Jump to content

Hvilke muligheter har man med SSB-Radio?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Ser man nevner Stockholm Radio på HF.

Vel, det koster SEK 585.- i året for abonnement.

Og SEK 14.- pr. minutt.

Plus moms.

 

Satcom (Thuraya) koster US$ 1.57 i minuttet.

Kjører på SIM-kortet til mobiltelefonen.

 

Ser ut til at jo lengre antenna er, jo mer koster det. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ser man nevner Stockholm Radio på HF.

Vel, det koster SEK 585.- i året for abonnement.

Og SEK 14.- pr. minutt.

Plus moms.

 

Satcom (Thuraya) koster US$ 1.57 i minuttet.

Kjører på SIM-kortet til mobiltelefonen.

 

Ser ut til at jo lengre antenna er, jo mer koster det. :wink:

Satelitt telefon dekker behov for samband til mellom båt og land.

Å ringe til land er en heller sjelden foreteelse. Har man viktige meddelselser - kan man ta seg råd til det også via kortbølge.

De fleste bruker imidlertid e-mail .

 

SSB radioens fordel er at du kan ha kontakt med andre langturbåter som er utenfor VHF rekkevidde,

samt delta "på seil-nett" som daglig er i aktivitet på kortbølgefrekvensene (amatør/maritimt frekvenser).

Dette kan du ikke gjøre med satelitt telefonen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Når det gjelder Icom 802, har den kun kanal instilling av frekvens, eller finnes den med VFO?

Hej Casiie!

 

registrere dig på http://www.mods.dk/

 

så kan du ladde hem en beskrivning hur man åpner en 802a !! :smiley:

(en veldi enkel operasjon, om det funker vet jag ikke, men jag lurer själv på denne eftersom

det er en marinradio!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Tar opp denne gamle tråden.

Tro det eller ei, men det er ikke lov å bruke amatørradio utstyr i kontakt med

Kystradioer eller på marine frekvenser, heller ikke til flybruk.

Fikk vite at orsaken var at en del radiomatør stasjoner ikke er frekvenstabile nok.

Det vil si man kan ikke bruke Icom ic-707 eller ic-718 , men derimot de kommersielle utgavene

ic-77 og ic-78, som har innebygd krystal ovn (mer frekvens stabile) men ellers like ic-707 og ic-718.

Man kan sette inn en slik krystal i ic-707, men det er ikke godkjent.

Kan forstå at andre skip og kystradio stasjoner ikke kan sitte og fin tune på frekvens, men litt snevert er det.

 

Vet dette fordi vi engang hadde tenkt å bruke en Kenwood ts-450 i båt.

Om jeg satte inn en krystalovn eller ikke spilte ingen rolle.

Her er et klipp fra en maritim side i sverige :

 

Likaså får en amatörradiostation inte användas till kontakter med kustradiostationer eller andra fartyg. Typiska amatörradiostationer är IC-720, IC-735, IC-725, IC-707, IC-718, IC-706 alla versioner. De äldsta kan inte användas med automatisk antenntuner.

 

Jørn

Link to post
Share on other sites

Tro det eller ei, men det er ikke lov å bruke amatørradio utstyr i kontakt med

Kystradioer eller på marine frekvenser, heller ikke til flybruk.

 

Joda. Ved nød er det lov.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

håller på med SSB installasjon.........

 

fikk tipset att fra AT'n opp til akterstaget....anlute med en 'typ startkabel'-klemme mot akterstaget för

att enkelt kunne losse det vid ev. lyn som kan förstöra radion........

 

vad finnes det för alternativ til en startkabel-klemme som er litt mer marint ???

 

alltså noe som er enkelt o losse.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lov eller ikke jeg har en JRC HF stasjon i båten min den er jo i utgangspunktet montert som en radioamatørstasjon og brukes som det. Men ved et par anledninger har jeg brukt den til og kontakte Bodø radio for og få tatt en telefonsamtale når jeg har vært utenfor VHF dekning. Det har aldrig vært noe problem og ingen har spurt om hvilken sender jeg har. Har forøvrig aldrig fåt noen regning for dette så det er mulig det går på disse gratisminuttene man har på VHF lisensen.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Er det noen av dere som kan forklare radiotelex på HF/MF. Er det maritime utstyret noe en radioamatør kan benytte seg av skip-skip. Kan radiotelex være noe for oss amatører med andre ord.???????

 

Per

Radiotelex er vel det som idag kalles RTTY, og blir brukt av amatører daglig verden over, og er vel også den mest brukte digitale modes på HF fremdeles?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

RTTY viker vel etter hvert plassen for BPSK31. Men en radioamatør som har programvare for RTTY, har det gjerne for BPSK og andre digitale modes også, og hun eller han vil jo høre på lyden hva slags mode det går i.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere som kan forklare radiotelex på HF/MF. Er det maritime utstyret noe en radioamatør kan benytte seg av skip-skip. Kan radiotelex være noe for oss amatører med andre ord.???????

