Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

. (hvis jeg får tid, fytterakkeren så mye gresset har grodd i helgen :eek::eek: , har nå noe over 3 mål med eng her ute som krever sitt. OG hjelpemidlet der er selvsagt HONDA :smiley: )

 

Helt feil tankegang. Kjør til en bonde som driver med sau, få fatt i et par kopplammeunger for en slant penger ( omlag for en bensinkanne tipper jeg ), sett disse i arbeid i hagen. Til høsten, når gresset er spist, og lammungene voksne, ber du følgende på besøk:

 

1)Een som kan å slakte, f.eks en som er jeger.

Kan gjerne komme dagen før resten av gjestene. :rolleyes: , bestikk han med et lammelår til å ta med hjem etter endt dyst..

2) Så mange gjester du gidder å ha.

3) En pokker så diger trekullsgrill.

 

Resten skjønner du selv. Slå i hel sauene, legg de på grillen, del ut deilig grillet lammekjøtt til de fremmøtte.

 

Er ikke dette Vinn-vinn-vinn , så veit ikke jeg. :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

1. Sauer er da ålreite dyr ?

Joda, der hvor de hører hjemme, og det er slettes ikke hjemme i prydhagen.

 

3. Skal ikke du pusse båt da ?

Ferdig (blir vel egentlig aldri ferdig, men er noenlunde i havn for årets oppgaver).

 

Kunne hellere her tenke meg å snu spørsmålet, hvor mange turer har du vært foreløpig i år ? Vi har nå vært ute 2 helger på rad :smiley: (unnskyld, jeg måtte måtte måtte bare :rolleyes: )

 

3. Åja, nå ser jeg. Du skal piske ungene til timesvis av slit bak klipperen ja...

Jeg akter IKKE å sy puter under armene på barna, og skal de ha mobiltlf, internet på rommet, spill, ting&tangmanikkeharbrukfor, etc., får de jammen ta sin økt :lol:
Link to post
Share on other sites

1. Greit. Visste ikke at Grimstadboere var like fine i nesegrevet som Bæringer.

2. Fler turer på meg. En tur ut i hagen for å skrape løs maling og vaske husveggen. Og en tur for å kjøre hjem ENDA et lass med deler til motorprosjektet mitt, som antagelig har GO til helga.

3. Med slit og strev, skal unge sinn formes. Kjøp en sitteklipper din slavedriver.... ;-))

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

(Jeg lovet en eller annen her på forumet et agregat gratis, som har stått på hytta. Denne kan nå hentes, men jeg husker ikke hvem det var som skulle ha dette. Hvis rette person leser dette, ta kontakt !!!!!!!!!!!!!!!!!)

Hei Perlen det var til meg men jeg trenger det ikke så rop det ut på nytt. Så jeg takker for tilbuden men kan ikke benytte meg av det.
Link to post
Share on other sites

Den er grei Bastard.

 

Det flotte er at det virker. Du må bare rense forgasseren etc, og vips, så har du 2.2 kw og kose deg med. Har til og med logg og manual på denne.

 

PS : husk at du har anker og kort hos meg fra før. Montro hvordan jeg kan få transportert dette av gårde ???? Det er p.t. for fint på sjøen, til å tilbringe tid i bil :wink:

Link to post
Share on other sites

Til dere som bruker bensindrevet strømaggregat og oppebevarer dette ombord:

Pass på hvor dere oppbevarer drivstoffet (bensinen).

Dersom det skulle oppstå problemer ombord som krever forsikringsutbetaling kan forsikringsselskapene bli ganske formelle og henvise til reglene for oppbevaring av bensin ombord. Har ellers forståelse for - etter å ha investert i dieselaggregat - at kostnadene er mer behagelige ved et bensinaggregat.

Link to post
Share on other sites

Pass på hvor dere oppbevarer drivstoffet (bensinen).

Vektig poeng.

 

Dèt var en av punktene som sto på "obs" liste når jeg skulle handle. Jeg endte opp med såpass stort agregat, med såpass stor tank at når denne fylles opp, trenger jeg ikke egen kanne med bensin med i skuta. Mener å huske at jeg kunne drive agregatet rundt 18-20 timer på èn tank. Det holder i hauer og lass, med påfylling på marinaer langsmed kysten.....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er nå ett år siden denne var oppe. En del må ha fått noen erfaringer med KIPOR agregatet.

