Jump to content

Messe i Bergen: Dra til sjøs


Frøken Fryd

Recommended Posts

Gleder meg til messen. Skal ta VHF sertifikat på lørdag. Om jeg ikke stryker da. Kanskje jeg kjøper VHF også. Hvis jeg finner et godt tilbud.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nokon som veit om det vert noko gode "messetilbod" på utstyr og liknande?

 

Ja, det pleier å vera masse tilbod på ymse utstyr. Men om dei er så mykje betre enn kva du kan få elles, er ikkje godt å seia. Fordelen med messene er at du kjem i direktekontakt med leverandørane og kan forhandla fram "personlege" tilbod, dersom det er noko spesielt du er ute etter. Det er kort veg over til standen til konkurrenten, og dermed kan du halda det gåande til prisen blir bra... :wink:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med begge dagene da.... en kan vel ikke gå for mange ganger på båtmesser vil jeg tro... Det er jo utepilsvær i Bergen nå....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forslag:

Eg reknar med at folk vil bruka litt tid på sjølve messa. Kva om me møtest på ein passande stad inne på området ca 19.30. Då har me tid til ei pils inne på messa før stengetid kl 20 (og kan venta på etternølarar). Deretter kan me bevega oss til eit anna vasshol i nærleiken, t.d Bien eller Danmarkskroen (held ein knapp på førstnemde...).

 

Er Kafe Kranen open, og har dei øl? Kanskje det kunne vore møtestad inne på messa? Dei held kanskje lenger ope enn kl 20 og...

 

Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg og Kjell på LA3939 er snart på vei til messen, vi er nok der ved 15 tiden.... det er bare å plinge på mobilen det om det er noen som ikke kjenner til oss (to meget beskjedne nordlenninger)... er det en vannhull inne på området så er det ikke umulig at vi er umiddelbar nærhet sånn lit utpå eftan med fullt av brosjyrer under armen... Kan treffes på telefon 95171693

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noe vannhull, men et par seiletøvler til kjærringa og meg ble det til 199 kroner paret... Det ble også rapportert om en ikke ukjent herremann fra foumnet her som saumfarte de tre Bavariane som var på messen for "gode" argumenter til fremtidige diskusjoner her på forumet også, eller var det hvorfor båtene til Bavaria er så lettsolgte har forsøkte å finne ut :lol: ... Det er litt usikkert om han har funnet veien ut av båtene nå på denne tiden..

 

Det var en flott messe, passe stor med brukbart med båter jeg og LA 3939 fikk slått ihjel en rundt 4 timer der idag... Et par båter som overrasket meg positivt var Clipper 40 og Feeling 39..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte å bruke 5 og en halv time på messen i dag, klokken var blitt 18:00 før vi var ferdig med hall A :lol:

Men vi fikk se mange flotte båter og flybridgebåter var mest av interresse, bysseløsninger stod høyt på programmet også. Den som overrasket meg var NB sin 38 foter, stor båt og en grei pris.

Løp innom bavaria sin 38 foter også, der fikk vi gratis brus :smash:

Ellers var det en kjekk messe som jeg ikke vill tatt på lørdag, da blir det nok kø. Ingen kø i dag!

Hydrox, Sydvesten og LA3939 var og virret rundt. Desverre var ikke standen til Suzumar å finne på denne messen :wink:

Men jeg er fornøyd, for 100 kroner har jeg sett mye flott, snakket med artige og ivrige selgere og sits men ikke minst hentet med meg inspirasjon til byssen min.

Link to post
Share on other sites

Det ble også rapportert om en ikke ukjent herremann fra foumnet her som saumfarte de tre Bavariane som var på messen for "gode" argumenter til fremtidige diskusjoner her på forumet også, eller var det hvorfor båtene til Bavaria er så lettsolgte har forsøkte å finne ut :lol: ... Det er litt usikkert om han har funnet veien ut av båtene nå på denne tiden..

