Jump to content

Hvilke muligheter har man med SSB-Radio?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Fin beskjeftigelse til mørke vinter kvelder.

 

Geir :seeya:

.................., men må skjønne rytmen i tegngrupper og ha tegnene inne akkurat som alfabetet på trykk

 

det skal vare vintrer i pluralis eller........

 

jeg inbiller meg att om man er litt musikalisk så hjelper det......?

 

trur det er her det stuper for meg :sweat:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men dette brukes jo ikke i maritim kommunikasjon mere.

 

Iflg "List of Coaststations" utgitt av ITU i 2006 er det massevis av stasjoner rundt om i verden som fremdeles praktiserer morse.

Frekvenser og tider for trafikk lister står oppført. Kallefrekvenser og arbeidsfrekvenser!

Det kommer ny bok nå i 2008. Skal bestille den så får jeg se om dette har endret seg.

 

Men det går nok bedre for de som ikke behersker morse og heller satse på Winlink eller Sailmail med Pactormodem.

Da blir det som å sende en vanlig e-post via PC

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører digitale modes på kortbølge med programmet mixW. Der er også pactor tilgjengelig. men jeg tror den bare tar imot, pga lisensieringssystemet til rettighetshaverne for Pactor. Har ikke maskinen med mixW oppe i drift akkurat nå, så jeg kan ikke sjekke.

Det kreves en boks mellom PCen og radiostasjonen for å kjøre digitale modes med PC. Boksen RigExpert fra MixW har også egen lydenhet som er langt mere stabil enn laptopens lydenhet på hovedkortet.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om alternativt utstyr for og kjøre WinLink en disse Pactormodemen som koster ca kr 8000,-. Har nå en Icom ICM-802 som jeg skal montere ombord laptopp har jeg også men mangler modem.

Det er ett par gamle modem'er som heter KAM+ og PK232MBX som har den første Pactor versjonen.

Det er et svært begrenset antall WinLink stasjoner som aksepterer kontakt med stasjoner som har den første (Pactor 1) versjonen,

da hastigheten er ganske lav. Det er desverre ingen andre Pactor modem'er enn SCS sine PTC'er.

Sjekk på ebay.com for en bedre pris. Eller kjøp den direkte fra WEB shoppen til SCS.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har akkurat tatt LRC sertifikat i vår og skal nå beynne med å orientere meg etter maritime transceivere. Jeg ser at mange sverger til IC M802. Men jeg så på en engelsk webside at den ikke skulle brukes av båter under europeiske flagg?? Til det bruket anbefalte de IC M801e, som var dobbelt så dyr. Imidlertid i prislisten så solgte de IC M802 med re-programmerte europeiske kanaler. Så nå ber jeg om råd: hva er enkleste (og billigste) måte å skaffe seg en ssb-transceiver med maritime kanaler og med adgang til amatør-kanaler. Jeg fikk en midlertidig lisens av Post og telesynet ifjor som jeg antar jeg kan fornye når jeg seiler ut igjen til neste vår.

 

Men jeg kom ikke lengre enn til Biscaya ifjor, hvor en slepebåt mistet mitt skip, blogget her.

 

Regner med å få kjøpt meg en ny båt i løpet av vinteren/våren neste år og seiler avsted igjen.

Link to post
Share on other sites

Så nå ber jeg om råd: hva er enkleste (og billigste) måte å skaffe seg en ssb-transceiver med maritime kanaler og med adgang til amatør-kanaler.

Hva synes du om IC-M710? General-utgaven (ikke 2182 alarm innebygget). Åpnet for amatørbånd. Meget fin stand.

De ligger vel og slenger hist og her, vil jeg tro. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo bare medgi at jeg ikke har så stor forstand på de ulike modeller. Jeg har googlet litt omkring og for meg ser den ut til å være helt utmerket. 2182 alarm er vel noe jeg først og fremst håper at noen av de andre har, skulle den situasjonen oppstå at jeg får bruk for den frekvensen. Vil du utdype litt hva du mener med "De ligger vel og slenger hist og her, vil jeg tro." Høres besnærende ut.

Link to post
Share on other sites

Icom M-802 er ikke CE godkjent, og dermed er det nok ikke lov å importere den til Europa.

Men jeg kjøpte en fra USA og fikk den sendt over til norge og den er registrert på den maritime radiokonsesjonen som en skipsradio på min båt. Radioen brukes mye til radionett mellom båter. Kjører den med Pactor 3 moden og Sailmail og sender ganske mange mailer på en uke. Bruker den også til å laste ned gribfiler og tekstværmeldinger via sailmail så den er virkelig nyttig på langtur. Har også en iridium satelitt telefon, men den blir brukt sånn ca en gang annenhver måned...

Link to post
Share on other sites

Som et lite alternativ til SSB og HF, så lanseres nå en ny terminal på Inmarsat (fleet broadband 150) Denne kommer nå isalg for under 50.000.- Veier rundt 4kg. inkl antenne og enkel installasjon.

