Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Lå ved siden av en eldre Princess forleden og den hadde aggregat som var irriternde å høre på. Motorstøyen var ganske lav, men utslippet var veldig hørbart og irriterende. Det lå slik at det at det lå halveis over/under vann. Det er nok viktig at man monterer eksosutslippet over vannlinjen og kjølvann godt under vannlinjen (etter separator) vil jeg tro.

 

Skal man bruke aggregatet en del i uthavn der mange andre ligger er det nok lurt med 1500 o/min aggregat med støyisoleringskasse hvis man skal være venner med "naboene" :lol:

Link to post
Share on other sites

... eller så kan man gi seg en god F i hva andre alt for fiiiintfølende mener, og kjøre aggregatet når behovet oppstår. Det må være grenser for i hvilken utstrekning man alltd skal legge bånd på seg for å tilfredsstille andre ... :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

aggregatet mitt er en 4 sylinder ferskvannskjølt sak på 5 kW som vi faktisk ikke hører utenifra !!! Litt "plasking" fra eksoskjølingen er det, men man hører altså ikke motorstøy. Denne er orginal fra 1980 !!!!

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

......... Vekten har ikke så stor betydning for oss ....

Hvor vekten plasseres betyr en del ... hvis du har den helt i hekken, og får daviter, jolle og påhengs, så begynner det å kjennes regner jeg med... Vi har en 3.5 KW MASE med en en-sylindret diesel. Dunker jo litt ombord og eksosen (kjølevann og eksos) lager jo litt lyd. Det som er mest irriterende er at vekten er plassert helt bak inn i hekken på styrbord side, noe som påvirker vektfordelingen ombord. Vi må faktisk legge på litt mer flaps på styrbord side enn på babord.

 

Ellers så er 3.5 Kw ok for varmtvann (stor tank og stort element), mikrobølgeovn, støvsuger, hårføner, Foreman Grill og hvis behovet skulle komme, for litt lading av batteriene.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er det noen som kom noen vei videre med sammenligning av KIPOR og HONDA aggregater ? Vurderer selv å legge deler av vårsesongen til et sted uten tilgang på 220V strøm, og vil da trenge et aggregat av noe slag, til drift av primært 220V utstyr.

 

Spørsmålet er derfor like enkelt som det er komplisert; bør man kjøpe et KIPOR til 2000kr,eller satse på originalen, HONDA EU10 til nesten 10 000kr ? Kvalitet over tid er kanskje ikke det mest kritiske men heller støynivå og kvaliteten på utstrømmen, altså sinusmessig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Kipor sine aggregater så finnes det to typer, et billig rødt av farge til rundt 2000 kroner for 1 kW, og en 2 kW til noe mere. De har også en annen serie som er gul av farge i samme størrelser men til en annen pris. Her koster 2 kW 6000 kroner.

 

Forkskjellen på disse to skal vistnok være måten generatodelen er bygget opp. Inverter teknologi på de dyre og konvektor på de billige har jeg blitt fortalt. Ikke vet jeg hva forskjellen er. Men i følge en lokal pusher av slike aggregater (Eik Maskin) så duger ikke den billige utygaven til å drive el-verktog og annet som krever høy startstrøm.

 

Jeg vurdere sterkt en gul utgave av Kipor 2000Ti mener jeg det heter og det koster 5990,- på tilbud, selv om dette er det dobbelte av de røde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

de billigste KIPOR er altså kun egnet til å drive batteriladning og belysning og sånt med ?

 

Åssen oppleves lydnivået ? Dette er jo meget behagelig på HONDA modellene ?

 

Og; jeg veit jo at aggregater av denne typen normalt ikke kan bygges inn. Hva om man lager et aggregatrom, og ventilerer dette med en kraftig vifte under bruk ? I så fall bør jo ikke hverken støy eller produsert varme være et reelt problem ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte det minste av de røde i gang, og det var meget behagelig. Mener det er noen og femti db i støy. Når det gjelder innbygging så ha dette vært diskutert opp og i mente her. Dette er bensin aggrgater og det er nok til at noen her blir tilnærmet hysteriske. Jeg har nok ikke planer om å bygge noe slikt inn om/når jeg kjøper dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

Ombord bråker Ebersprëcher´n mere enn aggregatet.