 

Er det noen gode grunner for å betale 14.000,- for HONDA EU20i fremfor et KIPOR 2000 Ti eller Tc (noen som vet forskjellen på disse to?) til 6000,-??

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det er nå ett år siden denne var oppe. En del må ha fått noen erfaringer med KIPOR agregatet.

 

Er det noen gode grunner for å betale 14.000,- for HONDA EU20i fremfor et KIPOR 2000 Ti eller Tc (noen som vet forskjellen på disse to?) til 6000,-??

Ti står for inverter

Tc står for converter

 

Jeg har forsøkt meg tidligere med et spørsmål om hva som er forkjellen på den tekninske løsningen her.... Inverter skal vistnok være bedre enn converter, men inverter også mye dyrere en converter.. Det skal vistnok være to "forskjellige måter" å produsere strøm på....

 

Men hva som er den reelle forskjellen, tja si det.... det finnes vel nogen med god elektrisk kompetanse og i tillegg pedagogiske egenskaper... så kan det jo hende at til og med jeg skjønner dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

inverter er en DC til AC "converter"!

 

converter er normalt DC til DC eller AC til AC "omformer" og således skal de to være helt forskjellige og generatorenes oppbygging og funksjon likeså.

 

imidlertid kan det ikke utelukkes at det foreligger en begrepsforvirring.

 

Honda sine EUi modeller benytter teknologi fra Insight og Civic Hybridbiler.

i prinsuppet er motoren direkte tilkoblet en stor vekselstrømsdynamo med temmelig stor diameter rett på veivakselen og den fungerer som generator og svinghjul.

 

genratorens vekselspenning likerettes på samme måte som i en vanlig generator/dynamo.

derfra brukes likespenningen som forsyning til en elektronisk "inverter" DC->AC på samme måte som inverterene mange av dere har i båten som dog benytter batterier som energikilde.

 

generatorene har 2 driftsmoduser siden systemet er turtalluavhengig utenom at høyere last = høyere turtall.

 

i "normalmodus" går generatoren på gangke lavt turtall men øker turtallet når belastningen øker og redusere turtallet når belasningen synker.

i "max power modus" går generatoren på max turtatll for max kontinuerlig kraftutttak eller hyppig forekomende store startstrømmer.

 

produksjonen av vekselspenningen er rent eletronisk og spenningrkurvene - til forskjell fra vanlige generatorer - er veldig rene og pene og egner seg godt til den fineste elektronikk.

 

veldig lavt støynivå i begge driftsmoduser og veldig lav vekt.

EU2i og oppover kan vel også ankelt parallellkoples for større effekt om jeg ikke husker feil.

 

er det så Honda teknologi i "bastardene"?

 

ikke vet jeg.

de har i hvertfall kopiert designet men,....

sitter det en Hondamotor i duppedittene er det økte sjanser for at hele innmaten er Honda.

imidlertid - om de ikke er bygget av Honda - har man ingen garanti for japansk "TQM" eller "Full Circle Engineering".

om driftsikkerhet er et nøkkelord.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dette er en litt gammel tråd som jeg drar opp igjen.

Etter årets erfaringer med svært dårlig landstømopplegg i de fleste havner samt at vi kanskje vil bruke mer tid i uthavner de kommende årene har jeg begynt å tenke på å sette inn et agregat i Bitteliten IV. Årsaken til at det ikke ble satt inn originalt var at Windy antydet fort 150.000 for et bra agregat - og greit at strømprisen er på vei opp - men det får da være måte på.

 

Tanken er å ha et dieseldrevet agregat i boks i motorrommet. Har kikket litt på Mase som bruker Yanmar motorer og som min lokale pusher anbefaler. Skal brukes til varmtvann, kjøleskap og lading av batteriene (dvs drive 220V kretsen ombord når landstrøm ikke er tilknyttet. 1500 rpm modellene starter på 96.000 - så det er uaktuelt, så det blir 3000Omin varianten - med mindre noen kommer opp med supre argumenter da.

