Jump to content

Litt "baatplassen-psykologi"


trulte

Recommended Posts

Hei.

 

I lys av en del innlegg som har blitt oppfattet som ufine, urettmessige, ubegrunnet o.s.v. i det siste, skriver jeg nå et innlegg for å forsøke å kanskje beskrive noen grunner til at disse situasjonene oppstår. Dette er ikke ment som kritikk mot enkeltmedlemmer, enkelttråder e.l., men snarere som en liten psykologisk vinkling på hvorfor kommunikasjonen i et slikt forum kan by på problemer.

 

For svært mange av medlemmene på baatplassen er båten noe av det kjæreste de har. De bruker utallige timer på den hvert år med tanke på oppussing, pussing, nedpussing, polering, smøring, oljing, lakking o.s.v. Mange bruker også en stor prosentandel av sine sparepenger og lånte penger til denne båten. Båten blir en så stor del av deres hverdag og fritid at den faktisk blir en del av personens identitet. Det er her problemene oppstår. Når noe blir en såpass stor del av ditt liv at man som menneske begynner knytte sin identitet til det, blir man sårbar. Hvis bilen min får motorstopp blir jeg litt flau. Den er en del av min identitet, og den har sviktet. Hvis noen sier at kona mi er stygg, blir jeg forbanna for ho er "en del av meg", altså en del av min identitet. Noen har krenket meg personlig, altså krenket min identitet, og det skaper sterke følelser hos meg. På samme måte oppstår det reaksjoner når man føler at det man har brukt 1000 timer og 800 000 kr på, båten, blir rakket ned på. Intensjonen fra avsender bør ikke være å krenke i utgangspunktet, men når det gjelder krenking av det man identifiserer seg med, er det mange som fort har "piggene ute".

 

Det andre jeg vil peke på er anonymiteten vi gjemmer oss bak. På grunn av at ingen (i utgangspunktet) vet hvem konkret det er de snakker med, og at de i tillegg ikke behøver å avsløre sin egen identitet, har vi mennesker en evne til å gi oss selv friere tøyler og "gå mye lenger" enn det vi ville gjort hvis vi alle satt ansikt til ansikt i et rom. Det er gjort en rekke psykologiske forsøk på dette før de etiske spillereglene psykologene i dag er bundet til på 50, 60 og delvis 70-tallet. Ekstremvarianten kalles Milgram-forsøket, og er oppsiktsvekkende for de fleste (uten at jeg skal gå nærmere inn på dette nå). På en måte bør vi ikke stå til ansvar for det vi sier på samme måte som når alle vet hvem vi er. Når i tillegg all kommunikasjon foregår skriftlig, må man også tenke på at kroppsspråket og mimikken er utelukket, og dermed kan misforståelser oppstå (selv om vi prøver å løse det med smileys... :smiley: )

 

Som sagt var ikke dette ment som kritikk av noen eller noe, bare en liten tankeboble. Kanskje dette er velkjente fenomen for de fleste, kanskje noen forsto litt mer av hvorfor ting er som de er, og blir som de blir. Sett i lys av det jeg har nevnt ovenfor ville det vært rart om ikke det var noen hete disputter her....

 

Jeg vil ønske alle en god båt-puss-vår.

Link to post
Share on other sites

Interessant innlegg trulte!

 

Når det gjelder det med anonymitet så håper jeg alle tenker på at dette gjør at utsagn som i andre sammenhenger vil kunne oppfattes som personangrep ikke bør tilegges samme vekt på et anonymt diskusjonsforum på nettet.

 

Og pass på at man opererer med like regler for seg selv og andre.

Går man tøft ut må man være klar for å ta ditto reaksjoner tilbake uten at det fører til sure miner. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men nettopp av disse grunner må vi jo også lære oss å tåle litt mer. Ikke dermed sagt at ingen skal få lov til å bli forbanna av og til, det er ofte bare til det beste, det, men det er neppe noen stor grunn til å LA seg tråkke på tærne. For akkurat DET bestemmer vi jo over selv, ikke?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Svært godt innlegg Trulte . Som om jeg skulle sakt det selv . Jeg syns smiliesene blir viktig i denne sammenhengen da de er med på å " dempe " eller " understreke " en mening .

 

:discuss: Dette vet du ingenting om . :headbang:

 

:crazy: Dette vet du ingenting om . :nono:

 

:puke: Dette vet du ingenting om :sleep:

 

:lol: Dette vet du ingenting om . :cheers:

 

 

Mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Det var godt skrevet Trulte :yesnod:

Har litt erfaring selv og, fra 20 år i en blålys-etat og med flere år som hovedverneombud.