Kan brukes til tale og data (inntil 150 kb/s) relativt kostbar å bruke rundt 12USD pr MB, (mao ikke noe å surfe på nettet med dersom en ikke har mye i lommeboken) men ingen abbonementsavgift eller andre faste utgifter.

Sikkerhetsmessig en adskillig bedre investering enn en HF/SSB stasjon, selv om det skjærer en gammel telegrafist i hjertet å innrømme det ;-)

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Som nevnt litt tidligere har jeg tatt LRC sertifikatet. Så kom jeg over et nettkurs i regi av NRRL som er et selvstudium for å avlegge prøve for amatørradiolisens. Dermed har jeg kommet til kapittelet om antenner, kvartbølger og jordplan osv.

 

Jeg har en gammel båt i sikte som jeg har tenkt å kjøpe (til å pakke HFutstyret inn i). Den trenger en smule skjønnhetsbehandling innvendig. Så jeg kom i tanker om at jeg ville "tapetsere" noen av de stygge flatene med messingflak fra Clas Ohlson f. eks. skapdører. Nå kommer spørsmålet. Vil sånne messingflak samtidig kunne gjøre nytte som jordplan?

Redigert av tjaldur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På forumet for yaesu FT-817 på yahoo! groups nylig fikk jeg råd om å legge ut så mye kopperfolie jeg kunne inne, under vannlinja og bruke dette som RF-jord. Kople den til en kjølbolt også. "Alle" var helt enige om at utvendig sinter-bronseplate ikke hadde noen effekt. Det ble en kapasativ kopling mot havet utafor skroget. Jeg har ikke gjort dette ennå, så jeg har ingen erfaring med det.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ja, det var de også innom på det forumet. Jeg har som sagt ikke prøvd meg ennå; jeg har bare brukt kortbølgeradio ombord når jeg har ligget i havn, og hatt en lang dipolantenne med begge ender i land.

Her kommer en av kommentarene til emnet (på engelsk); credit til Barclay som har skrevet det - og merk at flere etterpå har kommentert at sinter-bronse-plate ikke har noen funksjon:

 

Jan, If you can, add as much (100 sq ft/9.3 sq meter is ideal) wide

copper foil to the inside of the hull below the waterline. Connect

this to the RF ground, sintered ground plate and the keel attachment

bolt (which should be bonded into the metal (lead?) core of the keel

itself. That gives the best HF RF ground to use against any vertical

or backstay antenna on board. Just the sintered plate alone won't

give you the ground you really need (even though the manufacturers of

such plates say they do). If you can only run a couple of lengths of

copper up and back a few times, it is worth it.

Another option is to tie-in the engine to the RF ground system using

several paralleled capacitors (to isolate from the DC ground/return

circuit). I've got a description filed away on some hard-drive, I'll

dig it up and post it or the link separately.

It means a lot of 'bilge-crawling' over the winter lay-up months but,

the results will be worth it!

 

Insulating the backstay and using it as your radiator may be more

effective than adding a vertical fiberglass whip. Besides, a long

whip should really have a second support part way up its length and

that may be a problem on your sailboat.

 

73 and enjoy the project, Barclay

Barclay Thomas, WU1B

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg mener telegrafister av den gamle sorten. Vi som en gang i tiden lærte oss morse, eller som det heter "The Noble Art of Communication".

Morse har jeg fått meg meg er out!!!, men voice communication da??

 

Spørsmål 1: Kan man fremdeles kalle opp Rogaland på HF og be om en telefonsamtale??

Spørsmål 2: Kan man da evt. bruke Amatørsendere eller må man ha komersielle sendere?

 

Amatørsendere sender på f.eks 7 - 10 - 14 og 18Mhz, mens maritime sendere går på 6-8 - 12 og 16Mhz, så vidt jeg husker. Og det er vel i sistnevnt bånd Rogaland Radio har sine lyttefrekvenser for oppkalling?

 

Eller må man bite i det sure eplet å kjøpe satellit-telefon??

 

FA

 

1. Du kan ikke lenger kalle Rogaland radio på HF, men på MF og VHF går det fint

2. Rogaland lytter kunn OPP TIL 4MHz, (altså ikke HF(kortbølge)-bandet) )

Sattelitt telfon kan du også bruke, da der noe (!) mindre støy her enn på MF.

 

Lynmgby radio (Danmark) lytter HF

 

Mvh annsatt på Rogaland.

 

PS. det er faktisk nowen av de "gamle" her enda....Lykke til

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Share on other sites

1. Du kan ikke lenger kalle Rogaland radio på HF, men på MF og VHF går det fint

2. Rogaland lytter kunn OPP TIL 4MHz, (altså ikke HF(kortbølge)-bandet) )

Sattelitt telfon kan du også bruke, da der noe (!) mindre støy her enn på MF.

