Jump to content

Hvilke muligheter har man med SSB-Radio?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Har tenkt meg ut på langtur om ikke så altfor lenge, og vil anskaffe meg en SSB-radio transceiver.

Før jeg ringer til Telenor Maritim vil jeg prøve meg her med noen spørsmål.

Kanskje finns det noen radiofolk her??

Jeg mener telegrafister av den gamle sorten. Vi som en gang i tiden lærte oss morse, eller som det heter "The Noble Art of Communication".

Morse har jeg fått meg meg er out!!!, men voice communication da??

 

Spørsmål 1: Kan man fremdeles kalle opp Rogaland på HF og be om en telefonsamtale??

 

Spørsmål 2: Kan man da evt. bruke Amatørsendere eller må man ha komersielle sendere?

 

Amatørsendere sender på f.eks 7 - 10 - 14 og 18Mhz, mens maritime sendere går på 6-8 - 12 og 16Mhz, så vidt jeg husker. Og det er vel i sistnevnt bånd Rogaland Radio har sine lyttefrekvenser for oppkalling?

 

Eller må man bite i det sure eplet å kjøpe satellit-telefon??

 

FA

Link to post
Share on other sites

Kjøp en satelitt telefon !

 

Det er det absolutt enkleste. Ingen sertifikater etc.

Du kan sågar koble PCen til og sende meldinger.

Du får alltid samband (stort sett da skal en tro tidligere

postinger her).

 

Den er ikke erstatning for VHF eller EPIRB, så dette må

du ha allikevel.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Morse er da ikke ut? Det brukes masse på amatørbåndene.

 

Så vidt jeg vet så kan du ikke lengre gjøre dette over kortbølge hos Rogaland radio, den trafikken går nå over dansk radio. (Er på litt tynn is nå da...)

 

Det er ikke noe problem å få en amatørsender til å sende på disse frekvensene, men formelt sett er det ikke lov. Jeg mener å huske at det gikk an å få noe slags dispensasjon her, men det husker jeg ikke hvor jeg har lest - det høres litt tvilsomt ut.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Den gode gamle HF-en er nok borte. Men mellombølgen finnes ennå, du finner kanalplan her.

 

Husk at her holder det ikke med VHF sertifikat, du må ha sertifikat som radiotelefonist (heter det det ennå?)

 

Men, jeg ville nok også gått for en Inmarsat installasjon, men så er det jo spørsmål om kostnadene da...

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hej Rassymk1

 

spm 1 ja iallafall på MF , men det er långt ifrån det billigaste sättet för en långseglare :sad:

se her http://www.maritimradio.no/generelt/1g-tjenester.htm

http://www.maritimradio.no/kystradio/pdf/mf-plan.pdf

 

 

spm 2 enligt boken får inte en amatörstasjon sända på maritima frekvenser og vice versa

marinstasjoner får ikke senda på amatörbanden.

 

 

 

 

men dom flesta långseglare har dock bara en radio ombord......... :wink:

 

 

Gunga Din som fikk sin amatörlisens i desember (utan morse, kravet togs bort förra året) ,

LRC för marinbanden hade jag sen tidigare.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

SSB'ens store fordel over satelittelefonen er jo kontakt med båter i nærheten da, på de mer eller mindre formelle nettene.

 

Geir

Har snackat med långseglare som seglat utan SSB.... dom säger att neste gang så har vi en SSB ombord :yesnod:

 

beste settet o hålla kontakt så fort båtar kommer utanför VHF-avstånd.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi har en fagmann som også er båtmann her på Baatplassen.

Fred hos Permo . Han er dyktig, er radioamatør og lang fartstid som selger av slikt utstyr. Kontakt han. Fred er utrolig hjelpsom, og kan gi råd til deg som ønsker en SSB som følgesvenn på langtur.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Åja, godkjent telefonist til evig tid med et av de sorte eller røde i lomma.... :yesnod: Og uten frekvensbegrensninger.

 

Har forresten en autonøkkel liggende i en eske ett eller annet sted - montro om jeg skulle ta den ombord sammen med uniformslua (det eneste som ennå passer av uniformen), bare for minnenes skyld....