Har vært på flere kurs/foredrag om katastrofepsykologi, men når det kommer til stykke er det hverdagspsykologien som funker :yesnod:

Dvs praten gutta imellom, og det er vel sånn her også :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg syns smiliesene blir viktig i denne sammenhengen da de er med på å " dempe " eller " understreke " en mening .

Mvh Kjølen

dette er viktigt,

 

det er nesten det enda sättet o veta om någon skojjar eller menar alvar!

ironi er veldi svårt på ett sådant her forum.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Synes Trulte peker på mye viktig i sitt innlegg!

 

Som bruker av andre forum på internett, vet jeg at nettopp dette blir diskutert også andre steder. Det handler om "nettetikette"; altså god, gammeldags folkeskikk på nett! Det er lov å bruke vett og uttale seg med respekt for andre også selv om man "gjemmer seg" bak anonymiteten. Det går faktisk an å bli såret selv på internett! Og som Trulte påpeker, så virker ofte det skrevne ord sterkere enn om man sto ansikt til ansikt og kunne oppfatte den andres mimikk, blunk og andre ting som signaliserer at det som ble sagt kanskje ikke egentlig var så alvorlig ment, tross alt! Ting kan faktisk virke mye mer bombastisk når det står skrevet svart på hvitt!

 

Jeg forstå at "Ship of fools" føler det som om han har tråkket inn i en sammensveiset "klikk" der alle støtter alle, uten at det dermed alltid er spesielt saklig. Men sånn blir det gjerne når brukere har vært lenge i et forum, noen har møtt hverandre, og man "kjenner" hverandre etterhvert. Når det er sagt, synes jeg kanskje "Ship of fools" kjørte litt tøft ut selv! :rolleyes:

 

Selv har jeg ikke skrevet så mye her inne. Men som ivrig "båtjente" er jeg en flittig leser, og synes Baatplassen bør ha potensiale til å være et bra møtested for båtfolket. Det må kunne gå an å ha en tone som gjør at folk trives på forumet, til tross for uenigheter. Har inntrykk av at dette stort sett også er tilfelle!

 

Håper for øvrig at nye brukere også er like velkomne her som de "gamle"!

 

Hilsen fruen på "Eline"! :seeya:

Link to post
Share on other sites

En god tankevekker dette Trulte!

 

Det er nok noen av oss som oppfattes som belærende i mange sammenheng.

Det samme kan sies om at" det jeg skriver er det riktige".

 

Vi er på ulike stadier i båtlivet. Vi har alle begynt i det små. Skaffet oss kunnskap litt etter hvert. Noen er lidenskaplig opptatt av båt. (Meg selv inkludert i flg. fruen) :lol:

 

Noen har et mer avslappet forhold og kommer inn på BP når de søker kunnskap om ett eller annet. Det er her det er viktig å holde seg noe i tømmene. Og det er ikke alltid lett.

 

Tror flere kan moderer seg litt i sin kritikk over for andre. Spesiellt de som er "nye" på BP. Vi behøver ikke skremme vannet av dem med en gang. Ikke 2.dre gangen heller.

 

Jeg sitter ikke med fasiten på et godt forum. Det skal selvsagt være høyde for store diskusjoner. Men de som føler at dette kan bli litt for tøft for heller la være å delta i denne tråden.

 

Selv har jeg ved flere andledninger sluppet BP tett inn på livet, uten å utlevere meg alt for mye. Båtlivet har mange sider. Opplever vi noe utenom hverdagslig, så føler jeg en stor glede i å formidle dette til Baatplassens medlemmer. Det er fint å ha noen å dele de fine øyeblikkene med.

 

Dette har også sin pris. Når man ligger til havn så er det mange som kommer bortom for å slå av en prat. Selv føler jeg dette som positivt. Mange av mine venner kommer nettopp fra BP.

 

Summa, sumarum: Vi er en fin gjeng her på BP. Og flere blir vi for hver dag som går.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg lære om Milgram forsøket da Trulte ?

 

Stanley Milgrams forsøk er en bauta innen psykologien. Det står omtalt i nærmest alle bøker jeg har lest om emnet psykologi (spesielt de som dreier rundt sosial-psykologi). Forsøkene ville i utgangspunktet vise hva mennesker var villige til å gjøre hvis de ble bedt om det av en autoritetsperson. Som sagt vil enhver (uten at jeg har lest alle...) psykologi-innføringsbok ta for seg Milgramstudiene, og du kan sikkert også finne en del om det på diverse nettsteder (for universiteter, leksikon o.l.). Det er sjokkerende hva vi mennesker kan rettferdiggjøre så lenge vi kan legge ansvaret hos andre. I studien kommer det fram at evnen til å utføre skade på andre øker proposjonalt med avstanden forsøkspersjonen har til offeret. (Selvfølgelig er denne studien trukket fram for å peke på et menneskelig trekk, uten at baatplassen.no kan sammneliknes med den situasjonen Milgrams forsøkspersoner befant seg i...)

