Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Er det noen som har kjøpt og eller brukt disse KIPOR aggregatene ?

Suzuki

 

Jeg kjøpte KIPOR KGE1300TC for noen uker siden. 850/1000W tror jeg det var, veier 14kg og støyer visstnok 54-59dB/7m. Det har en throttle-funksjon som senker turtallet når lasten er lavere enn opp mot maks for aggregatet, og dermed senkes også støynivået og forbruket når aggregatet ikke er fullt belastet. (Jo, det er faktisk slik). Ikke har jeg klart å finne ut hvordan teknologien bak dette fungerer, men KIPOR kaller det "digital generator" :confused: Aggregatet har ikke inverter, og det er visst ikke anbefalt å mate fin-elektronikk med det. Batterilader, støvsuger, og slike ting tenker jeg å bruke det til. Fin-elektronikken mater jeg fra batteriene evt via inverteren.

Personlig synes jeg det går stille nok til at det ikke sjenerer når det står i motorrommet, men jeg lett kan høre det. Planen er å ha det fastmontert i motorrommet med eget eksosutløp, men at det også skal være lett å ta ut om jeg ønsker.

Og så er det billig, vettø! :yesnod: Slik at jeg slipper en hel del :nono: og :discuss: med min visstnok bedre halvdel.

 

 

Blue_Dragon; kan du opplyse meg med hva de fant ut i testen?

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Då me var på langtur kjøpte me eit Honda EU 20i (2kva) aggregat. Dette for å lada og driva vaskemaskinen.

Andre ei (gratis-)brygga me var på hadde Kipor. Det bråka ikkje noko meir.

 

Aggregatet var bra det, men eg blei svært lei av å flytta det.

På vår glassfiberbåt så blei det mykje vibrasjonsstøy. Dette løyste eg ved å setta aggregatet på ei treplata på trampolinen (me har katamaran.)

 

Aggregata liknar kvarandre. Eg vil ikkje bli overraska om Kipor er billigmerket til Honda.

 

Eg har solgt Hondaen. Neste gang me dreg på tur blir det Kipor, om eg ikkje lykkast i å laga ei 12v-generator.

 

I bruksrettleiinga til Honda blir det fråråda å forlenga eksosen.

 

Med mindre ein alt har eit motorrom tilrettelagt for bensinmotor, så har bensin ikkje noko å gjera inne i båten!!!

Årsaken burder vera openbar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

På vår glassfiberbåt så blei det mykje vibrasjonsstøy.

Hei,

 

jeg testet aggregatet i båten og i butikken og en av tingen jeg var forundret over var at det var så lite vibrasjoner. Kan det hende du traff en resonansfrekvens hos deg?

 

Jeg spurte før kjøp leverandøren om jeg kunne forlenge eksosen, og det bekreftet han. Men samtidig må jeg innrømme jeg ikke var spesielt imponert over leverandørens dybdekunnskap... :rolleyes: Eksosutløpet er ~Ø14mm ytterdiam, planlegger å få lagd overgang på aggregatet til Ø28mm eksosslange. Kapasiteten til eksosutløpet burde da ihvertfall ikke være begrensende; det blir ikke mye motstand, og varmen ledes fort vekk.

 

Jeg har hatt orginalt montert bensin-V8 i tidligere båt av annerkjent norsk merke. Nå har jeg annen båt med dieselmotor. Forskjellen i tilrettelegging av motorrommet var viftedrevet avsug for å trekke ut evt bensindamp, kun. Vet ikke om dette endret seg siste 20 år?

Nå må jeg ned i motorrommet for å starte aggregatet, så da kjenner jeg evt lukt før start. Konstaterer at potensialet for fare ligger i at det kan oppstå lekkasje ila de 5-6 timene aggregatet går, før jeg må ned og fylle på tanken. Volumet på tanken er 2,6liter bensin.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Eg har solgt Hondaen. Neste gang me dreg på tur blir det Kipor, om eg ikkje lykkast i å laga ei 12v-generator.

Jeg laget slikt aggregat: Liten stålramme, en gressklippermotor, et par reimskiver med høvelig størrelseforskjell og en bildynamo fra "høgger´n".