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Åja, godkjent telefonist til evig tid med et av de sorte eller røde i lomma.... :yesnod: Og uten frekvensbegrensninger.

 

Har forresten en autonøkkel liggende i en eske ett eller annet sted - montro om jeg skulle ta den ombord sammen med uniformslua (det eneste som ennå passer av uniformen), bare for minnenes skyld....

:yesnod: Tror dette blir mitt andre svar med dette svaret i kveld gitt :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt meg ut på langtur om ikke så altfor lenge, og vil anskaffe meg en SSB-radio transceiver.

Du har vel fått svar på det meste. men jeg vil definitivt stemme i med de som anbefaler SSB radio ombord.

Det er av utrolig stor nytte å kunne ha langveis-kontakt med andre seilere og nett-kontrollstasjoner som har mye nyttig informasjon og service

- som som oftest er helt gratis.

 

Jeg mener også at Lyngby radio er stasjonen som har overtatt telefoni trafikken på kortbølge etter at Rogaland radio ble nedlagt.

 

Du bør også vurdere å skaffe deg radiomodem for Pactor 2-3. Dette koples mellom SSB radio og PC.

Dersom du får midlertidig amatørradio lisens, eller velger å gjennomføre kurs å få ordentlig lisens,

kan du benytte modemet til å kontakte WinLink systemet.

Det består er en mengde stasjoner rundt om på kloden som kan kontaktes på kortbølge og som du kan sende og motta internet e-mail via - helt gratis !

 

Mange seilere benytter dette til daglig posisjonsrapporter. Du kan lese mer om det HER

 

Mvh

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du velger mf/hf så skaff en med dsc, det er ikke mange som lytter til disse radioene...

DSC brukes mellom kyststasjoner og skip og mellom konsesjonspliktige skip på MF/Kortbølge.

 

Dette gjelder ikke ved bruk på seilbåt-nettene på maritime frekvenser eller på amatør radio.

Der møtes man til faste tider på faste frekvenser.

Den desidert største nytten av SSB vil være på disse nettene.

Blir du en fast bruker av disse, vil du bli savnet og etterlyst av den/dem

som leder nettet og etterspurt/sett etter av medseilere i samme område

dersom noe galt skulle skje.

 

En SSB radio som tilfredsstiller GMDSS konsesjon (dvs. har DSC) er kostbare i anskaffelse

og installasjon. Det blir et økonomisk spm. om man vil kjøpe en slik.

 

Kombinasjonen satellitt telefon (for beredskap) og SSB/amatør radio er nok en vel så god løsning.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en artikkel en amerikansk radioamatør og langtur-seiler har skrevet om emnet.

Han har testet ut mange forskjellige løsninger.

Han hevder at beste jordplan i en glassfiber båt er størst mulig areal med metall under vannlinjen.

Jo større areal dess bedre resultat får man.

 

Metallet behøver ikke være i direkte kontakt med sjøen.

Man kan f.eks. legge ut kobber plater/nett på innsiden av skroget.

Alt dette forbindes sammen med kjølbolter, godset på motor og evt. tanker av metall.

Så forbinder man radio og antenne tuner til dette med et flatt kobberband (ikke flettet)

f.eks. 1 x 50mm x nødvendig lengde. Rund jordkabel egner seg IKKE.

 

Jordingsplater blir vel litt mer renslig og enklere å montere,

men også her blir vel regelen det samme. Jo flere jo bedre. Arealet som teller.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jo større areal dess bedre resultat får man.........

 

Geir :sailing:

Takk för svar Geir!

 

har hört om detta, dom som taper kopperband på insidan kjölen

 

jag har en relativt lång/stor rustfri ferskvanns tank i kjölsvinet, då skall jag pröve o intergrera den

tilsammans med en sintrad messingplate på utsidan......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Veldig fin pdf her Gunga som forklarer dette med RF-jording i båt på en god måte:

http://www.sailmail.com/grounds.htm

 

Legg spesielt merke til at jording av rigg bør unngås pga demping av radiosignalen, og det som står om beskyttelse mot galvanisk tæring på undervannsmetallene som skal danne motvekt (RF-jord).