Link to post
Share on other sites

En god tankevekker dette Trulte!

 

Det er nok noen av oss som oppfattes som belærende i mange sammenheng.

Det samme kan sies om at" det jeg skriver er det riktige".

 

Er man klar over dette selv kan man formulere seg på en annen måte, og om man i tilegg utaler seg om ting man ikke har greie på og fortsatt virker belærende, hva da?

 

Vi er på ulike stadier i båtlivet. Vi har alle begynt i det små. Skaffet oss kunnskap litt etter hvert. Noen er lidenskaplig opptatt av båt. (Meg selv inkludert i flg. fruen) :lol:

 

Det går an å vite en god del om båt selv om man ikke har vært med så lenge, og et nytt medlem på båtplassen kan jo ha hatt båt i hele sitt liv før man kom inn der, og således kanskje ønsker å dele sin kunskap med de som ikke kan akurat det samme som han selv

 

 

Noen har et mer avslappet forhold og kommer inn på BP når de søker kunnskap om ett eller annet. Det er her det er viktig å holde seg noe i tømmene. Og det er ikke alltid lett.

 

Ok, så om man er ny så skal man være ydmyk og lytte til de store gutta liksom? Holde seg i tømmene inntil man er godtatt av den indre klanen? For noe sludder! Hva slags forum skulle det blitt da?

 

Tror flere kan moderer seg litt i sin kritikk over for andre. Spesiellt de som er "nye" på BP. Vi behøver ikke skremme vannet av dem med en gang. Ikke 2.dre gangen heller.

 

Og de som er eldre også kanskje, du vet jo selv hva du akurat skrev om seilbåteierne? Men det er kanskje ok når det er en av de gamle som kommer med en slikt utsagn?

 

Jeg sitter ikke med fasiten på et godt forum. Det skal selvsagt være høyde for store diskusjoner. Men de som føler at dette kan bli litt for tøft for heller la være å delta i denne tråden.

 

Her er jeg mer enig, men det skal ikke være nødvendig å trekke seg fordi det blir for tøft å stå imot en indre klan/klikk som står en imot fordi vennskapet holder dem sammen!

 

Selv har jeg ved flere andledninger sluppet BP tett inn på livet, uten å utlevere meg alt for mye. Båtlivet har mange sider. Opplever vi noe utenom hverdagslig, så føler jeg en stor glede i å formidle dette til Baatplassens medlemmer. Det er fint å ha noen å dele de fine øyeblikkene med.

 

Enig

 

Dette har også sin pris. Når man ligger til havn så er det mange som kommer bortom for å slå av en prat. Selv føler jeg dette som positivt. Mange av mine venner kommer nettopp fra BP.

 

Dette høres ut som kun et pluss spør du meg, om de da ikke kommer midt i midagen slik at den blir kald :yesnod:

 

Summa, sumarum: Vi er en fin gjeng her på BP. Og flere blir vi for hver dag som går.

 

Og da må ingen stenges ute slik at mangfoldet blir borte, og for mye gjeng og klikk må bli lagt litt på hylla her inne

Jeg har da for de som ikke legger merke til det svart på diverse i innlegget til Astor med rød skrift, og også kommet med noen spørsmål, om lesebrillene skulle ligge igjen på jobben :crazy:

Redigert av Shipman28 (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg lære om Milgram forsøket da Trulte ?

Ikke les om Milgram-forsøkene.

 

Endel av forsøkspersonene som deltok fikk varige skader, akkurat som soldater som har deltatt i kriger og gjort ting de aldri trodde de kunne komme til å gjøre.

 

All erfaring viser at vi mennesker lar oss påvirke av det miljøet vi er i. Noen av innleggene er preget av lav "impulskontroll". De sindige blant oss må være påpasselig og for det første være nøye med hvem vi lar oss irritere av. Dernest må vi bidra til å hjelpe andre til å roe seg ned.

 

Vi kommer i det lange løp lengst med å hjelpe hverandre - slik vi båtfolk er vant til når det røyner på ute på sjøen. Da glemmer vi å tenke på oss selv og hjelper andre i gjensidig fellesskap,

 

til og med skipperen hjelper de andre, derav betegnelsen "skippertaksmentalitet"

- et uttrykk som ikke finnes i andre lands språk.

 

Vi har på dette område noe å være stolte av på sjøen, der er vi ikke en Peer Gynt som skal være "seg selv nok".

