Jump to content

Messe i Bergen: Dra til sjøs


Frøken Fryd

Recommended Posts

Du har nok gjort et godt kjøp!

 

Hehe, jeg ringte en kollega mens jeg sto på messen og ba han google den etter priser for meg, han fant ingen under 8000kr (sannsynligvis uten kart og svinger den og).

Siden jeg uansett ville kommet til å kjøpe den eller en tilsvarende så slo jeg til.. nesten bedre å angre på at jeg kunne spart et par tusen en plass enn å angre på at jeg måtte lagt ut mye mer for den senere..

Dessuten er 525s en utgående modell som få har mange igjen av, det er 526s som har tatt over og den er dyrere selv om det ikke er veldig stor forskjell på de. 526s'en fikk jeg tilbud på til 6tusen ettellerannet. Kart ++ kommer i tillegg på den og.

Link to post
Share on other sites

Vågslid kaller... hmmm. Men reiser ikke til Bergen for å bare å se på Bav 32 uansett, synd det ikke er flere seilbåter utstilt... Utstyrsselgere og seilmakerene skal jeg holde meg langt unna iflg fruen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne bare se en seilbåt på messa, Bavaria 32. Romslig båt innvendig i forhold til størrelsen, men jeg er ikke helt fortrolig med den minimalistiske innredningen. Ifølge Lunde båt skulle denne seile ganske så bra, men han pratet mest om det store badet :-) .

Mange fine Vestlanske motorbåter, ny Viknes 1080 og Ardea 38 var begge spennende båter.

 

 

Vågslid kaller... hmmm. Men reiser ikke til Bergen for å bare å se på Bav 32 uansett, synd det ikke er flere seilbåter utstilt... Utstyrsselgere og seilmakerene skal jeg holde meg langt unna iflg fruen...

 

Det er noen flere seilbåter på messen, men alle utenom bavariaen ligger ute (på en midlertidig brygge utenfor den ytterste hallen).

Så det er bare å komme seg på messen.

 

Bavaria 32en som ligger inne er det jeg som er den lykkelige eier av. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hehe da få jeg se på båten din i morgen! Er du kanskje på messa du og?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bavaria 32. Romslig båt innvendig i forhold til størrelsen, men jeg er ikke helt fortrolig med den minimalistiske innredningen.

 

Vi er alle forskjellige, stilen innvendig var det jeg likte best med hele båten, men litt skuffet over takhøyden. Positivt med gode gripehåndtak rundt om kring innvendig. Men lysventilene ga veldig lite utsikt og lys, glugger rett og slett (men siden jeg tidligere har indikert at jeg synes Bavaria har hatt store ventiler på små båter bør jeg vel hode kjeft)

 

 

Bavaria 32en som ligger inne er det jeg som er den lykkelige eier av. :yesnod:

Gratulerer med flott båt. Er plasseringen av vinsjene på din båt standardoppsett? Og blir det ikke vanskelig å seile alene med genoavinsjene så langt fremme?

 

 

Selv ønsker jeg meg den utstilte Sun Oddessey 36 Performance til jul :lol:

Link to post
Share on other sites

Skal på messe nå i 11 tiden. Burde hatt en Båtplassen-caps for sånne anledninger, slik at man fikk hilse på "kjennsfolk..."

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på mezzen , i år hovedsaklig etter utstyr , er ikke imponert men er vel bortskjemt med Lillestrømmessen og London Boatshow .

Med det som forundret meg er at YACHT MARINE var representert med stand .

Et lite søk på Brønnøysundregisteret sa meg at dette firmaet gikk konkurs i 2009 .

Litt Googling gir også indikasjon på at firmaet har flere rettsaker ifb.med båtkjøp , der personer har tapt 6 sifrede summer da firmaet gjorde sin egen konkurs.

Hvordan er det mulig ???

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er som sakt over helt utroligt at http://www.yachtmarine.no/ er der.

Det er jo helt utroligt at firmaet kan klare å stille på messen, etter sin egen konkurs.

Hvor firmaet tar kroner fra (ca 100 00 for å stille ut) er helt uforståeligt, da det bare er en persom som jober står for inntekter.

 

Får håpe at det går bedre i år en i fjor dvs at ingen kjøper denne båten.

Det var en slik båt Båtmagasinet hadde sin test nå i jannuar bladet å der ble den slaktet.

Får håpe ikke flere er like uheldig å handler der som det jeg gjorde for 2 år siden.