 

Per

Skal forsøke å forklare litt om radio telex.

 

RTTY som var den tidligste formen for radiotelex, benyttes fortsatt både komersielt og av radioamatører.

 

RTTY er forkortelse for Radio Tele TYpe.

Det er et begrenset antall bokstaver/tall/tegn kalt Baudot kode som sendes ved hjelp av ett tone par.

Den ene tonen er en NULL den andre en ENER. Kobinasjonen av 5 NULL'er/ENERE gir ett tegn/baud.

Tonene ligger ett visst antall Hz fra hverandre. F.eks. 170, 450 eller 850 Hz

og sendes i en hastighet av 50 til 100 tegn i minuttet.

 

RTTY brukes komersiellt til å sende ut værvarsler på HF radio.

Bl.a. Deutche Wetter Dienst (DWD) sender værobervasjoner og varslet på RTTY 24t i døgnet.

 

Navtex er egentlig også radiotelex. Det benyter også to-tone overføring av tegn, men her med en litt annen protokoll for å få til feilretting.

 

Ellers ble radiotelex benyttet mellom skip og land i mange år. Rogaland hadde en kjempestor telex avdeling

og svenskene hadde sitte store Maritex system. Disse forsvant til fordel for satellittbasert samband og e-mail.

I de siste årene har en del kyststasjoner kommet med en ny tjeneste som forøvrig er en teknologi som kommer fra amatørradio og som heter Pactor.

Via dette sender man og mottar e-mail på HF. Det koster selvfølgelig penger å bruke.

 

Radioamatørene har sitt eget system, og basert på Pactor.

Det heter WinLink og er gratis i bruk. Også her kan du sende/motta e-mail.

 

Utstyret jeg bruker til Pactor/e-mail ombord hos meg, kan jeg også benytte til RTTY, PSK31 mm. på amatørradio.

Det er heller sjelden at to skip har samband via radiotelex.

 

Håper dette her var forståelig.

 

Geir (LA5ZO) :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å bruke Sailor sitt anlegg, og trenger da sansynligvis RM2150, RM2151, eller RM2152. Har ennå ikke funnet ut hva som er forskjellen på disse tre. De er bygd for radiotelex og DSC. Har mistanke om at de er oppgraderinger med stigende nummer. Videre antar jeg at det er softwaren i PCen som bestemmer om ting fungerer eller ikke. Likeså antar jeg at transmisjonen går duplex ettersom dette er separate mottagere. De har vel også noen faciliteter som en egentlig ikke trenger som amatør og som er beregnet på kystradiostasjonene.MMSI nummeret f.eks. DSC kan en jo bruke skip/skip, men det avhenger jo selvfølgelig av at motparten har dette.

 

Det gleder meg at flere av dere har interesse for dette sambandet. Vi kunne jo bli en liten gjeng etter hvert som også andre her antyder.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Sailor er fint utstyr, men det er kostbart i anskaffelse, tar en del mer plass enn f.eks. en amatør radio tranceiver.

Men dersom du får utstyret billig/gratis.... hjelper det jo..

Her ser du radioen min. MF/HF med DSC, type: ICOM's IC-M802. Her er alt i en boks og den er liten ! (Boksen over kaffe-koppen.)

Sammen med LapTop'en og en liten boks har jeg radiotelex og mye mer til..

mmshack.jpg

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

tar det lang tid o läre seg.....det virker 'litt' kul......

Noen nye radioamatører i vår radiogruppe har spurt om vi kunne starte et intern-kurs i morse.

Den gang jeg holdt kurs i morse på kurs for nybegynnere (for å få lisens), hadde vi ti-tolv kurskvelder med gradvis opptrening med fem-tegns-grupper og klartekst.

Kombinert med daglig egentrening med PC-programvare, burde det gå å komme opp i en hastighet på over 40 tegn i minuttet (8 ord i minuttet) på seks-sju uker.

 

Det er en magisk grense på cirka 40 tegn/minutt - det er da det går akkurat så fort at du ikke kan huske hvert enkelt tegn, "slå opp" i hukommelsen, men må skjønne rytmen i tegngrupper og ha tegnene inne akkurat som alfabetet på trykk; dvs akkurat som du vet at tegnet 'P' betyr lyden 'pe' eller 'p', vil du også vite at det som lyder 'didaadaadit' står for 'p', og f eks 'didididaadaadididit', som man hører fra mobiltelefoner, står for 'SMS'.

 

Men dette brukes jo ikke i maritim kommunikasjon mere.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...