Jump to content

Messe i Bergen: Dra til sjøs


Frøken Fryd

Recommended Posts

Kanskje noen bilder kan være til glede og hygge? Har langtfra rukket å laste opp alle (tok 124 stykker, av varierende kvalitet....)

 

Her var det mange fine båter å se, og jeg så ikke en eneste hvor det sto "ombordstigning kun etter avtale", og bra er det.

 

Først en liten hilsen til Sleipner93 og Walter_S og alle dere andre Sabb afficionados:

 

sabb2.jpg

 

sabb3.jpg

 

Og til de som har stemmegaffelen tatovert i pannen:

 

yamaha.jpg

 

Bildet yter ikke rettferdighet til krabatens størrelse.

 

Så til noen av båtene, her var det båter jeg har råd til:

 

raad.jpg

 

Og ikke råd til:

 

ikke_raad.jpg

 

Pershing 56, var ikke ombord i denne, den var fylt til randen av den yngre garde hele tiden.

 

Fjord går tydeligvis inn for stealth, i alle fall visuelt:

 

fjord1.jpg

 

Blir ikke noe finere med denne fargen, synes i alle fall jeg....

 

Så fant vi en båt som jeg ikke husker navnet på, var totalt fri for merking. Var visstnok bygd i Kina:

 

kina1.jpg

 

Var motorisert med to Yanmar 370 hk, og et litt merkelig roropplegg:

 

kina2.jpg

 

Den var 40-41 fot hvis jeg ikke husker feil, og hadde tre kabiner. Ganske romslig innvendig, men bar preg av å være uferdig.

 

kina3.jpg

 

Var også ombord i Bavaria for første gang i mitt liv, Sydvesten møtte først prøve Luken:

 

luken.jpg

 

Adkomsten til motoren var upåklagelig, det var luker fra hver side, pluss at hele trappen kunne løftes opp:

 

bavmotor.jpg

 

Fant ingen ting å sette fingeren på ombord her, til tross for at jeg er motorbåtmann!

 

Kjenner en som sannsynligvis teller timer, minutter og sekunder til han skal hente en flett ny sånn en i Les Sables d`Olonnes, stemmer ikke det, Oddgeir?

 

so36.jpg

 

Det lille jeg fikk sett av den ser meget bra ut!

 

Til slutt, en hekk:

 

hekk.jpg

 

Har flere bilder, men det tar tid å laste opp - kommer plutselig tilbake!

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Fikk også svippet innom i dag når det likevel var kurs i Bergen. Det ble 2 timer prat med Hanse-karene, det er mye som er kjekt å prate om ang forestående begivenheter. Sumasumarum er jeg godt fornøyd med de svar jeg får. Forrige gang jeg så på 320en syns jeg denne var veldig flott til å være 32 fot, det syns jeg fortsatt, men forpiggen var mindre enn jeg husket. Den er egentlig en barnesalong, i motsetning til Bavaria 31 som jeg oppfatter å ha en forpigg som er brukanes for to voksne. Motsatt er det mer ståhøyde i 320 mot B31. Jeg syns du får mer for "tilleggssummen" ved å gå fra 320 til 350 enn å gå fra 350 til 370, men så har jeg jo også bestilt 350. Vi satt lenge i 400en og jeg syns at hvis du skal ha midtstilt toa så må du opp i 400en før dette ikke tar for mye plass i salongen. På 370en tar det mye av romfølelsen, ellers er dette en fin plassering av toalettet og et flott toalettrom. Nytt for meg er at det nå også blir T-KJØL på 370 og 400. Jeg har tenkt som så at det må være 370 og 400 som er nestemann ut hos Hanse til å bli nye (tross faceliften i fjor), men iflg Hanse er dette uklart.

 

Resten av tiden gikk med til å snakke med Yanmar, 60 amp på motoren er jeg litt spent på om klarer å håndtere 3 batterier på 110 amp. Hva sier ekspertisen? Måtte være eneste grunn til å velge VP D1 som har 115 (ikke det at du kan velge VP i Hanse). Videre var jeg i Viknes 1080. Det er jo blitt en stasen båt, men det blir trangt i Walkarounden på begge sider (selv om styrhuset er ørlite ut av senter slik at det er større plass på styrbord). Det er også som i 1030 noen ganske så små dobbelkøyer. Stiller spørsmål ved om det kan være behagelig for to voksne å sove her over uker...? Ellers flott båt.

