Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Er det disse det er snakk om?

Det minste har også inverter teknologi...

Men kanskje litt dårlig om en skal lade batteriene i båten...

 

Det røde er det jeg kjøpte.

De røde, TC-serien, har ikke inverter teknologi. Det har de gule, Ti-serien. Om annonsen du la ved mener at det røde gir jevn og fin strøm til å mate fin-elektronikk også, så har de isåfall brukt opp et viktig salgsargument for å selge de dyrere gule modellene... Se også her Men jeg vet egentlig ikke hvor god utgangen fra det røde er, da KIPOR kun fremhever dette for de gule.

Jeg skal bruke den bl.a til å batteriladeren: 30A(maks...) x 15V(maks...) x 1,4(40% tap, maks) = 630Watt

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kobler på din 220V lader så holder det nok i bøtter opg spann. Du har vel ikke så stor lader?

 

Hvor fant du forresten de prisene (ref bilder)?

 

 

http://www.monsen-maskin.no/

 

Produktkatalogen er her

Produktkatalog her II

 

 

Husk at de laveste prisene er priser eks mva!

 

 

Den minste er kanskje litt liten om en skal lade batterier i tillegg til noe annet... Men isolert sett bør den nok holde til ladning av batterier alene...

Det er ikke store varmeovnen en kan koble til i alle fall, samt om varmtvannet også skal varmes...

Redigert av Ankermann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du selge den? Send meg en IM :)

 

Sorry, jeg selger nok ikke den. den er jo helt ny, og vil nok bli brukt en vakker dag.

Kjekkt å ha. :rolleyes:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også på å kjøpe ett bensin-aggregat, tenkte først å feste det i motorrommet.

Men blir litt betenkt med tanke på ex-faren. Men når det gjelder Ex-faren er den vel størst akkurat under start av aggregatet og så lenge aggregatet går er det vel ingen fare?

Link to post
Share on other sites

Har også lyst på aggregat, men det viktigste kravet er at vaffeljernet enkelt kan drives, nystekte vaffler til morgen kaffen er ikke å forakte... Da er jeg litt skeptisk den "den lille røde", noe som jeg forøvrig alltid har vært men det er annen sak..

 

Men det blir nok neppe nystekte vaffler eller aggregat på meg denne sesongen.... med mindre det kommer en telefon fra Hamar i kveld

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål... I den store kloke boken står det at det bør være belastning på aggregatet når det er i gang. Hvor viktig er dette? Er ofte at det er feks. kun pc som står å går, ( har 24 volt om bord. men omformer til 12.... og et fra 12 til 230V.. da går sikringen.. ) noen synspunkter?

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

det viktigste kravet er at vaffeljernet enkelt kan drives, nystekte vaffler til morgen kaffen er ikke å forakte...

 

Enig i at vafler smaker godt, tankekorset er de får minst kafépris hvis vafler er viktigste argument for 2kVA aggreget til dobbel pris...

Eks:

2kVA aggregat koster 3000 ekstra. Lager 10 vafler 3 ganger/sesong. Aggregatet brukes i 10 år før ny teknologi frister eller slitasje krever nytt aggregat. => 10kr/vaffel bare i aggregatkostnad. Og da er ikke bensin til aggregatet, vaffelrøre, syltetøy, rømme og smør regnet med. :wink::lol:

 

Men slik kost-nytte beregning burde jeg vel ikke bruke på båtkostnader generelt, egentlig... :blush:

 

PS: Ikke vis dette hjemme :lol:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huffda Havbris... liker ikke slike faktaberegninger... jeg.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig i at vafler smaker godt, tankekorset er de får minst kafépris hvis vafler er viktigste argument for 2kVA aggreget til dobbel pris...

Eks:

2kVA aggregat koster 3000 ekstra. Lager 10 vafler 3 ganger/sesong. Aggregatet brukes i 10 år før ny teknologi frister eller slitasje krever nytt aggregat. => 10kr/vaffel bare i aggregatkostnad. Og da er ikke bensin til aggregatet, vaffelrøre, syltetøy, rømme og smør regnet med. :wink::lol:

 

Men slik kost-nytte beregning burde jeg vel ikke bruke på båtkostnader generelt, egentlig... :blush:

 

PS: Ikke vis dette hjemme :lol:

-----------

Sånn må du ikke tenke. da budre du nesten ikke kjøpe noen ting til båten.

