoren har som oppgave å isolere start fra forbruk, men isolerer dermed også dynamo 1 fra dynamo 2. Uansett hva som skjer med dynamo 1 påvirker det ikke dynamo 2. Det må sies å være glimrende.

 

At Ladac bruker den ene interne regulatoren og ekstern på den andre, er jeg helt enig er for å gjøre løsningen rimeligere, all den tid de to batteribankene uansett er adskilt. Det er imidlertid intet i veien for å sette inn ytterligere en ekstern regulator og derved ha mulighet til også å kjøre dynamo 2 via enda en skillediode. Og hvorfor skulle man ønske det? Jo for å elektrisk adskille også dynamo 2 fra batteribanken.

 

Nå har man en løsning som skiller batteribankene og som skiller dynamoene elektrisk fra hverandre. Hver dynamo lever i sin egen lille isolerte verden, ser ikke resten av universet og merker heller intet til resten av universet. Uansett hva som skjer av feil på dynamoene, påvirker det intet annet enn dynamoen selv.

 

Etter mitt syn en løsning som gir både i pose og i sekk.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordelen er at dynamo 1 er elektrisk adskilt fra dynamo 2 selv om de begge lader forbruksbanken.

Med fare for å gjenta meg selv..:

Dynamoene er allerede adskilt i likeretteren, se på tegningen du postet.

De blir ikke noe mer adskilt av å koble en diode til i serie, eneste forskjell er at man introduserer en ny tapskilde....

 

At Ladac har tegnet inn skillediode er fordi de tydeligvis anbefaler en slik løsning som batteri-skille, det har intet å gjøre med at de ønsker å skille dynamoene fra hverandre.

Hadde de ment at det var nødvendig måtte begge dynamoer vært utstyrt med diodeskille.

 

En fordel med å ha to dynamoer er at man har backup hvis ladingen fra en av dem skulle falle ut.

Det gir ikke løsningen til Ladac.

Skjønner fortsatt ikke hva som er så bra med den... :smiley:

Link to post
Share on other sites

At Ladac bruker den ene interne regulatoren og ekstern på den andre, er jeg helt enig er for å gjøre løsningen rimeligere, all den tid de to batteribankene uansett er adskilt. Det er imidlertid intet i veien for å sette inn ytterligere en ekstern regulator og derved ha mulighet til også å kjøre dynamo 2 via enda en skillediode. Lotus

Bruker en JavaSea sin regulator som Maritim selger, får en med 2 eksterne regulatorer til 2 dynamoer, men de må ligge å føle på samme batteripakken, så de kan ikke skilles på skilledioder.

Men en får 2 eksterne regulatorer, til en rimelig pris.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om eventuell modifisering av Hitachi dynamo ved bruk av utvendig laderegulator.

 

Har i vår "gamle" båt en 80 A Hitachi dynamo som reguleres med utvendig laderegulator.

 

Mener at elektrikeren som tilpasset instalasjonen modifiserte dynamoen ved å klippe over tilkobling til den invendige integrerte regulatoren i dynamoen

 

Er det noen som kjenner til om og i så fall hvorledes jeg gjør denne modifiseringen selv når jeg skal bruke utvendig laderegulator på tilsvarende 80 A Hitachi dynamo i min nye båt. med dobbel motorinstalasjon?

 

Båten har to dynamoer. Skal jeg bare modifisere den dynamoen som styres med utvendig laderegulator og anvende den integrerte regulatoren på den andre dynamoen?

Link to post
Share on other sites

Med fare for å gjenta meg selv..:

Dynamoene er allerede adskilt i likeretteren, se på tegningen du postet.

De blir ikke noe mer adskilt av å koble en diode til i serie, eneste forskjell er at man introduserer en ny tapskilde....

Enig. De blir ikke mer adskilt.

At Ladac har tegnet inn skillediode er fordi de tydeligvis anbefaler en slik løsning som batteri-skille, det har intet å gjøre med at de ønsker å skille dynamoene fra hverandre.

Hadde de ment at det var nødvendig måtte begge dynamoer vært utstyrt med diodeskille.

Kan sikkert stemme det, men når man allikevel velger å bruke en skillediode oppnår man kanskje en øket sikkerhet? Hvis f.eks dynamoen kortslutter av overbelastning eller et eller annet, oppnår man i alle fall at det ikke går strøm fra batteribanken og til dynamoen hvis man har en skillediode. Skjer kanskje ikke spesielt ofte, men likevel...

En fordel med å ha to dynamoer er at man har backup hvis ladingen fra en av dem skulle falle ut. Det gir ikke løsningen til Ladac.