HF: 3 MHz-30 MHz, VHF 30 MHz-300 MHz; så 4 MHz er HF.

- eller?

(ikke viktig, jeg fant bare en liten flisespikker på bordet mitt mens jeg leste)

hilsen LA2BBA

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

HF: 3 MHz-30 MHz, VHF 30 MHz-300 MHz; så 4 MHz er HF.

- eller?

(ikke viktig, jeg fant bare en liten flisespikker på bordet mitt mens jeg leste)

hilsen LA2BBA

 

var forøvrig det jeg mente mente med "OPP TIL" for å få det riktig en gang for alle ifgl. GMDSS (GOC-kurs) 500 Khz Morse telegrafi nød+kall (samme som i dag vil tilsvar ch16)

518 KHz navtex internat.

1605-3999 KHz = MF

4000-27500 KHz (4-27,5MHz) = HF

30-300 MHz = VHF

1,6 Ghz for satelitt inmb+c samt inmarsat epirb.

9,2-9,5 GHz sveip for sart (radartransponder)

 

Ike for å være vanskelig LA2BBA :wflag:

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Share on other sites

Jording

Jeg fikk tak i noe fluenetting av kobber og kjøpte noen meter med 2 toms kobber bånd.

Jeg strakk kobberbåndet fra fremste kjølbolten og helt akterut der jeg har montert automatisk antenne tuner.

 

Fluenettet la jeg i skutebunnen under akterkøya og koplet det til kobberbåndet med klemmer/skruer.

Jeg laget også en avstikker med kobberbånd opp til kartbordet, der jeg har montert kortbølgeradioen.

Det hele funker veldig bra og jeg får avstemt på alle frekvenser fra 1.6 til 29 MHz.

 

Fleetbroadband

Dette er sikkert flotte saker, men det koster flesk i anskaffelse og bruk.

Å sette satellitt samband opp mot kortbølgeradio blir som å sammenligne mobiltelefonen med VHF.

De har begge sine fortrinn, men på havet er sambandet med andre skip/båter viktigere enn å kunne ringe til/fra båten når du vil.

På samme måte som at en mobiltelefon ikke uten videre kan kontakte båter i nærheten er det med satellittsamband.

Du kan kun kontakte andre når du vet hvilket telefon nummer de har.

 

Har du kortbølgeradio ombord kan du holde kontakten med - eller bare lytte på andre seilende og få mange gode tips/råd.

Du får vite posisjonene deres og hvor de er på vei til/fra og dere har faste tider/frekvenser der dere møtes.

En slik "rundebords-konferanse" eller "Sked" som det kalles er umulig med satellittsamband.

 

Rogaland radio - MF

Når det gjelder Rogaland radio - så er det synd et av verdens rikeste land hverken har råd til å drive en kyststasjon for kortbølge-trafikk

eller å ha kringkasting til utlandet på kortbølge. Det er mange som ferdes utenfor "internett dekningen" som savner dette.

 

4 MHz ble brukt som back-up for MF i tider med travle frekvenser eller dårlige forhold og ble derfor mer eller mindre

sett på som MF frekvens av operatørene på Rogaland og vi som var radiooperatører på riggene i nordsjøen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

"Alle" var helt enige om at utvendig sinter-bronseplate ikke hadde noen effekt.

 

litt kul dette.....

 

jeg har 2 dynaplates, en på var side rodret...kopplade via 'superkondensator' til Antennavstæmnigsenheten......o dette funker helt OK for meg

(dette før o slippe o ha noen elektrisk kontakt med sjøen=galvanisk korr.)

 

det er mulig jeg kompletterer/experimenterer litt ,ev kobberbånd på insidan kjølen senare...mye mulig det blir ennu bedre !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

litt kul dette.....

 

jeg har 2 dynaplates, en på var side rodret...kopplade via 'superkondensator' til Antennavstæmnigsenheten......o dette funker helt OK for meg

(dette før o slippe o ha noen elektrisk kontakt med sjøen=galvanisk korr.)

 

det er mulig jeg kompletterer/experimenterer litt ,ev kobberbånd på insidan kjølen senare...mye mulig det blir ennu bedre !

 

Hvordan løses dette i en ALU båt. ?

og kan i en glassfiberbåt Jernkjølen brukes ?

 

:rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jernkjølen: Den henger jo i kjølboltene, som jeg ihvertfall tenkte å forbinde med kopperfolien ellerhvadetnåblir.

Aluminiumbåter er ukjent land for meg; Skroget i seg sjøl er vel godt jordplan, men jeg kan tenke meg at signalene holdes unna batteriminus (kanskje skroget ikke har forbindelse med batteriminus i en alu-båt? Jeg vet ikke!) - se på beskrivelsen av kondensatorer mellom sender og motor i den engelske teksten jeg siterte.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...