 

Fjord 40 i matt-sort var drittøff. Hvis jeg hadde vasset i penger hadde jeg kjøpt en slik og så beholdt Hansen (mja. eller byttet 3 mot et firetall og satt 5 foran:). Ellers syns jeg ikke finishen der er så veldig mye bedre enn på de svært mye rimeligere Hanse-seilbåtene så jeg vil tro noen rynker litt på nesa for dette når båten koster +3.5 mill?

 

Bav 31, 34 og 38. Du merker når du kommer ombord at cockpiten er veldig høy, det er selvsagt gjort for å bedre plass og høyde i lugarer, jeg syns det blir litt feil. Ryggstøtten i cockpit på alle disse er nesten fraværende. Ellers har jeg sett disse før og det er romslige og pene båter innvendig, virker gjennomført, smart med skapet i 34en som er skrådd i akterlugaren, dette gir betydelig lettere adkomst. I 350en med 2 akterlugarer hadde dette vært en god ide der spes babord lugar blir trang å komme inn i/kle av seg i. Når det gjelder denne berømte luka på nye Bavene, er armene som holder dette i aluminium? Det var såvidt jeg så ikke rustfritt og det stusset jeg på, men kan ha tatt feil her.

 

Ellers gikk det i utstyr, IS20 og AP24 til Simrad ble behørig testet, det har vært mye usikkerhet om vi med nye Hanser får disse eller de gml, men nå skulle dette være i produksjon, Puh. Disse ser knall bra ut, så får vi se hvordan de fungerer i praksis.

 

Den omtalte Kina båten som stod ved siden av Fjorden var jeg ikke ombord i, men vinduene så utrolig stygge ut. Virker som om problem med få i nærheten av Europeisk nivå på finishen ikke er nådd nå heller. Kikket litt på 35 foteren av den tidligere Kina båten til Yacht Marine og det var sjokkerende dårlig, tross heltre teak over alt (båten må jo ha vært svinetung)...

 

Ellers var Jeanneau slik de alltid er, meget bra, var ikke i 45en. Beneteauen var også bra, skikkelig hyttebåt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det blei dårleg med øldrikking, men eit par timar på messa. Det var for så vidt nok for min del.

 

Eg må vedgå at desse Arenum-messene begynner å bli eit litt småkjedelege rituale, sjølv om eg må ha det med. Så lenge eg for tida er heilt utan trefots-sjuke og ikkje har planar om å byta båt dei kommande fem åra, er ikkje interessa for å tråla over alt som er av nye båtar så stor. Litt fekk eg likevel med (t.d. Viknes 1080, Hanse m.fl), men brukte mest tida på utstyr og vedlikehaldsmidlar. Kjøpte eit par flasker Snappy til teakbehandling og fant rikeleg med materiale til å fornya og utvida samlinga av katalogar for div. utstyr.

 

Vurderer å stikka innom Lillestrøm-messa i år. Kanskje det er meir spennande?

Link to post
Share on other sites

Eg må vedgå at desse Arenum-messene begynner å bli eit litt småkjedelege rituale, sjølv om eg må ha det med.

 

Ikke enig med deg i dette. Jeg hadde 2, 5 timer på meg og dette var i knappeste laget. Synes denne messen hadde en fin blanding av seilbåt og motorbåt, av vestlandsbåt og solskinnscruiser, av luksus og båter oppnåelige for fok flest, og av motorer og utstyr. Ja jeg synes det er lenge siden det har vært så fin variasjon på messen.

 

Er enige i at Fjord 40 er knalltøff, men praktisk vill jeg ikke si at den er. Delta 40WA som vel er i samme prisklasse (4 mill) derimot var både tøff, praktisk,rask og ypperlig til variert båtbruk på Vestlandet. Skriver med dette opp en slik på årets ønskeliste til julenissen!

 

Også jeg merket meg den dårlige finishen på vinduene på kinabåten som sto ved siden av Fjord 40!

 

NBs Ardea 870 Fly som tidligere er diskutert her på forumet kom ikke ut i noe bedre lys "live" i forhold til tegningene. Targabøylen her er ikke et heldig design.

