Jump to content

Messe i Bergen: Dra til sjøs


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg tok VHF/SRC ifjor på båtmessa men nå står det på sjøassistanse sin webside:

 

 

Telenor Maritim Radio og Sjøassistanse har siden år 2000 hatt tilbud om pensumgjennomgang og eksamen "alt på en dag"

Dette tilbudet har vi ikke lenger. Fra 2009 ønsker vi å henvise alle interesserte til tilbydere av SRC/VHF kurs/eksamen i Deres nærområde.

 

 

Så det ser ut at det har gått ut. Men det finnes en lang liste med kurssteder på deres websider.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Løfter denne....

 

Bare noen uker til 2009 utgaven av "Dra til sjøs".

Som en uvitende østlending er det noen spørsmål...

 

- Er dette et skur med 4 båter, eller er det verdt turen over fjellet?

 

- Hvis jeg skulle finne på å stole på NSB og bo i sentrum, er det et styr å komme seg til messeområdet?

 

- Er det like greit å vente på "Sjøen for alle" på Lillestrøm?

 

Sett fra en østlenning sitt ståsted:

 

Jeg har ikke vær på båtutsillingen i Arenum/ Bergen, men vi deltar der vært år på hytteutstillingen, så jeg kjenner godt til hallen og området hvor messen holdes.

Er hvert år på Sjøen for alle i Lillestrøm og jeg er ganske sikker på, at dersom du har denne messen i bakhodet vil du nok bli skuffet i Bergen.

Messehallen på Lillestrøm er nok minst 20 ganger større enn Arenum i Bergen. Arenum ligger rett ved vannet, som det framgår av bilder lengere fram i denne tråden, og der er det plass til noen båter.

Mitt råd er : Dra en tur til Bergen, det er alltid hyggelig, menn ikke dra dit dersom du kunn skal gå på båtutstilling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært begge plasser (Lillestrøm og Bergen) ifjor. Og ja, Lillestrøm er mye større og storslagen. Det vil ikke være noe i Bergen som du ikke kan se på Lillestrøm. (Og det sier jeg som inbitt Vestlending og Bergenser :crazy: )

 

Men nå det er sagt så er alle viktige båter, nyheter og båtmesseopplevelsen er tilstede i Bergen. Og etter en lang båtlaus vinter er det jo en fordel å nyte båtmesseopplevelsen allered nå i februar. Du få absolutt en båtmesseopplevelse med masse forskjellige båter og kos. Jeg opplever også messen som en hakk mer "hyggelig". Jeg inbilder meg at det var enklere å slå av en båtprat med alt og alle, selv om jeg er en uaktuell kjøper for en Meridian eller 50 fots Bavaria. Jeg syns også det er mer fritt fram å komme seg opp i alle båter i Bergen. Men dette er subjektiv og kan ha med å gjøre at for oss her gjelder at "Bergen e alltid best".

 

Men husk messen er mye større en selve Arenum. Det er to haller til og det ligger en god del båter på vannet som man kan kommer seg opp i på lik linje med båtene som er stillt ut i hallene.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jo det kan jo være fint. Kan jo avtale et par tre tidspunkter der vi kan møtes for å hilse på hverandre om ikke annet. Kan jo annonsere i denne tråden når vi vil være på messen. Regner for min del med å være der enten Fredag etter jobb eller på Lørdag. Dra muligens bort sammen med Bergen Dørk.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Vet noen hva slags (seil)båter vi få se på messen? Regner jo nesten med at Lunde viser den nye Bavaria 32. What else?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer til nytt kartplotter!

Hva slags seilbåter var ustillt på messen?

Noen andre som har vært? Inntrykk?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne bare se en seilbåt på messa, Bavaria 32. Romslig båt innvendig i forhold til størrelsen, men jeg er ikke helt fortrolig med den minimalistiske innredningen. Ifølge Lunde båt skulle denne seile ganske så bra, men han pratet mest om det store badet :-) .

Mange fine Vestlanske motorbåter, ny Viknes 1080 og Ardea 38 var begge spennende båter.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...