Jump to content

Hvilke muligheter har man med SSB-Radio?


Fiskmåsen

Recommended Posts

......Icom 802 som er åpnet for sending på amatør frekvensene i tillegg til de maritime frekvensene. .....

Den gangen jeg seilte ute hadde vi strengt forbud mot å kombinere amatørradio og skipsstasjonen.

 

Men det var ikke til hinder for at en gang jeg hadde kalt og kalt på en av RA-ekspedisjonene, helt uten svar, så gikk jeg ett dekk opp og fyrte i gang en 1500 Watt Standard på amatørbåndet - da fikk jeg svar fra RA :wink::wink:

 

Jeg stoler på at denne "forbrytelsen" er foreldet, det er tross alt ca 20 år siden .......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan det er å importere SSB radio fra USA?......................

Jeg tar gjerne imot andre tips med glede.

tips;

 

Marinstasjoner kun marinfrekvenser........

Amatörstasjoner kun amatörfrekvenser..........

säger regelboken!

 

praksis säger något annet, har ikke hört om noen långseglare som kjör med dubbla SSBer ombord :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Icom 802, har den kun kanal instilling av frekvens, eller finnes den med VFO?

Jeg bruker en Icom 77, med VFO, samt med mulighet for å legge frekvenser i kanal minnet.

Bruker også en 8 meter vertikal antenne på hekken, som fungerer utmerket. Båten min er av ferrocement, så jeg slapp enkelt unna jordings problematikken.

Link to post
Share on other sites

tips;

 

Marinstasjoner kun marinfrekvenser........

Amatörstasjoner kun amatörfrekvenser..........

säger regelboken!

 

praksis säger något annet, har ikke hört om noen långseglare som kjör med dubbla SSBer ombord :wink:

Hvordan kan en med bare amtørfrekvenser få den første kontakten med f.eks Stockholm Radio dersom Stocholm bare lytter på marinefrekvenser?

Men det er kanskje ingen av langseilere som ber om en telefonsamtale via HF lengre?

De venter til dem når havn??

Brukes kanskje mest skip til skip, og lytte på værmeldinger?

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan en med bare amtørfrekvenser få den første kontakten med f.eks Stockholm Radio dersom Stocholm bare lytter på marinefrekvenser?

Men det er kanskje ingen av langseilere som ber om en telefonsamtale via HF lengre?

De venter til dem når havn??

Brukes kanskje mest skip til skip, og lytte på værmeldinger?

 

Fa

du får ingen kontakt med Stockholm Radio på en amatör frekvens :sad:

Skall du snacka med Stockholm Radio (eller noen annen Kystradiostasjon) så måste du

ha marinfrekvenserna.

 

på Amatörfrekvenserna finns bare Amatörer (på land eller til sjöss!)

men amatörerma (som många gånger er proffs :wink: ) bygger upp egna system sig emellan

der du kan sende email etc helt gratis....

 

det er därför det er så värdefullt för en långseglare att ha tillgang til både marin o amatörbanden! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan en med bare amtørfrekvenser få den første kontakten med f.eks Stockholm Radio dersom Stocholm bare lytter på marinefrekvenser?

Men det er kanskje ingen av langseilere som ber om en telefonsamtale via HF lengre?

De venter til dem når havn??

Brukes kanskje mest skip til skip, og lytte på værmeldinger?

 

Fa

De som benytter amatør radioutstyr som SSB radio har modifisert denne slik at

det også benyttes på alle maritime frekvenser.

Dvs. de dekker alle frekvenser fra 1.6 til 30 MHz.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Icom 802, har den kun kanal instilling av frekvens, eller finnes den med VFO?

Jeg bruker en Icom 77, med VFO, samt med mulighet for å legge frekvenser i kanal minnet.

Bruker også en 8 meter vertikal antenne på hekken, som fungerer utmerket. Båten min er av ferrocement, så jeg slapp enkelt unna jordings problematikken.

Fra den amerikanske nettsiden jeg linket til tidligere:

M802 does have VFO control over both the receive and transmit frequency, much like a ham rig.

Link to post
Share on other sites

Jepp....SSB-radio er lite vilseledande, men ett amerikanskt uttryck för "kortbölgeradio" !

SSB = single sideband. Er modulasjonstypen, igjen oppdelt i øvre og nedre sidebånd, USB og LSB. FM og AM er en annen modulasjonstype, også er det CW som er morse.

 

Så har man HF, VHF, UHF, SHF, og under HF ligger det som kalles kortbølge, langbølge, og mellombølge.

 

 

OK, på min gamle PR-radio er det upper, mid and lower band på hver kanal,

men det har altså ingenting med dette å gjøre.

Det er som du sier selv, lower er ganske sikkert de nedre 40 kanaler, mid er de som er i mellom, og upper er de øvre 40 kanaler. Sannsyligvis har din radio 40 minuskanaler og 80 på pluss siden. 27.805 som øvre frekvens om jeg ikke husker feil.

 

Jo det tror jeg. Upper and lower er vel øvre (USB) og nedre (LSB) side band. SSB er en fellesbetegnelse for begge deler. Mid er vel vanlig AM. Er det en Lafayette ?.

Feil, AM er som sagt en annen modulasjonstype.

 

Hei

Nei, det er en COLT 444 am/fm.

mvh

giver

Din radio er et PR-aparat som ikke har SSB, den har AM og FM modulasjon og om jeg ikke husker feil har den en bryter som du kan velge sendeeffekt. Radioen er ikke lov å bruke, kun lov med 40 kanaler og 4 watt på 27Mhz, og da kun FM-modulasjon.

 

De som benytter amatør radioutstyr som SSB radio har modifisert denne slik at

det også benyttes på alle maritime frekvenser.