 

Helt vakker er ikke Hansvik 950 Fly heller, men innvendig synes jeg denne båten var svært så trivlig.

 

Bavaria 31 imponerte meg, forstår godt at mange lokkes over til seilbåt med så mye boplass for pengene. Er ikke fremmed for å prøve å lokke konemor med på en slik om det viser seg at seiling er noe som faller i smak for familien. Synes faktisk Bav 34 ikke ga så mye mere plass som 3 fot ekstra burde tilsi.

 

Quicksilver 700 var også en båt jeg aldri har vært ombord i før, denne var også et positivt bekjentskap.

 

Alt i alt en hyggelig messe, hadde junior på 6 med meg men til tross for dennes utforskertrang var det bare hyggelige selgere å møte selv om jeg ikke la skjul på at vi ikke var potensielle kjøpere på de fleste av båtene som han valgte ut for nærmere undersøkelse av. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som sannsynligvis teller timer, minutter og sekunder til han skal hente en flett ny sånn en i Les Sables d`Olonnes, stemmer ikke det, Oddgeir?

 

so36.jpg

 

Det lille jeg fikk sett av den ser meget bra ut!

 

Når dette skrives er det nøyaktig 10 195 200 tidssekunder til vi drar.

Nei vent litt, 10 195 150 nå. :lol:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Når dette skrives er det nøyaktig 10 195 200 tidssekunder til vi drar.

Nei vent litt, 10 195 150 nå. :lol:

 

Du får deg en kjempeflott båt... Nøyer meg med å telle uker selv, 9 uker igjen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei.

Bare en kort komentar til den kinabåten og vindu.

Båten kom til bg for bare noen dager siden og de var derfor ikke ferdig med monteringen, det mangler blant annet krommlister rundt vinduene.

Helt klart at vind i sika ikke er pent men det kommer seg nok.

Jeg likte den meget og så stor og praktisk båt til 2,5 mil er jo heller ikke verst.

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Har besøkt messen i to dager, labbet rundt og sett alt minst to ganger.

Som i år og årene før har det vert noen som selger "vindundermiddelet" ZIELINSKY UNIVERSAL. I dag slo jeg til og bladde opp 220 kr. for en boks + 2 svamper. Skjeptisk.. ja.

Testet dette ut på kokeplaten hjemme og ble bare imponert over resultatet.

I skrivende stund er glassplaten i peisovnen blitt test objekt, også her ble resultatet meget bra. Dette fungerte så bra at jeg vurdere å ta en tur til til messen i dag for å kjøpe et par bokser til..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Nelson viser Moody 45 blant annet. De svippet innom Stord på veien og vi var mange som fikk sett et helt nytt seilbåtkonsept. Det stilles naturlig nok spørsmål ved om de store rutene i denne båten kan tåle en skikkelig storm til havs. Jørn sier ærlig som vanlig at det har ingen prøvd, men den er godkjent for slikt vær...

 

Det er i grunnen en fantatisk båt, godt ikke fruen var med, da hadde maste om "kjellerlivet" kommet igjen er jeg redd. Uten at det på noen måte hadde resultet i kontrakt 3,9 mill er et 3 tall for mye...

 

Dette er mye mer hytte på sjøen enn en vanlig seilbåt og må jo være midt i blinken for bemiddlede menn og kvinner i slutten av 50 årene f.eks som ønsker å kose seg på sjøen, her skulle jeg klare å kost meg noe inn i granskauen så kunne jeg hatt en Melges liggende til regattaformål... Kvaliteten er jo en helt annen enn i Hansene, men det er nok langt frem til de ypperste for det. 400 ble også studert, men jeg kom til at jeg er svært fornøyd med 350en og spesielt utvendig desing syns jeg ikke 400 er like moderne og rettskåret som 350en, men dette er smak og behag. Ikke er jeg helt objektiv heller. Det måtte blitt noe annet tror jeg om vi skulle opp i 40+ fot. 430 kanskje... eller noe helt annet.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Så var besøket på Båter i Sjøen 2008 vel overstått. Jeg var der da de åpnet dørene, dette medførte at det var heller få besøkende – ingen trengsel med andre ord. Akkurat som jeg håpte.

 

Det var ikke mange utstillere inne i hallen, av elektronikk var det kun Belamarin som hadde stand, runden gjennom hallen ble kjapp. Men noe fanget min interesse, gamle motorer.