Skjønner fortsatt ikke hva som er så bra med den... :smiley:

Hva hvis man modifiserer litt?

Dynamo 2 får også en ekstern regulator.

Skilledioden byttes med en med 2 dynamoinnganger.

En utgang til forbruksbank og en til starbank.

Nå har man backup for begge banker hvis en av dynamoene svikter.

 

Så kan du si at man bare kan fjerne hele skilledioden og putte inn et rele.

Ja, det kan man. Eller man kan bruke dioder. Eller man kan la være å bruke både dioder og releer. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hva hvis man modifiserer litt?

Dynamo 2 får også en ekstern regulator.

Skilledioden byttes med en med 2 dynamoinnganger.

Lotus

Kan du kanskje anbefale en skillediode med to inntak?

Jeg søker allerede siden mange år for en sånt som holder bare i noen år.

De fleste produsenter som jeg kjenner har trukket produksjonene sine tilbake, etter en liten stund.

Og resten som jeg kjenner holder ikke for skikkelig strøm pga. temperatur.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert stemme det, men når man allikevel velger å bruke en skillediode oppnår man kanskje en øket sikkerhet?

Hvorfor de har gjort det slik kan vel bare de gi ett sikkert svar på.

Jeg tror som nevnt årsaken er at de har valgt denne løsningen for å få ladet startbatteriet.

(Fremfor å skille det fra forbruk på andre måter)

 

Ville muligens også anbefalt det samme hvis jeg hadde interesser i Ladac, som kjent er man nødt til å bruke en regulator av Ladac typen hvis benytter diode-skille.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal du utnytte begge dynamoer optimalt må du ha regulator som føler på batteripolene på begge.

De kobles på dynamoen ved å erstatte den eksisterende regulator/børsteholderen med en ren børsteholder. Denne har uttak som kobles til regulatoren. (D+ og felt)

Kanskje at jeg ikke kunne følge riktig.

Hvor svarer du på (mht. De kobles på dynamoen ved å erstatte den eksisterende regulator/børsteholderen med en ren børsteholder) ?

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg.

Litt varierende hva som gjøres når man kobler til ekstern regulator.

Noen sier at gammel regulator må demonteres, andre sier det ikke er nødvendig men at man bør og noen sier det er en fordel å ikke demontere.

 

På min Hitachi dynamo står den gamle regulatoren i. Demonterer intet. Klipper ingen pinner. Bytter ingen børsteholder. Alt jeg gjør er å lodde på en ledningsbit på minus-børsten sitt tilkoblingspunkt. Så tres denne ledningen ut på utsiden via en gummigjennomføring. En ledning er det som trengs for den eksterne regulatoren.

 

Fordelene med dette opplegget er mange i følge eksperten jeg pratet med. (de monterer eksterne regulatorer hver dag og burde vite slikt)

  • Jeg ødelegger intet.
  • Jeg trenger ingen nye deler annet enn en ledningsbit.
  • Kobles den eksterne regulatoren vekk eller feiler, har jeg fremdeles en slapp men fungerende dynamo med intern regulator.
  • Regulatorene forstyrrer ikke hverandre, men samarbeider om å dele arbeidet når høy feltstrøm er påkrevet og begge regulatorer er pip åpne.
  • Når spenningen overstiger den interne regulatorens setpunkt, går den i dvale inntil spenningen igjen synker til et nivå den mener er for lavt.
Med andre ord har jeg nå 2 minusregulerte regulatorer som begge bidrar som best de kan til å tvinge dynamoen til raskest mulig å fylle batteriene mine. Den eksterne kunne klart jobben alene, men slipper nå det og blir mindre varm fordi den leverer en mindre del av feltstrømmen.

 

Det er også ulemper med å beholde den interne regulatoren:

Siden Sterling-regulatoren har en funksjon der den går over til 13,7V vedlikeholdslading 4 timer etter at spenningen har nådd 14,7V, går jeg glipp av denne funksjonen. Sterlingregulatoren gjør som den skal, men den interne regulatoren synes da at 13,7V er alt for lite. Riktignok er den slapp, men så slapp er den ikke. Den holder spenningen på 14,2, 14,3 V.

 

Siden jeg antagelig aldri noensinne kommer i den situasjonen at jeg har tøffet rundt kontinuerlig i en del timer for å lade batteriene og så i 4 timer til for å toppe de, er det intet stort offer at spenningen bare går ned fra 14,7 til 14,2V og ikke 13,7V som den burde ha vært i følge Sterling-regulatoren. For en Ladac 1205 er dette ingen aktuell problemstilling fordi den kun regulerer samme spenning hele tiden.