Dvs. de dekker alle frekvenser fra 1.6 til 30 MHz.

 

Geir :seeya:

Ja, om du har både Radiotelefonisertifikat for MF-maritim og Radioamatørlisens vet jeg det er gitt dispensasjoner til å åpne amatørradioen for sending på maritime frekvenser, det er somregel kun en diode som må fjernes for å få radioen til å sende fra 1.6-30Mhz.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg husker rett tilbake til 60/70-tallet i det forrige århundre hvor jeg hadde et vist ambisjonsnivå på dette område, så er SSB også en AM-modulasjon. Forskjellen ligger i at sendeeffekten konsentreres til det ene av sidebåndene (som i vanlig AM-modulasjon ellers ville bare fått 25% av effekten) dvs det 'nyttige' signal sendes med 4-doblet effekt. Mot at man må 'tilsette' bæresignalet i mottakeren som ellers ville ha brukt opp ca 50% av sendeeffekten.

Link to post
Share on other sites

SSB = single sideband. Er modulasjonstypen, igjen oppdelt i øvre og nedre sidebånd, USB og LSB. FM og AM er en annen modulasjonstype, også er det CW som er morse.

 

Så har man HF, VHF, UHF, SHF, og under HF ligger det som kalles kortbølge, langbølge, og mellombølge.

 

Ja, om du har både Radiotelefonisertifikat for MF-maritim og Radioamatørlisens vet jeg det er gitt dispensasjoner til å åpne amatørradioen for sending på maritime frekvenser, det er somregel kun en diode som må fjernes for å få radioen til å sende fra 1.6-30Mhz.

sant...men amerikanarna kallar dessa radioapparater kort o gott för SSB'er

 

ges det offisiell dispens för att åpne radion för alla frekvenser??...trodde dette var noe man gjorde ändå! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Andreas. Slik var min Lafayette. Husker ikke typebetegnelse. For tiden har jeg en FT 890 (HF) som også er laget slik, men den har noen andre finessser også.

Synes vi skal la være å sitte her å snakke om ulovlig og utstyr man ikke har lov til å eie på båtplassen, en Yaesu FT-890 er en stasjon som man må være radioamatør for å eie, og selvsagt også for å bruke. Det er et voksende problem med slike radioer som er havnet på feil hender og det gjenspeiler seg med folk som lager problemer for andre på båndene, plystring, blåsing i mikrofonen osv osv..

Den nye loven om det å kunne eie en slik stasjon uten å bruke den gjelder kun for utstyr av nyere dato med CE merking, og man har da ikke lov å koble den til strøm og antenne, din FT-890 kommer ikke under denne loven da den kom ut før CE merking.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

sant...men amerikanarna kallar dessa radioapparater kort o gott för SSB'er

 

Det er vel antagelig fordi man ikke bruker SSB på maritim VHF (FM), så det gir jo en pekepin sånn sett.

 

ges det offisiell dispens för att åpne radion för alla frekvenser??...trodde dette var noe man gjorde ändå! :wink:

 

Det har faktisk blitt gitt disp til dette, om det gjøres nå skal være usagt, ring og spør NTF.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg husker rett tilbake til 60/70-tallet i det forrige århundre hvor jeg hadde et vist ambisjonsnivå på dette område, så er SSB også en AM-modulasjon. Forskjellen ligger i at sendeeffekten konsentreres til det ene av sidebåndene (som i vanlig AM-modulasjon ellers ville bare fått 25% av effekten) dvs det 'nyttige' signal sendes med 4-doblet effekt. Mot at man må 'tilsette' bæresignalet i mottakeren som ellers ville ha brukt opp ca 50% av sendeeffekten.

Jeg så ingen hensikt i å gå så langt i dette da dette kan virke forvirrende siden det ikke står noe slikt på knappene på radioen, der er det AM, FM, USB, LSB, og på noen CW også, USB er jo også det som benyttes på maritime frekvenser på HF.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Synes vi skal la være å sitte her å snakke om ulovlig og utstyr man ikke har lov til å eie på båtplassen, en Yaesu FT-890 er en stasjon som man må være radioamatør for å eie, og selvsagt også for å bruke. Det er et voksende problem med slike radioer som er havnet på feil hender og det gjenspeiler seg med folk som lager problemer for andre på båndene, plystring, blåsing i mikrofonen osv osv..

Den nye loven om det å kunne eie en slik stasjon uten å bruke den gjelder kun for utstyr av nyere dato med CE merking, og man har da ikke lov å koble den til strøm og antenne, din FT-890 kommer ikke under denne loven da den kom ut før CE merking.

Dette ble vist en digresjon ift. tema, men joda, du har helt rett i alt sammen. Men, jeg HAR lov til å bruke den.

 

Mvh, LA7CHA.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at å omtale radioamatør utstyr her, er helt OK,

dette er tross alt utstyr som jeg har ombord.

Det kunne til og med hende at noen vil vi ta opp hobbyen.

Er det noen som har et FL-52A eller FL-53A CW filter liggende til en fornuftig pris?

mvh

LA6IN

Link to post
Share on other sites

Dette ble vist en digresjon ift. tema, men joda, du har helt rett i alt sammen. Men, jeg HAR lov til å bruke den.

 

Mvh, LA7CHA.

Det er flott du! Men du skjønner jo problemet, og det ble vel litt sammenblanding når det poppet opp Colt-444 og Lafayette som aldrig har vært lovlig utstyr brukt i Norge på privatradio, og når disse igjen slår inn på utstyr som for eks TV, radio, PC, osv osv,, så er det kanskje en uheldig Radioamatør i nærheten som får hele skylden. Gud DX! 73

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...