Jump to content

Hvilke muligheter har man med SSB-Radio?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Er det noen som har forsøkt og fjernopperere en Icom IC-M802 via internett?

Den må i så fall moddes noe vederstyggelig, så løsningen er nok lettere med en annen radio. Det finnes flere radioer som kan gjøre jobben, men da må du ha radioamatørlisens.

Hvilke frekvenser hadde du tenkt å benytte for link (vhf)? Og hvilke frekvenser hadde du tenkt og operere på med M802en?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hva er det en kan gjøre med denne radioamatørlisensen?

 

Henta frå nrrl.no (Norsk Radio Rele Liga)

 

Om amatørradio -> Hva er amatørradio?

 

En hobby uten grenser

 

 

De mange mulighetene radioamatørene har, gjør at det alltid finnes nye sider ved hobbyen som en kan ta fatt på om lysten og interessen er der. Radioamatørene har alltid vært foregangsmenn når det gjelder å utforske og utprøve nye teknikker.

 

Unge og eldre møtes i et fellesskap, uavhengig av landegrenser, rase og politiske standpunkt, der utøvelsen av en spennende hobby er det viktigste.

 

Du kan ha kontakt med radioamatører over hele verden.

 

Radioamatørene har fått tildelt spesielle frekvensbånd, og forbindelsene foregår på alle verdens språk.

 

Kommunikasjonen foregår på forskjellige måter:

 

Telefoni - vanlig tale enten på norsk, engelsk eller et annet fremmed språk

 

Telegrafi (morse) - der man i tillegg til klar tekst kan benytte en rekke internasjonalt kjente forkortelser som sterkt bidrar til å redusere eventuelle språkproblemer

 

Datakommunikasjon - i forskjellige former, der man utveksler skrevne meldinger

 

Bildeoverføring - ved bruk av amatørfjernsyn eller faksimile kan det utveksles bilder og tegninger.

 

Som radioamatør kan du f.eks. bruke radiostasjonen din til:

 

Datakommunikasjon

 

Ved å ta i bruk datakommunikasjon har radioamatørene bygd opp internasjonale informasjonsnett. Her er nyttig informasjon om de fleste felt innen amatørradio tilgjengelig.

 

Satellittkommunikasjon

 

Det finnes egne kommunikasjonssatellitter som er bygd av og for radioamatører. Disse gir nye utfordringer og nye kunnskaper gjennom eksperimentering og praktisk bruk.

 

Sambandstjeneste

 

Radioamatørene har opprettet en egen nødsambandstjeneste for å kunne assistere myndighetene under katastrofer og nødsituasjoner.

 

På denne måten kan radioamatørene stille sine sambandskunnskaper og sitt utstyr til disposisjon for samfunnet når det er behov for det. Som trening for denne tjenesten påtar radioamatørene seg ofte sambandsoppdrag ved idrettsarrangementer o.l.

 

Radiopeileorientering

 

Dette er radioamatørenes sportslige aktivitet. Dette er en spennende form for O-løp der elektronikk og sport kombineres. Deltagerne skal på kortest mulig tid finne postene som er radiosendere skjult i terrenget. Det arrangeres både nasjonale og internasjonale mesterskap.

 

Konkurranser/tester

 

... går ut å oppnå flest mulig forbindelser innen et fastsatt tidsrom med f.eks. bestemte land eller verdensdeler. De mest populære testene samler tusener av deltagere, og vinnerne blir premiert.

 

DX-jakt

 

...er å "jakte" på radioamatører fra andre kontinenter og under andre himmelstrøk, spesielt fra slike steder der det er få eller ingen bofaste radioamatører.

 

Diplomjakt

 

Radioamatørene bekrefter forbindelser med andre stasjoner ved utveksling av skriftlige rapporter, QSL-kort. Disse kortene danner grunnlaget for å søke om forskjellige diplomer som f.eks. gis for forbindelser med et bestemt antall radioamatører innen en bestemt tidsramme. Det kan ligge flere års innsats bak et ettertraktet diplom når det endelig henger på veggen!

 

Slik kunne vi holde på nesten i det uendelige å regne opp alle særinteresser innen amatørradio, men det er så mange sider med denne hobbyen, at det kun blir plass til å nevne de mest vanlige.

 

En tur rundt på disse hjemmesidene vil gi flere opplysninger om amatørradio og radioamatører. Og hvem vet?

 

Kanskje du blir den neste....

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt og fjernopperere en Icom IC-M802 via internett?

