Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Vurderer å bygge om for montering av Jerrykanne rett på som tank nå.

Pass på at du sjekker oljenivået ved jevne mellomrom hvis du setter på svær tank. Hvertfall hvis det blir stående og gå over lengre tidsrom. Har knekt et av aggregatene til "den norske hær" med jerrykanne-trikset.. :lol: Rakkern gikk tom for olje...

Link to post
Share on other sites

Har knekt et av aggregatene til "den norske hær"

Apropos agregatene til "den norske hær", så har jeg et slikt stående på hytta. Har funka meget bra, men i høst begynte den å "slumre" en del, og daue av etterhvert.

 

Om noen er interessert i den, si i fra, så skal jeg få den ned fra hytta i løpet av våren (for mye snø om vinteren). Tja, et par hundre er symbolsk nok. Gått særdeles få timer (fullt servicehefte), MEN DEN ER IKKE ANBEFALT TIL BÅT. Fytti grisen å den bråker :eek::eek:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med eksosen på disse? Går det ann å montere en eksos slange på og føre den ut gjennom skroget, tenkte da å evt. sette en slik liten søt sak under akterdekket og bygd en isolert kasse rundt med lufttilførsel.. Måtte jo vært supert!!

 

Så forresten at de hadde Kipor på Mekk her i Bergen og, Mekk er leverandør for Krigsvoll som har både Gebe og Kipor, sjekk her: http://www.krigsvoll.no/produktkatalog/pdf/14.pdf

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2kw tc til kipor på fredag .Ga 5400,-.Det virker bra. Har 4-5 honda aggregat på jobben og jeg kunne hverken høre eller se noe vesentlig forsjell på de.

Kipor aggregater er sikkert OK til sitt bruk.

 

Jeg kjøpte et aggregat i høst (for bruk under bygging av (skikkelig OT!!) hytte. Det er ikke av type Kipor, men motor er plukk lik Honda. Eneste forskjell er: Navnet, produksjonland, pris og kvalitet...

Navnet kan vi droppe, produsert i China, pris under 4.000 og kvalitet ikke tilstede eller: kvalitet i henhold til hva man har betalt:

 

Erfaringene:

Det første aggragatet gikk i vel en time før det kom spon ut fra generatoren og det 500W arbeidslyset døde. Det store mørket kom og aggregatet ble byttet dagen etter.

 

Nytt aggregat: Bensintanken er på +10liter og det ga ca tre timers drift. I tillegg til å produsere strøm og lyd, hadde det også farget 1 - 2 kvadratmeter av lyngen fin og jevnt svart av sot.... :eek:

 

Selv om man støtter miljøsaken ved å bruke mye bensin (pga. miljøavgiftene pr liter..), var det en klar interesse av å se på eventuelle justeringer i "bensinkjeden" fra tank til natur. Justeringsskruen på forgasseren ble skrudd inn 14 halve omdreininger(!!!) uten at motoren lot seg merke av dette, men da forsvant mye av fargen i eksosen...; den var ikke svart lengre.

Det kan her også opplyses at kinesiske fagarbeidere helt sikkert benytter andre alfabet og tallrekker enn det vi benytter, for bryter for tenning har merker "1" og "0" hvor 1 er for "Stop" og 0 er for "Run". Likeså betyr "Off" at bensinkranen er åpen og "On" at den er lukket. Dette var forsåvidt enkelt å finne ut av. (Tok av slangen og så etter når det rant bensin. 1 og 0 fant man ut av etter en del mosjon med startsnora. Hondamotorer starter vanligvis på det første draget, så etter 8 -10 trekk på kopien prøver man bryteren den andre veien... :headbang::headbang: )

 

Med denne justeringa av forgasseren (vel, er ikke helt sikker på om det er en for"gasser", tror heller det er en restriksjon i bensinflyten...) går aggregatet til det stoppes av annet enn bensinmangel... :sad:

Tennpluggen er også laget i China. Det er første motor jeg har hvor det er varierende treghet når man skrur ut tennpluggen! Etter noen omdreininger ut, må man igjen benytte skralle for å få den skrudd ut... Og når den er ute så ser man ikke hva senter eller gniststav er laget av: Dette er helt dekket av fuktig svart sot, lodden svart sot! Vel, jeg er nå eier av to slike tennplugger, slik at man har litt fritidssyssel ved å rense en plugg mens den andre brukes. Nemlig! Her skal man få mest mulig ut av hobbyen! Jeg må vel også innrømme at jeg nå også har investert i en japansk tennplugg som skal være noenlunde lik (eller var det motsatt?). Den kan man skrue inn for hånd med jevnt drag hele veien før man fester den med pluggnøkkelen. Det kan bety at det er den chinesiske kvaliteten som tilbyr variabelt gjengesnitt på selve tennpluggen og ikke motorens plugghull, men jeg er ikke helt overbevist..