 

Det jeg lurer på er:

1. Hvor stor effekt trenger jeg egentlig? Og hvilken praktisk forskjell har de ulike effektene? Alterntivene til Mase er 2000W, 3000W og 5000W. Prisen øker med ca 8000 pr effekttrinn

2. Hvor mye bråker et 3000 Omin agragat? Noen som har erfaring fra Windy eller motsvarende båter? tanken er å sette dette i motorrommet, og det er godt lydisolert. Jeg forutsetter at eksosen skilles i våt og tørr så det ikke skal bli slik støy. Jeg tenker mer på motorstøy.

 

Vekten har ikke så stor betydning for oss - vi merker ikke stor forskjell på båten om den er lastet eller ulastet uansett og et agregat på 65-130 kr går nok greit.

Link to post
Share on other sites

Hvis du greier deg på 10 amp landstrømsikringer, skulle du kunne greie deg bra med 3 kW aggeregat.

 

Jo hurtigere aggeregatet går, dess lettere og mindre blir det. Støyen blir mer høyfrekvent, men skulle teoretisk være lettere å dempe.

 

Jo hurtigere aggeregatet går, dess rimeligere blir det i innkjøp, slik var det hvert fall den gangen jeg kjøpte mitt MASE.

Link to post
Share on other sites

1. Hvor stor effekt trenger jeg egentlig?

Enig med Hulda -- det er ikke mange kW du egentlig trenger til dine behov. Vi har et Mase på 1,7 kW og det er plenty til vårt bruk (koker på gass og varmer på diesel)

 

2. Hvor mye bråker et 3000 Omin agragat?

Vårt mase IS 2,5 drives av en ensylindret Yanmar. Det står i egen kasse og er absolutt hørbart innomhus. Ikke spesielt generende men nok til at det ikke brukes i utrengsmål. Aggregatet står rett under førerstolen og eksosen (udempet) slippes ut helt akter. Normal eksoslyd, men noen få meter unna så er det knapt hørbart. Samme med motorlyden, unntatt like ved luftinntakene, logisk nok.

 

Summa summarum: Til lading, varmtvann, hårfønere og kaffetrakting er et lite aggregat mer enn nok. Og det plager ikke noen, annet enn de aller mest hårsåre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har nå en sesongs erfaring med Mase IS3,5 montert i år i min Windy37 av Vollen Båtservice. Er veldig fornøyd med stabilitet og kapasitet, men det er klart at aggregatet støyer en del. Vår filosofi var at det viktigste var å ikke sjenere andre, men at vi måtte tåle å leve med noe støy i båten.

 

Vår erfaring er at støyen er ganske påtagelig når du sitter ute rett over mottorromsluka, sikkert enda noe mer hos deg med hard-top. Ellers i båten er det OK, men allikevel veldig befriende når aggregatet slås av. Når det gjelder støy utenfor båten så hadde jeg nok trodd/håpet at den skulle være noe lavere. Har installert det som Mase leverer av støydemping og har vannutskiller slik at kjølevannet går ut rett under vannlinjen, mens eksosen går ut rett over vannlinjen.

 

Vi syns nok at eksosstøyen var noe høyere enn forventet, men vi er nok veldig vare på dette. F.eks. når vi lå på svai i en bukt der det var helt vindstille, så følte vi at støyen var i overkant slik at vi var forsiktige med å bruke det med mange båter rundt oss. Har lurt litt på om det går an å dirigere eksosstrømmen noe nedover med et bend for å se om det kan hjelpe - noen som har erfaringer med dette?

 

Ellers blir det jo en del eksoslukt og støy av en varmer også, men det virker som dette er støy som er "mer akseptert" i utehavner.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også på om støyen hadde vært lavere med å kjøre ut eksosen under vann. Er klar over at det ville bli en del vannplasking, men vil ikke denne være ganske lokal og ikke bæres like langt som eksosen i fri luft?

 

Eksos over vann = Mindre lokal støy - Mer fjernstøy?

 

Eksosk under vann = Mer lokal støy - Mindre fjernstøy?

 

Med fjernstøy mener jeg 20-100 meter unna....

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...