Nå på vintertid som jeg ikke er så mye i båten som ellers tenkte jeg at det kunne vært moro og kunne sitte hjemme og kjøre radioen som står i båten. Jeg har bra internettforbindelse med båten via en radiolink så det burde jo være mulig men jeg vet ikke hva som skal till.

Jeg kjenner ikke radioen, men har sett litt i manualen. Siden den har mulighet for direkte tilkobling til PC, tror jeg du kan bruke denne: Radio Remote Control 1258MkII.

 

de LA2IKA

Link to post
Share on other sites

Ja denne Remoterig saken så jo unektelig spenstig ut. Ser den er beregnet og kobles inn mellom radioen og betjeningsenheten og det blir jo helt perfektom den kan brukes på M802. Da kan jeg jo bare ta med meg betjeningenheten hjem og sitte der og kjøre stasjonen fra den. Jeg har lagt inn et spørsmål på forumet til Remoterig oom muligheten for og bruke dette utstyret mot M802 så får en se om det kommer noe svar.

Link to post
Share on other sites

Ser den er beregnet og kobles inn mellom radioen og betjeningsenheten og det blir jo helt perfektom den kan brukes på M802.

Jeg trodde din radio var en eldre model, men ser nå at det er en av de nyere. Men jeg er fremdeles i tvil om det lar seg gjøre lett å kjøre den remote, med alle nødvendige funksjoner som autotune, vfo, osv osv osv. Det er også litt usikkerhet rundt protokoller, NMEA er vel ikke så mye brukt på remote utstyr i amatørverdenen tror jeg.

 

Ved første øyekast, ser det ikke ut som om tilkoblingene bak på radioen er tenkt som remotekjøring av radioen, men mer tilkoblinger til ekstrautstyr som modem, CW-nøkkel, osv...

 

 

 

Her litt oversikt over tilkoblingene:

 

AF/MOD Pin Pin name Description Specification

1 MOD+ Modulation input from an external Input impedance : 600 Ω

terminal unit. Input level : Approx. 0.77 V rms.

2 MOD– Coaxial ground for NMD+.

3 GND Ground for digital equipment.

4 NAF+ AF detector output for an external Output impedance: 600 Ω

terminal unit. Output level : 0.25–2.5 mV rms

5 NAF– Coaxial ground for NAF+.

6 GND Ground for digital equipment.

7 NC No connection.

8 SEND Transmits when grounded. Output level : –0.5 to 0.8 V

Input level : Less than 20 mA

9 GND Ground for digital equipment.

5 1

9 6

 

REMOTE Pin Pin name Description

1 DCD Input terminal for carrier detection.

2 RXD Input terminal for receive data. (“RS-232C” selection for REMOTE IF. (p. 52))

NMEA-OUT NMEA0183 ver. 3.01 data output. (“NMEA” selection for REMOTE IF. (p. 52))

3 TXD Outputs transmit data. (“RS-232C” selection for REMOTE IF. (p. 52))

NMEA-IN NMEA0183 ver. 3.01 data input. (“NMEA” selection for REMOTE IF. (p. 52))

4 DTR Outputs data terminal ready signal.

5 GND Connected to the ground.

6 DSR Input terminal for data-set-ready signal.

7 RTS Outputs request-to-send data.

8 CTS Input terminal for clear-to-send data.

9 NC No connection.

5 1

9 6

 

GPS Pin Pin name Description

1 NMEA+ NMEA0183 ver 3.01 data input +.

2 NMEA_ Ground for NMEA data.

q w

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke radioen, men har sett litt i manualen. Siden den har mulighet for direkte tilkobling til PC, tror jeg du kan bruke denne: Radio Remote Control 1258MkII.

 

de LA2IKA

Dette her kommer jo på ca 4000kr, er det verdt det?

 

Hva med å bytte ut radioen, og gå for en brukt TS-2000 fra Kenwood, og med kompatibel traskesnakker fra Kenwood blir det da full remote via vhf/uhf uten i-nett.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Da får jeg heller rigge opp noe antenneutstyr hjemme og kjøre opp en JRC stasjon jeg har liggende.

Det der hørtes ut som og en mye bedre ide.

Selv om teknikken med å fjernstyre en HF rig er interessant, blir det litt upraktisk å kjøre med bredbånd og radio påslått i båten hele tiden.

Så kan du sikkert få til bedre antenneløsninger hjemme.

 

Selv har jeg eksperimentert med fjernstyring i det siste og kjører nå HF riggen og snur antennen fra LapTopen via nettet.

Bruker VNC til å fjernbetjene PC'en som er tilkoplet radioen. Denne igjen har program (Ham Radio DeLuxe) som betjener radioen og kan snu

retningsantennen min. Lyden overfører jeg med et lite program som heter IP-sound. Alt er gratis og kan lastes ned på nettet.