 

Motoren har plaskesmørning og oljenivåvarsler (motoren stopper, denne gang før olja er borte...). Etter bytte av plugg, rensing av bensinfilter og mye armmosjon, innser jo alle intelligente at det må være noe annet. Vel, det tok litt tid mens jeg funderte på "Hva er det nå da?", før jeg som tidsfordriv peilet olja. Vel, forsøkte å peile da det var ganske så lite igjen der det skulle ha vært olje. Det burde jo de fleste forstå, selv om det ikke var oljesøl utenpå motoren. Men, det er godt smurte plugger, det vet jeg! Etter påfyll av anbefalt oljetype og mengde startet aggregatet opp med velkjent produksjon av lyd og også noe strøm.

 

Som hytteaggregat kan dette aggregatet muligens egne seg, men jeg er helt overbevist om at dette aldri skal komme i nærheten av båten min! Der skal jeg ha det trivelig og jeg vil selv bestemme fritidssyslene jeg skal ha der! Men på hytta trenges det ikke nødvendgvis være den samme kosen...

 

Jeg har ikke nevnt navnet på aggregatet ei heller hvor jeg kjøpte dette. Grunnen er ganske enkel: Selger har beklaget salget og de er meget velvilllige til å ta tilbake lydverket, det er bare å komme med det. Og det ender nok tilbake hos selger. Men, jeg har hittils fått motorer jeg har hatt fingrene i, til å gå så godt som man kan forvente, så jeg hadde lyst til å se om denne ikke ville gå seg til / kunne justeres etc. I så fall ville jeg ha et rimelig og muligens brukbart aggregat. Selve generatoren er av italiensk type og ser ut til å være av ryddig kvalitet.

 

Så moralen er at Honda lager meget bra motorer, men det er ikke gitt at alle kloner er av tilsvarende kvalitet selv om de ser helt like ut.

 

:-) steinar

med generator på grønn VP 41A som gir strøm hele tiden og røyk kun ved kaldstart! Får da begge deler og trenger ikke eget aggregat på båten!

Link to post
Share on other sites

Redigert emnetilttel med OT lagt til

Det var meg som fjernet "OT:" da jeg synes denne tråden er tilstrekkelig båtrelatert.

 

Hvis noen opplever at deres "OT:" reservasjon forsvinner et det altså fordi en av moderatorene har vurdert tråden og funnet den verdig til ikke å fortjene å bli satt off-topic. :smiley:

 

(Fjerner OT igjen nå)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Blitt nyskjerrig på disse strømaggregatene, dro ti.l en lokal forhandler i dag som hadde både Kipor og honda, startet opp begge to 2kw typene, og må jo si at hondaen hadde en mye roligere gange, var litt høyere turtall og sintere lyd på Kiporen, spurte hva annet som var forskjell, og det er en helt annen elektronikk også på hondaen, kan kjøre PC på den, vet ikke om det går på kipor.

men det skilte jo 10 000 på de to da.

Hondaen fikk man også kjøpt et orginalt sett til og forlenge eksosen, denne skulle helst ikke være over 1 meter, ellers så kunne det bli for varmt i aggregatet.

 

setter man hondaen på lav effekt (lavest turtall) så tror jeg man kan bruke det greit uten at det høres no særlig.

 

Jeg falt for hondaen EU 20 :cool:

må telle litt først, koster og pusse opp båt :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke tvil om Honda er Honda, og Kipor ikke er det... Det gjenspeiles jo blant annet i prisen. Når du sier at at man kan kjører PC på Honda sitt ahhregat men er ikke sikker på Kipor... Da er vi vel tilbake til det opprinnelige spørsmålet mitt her... om Inverter kontra converter generator...

 

Det som jeg merket med Kipor er er de røde aggregatene er converter type, og ikke egnet til pc og andre greier... mens de gule Kipor aggregatene er ac inverter type som vistnok skal være mye bedre.... til Pc og annet krevende utstyr...

 

Jeg er fremdeles like dum(som forøvrig ikke er noe nytt) når det gjelder forskjellen på inverter og converter aggreagter... :crazy:

 

Det er nok prisen som avgjør her, samt forventet bruk som avgjør....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva mener de med pc? En stasjonær pc eller bærbar? Hva er problemet?

Tja si det, er vel samme problemet her som med billige invertere... og dette med modifsert sinus... Dette gjelder vel for pc'er med intern strømforsyning så vidt jeg har forstådt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Låner denne tråden.......

 

Det har tidligere vært skrevet mengder om strømagregater. Deriblant skulle jeg handle dette i fjor, men kom aldri så langt.