 

Det kan siest at den båten som er på messen har to motorer som er alt for store i følge DNV sin godkjenning av båttypen.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Utrolig at de fremdeles prøver å selge disse båtene her. Det var Yacht Marine As som ble slått kokurs 25.05.2009. Den 13.05.2009 altså 2 uker før kokursen skiftet firmaet ARTIC CRUISE SIGHTSEEING BERGEN AS navn til Yacht Marine Service As, og det er vel dette firmaet de selger båtene gjennom nå. Eierne er selvfølgelig samme person. Lukter vel svidd lang vei.

Link to post
Share on other sites

Har trålet messen jeg også...og er sånn passe fornøyd. Det var et og annet jeg gledet meg til å se på (kun et par båter) utover dette var det nokså ordinært. Har ikke vært ombord i en Nord West 370 før, men den er nå bekreftet som drømmebåten (i en verden uten øk begrensninger). :smiley: Fantastisk båt og UTEN flybrigde. :flag_sw: Alle disse flybridge-båtene kan de ha for meg, og selv om den er genierklært, synes jeg den nye Viknesen med flybridge er på grensen til litt Harry. Men smaken er jo som baken; den er delt!

 

Fikk sett på den nye Benetau Antares 680, men ble litt skuffet. Ingen toalettløsning og veldig trang sittegruppe på babord side (som er et løft for båten), men en svært trangboddd løsning. Den doble "køyen" i baugen blir også i minste laget. Designen var løftet et hakk, men 750`en som lå ved siden av er langt å foretrekke (selv om førersetet på denne er billigere enn en rimelig skjærgårdsjeep på 15 fot).

 

Så alt i alt var dette raskt gjort unna, alltid gøy på båtmesse, men denne gang sånn passe tidsfordriv en lørdag formiddag et par timer.

 

---

Noen høydepunkter var det allikevel for min del i tillegg til Nord Westen.

 

1. Var ombord i en 46 fots trawler - Clipper. Skikkelig flott skip til ca 4 mill.

2. Så på en flott "kjørebåt" til 1,3-4 mill. Gozzi (faktisk norsk merke). Morsom "mannebåt".

3. Selby 880 var utstilt ute. Flott moderene snekke, men en hake (for min del) var at den har drev og ikke fast aksling. Ellers en kjempeflott båt med gode løsninger.

4. Den nye Bavaria 28. Helt OK, men ikke akkurat noe som begeisteret meg overvettes.

 

Savnet forøvrig Saga-båter på messen (hvis jeg ikke gikk glipp av noe da )....... :sleep:

 

dscn8045.jpg

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Savnet forøvrig Saga-båter på messen (hvis jeg ikke gikk glipp av noe da ).......

Du får ta en tur til Lillestrøm på messen Sjøen For Alle 12 - 21 mars. Der blir det bred presentasjon av Sagas båter. Saga Boats er 50 år i år, og skal vise den nye åpne Saga 310 Open. Da modellen fremdeles er i produksjon finnes det ikke bilder, men her en offisiell skisse fra Saga Boats.

 

saga310_open_skisse.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en god ide, Lars! Vurderer det....

 

For når båtdrømmene skal oppsummeres og sant skal sies; er det i denne rekkefølge (med en smule realisme lagt inn - iallefall med tanke på nr 1)

 

1. Drøm 1: Saga 315

2. Drøm 2: Benetau Swift Trawler 34

3. Drøm 3: Nord West 370

:wink::flag:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Var sammen på messen med Bergen Dørk. Det var jo selvfølgelig alt for få seilbåter. Var opp i Bav32 til bavariaeieren og må si at jeg syns den gjorde en bedre inntrykk enn forventet. Den veldig minimalistiske stil med skarpe kanter er jeg fortsatt ikke helt fortrolig med, men innredningen under dekk virket mer solid en jeg hadde forventet ut fra bildene. Fint trevirke som tar seg mye bedre ut enn der såg ut fra bildene. Ellers må jeg jo si at lyse textilputer er ikke helt genialt når man er ute på sjøen og unger skal spise skokolade og søler litt cola.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke helt kontroll her om det er Katamaranen eller produsenten som heter det - Fanafjord har nok rett, men alt står her:

http://www.scancat.no/

 

Måtte google litt her for ikke å spre desinformasjon: Fountaine Pajot er produsenten og navnet er riktig som min venn Fanafjord sier.

http://www.fountaine-pajot.com/en_index_fountaine.php

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Da har også jeg vært på messe. Det var to år siden sist, så nå hadde jeg litt abstinenser. Begynte maritimt ved å ta Beffen over fra Marineholmen. Deretter gikk turen til flytebryggen, der jeg var ombord i en Fountaine Pajot seilkatamaran. En artig båt, med en planløsning som naturlig nok er annerledes enn ordinære seilbåter. Men en umulig båt for meg å eie, selv om jeg hadde hatt råd til den, all den tid maks bredde i båthavnen er 3,50 m. Lurer på hvordan en slik båt er å seile?