 

Lotus

 

PS: Om de samme forhold gjelder for alle dynamoer med intern spenningsregulator, vet jeg ikke. Jeg spurte spesifikt for min Hitachi og fikk et svar som gjaldt min Hitachi, men jeg vil tro at det gjelder alle.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min Hitachi dynamo står den gamle regulatoren i. Demonterer intet. Klipper ingen pinner. Bytter ingen børsteholder. Alt jeg gjør er å lodde på en ledningsbit på minus-børsten sitt tilkoblingspunkt. Så tres denne ledningen ut på utsiden via en gummigjennomføring. En ledning er det som trengs for den eksterne regulatoren.

 

 

PS: Om de samme forhold gjelder for alle dynamoer med intern spenningsregulator, vet jeg ikke. Jeg spurte spesifikt for min Hitachi og fikk et svar som gjaldt min Hitachi, men jeg vil tro at det gjelder alle.

 

Dette var verdifull informasjon for meg. Mener at en båtelektriker gjorde det samme på min gamle Hitachi dynamo.

 

To spørsmål:

 

1) Hvilken Hitachi dynamo har du?

 

2) Er det spesielle forholdsregler jeg skal ta når jeg demonterer dynamoen og monterer den ?

Link to post
Share on other sites

Kanskje at jeg ikke kunne følge riktig.

Hvor svarer du på (mht. De kobles på dynamoen ved å erstatte den eksisterende regulator/børsteholderen med en ren børsteholder) ?

Når jeg svarte slik er det kun fordi dette en den enkleste løsningen.

Som Lotus beskriver finnes det flere andre måter å gjøre det på for de som er litt "tekniske".

 

Her ser man børsteholderen til venstre og den originale regulatoren til høyre, dette er til en Bosch dynamo:

 

BildeBilde

 

Hvis man skal kjøre den eksterne regulatoren i parallell med den integrerte må begge, som Lotus nevner, regulere på samme måte.

De aller fleste integrerte er minusregulerte, mens den vanlige Ladac typen, 1204, er plussregulert.

Det finnes også en 1205 som er minusregulert.

Link to post
Share on other sites

Hallo Lotus.

Det er helt riktig det du sier.

Man kan, men man bør ikke klippe noe borte.

Originalregulatoren er ønsket å forbli på dynamoet og høyeffektregulatoren skal kun kobles til,

fordi den skal virke som backup-system når høyefektregulatoren slås av (f.eks. pga. feil).

 

Det finnes kun en type regulator som ikke skal brukes sammen med en eksternt regulator:

den gamle mekaniske, som f.eks. fra Bosch eller liknene fra USA.

Men de er så gamle og skjelden allerede, at vi nesten må si "De" til den.

 

"Problemet" med overstyring fra originalregulatoren (14,0 til 14,4V) når høyeffektregulatoren vil skifte på vedlikehold (13,8 V) kan simpel unngås hvis man bruker en vanlig og billig skillediode

mellom dynamo og batteriene.

Skillediodene tilbyr en spenningstap av ca. 0,6 til 0,8 Volt (= hvilespenning 13,6/13,8 Volt)

Tapen blir automatisk utjevnet fra høyeffektregulatoren.

Så er alt best i orden igjen.

 

....jeg vet at jeg rører på religionen her :lol: , men:

 

Ser vi realistisk på den størrste del av alle batteriinstallasjonene på båter,

så finnes det overalt en slags fordeling mellom start og servicebatteriene.

Heller finnes det flere ulike vei for det med f.eks. relè, manuelle og elektromekaniske brytere osv.

 

Men det enkleste (...NÅ får jeg husforbud :eek: ) er faktisk en skillediode,

minst i forbindelse med en høyeffektregulator. Punkt.

Skillediodene innebærer så mange fordeler, men bare en "ulempe" (spenningstap).

 

Men spenningstapen blir jo til 100% egalisert med en høyeffektregulator som har sense på batteriene.

Ferdig er det og bedre går det ikke, for min skyld.

 

Forresten trengs en Sterling-PDAR ikke noe hjelp fra originalregulatoren.

PDAR klarer det helt alene med faktisk alle båt- og bildynamoer.

 

...men ang. deg.

Du så en gang at du skal har en Sterling PDAR.

Du har ikke tilfeldigvis en Hitachi LR160 dynamoet (siste modell med internt vifter) ?

I så fall kan originalregulatoren modifiseres enkle, sånt at den slå av mens PDAR jobber og omvent.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jo, takker så mye, det er riktig.

Jeg lurte faktisk bare om uttalen om "De kobles på dynamoen ved å erstatte den eksisterende regulator/børsteholderen med en ren børsteholder"

Men nå har jeg allerede gitt forklaring om det til Lotus.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...