Fikk han brus han også, eller ble det en "Kjøl"(ig) mottakelse...

Link to post
Share on other sites

Regner vi får en fyldig rapport fra medlemmet når han har funnet veien ut av de flotte tyske båtene formoder jeg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med at flere kommer til å gjøre det samme på Lilestrøm om et par uker, da kommer jo den nye 40 foteren også.... som forøvrig Lunde båt har solgt 10 stykker av alt (pr. mandag denne uken)... De selger nok på godt renome og god kvalitet til riktig pris.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Clipperen som du nevnte virker også som en båt der man får mye for pengene.

Så den for to år siden, men den var nok desverre ikke båten for oss.

Vi må ha minst to seter v/styrepossisjon slik at vi sammen kan følge med på instrumenter og omgivelser når vi "turer".

Gleder meg forøvrig til messen lørdag, køer eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble positivt overrasket over Clipper'en.. flott båt med fint trearbeid.... Jeg fikk selvsagt med en brosjyre på den nye Royaler 42 pilothouse som kommer.. med tre lugarer om en ønsker... Var omdbord en GB 47 også, men den imponerte ikke meg sett i forhold til prislappen på vel 7 mill.... Swift 42 lå også hakket under Clipper etter mitt syn, men det handler vel mye om smak vil jeg tro.. hva en vektlegger..

 

2,7 mill for Clipper 40

3,6 mill for Royaler 42 pilothouse..

 

Royaler 42 pilothouse

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten,

 

Går ut fra at det var meg du mente? Jeg inspiserte 38'en og skummet igjennom 31 og 34. De er alle båter som passer fint i en utstillingshall. De var som forventet. Gikk sammen med en av mine bavariakompisen og han diskuterte litt med mr lundebåt-bergen som mente nye 38cr var raskere enn gamle 38 ac. Løgn og bedrag...

 

Oppsummering bav 38 cr (3-lugarsversjon)

 

Dette var ubrukelig:

- løygang

Dette var dårlig:

Skapplass i lugarer, sitteplass for rormann, dekksutstyr, dørkplatene, putene i lugarer og salong, ankerbrønn (masse vann i den), seilegenskapene (antagelse :smiley: )

Dette var godkjent:

Lugarene, byssen, skapplass i salong/bad, badet, riggen, finish

Dette var bra:

Salongen, El-opplegget, tilgang til motor, båten virket greit skrudd sammen

 

Ellers pratet jeg litt med importøren for feeling og for jeanneau. Jeg likte godt feeling 39. Salongen var flott til tross for langsgående bysse. Akterlugarene var trange, men funksjonelle og den mangler litt skapplass. Lyst og pent interiør. Forpiggen kan diskuteres, men mange vil nok like den. Badet er trangt, men det gjør ikke noe. Senkekjølsopplegget virker smart for de som trenger denslags. En fin kandidat for rene turseilere.

 

Var ellers ombord i jeanneau 42ds, 45, og 36. Alle disse var som forventet. 42ds var et hyggelig bekjentskap for meg som bor ombord. Akturlugaren er latterlig stor. Godt å se skikkelig dekksutstyr på en turbåt. Syns det er litt rart at det ikke er bøyle foran rattene i 42 ds og 45. 45 var en charterversjon med 4 lugarer. Ville ikke valgt denne løsningen. Heldigvis finnes den med l-bysse og eierlugar foran. 36i med tre lugarer var greit selv om det fort blir trangt i en 36/3. Kvaliteten var ok. Jeg ville valgt denne foran bav 38.

 

Tittet også på macgregor 26 som er messens rimeligste seilbåt med en pris så vidt under 300 lapper. Den virket artig men er ingen havseiler for å si det forsiktig. Kjekt leketøy og et hyggelig bekjentskap.

 

Messas skuffelse var bavaria 50 som ikke var åpen for visning kl 19.30 når jeg var der. Har aldri vært i en så stor seilbåt, så det var nedtur.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...