 

Imidlertid skal jeg i morgen handle dette.

 

Jeg trenger bare et lite et, eksempelvis 1kw agregat, lett, etc. Vi snakker bensin.

 

Mine tanker rundt anskaffelsen, er at dette agregatet kun skal benyttes i spesielle tilfeller, hvor det på grunn av lengre stilleligge kreves lading på Mobitronicladeren. Vi snakker kanskje 2-3 ganger i løpet av sommeren. Jeg ser derfor ingen vits i å investere mange høvdinger i dette, men å ha det så rimelig som mulig.

 

Har medlemmene tips om hvor det p.t. er rimeligst å handle?

 

Jeg har i dag vært innom 2 byggevarekjeder, samt europris, hvor de rimeligste ligger på rundt 2 høvdinger.

 

 

 

(Jeg lovet en eller annen her på forumet et agregat gratis, som har stått på hytta. Denne kan nå hentes, men jeg husker ikke hvem det var som skulle ha dette. Hvis rette person leser dette, ta kontakt !!!!!!!!!!!!!!!!!)

Link to post
Share on other sites

Jeg har et totusenkroners-aggregat (ok, 1990,- på Smart Club, Norgesaggregatet 2200W) på hytta, koblet til en 120A lader. Aggregatet fungerer helt fint, Honda-motor (GX160) og greier.

 

Men vær klar over en ting: Disse aggregatene BRÅKER noe forferdelig! Vil du ha et stillegående aggregat så kjøp et inverterstyrt et isteden. Kipor er vel det billigste jeg vet om, ca. 5500,- for et 2KW. Disse bråker mye mindre fordi de varierer turtallet med effektbehovet istedenfor å alltid gå på 3000 eller 6000 rpm samt at de er mye bedre støyisolert enn billigaggregatene.

 

Om morgenen i uthavn med andre båter rundt seg vil jeg tro at et stillegående aggregat er tingen :)

 

Ang. en annen ting i denne tråden: Om dere er glad i batteriene deres og vil ha de lenge så ikke tapp et 12V batteri lavere ned enn 12.0V! Dette er dog hvilespenning målt uten forbrukere tilkoblet i minst 30 minutter. Om det er et svakt forbruk på så si omkring 11.8-11.9V. Lavere nedtapping vil minske batterienes levetid vesentlig. Et batteri har maks 50% kapasitet igjen når det holder 12.0V hvilespenning og lavere ned bør de ikke tappes jevnlig.

 

Ang. ladere så vær obs på en ting: Selv om de er oppgitt i ampere så er de egentlig begrenset etter effekt. Dvs. at en lader klarer kun å gi merkestrøm ved en spesiell spenning eller lavere, normalt 12V. Min gir 120A om den lader ved 12V, om batterispenningen er oppe på 13V klarer den kun 110A. Ladestrømmen vil derfor normalt synke noe når spenningen stiger. I tillegg er de ikke 100% effektive så man må ha større aggregat enn laderens makseffekt ut. Min lader maks 1.44kW men trekker da 1.7kW fra aggregatet så et 1.5kW aggregat hadde vært for lite.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger bare et lite et, eksempelvis 1kw agregat, lett, etc. Vi snakker bensin.

Har brukt et på 800W som er utrolig lite og greit. Bæres i en hånd. Bråker egentlig ikke så mye. Selges for 700-1000, alt etter tilbud. Mekk og byggevarekjeder har slike.

 

Du får også et slikt som er sinnsykt støydempet for rundt 4000,- på mekk.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, for sent med anbefalingene....

 

Jeg troppet opp på butikken for å kjøpe 1kw agregat, men som vanlig lar jeg meg rive med, og endte opp med et som er 2.3kw istedet :rolleyes:

 

MEN, allerede denne helgen har det vært i bruk, da båtnabo var nesten tom for strøm.........

 

Ulempen er str/vekt, men det ordner vi greit.......... Har masse plass til denne allikevel.......

Link to post
Share on other sites

ismaskina da

:lol::lol: Rederinnen har satt ultimatum, nemlig at hun skal ha ismaskin ombord.

 

Det betyr at jeg må undersøke hva som finnes av dette. Du skjønner, vi med 2stk høyretøfler er oppdratt til dèt......

 

Det verste er at jeg har plass til det også :rolleyes:

 

Type agregat? Skal jeg vite det også ????????? Det er ikke Honda, utover det har jeg ingen anelse, fører det opp i morgen når jeg har titta på det igjen......... (hvis jeg får tid, fytterakkeren så mye gresset har grodd i helgen :eek::eek: , har nå noe over 3 mål med eng her ute som krever sitt. OG hjelpemidlet der er selvsagt HONDA :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...