Jump to content

Hvilke muligheter har man med SSB-Radio?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Har du kortbølgeradio ombord kan du holde kontakten med - eller bare lytte på andre seilende og få mange gode tips/råd.

Du får vite posisjonene deres og hvor de er på vei til/fra og dere har faste tider/frekvenser der dere møtes.

 

Har en gammal HF stasjon liggende, kunne vært interessant å fyra opp den og lyttet litt.. Det er vel ingen faste frekvenser seilere har, men hvor bør en begynne å søke?

Link to post
Share on other sites

Hvordan løses dette i en ALU båt. ?

vet ikke ...men i en ALU båt skulle jeg vart veldi førsiktig med eksperiment med elektriske jordninger.

kan man isolere fastsettningen av Dynaplates o bruke superkondensatorer på insidan....så har du ingen elektrisk kontakt eller 2 ulike metaller som kan førorsake galvaninsk korrosion...eller??

 

og kan i en glassfiberbåt Jernkjølen brukes ?

jepp mange ansluter den......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kople ett SWR meter mellom radio og antenne-tuner og se at tuneren virker som den skal.

Ved mistanke om feil er det å sjekke at alle forbindelser til antenna er OK og at isolatorne er OK og rene.

Antennen kan også megges mot jord. Bør være minst 20 Megaohm motstand.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Du tenker på hvordan vi finner ut at jordingen/jordplanet ved metode A er bedre enn ved metode B? Det er i praksis veldig vanskelig å måle nøyaktig. En får jo et inntrykk av effektiviteten ved å bruke stasjonen på båndene. Selv ser jeg an mine signalrapporter fra motstasjonen sammenholdt med andre stasjoner i nærheten, så vel som hvor lett man får svar ved alminnelig anrop eller hvor lett man kommer igjennom (pile-up). Man må kjøre en del kontakter for å få noe godt inntrykk og metoden er ikke veldig vitenskapelig.

 

Man kan også kalle opp / avtale med andre stasjoner og sammenligne A/B ved å koble inn/ut jordingen (eller andre ting).

 

Skal det virkelig måles må man ha et feltstyrkemeter og gå systematisk til verks.

 

Akterstaget, som er det jeg bruker som antenne, vil jo oppføre seg helt forskjellig avhengig av hvilket bånd (frekvens) jeg sender på i forhold til antennens strålingsmønster og effektivitet. F.eks. på 160meter, 1.8MHz lyser en del av glødelampene i instrumentpanelet. Det er ikke bra og jordingen kan sikkert forbedres. På enkelte andre frekvenser lyser LED-lampene :-)

 

Jeg har ikke dynaplate og heller ikke jordet til kjølen. Ingen kobberfoil. Tuneren er jordet til rekkewire og mekanolist. Det fungerer, men antas å være lamngt fra optimalt. Ellers så gir riggen en betydelig retningsvirkning bakover.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Forsøker å trenge inn i antenne/RF-jord magien, i båt.

 

Som gammel trikser og fikser så kom jeg plutselig i tanker om aluminiumsbånd som vi brukte i kombinasjon med gun-gum for å hull i eksosrør. Disse aluminiumsbåndene har jo lim på baksiden. Hvordan ville det være å tape slike bånd rund om i båten å så bruke de som RF-jord?

Link to post
Share on other sites

På prosjektsidene til Wally Bryant kan du se hvordan han lagde seg jordplan i sin C&C Landfall 38. Hvordan det virket? Tja, han har i skrivende stund ikke planer om å kjøpe SSB-radio, så det vet han ikke ennå..... :lol:

 

Skal en dømme ut fra alle de andre prosjektene han har gjennomført, er vel dette også godt utforsket og nitidig gjennomført.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Så!!! Endelig kom lappen i posten: LA4NSA.

 

Den gode nyheten er vel at når jeg nå klarte prøven, så tror jeg at da kan alle andre det også. Gjennomført som selvstudium på dette nettestedet.

 

Siden jeg i øyeblikket ikke har noen båt å pakke utstyret inn i, så skal jeg nå i gang med å rigge opp antenne osv. på taket i den bygården jeg bor i, midt i Oslo sentrum.

Link to post
Share on other sites

Så!!! Endelig kom lappen i posten: LA4NSA.

 

Den gode nyheten er vel at når jeg nå klarte prøven, så tror jeg at da kan alle andre det også. Gjennomført som selvstudium på dette nettestedet.

 

Siden jeg i øyeblikket ikke har noen båt å pakke utstyret inn i, så skal jeg nå i gang med å rigge opp antenne osv. på taket i den bygården jeg bor i, midt i Oslo sentrum.

 

Gratulerer med lappen!

 

73 de LA6BOA og LA1TUG (sistnevnte er båten min som har fått utstedt spesielt kallesignal)

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det noen som har forsøkt og fjernopperere en Icom IC-M802 via internett?

Nå på vintertid som jeg ikke er så mye i båten som ellers tenkte jeg at det kunne vært moro og kunne sitte hjemme og kjøre radioen som står i båten. Jeg har bra internettforbindelse med båten via en radiolink så det burde jo være mulig men jeg vet ikke hva som skal till.

Eventuelt kunne det tenkes at en kunne lage til noe som kjører på VHF/UHF for og fjernopperere stasjonen da jeg når båten hjemmenfra også på disse bandene.

Link to post
Share on other sites

Dersom radioen ombord her et TCP/IP grensesnitt, så er det klart mulig.

 

Har den ikke det, men har et serie/USB grensesnitt mot PC går det også fint, men da må PCen ombord være på internet og du må ha en eller annen SW pakke som tillater fjernbetjening av PCen fra en PC hjemme.

Redigert

Men da spørs det om om du får overført audioen. Den kan ikke overføres på en serieport.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...