Funker utmerket, lett transportabelt, men ikke særlig støysvakt. Kan bruke det i nødsfall til lading HVIS startbatteriet flater ut. Gir 70 amp. og 14,4 volt! Kjekt til ekstra opplading av batteriene på hytta i påsken, når strøm-uttaket er stort :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Havbris skreiv: "Ja, det glemte jeg: På KIPOR aggregatet jeg kjøpte er der også utgang for 12V 8,3A."

 

Vil berre gjera merksam på at dette er ved full effekt. Det er mykje meir effektivt, og billegare, å bruka 230v-uttaket og landstraumladaren (om ein har det.)

 

Dynamoen på motoren gir òg mykje meir straum.

 

Slik eg vurderer likestraumsuttaka på slike bensingeneratorar så er dei berre til naudsbruk.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

2 kW (den gule med inverter) koster vel rundt 5500 til 6000 kroner rundt forbi, uten at jeg har sjekket i den senere tid. finnes sikkert både billigere og dyrere, kommer an på tilbudene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett støydempet Kipor på 3,5 kva som jeg har nedi motorommet og det har jeg lagt opp med start og stopp sånn at jeg slipper og gå ned for å starte og stoppe agregatet. Men det er ikke mye støy som kommer fra det så lenge en ikke belaster med for mye strømforbruk, med det blir fryktelig nærmest farlig varmt pga luftavkjølingen fra agregatet nedi motorrommet. Kjørte det i vel en time på 1500 w mens hovedmotoren gikk og det vil jeg ikke anbefale noen å prøve for det var ekstremt varmt, enda jeg har eksosen gjennom skroget og god gjennomlufting i motorrom. Men til lading og vaffelsteiking og verktøy osv. er det perfekt og rimelig alternativ.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at det fins aggregater helt ned i ca 1000kr på f.eks Byggmakker og Monter tror jeg det var,

er ikke de bra nok til å holde liv i en batterilader eller to?

Vurderte feks et Norgesaggregat som ut fra bilde så nokså likt ut, kostet 1400. Anslo at det var bortimot dobbelt så tungt. Men ingen på butikken kunne oppgi vekt eller støynivå. Ei heller kunne jeg prøve det før jeg kjøpte og ikke var det mulig at de gjorde i stand en demo. Innkapslingen så ut til å ha som hensikt å se ut som de dyrere merkene, ikke dempe støy eller beskytte.

Etter intens søking fant jeg at aggregatet som var oppgitt til maks 680W på innpakningen, var på internettsiden oppgitt til maks 850W. På samme troverdige side var det oppgitt følgende:"lydstøy-nivå 60dB, lydpressnivå 80dB" :confused::confused: Hvis det støyer 80dB er det veldig mye, og hvis det støyer 60dB er det likevel en del mer enn 54-59dB. (3dB = Dobling i lydstyrken)

Til mitt bruk ville jeg ha lite støy, lav vekt og helst 1kW, så da puttet jeg i de ekstra pengene.

Vurderte også andre som ikke var innkapslet, men mener å huske de hadde veldig høyt støynivå og vekt ift mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Hvor langt ekstra eksosrør tåler ett Kipor agregat før effekten blir redusert?

 

Skal jeg ha noe sånt i maskinrommet, så må nødvendigvis eksososen blir føt gjennom ett rør som blir på ca. 1,5 mtr ville jeg tro.

da med en hvis helling oppover for å få eksosen ut over vannlinja.

 

Eller er det mulig å legge på en svanehals og la den gå ut under vannlinja. dette vil jo redusere eksostøyen betraktlig. Men er usikker på om kompressorene greier å trykke eksosen ut under vann.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Håper ikke jeg har gjort det... da har jeg misforstådt litt... og det er ingen overraskelse om så har skjedd :headbang:

 

Prisen for 900W "converter" er 1999 kroner... Det er max effekt kont. effekt er 800W

Prisen for 2000W inverter er 5990 kroner.. vil anta en kont. effekt er rundt 1800W

 

-------------

Jeg kjøpte et slikt 2kv for nå snart 3 år siden(tror jeg)

de er tro kopi av Honda, bare at panelet hvor stikk-kontaken står et snudd 180 grader i forhold til honda utgaven.

samme oljeovervåking ,samme maskin, ect. men til under halve prisen.

Nå har jeg ikke brukt det til mer en oppstart i garasjen. siden har det stått der og sammlet støv. :rolleyes:

 

Men en vakker dag så blir det nok brukt.

 

:yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...