 

gmlpjengs.jpg

 

Her en samling gamle påhengsmotorer.

 

gammelyam.jpg

 

Denne er nok fra tiden før stemmegaffelen gjorde sitt inntog.

 

sabb4.jpg

 

Dette er den fjerde Sabben som ble bygd, og den går ennå.

 

soil.jpg

 

Jeg er ikke helt gubbelert på hva soilrør er for noe, men denne er i alle fall laget av dem. Bensin kjellermotor kalte de den.

 

Så var det på tide å bevege seg utendørs, det var jo tross alt båter i sjøen jeg kom for å se. Først noen oversiktsbilder:

 

oversikt1.jpg

 

oversikt2.jpg

 

oversikt4.jpg

 

Motorbåtene var i overtall.

 

moody1.jpg

 

Noen båter fanget min interesse mer enn andre, først en seilbåt, Moody.

 

moody2.jpg

 

Cockpiten på Moody

 

forloren.jpg

 

Synes litt synd på gamle Oscar, fikk ikke være med i det gode selskap…..

 

Mainship er et nytt bekjentskap, og for en som har en viss forkjærlighet for Trawlere måtte disse tas i nærmere øyensy.

 

mainsh1.jpg

Vi går først om bord i 40-fotingen.

 

msh40a.jpg

 

Salongen

 

msh40b.jpg

 

Gjestelugaren

 

msh40c.jpg

 

Rederlugaren

 

msh40d.jpg

 

Toalettrommet

 

msh40e.jpg

 

Styreposisjonen

 

msh40f.jpg

 

Overdekket

 

Deretter ble jeg ønsket varmt velkommen ombord i 45 fotingen, det var et stort skip.

 

msh45a.jpg

 

msh45b.jpg

 

Et par bilder fra salongen

 

msh45c.jpg

 

Styreposisjonen

 

msh45d.jpg

 

Byssa, sett fra styreposisjonen. Her kan man beundre mor mens hun tryller frem de lekreste godbiter. Trur eg.

 

msh45e.jpg

 

Gjestelugar, med eget toalettrom

 

msh45f.jpg

 

Reiaren sitt lune rede.

msh45g.jpg

 

- og reiaren har eget toalettrom med dusj og badekar. Som seg hør og bør.

 

msh45h.jpg

 

Overdekket har grill, vask og ismaskin. Det har 40 fotingen også, forresten. Ekstrautstyr.

 

msh45i.jpg

 

Overdekket sett forover.

 

Vi haster videre bryggelangs…..

 

nb34fly.jpg

 

Ardea 34 fly ser bedre ut nå, den merkelige targabøylen er ikke på denne. 870 fly var ikke å se.

 

Neste stopp er hos Viknes. Jeg har lenge syns at deres 1030 er en båt jeg gjerne ser meg selv om bord i, (i tillegg til en og annen Trawler…). (1080 seiler også opp hos meg som ønskverdig….) Nok om det.

 

Som meldt i annen tråd her annonserte de i dag at de kommer med Sundeck (som de kaller det) på 1030. Ledelsen har virkelig holdt kortene tett til brystet her, de ansatte fikk først vite det i morges, like før de offentliggjorde nyheten. De hadde ikke annet enn tegningene som er offentliggjort å vise foreløpig.

 

For en tid tilbake fortalte de at de hadde redesignet hardtopen på 1030. Den båten som var utstilt har denne nye hardtopen. Denne båten er forresten kjøpt av en kollega av meg, han overtar den på søndag som kommer. Han kunne fått den for en uke siden, men siden han hadde beredskap denne uken måtte han vente. Jeg tilbød meg selvfølgelig å hente ut båten og bruke den denne uken for ham, slik at alle eventuelle småfeil kunne bli funnet og kanskje rettet før han overtok den. Innkjørt motor og greier var også med i tilbudet. Skjønner ikke helt hvorfor han takket nei? Men han ga meg en av invitasjonene fra Viknes som trøst, så jeg slapp da i alle fall inn gratis og franko. Nuvel.

 

1030hard1.jpg

 

Under dekk har de fått plass til innfellbar flatskjerm TV. Når man er ferdig med tittingen er det bare å felle opp luken.