 

Deretter bar det inn i den lille hallen, som jeg trålet ganske fort gjennom. Her var det mange småbåter, og for meg ser de fryktelig like ut. Hadde jeg brydd meg om å sjekke hadde jeg nok likevel funnet forskjeller i detaljene. Merket meg Gozzi 29 som jeg synes er en utrolig tøff båt. Dessuten hadde Rana kommet med en ny modell med røff innredning som hadde passet meg godt om jeg var i markedet for en slik type båt.

 

Jeg brukte mest tid inne i den store hallen. Første stopp var hos Seilmaker Iversen, en forretning som jeg har god erfaring med fra før. Her blir jeg tatt på alvor som kunde, selv om det neppe oser penger eller hardbarket seiler av meg. Her ble det jammen handel også, kjøpte to stykk sikkerhetsliner fra Spinlock. Skal ha en eller to til, men vil teste disse først. Etter at kortet hadde fått varmet seg litt i seilmakerens terminal, bar det til Bavaria - standen. Jeg får gratulere Bavariaeier med ny flott båt. Denne båten var den jeg var mest spent på. ettersom Bavaria nå er inne i et hamskifte. Og jeg likte stort sett det jeg så, men noen ting fikk jeg ikke helt taket på. Det ene var vinduene, de ble veldig firkantet, og litt små. Dørken i salongen synes jeg også var litt respatex-aktig, men det skal sies at det var mange ombord, og vanskelig å danne seg et ordentlig inntrykk. Positivt at storseilskjøtet nå er flyttet til cockpit, selv om det ikke er løygang. På standen til Seilas fikk jeg siste nummer av bladet, og jammen var det ikke en test av Bavariaen der også. En båt som kanskje kan være aktuell om noen år, eller hvis lottoen skulle gå inn en vakker lørdag.

Som andre allerede har kommentert, var merkelig nok også Adventurer 410 utstilt. Det var masse folk ombord til tross for slakten i Båtmagasinet. Hadde nok ikke brydd meg om båten om ikke det var for dette. Merket meg at bildene og videoen som ble vist ikke ga inntrykk av en så tung båt som den som var avbildet i BM, den så ut til å gå lettere i sjøen. Kanskje den er slanket en del? Finishen var i alle fall ikke veldig imponerende.

Ellers har jeg planer om kjøp av VHF, og Høcom Norge og ProNav hadde aktuelle modeller i den rimelige prisklassen. Det er det sikkert flere som har også. Resten av messen sveipet jeg releativt fort over, men stoppet opp på Viknes sin stand. De hadde som vanlig hele modellrekken utstilt, og jeg ble imponert over 1080 med Sunbridge. Det var nok ikke vare jeg som likte denne. Køen var lang, så jeg nøyde meg med å se den fra utsiden. Viknes er flotte båter! En tur til inn i den små hallen, der var pølsekøen vesentlig kortere enn i den store :smiley: . Så var det Beffen tilbake til Marineholmen og bilen.

 

...og kameraet ble selvagt glemt hjemme :blush:

Link to post
Share on other sites

1. Var ombord i en 46 fots trawler - Clipper. Skikkelig flott skip til ca 4 mill

 

Jeg antar det var Royaler 42 du kikket på. Selv har jeg "siklet" på denne båten i et år nå. Fikk omvisning i Wee Yacht's Clipper 40+4 på messen i fjor og ble vist tegninger og endel bilder av den nye Royaler 42 som da var under bygging. Har fulgt med denne båten, bl.a Båtliv's reportasje fra tur sist sommer.

Det var en flott båt. Masse uteplass, som er høyt prioritert fra min side. Det skal sies at det var mye folk ombord da jeg var innom, men jeg ble litt skuffet over inneplassen. Salongen helt akter føltes litt trang, men planløsningen ellers ombord var tiltalende. Undrer meg litt over hvor 6 personer (som båten har soveplass til) skal innta sine måltider inne.....

Forøvrig hadde Wee sin Clipper 60 liggende på området, for visning til "spesielt interesserte". Flott skute, men litt over mitt budsjett.....

 

Ellers må jeg si at jeg i likhet med andre som har lagt inn sine kommentarer her forundret meg litt over at Yacht Marine var presentert i år også, etter alt oppstyret rundt fjorårets salg av Adventurer'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...