Alle hobbyer koster penger,sier nå jeg. :yesnod:

 

Det man prioriterer, ja det kjøper mann.

Kall det helst et sikkerthets produkt. slik at Kona også syns, at det er noe dere Bør HA.

:yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her som har vurdert en kombi-inverter istedetfor en støyende aggregat? En combiinverter med en bra batteribank gir 230 volt i båten uten en eneste lyd, og ved normal sommerforbruk har man 220 volt i båten i flere døgn før batterier må lades, noe de vanligvis blir da de færreste ligger på samme plass i ukesvis. Dessuten har den også en kraftig lader som gjør at man kan lade opp batteribanken igjen forholdsvis fort med et billig norges-agregat eller et stillegående honda-aggregat. Jeg synes det virker mye bedre enn en støyende generator, de leverer fra rundt 2 kw og oppover og bruker kun 10 w i standby-modus. Da kan man kjøre både vaffeljern, mikrobølgeovn, tv-spill, datamaskiner, mobilladere osv. akkkurat slik man gjør hjemme uten noe sjenerende støy eller masse ekstra vekt. I båten min blir det i hvertfall combi-inverter, mye billigere også.

Link to post
Share on other sites

Dessuten har den også en kraftig lader som gjør at man kan lade opp batteribanken igjen forholdsvis fort med et billig norges-agregat eller et stillegående honda-aggregat. Jeg synes det virker mye bedre enn en støyende generator,

Hva gjør et slikt bærbart Kipor aggregat da?

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her som har vurdert en kombi-inverter istedetfor en støyende aggregat? En combiinverter med en bra batteribank gir 230 volt i båten uten en eneste lyd, og ved normal sommerforbruk har man 220 volt i båten i flere døgn før batterier må lades, noe de vanligvis blir da de færreste ligger på samme plass i ukesvis.

Hadde vi hatt "bra batteribank", var ikke dette noe problem. Men "bra" (i betydningen meget stor, tung OG dyr) batteribank er det vel de færreste med stort forbruk som har plass til. Båten skal jo FLYTE også!

En kombi inverter er også DYRT. Vil tro at en skikkelig lader og et par små invertere (12VDC/230VAC) blir rimeligere.

Generelle vendinger innen dette emnet ER vanskelig, fordi ingen båttyper er like m.h.p. størrelse og bruksmønster.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

jeg skal montere aggregat i motorrommet.. 2200 w. hvor lar jeg eksosen gå ut?? eget uttak eller kan man gå inn i eksosen til motoren??.. eksosen til motoren på min båt går ut under vann.. da vile jeg kansje tro at aggregat eksosen heller trykker eksos inn igjennom motor pp eksossiden og på de sylindrene som veksler ventiler vil jo da eksosen gå ut innsuget mitt. (hvis båtmotor er stoppet) hva slags løsning bruker folk??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her som har vurdert en kombi-inverter istedetfor en støyende aggregat? En combiinverter med en bra batteribank gir 230 volt i båten uten en eneste lyd, og ved normal sommerforbruk har man 220 volt i båten i flere døgn før batterier må lades, noe de vanligvis blir da de færreste ligger på samme plass i ukesvis. Dessuten har den også en kraftig lader som gjør at man kan lade opp batteribanken igjen forholdsvis fort med et billig norges-agregat eller et stillegående honda-aggregat. Jeg synes det virker mye bedre enn en støyende generator, de leverer fra rundt 2 kw og oppover og bruker kun 10 w i standby-modus. Da kan man kjøre både vaffeljern, mikrobølgeovn, tv-spill, datamaskiner, mobilladere osv. akkkurat slik man gjør hjemme uten noe sjenerende støy eller masse ekstra vekt. I båten min blir det i hvertfall combi-inverter, mye billigere også.

Har du flere opplysninger om denne saken??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...