 

v10301.jpg

 

1030hard4.jpg

 

Øverste bilde viser gammel løsning, nederste nye. De har altså trukket ”nedfellingen” lenger frem slik at den ikke lenger er over sofaen.

 

Utvendig er det også endringer,

 

1030hard2.jpg

 

Hvis man har GRP bøyle og den nye kalesjen kan taket skyves inn under denne ”leppen”.

 

1030hard3.jpg

 

Slik ser den nye hardtopen ut ovenfra.

 

Dolviken var med for første gang:

 

juvel1.jpg

 

For et smykke!

 

juvel2.jpg

 

For en hekk!

 

Så kommer Princess svingen. De var ikke med på Dra til Sjøs i februar, men her var de i full styrke, fra 42 til 70 føtter var å skue.

 

p54.jpg

 

P54 er min favoritt blant prinsessene, jeg kunne få en slik for drøyt sju og en halv, hvis jeg hentet den selv i Portsmouth i april neste år. 54-års gave til meg selv, kanskje?

 

v702.jpg

 

Messens dyreste (V70), pris på forespørsel

 

billigste.jpg

 

Denne blir din for 5 båtpenger. Her må du virkelig pumpe for å få fremdrift. For har du ikke fremdrift, ja så flyter du heller ikke! Tror jeg foretrekker å ha et skrog under og rundt meg.

 

Vel, det var noen inntrykk fra årets messe. Beklageligvis begynte det å mige ned fra himmelen etter et par timer utendørs, så jeg forhalte til mer hjemlige omgivelser.

 

Traff også et BP-medlem for første gang, vi fikk oss en hyggelig drøs om både dette og hint – Trawlere og hekksjø blant annet. Kjekt å hilse på deg!

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Fin bildeserie Kjell....Kommer meg ikke ned før på søndag pga. den helsikkes Stoltzen-opp imorgen.

 

Ser virkelig fram til å se Dolvikbåten live.

Også satser jeg på seier i konkurransen med påfølge tur i 115 knop med Nor-tech'en. Er det ikke den som ligger longside med Princess V70'n på bilde ovefor??

Link to post
Share on other sites

Stemmer det lars_petter, men du vil få hard konkurranse av meg om og vinne turen. 116 knop er jo godt over 200 km/t og hadde vært heftig og vinne, Min lille with går jo bare 20 knop (36 km/t) så det er ikke helt det samme. :sailing:

Redigert av johnson (see edit history)

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

En liten rapport..

 

Var ombord i Mahe 36, Hanse 430, Sun Od 50Ds, Bav 43cr og bav 40 cr.

 

Likte alle båtene. Mahe fortjener å bli solgt i flere eksemplarer. Hanse var fin. Sun od var fin. Bav 43 var også grei. Alle båtene var som forventet.

 

Ellers var det litt krisestemning i bavarialeiren siden lunde båt avd bergen skal legges ned i neste uke. Begge de ansatte mister jobben. :sad:

Veldig syns da de har gjort en kjempejobb for bavaria i bergen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne....

 

Bare noen uker til 2009 utgaven av "Dra til sjøs".

Som en uvitende østlending er det noen spørsmål...

 

- Er dette et skur med 4 båter, eller er det verdt turen over fjellet?

 

- Hvis jeg skulle finne på å stole på NSB og bo i sentrum, er det et styr å komme seg til messeområdet?

 

- Er det like greit å vente på "Sjøen for alle" på Lillestrøm?

Link to post
Share on other sites

- Er dette et skur med 4 båter, eller er det verdt turen over fjellet?

 

- Hvis jeg skulle finne på å stole på NSB og bo i sentrum, er det et styr å komme seg til messeområdet?

 

- Er det like greit å vente på "Sjøen for alle" på Lillestrøm?

Bergen er alltid verd et besøk, båtutstilling eller ei :seeya:

 

 

Ikke et skur med 4 båter akkurat, men tror nok ikke den skal sammenlignes med "Sjøen for alle", den stiller nok i en annen klasse. Sjekk utstillerlisten og vurder utifra den om det er noe som fenger deg! En liten spasertur fra jernbanestasjonen så er du i Solheimsviken hvor messen arrangeres! :flag:

Link to post
Share on other sites

Utstillerlisten finner du her:

 

 

Og som alltid - Det lönner seg aa dra til Bergen!

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...