Mulig at dette skyldes at varmeren er montert på samme skott som

dusjen akter, og at dusjen virker som akustikkkasse. :crazy:

Aggregatet er montert fremme i motorrommet.

Når aggregatet går spør nabobåten på styrbord side om hvorfor lensepumpa går.

Det er støyen på utsiden. :smash:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hva med dieselagregat?er det mulig og komme ned i en "fornuftig" pris der tenker da på under 40-50 tusen

Da kan man ha det koblet direkte til dieselen ombord så slipper man og ha bensin ombord.

Noen som har gode forslag til det for bensinagregat frister ikke men et dieselagregat frister men de som jeg har undersøkt er alt for dyre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå hatt en Kipor 2kw av den gule typen i en halv sesong. Ikke mye brukt, da jeg har bra med batterier i utgangspunktet. Jeg har ikke noen sammenliknings erfaring, men selv om det er opgitt til 52db er det dog en del lyd av det. Jeg pleier å sette det på land bak et eller annet kratt eller en skrent. Da glemmer du det som oftest. Det er lettstartet og funker til det som er mitt behov.

Helt utmerket som back-up og for å få varmt vann dersom man ligger litt forlenge utenfor sivilisasjonen. Og det er jo der man bør være.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Har et KIPOR KDE3500E til ca. 8000 kroner. Modifiserer dette med lydtett kasse og eksosforlenger med potte. Tilfører vifte som blåser inn luft og som starter ved oppstart av agregatet. Diesel tilførsel med pumpe fra hovedtank til agregattank. Totalt regner jeg med at dette kommer til å koste meg ca. 20.000 kroner alt i alt.

 

Hadde et problem med eksospotten som løsnet i brakettfestene etter noen få timers bruk, og det tar flere uker å anskaffe nytt. Ikke det at jeg har bruk for potten da jeg likevell skal modifisere det hele. Ellers har agregattet gått i flere uker siden oppstart. Virker veldig stabilt, men støyen er ikke akseptabel slik dette kjøres i dag.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei Geirh.

Retter opp en liten missforståelse. Agregatet kjører for tiden utenfor lydkasse og slik det kom fra leverandør og det er denne støyen som irritere mine svake ører. I lyd-kassen regner jeg med å kunne dempe dette betraktelig. Får ikke testet ut dette opplegget før sjøsetting i mars/april 2008.

 

Jeg også stippulerte prisen til ca. 20' ,men dette kan nok reduseres betraktelig dersom en kan innstallere agregatet i eget rom/motorrom.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er ny her på forumet, men kan si at jeg er svært fornøyd med strømmagregatet jeg monterte i fjor vinter.

Det gir meg og fam frihet til å frotste i forbruk til alt hva man ønsker.

Jeg har en 2,5 kw mase ( www.mase.no ) som ikke støyer mer en andre diesel agregat.

Jeg setter det på når vi forlater båten en tur på land og det man hører på utsiden av båten er egentligt bare vannstrålen fra eksos kjølingen når den treffer vannoverflaten, noe jeg har fikset med en slange stuss som fører kjølevannet ned til under vannoveflaten.

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg setter det på når vi forlater båten en tur på land og det man hører på utsiden av båten er egentligt bare vannstrålen fra eksos kjølingen når den treffer vannoverflaten

Velkommen til forumet skal du være :yesnod:

 

Har sansen for denne løsningen, og den er veldig utbrett etter min oppfatning. Det burde være tvang at eiere av aggregater oppholdt seg ombord mens aggregatet durer og går og ikke rømmer unna støyen ved å mønstre av skuta.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det noen som har kjøpt og eller brukt disse KIPOR aggregatene ? Ser ut til at påskens ekspapader ombord vil bli utført et sted uten strøm, og dermed må både vann og strøm skaffes tilveie.

Med liten tilhenger og etpar 200l fat er vannproblemet løst, men strømutfordringen er enda ikke løst.

 

Et sånt KIPOR koster jo bare 1/3 av et Honda, og de ser jo veldig fine ut da...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...