Det er gøy å få det til, men det blir liksom ikke det samme å sitte å snakke inn i PC'en - mangler "hands-on" følelsen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Er det noen av dere som vet å skaffe manualer (teknisk) til Sailor, eller kopier (PDF), dvs. R2120 duplexmottager, C2140 remote unit, C2149 alarm unit,

Har sendt e-mail til Polaris, men får ikke noe svar derfra....

Bare en liten kuriositet: Sailor ( Thrane & Thrane) er blitt Norsk, eller mere korrekt så har de fått Norske eiere...

 

Alle tips mottas med stor takkk.... :yesnod:

 

Ps! I første omgang så kommer jeg langt med pinout og serviceprogrammeringspapirer...

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen til dere. Beklageligvis så ligger de ikke på noen av linkene de documentene jeg ser etter . Jeg hadde kanskje håpet å få tak i noen kopier godt hjulpet av noen som eventuellt jobber ombord i båt som kan ha dette utstyret og derav sansynligvis har manualene..

Muligens kan Polaris skaffe helt nye originale, men de koster sinnsykt mye kronasje. Det blir derfor siste utvei.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Spørsmål til HF ekspertene.

Jeg er i ferd med å kjøpe en Procom AAC-1 aktiv HF antenne, og blir litt i tvil for denne bør ikke stå nærmere sendeantenne enn 15 meter. Jeg kan maxximalt oppnå 6.5 meter. Men, så kan jeg sette dennne betraktelig lavere enn sendeantennen og mitt spørsmål blir da: kan denne høydeforskjellen kompensere for manglende distanse...

 

:seeya:

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja klart det vil kompensere om den er reell. Husk at senderantennen din i realiteten starter fra antennetjuneren eller rettere sagt fra der den får sin gjording om du har antennetjuner. Og om du bruker en avstemt horisontal dipol stråler det som går ned fra matingspungtet like mye som det som går opp. I praksis vil de fleste HF antenner gå fra vannplanet og til anntennetoppen på de fleste små båter som ikke har plass til en vertikalantenne. Imidlertid dør jo ikke den aktive antennen om den kommer for nert senderantennen du risikerer nokk bare at senderen slår inn og forstyrrer den mens du sender.

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at det er en 7-8 meters HF/ MF pisk jeg bruker pluss litt kabel ned til tuneren. tuneren står på ca 10 meter fra dekk. jordingspunktet mitt blir sjøflaten regner jeg også med da coaxkabelen (RG-213) forbinder tuneren til jord nede i sendermodulen og videre i kobberplate innvendig i skroget. Procomantennen skal mates med 12V og jeg tenke faktisk at jeg kunne pine ned spenningen litt for å redusere forsterkningen, men da er jeg litt avhengig av å vite hva slags kretser som står inne i antennefoten. Fordelen med denne antennen er den korte pisken som passer meg bra oppe i riggen.....

Link to post
Share on other sites

Morsomt at du spør, for jeg fikk tak i duplexmottager for ikke lenge siden (Sailor R2120). mangler bare manualen (teknisk) for tilkoblingspinout. Den trenger nok en antenne samt DSC mottageren. Jeg har vel en mulighet til å bruke samme antennen til disse to enhetene kanskje.

Link to post
Share on other sites

Alle kan anrope VTSn.....men de större båterne må.

 

tror VTS Horten har en grense på båter över 24m, eller farligt gods.

 

VTS Göteborg har også rapporteringspunkter, dvs man roper opp VTSn da man passerer, liksom

da man legger til kaj eller da man lämner.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått tak i en brukt RM2042 VTS, og har programmert inn mitt MMSI nummer. Men så var det en del innstillinger for VTS også som jeg regner med skal stemme med mitt oppsett. Jeg regner med at disse funksjonene kan termineres hvis jeg ikke ønsker å bruke disse funksjonene, men kan jeg dra nytte av dette så vil jeg jo gjerne ha det aktivert. Må jeg foreksempel registrere VTS hos Telenor maritime?

Link to post
Share on other sites

det er mer enn jeg vet........

 

ligger rapporteringspunkterne inlagde i minnet på radion, så att det går en alarm att nu må du kalle opp VTSn ?!? isåfall skulle jeg vilje ha den funksjonen avstengd på en fritidsbåt

 

her er litt om VTS Horten

 

http://www.worldvtsguide.org/Ports/Norway/Oslofjord/OSL1.pdf

 

 

 

http://www.worldvtsguide.org

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...