 

Det er litt forskjellige meninger om dette emnet, avhengig av hvilken bok eller hvilket nettsted man leser.

 

Hvis en seriøst vurderer å kjøpe en marin SSB radio med DSC så er disse mye rimeligere i US enn i Norge.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Veldig fin pdf her .......................

.............Hvis en seriøst vurderer å kjøpe en marin SSB radio med DSC så er disse mye rimeligere i US enn i Norge.

 

Geir

veldi fin pdf...det blir kvells lektyr

 

jepp, har oxo sett en del billige (OK, mindre dyra :smiley: ) 802er på Ebay :yesnod:

er det langt til julenissen kommer ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for alle fine tilbakemeldinger.

Beklager sen respons fra meg. Har vært på reisefot, og ble dessuten liggende værfast i Kungsbacka et extra døgn p.g.a mye snø og kaos på veiene. Men det gjorde ingenting. Jeg trives der.

Nå har jeg mange linker og klikke inn på samt laste ned PDF-filer å lese.

Rogaland Radio har ikke lenger HF-telefoni, men Lyngby i Danmark og Stockholm Radio har begge HF-telefoni. Så en telefonsamtale fra syd-atlanteren skulle gå fint. Stockholm har også mye HF-trafikk fra langdistanse flyruter. Selv om flyene har satellitt radio ombord, brukes fremdeles mye HF-SSB radio. Den er enkel, billig og fungerer. HF-radio STILL RULES!!!

Så blir det vel et modem i tillegg for e-mail.

Eneste betenkeligheten er vel hastigheten på e-mail over HF. Kan kanskje bli vanskelig med overføringer av bilder og videosnutter.

Så nylig i et blad at NERA kommer med en ny satellitt telefon til halve prisen og mangedobbel overføringshastighet av filer. Men HF-radio blir det i alle fall.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Så blir det vel et modem i tillegg for e-mail.

Eneste betenkeligheten er vel hastigheten på e-mail over HF. Kan kanskje bli vanskelig med overføringer av bilder og videosnutter.

Bilder med lav oppløsning går det bra å henge ved - men klart.. det går senere på HF.

Du kan f.eks. la bilder med større format enn 100kB vente til du kommer til land

og e-maile bilder, video-filer fra en Internet cafe.

 

HF eller satellitt - blir egentlig ett spm. om hvor mange penger man ønsker å bruke.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Min erfaring (som landkrabbe) er at winlink systemet fungerer bra. Under ARC 2005 mottok jeg daglig mail fra en båt i atlanteren, og jeg hørte aldri om at de hadde noen problemer med å sende mail.

 

Mine mailer til båten kom også alltid fram. Det jeg har hørt er at hastigheten ikke er så mye å skryte av, at den kan være veldig variabel, og at systemet ikke egner seg til å sende bilder eller store filer. Kapteinen ombord hadde derfor innført forbud mot vedlegg, og all mail var basert på "plain text".

 

Han var også tilbakeholdene med å oppgi winlink mailadressen til hvermansen for å unngå for stor trafikk, blokkering pga store mailer m.m.

 

Tror det kan være fornuftig å tenke litt på dette hvis man skal ha et velfungerende winlink system. Det er ikke akkurat noe bredbånd vi snakker om. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvis en seriøst vurderer å kjøpe en marin SSB radio med DSC så er disse mye rimeligere i US enn i Norge.

 

Geir

Noen som vet hvordan det er å importere SSB radio fra USA? Ser på denne hjemmesiden at de kan levere Icom 802 som er åpnet for sending på amatør frekvensene i tillegg til de maritime frekvensene. Dessuten er alt utstyret testet i benk, så man vet det fungerer. Syntes denne første radio pakken som er komplett med det meste jeg trenger virket interessant.

 

Regner med momsen blir lagt til. Får jeg registrert den som skipsstasjon til telenor? Er det vanskelig siden den er kjøpt i utlandet? Jeg har selvfølgelig GOC/GMDSS sertifikat.

 

Jeg tar gjerne imot andre tips med glede.

Redigert av FDI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...