Link to post
Share on other sites

Jeg forstå at "Ship of fools" føler det som om han har tråkket inn i en sammensveiset "klikk" der alle støtter alle, uten at det dermed alltid er spesielt saklig. Men sånn blir det gjerne når brukere har vært lenge i et forum, noen har møtt hverandre, og man "kjenner" hverandre etterhvert. Når det er sagt, synes jeg kanskje "Ship of fools" kjørte litt tøft ut selv! :rolleyes:

Dette tror jeg er riktig observert. Men selv om Ship of Fools kjørte hardt ut vil jeg påstå at han holdt seg godt innenfor forumets etiketterammer. Og hvis noen kan finne bevis på det motsatte vil jeg henvise til takhøyden som alle nyter godt av! :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Dette med kroppsspråk er viktig! Det sies at 70/80 prosent av det vi sier uttrykker vi med, ja nettop kroppspråket. Da blir det jo ganske viktig at vi skriftlig etterstreber å uttrykke oss så klart som mulig!

 

At man er anonym er på "godt og vondt". Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot å være synlig med fullt navn og det hele - jeg er jo det den tiden jeg ikke sitter her og leser og skriver. Det er fortsatt det meste av tiden!

 

Man skal også huske på at man kan velge, i noen grad, hvordan man skal "ta" det som blir skrevet MEN; hvis noen f.eks ikke liker blåfargen på et båtskrog så er det litt søkt å bli fornærmet om man har en båt med blått skrog uansett hvor mye den kostet og hvor mange timer man har brukt på pussing, knikking osv. Er det noen som "eier" blåfargen eller "oppfunnet" denne? At noen mener noe om "alle" som har seilbåt eller eier en "Windy" bør ikke fornærme noen, det er jo bare helt latterlig å ha sånne meninger.

 

Det er også en god regel at skriver man en ting i raseri bør man vente en god stund med å sende denne og heller lese den igjennom igjen senere. Som oftest blir den da enten moderert eller kanskje ikke sendt i det hele tatt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det dukker stadig opp tråder der skikk og bruk, takhøyde og nettikette diskuteres, og det kommer stadig oftere til diskusjon om den eller den har "gått over streken". For min egen del merker jeg at dette medfører at jeg ikke er innom så ofte som tidligere, jeg har rett og slett mistet litt av entusiasmen. Dette er ganske trist synes jeg, noe av det unike og flotte med BP svinner, fordi man skal hevde sin rett hele tiden. Fokuset flyttes fra båt og båtliv.

Det er mulig jeg har vært med på å trekke i denne retningen selv, men skal i alle fall ikke fortsette med det. Min oppfordring er ganske enkel; tenk deg om før du sender av gårde noe som skaper sterke følelser, og er du i tvil om du bør trykke på "legg til svar", så la det heller være...

 

Håper våren kommer tidlig i år...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

At man er anonym er på "godt og vondt".

Så absolutt. En anonym "skribent" har i utgangspunktet langt mindre troverdighet i mine øyne enn en som står fram med full identitet. En bygger seg opp en viss troverdighet etterhvert basert på innholdet i diverse innlegg og selv om en er anonym så gir jo nicket en slags identitet. Om en står fram med full identitet ser jeg det likevel som et stort pluss for da er en på en måte litt mer tilstede.

Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot å være synlig med fullt navn og det hele

Det ståt du jo helt fritt til å gjøre :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det dukker stadig opp tråder der skikk og bruk, takhøyde og nettikette diskuteres, og det kommer stadig oftere til diskusjon om den eller den har "gått over streken". For min egen del merker jeg at dette medfører at jeg ikke er innom så ofte som tidligere, jeg har rett og slett mistet litt av entusiasmen. Dette er ganske trist synes jeg, noe av det unike og flotte med BP svinner, fordi man skal hevde sin rett hele tiden.

Jeg håper dette ikke var myntet på dette emnet som jeg startet. Jeg synes det ikke kan forklares klarere enn det jeg gjorde i innledningen at dette ikke var et innlegg i en debatt, et forsøk på å ta parti eller noe annet i den retning... Dette var rett og slett en objektivt (i den grad det kan kalles obejktivt så lenge det er et menneske som skrev det...uansett er det bygget på velprøvde psykologiske teorier og vedtatte "sannheter") forsøk på å beskrive dette fenomenet som er baatplassen.no. Det samme emnet kunne blitt postet på et forum hvor fotballspillere/lag eller likenede emosjonelt engasjerende fritidssysler ble diskutert.

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg lære om Milgram forsøket da Trulte ?

Får ikke du inn Discovery da Thor? Nettopp i går kveld gikk det et program der som omtalte og viste originalfilm fra det berømte forsøket i 1953 eller deromkring. I god Discoveryånd vil sikkert programmet gå i reprise.

Følj med, følj med. Husker selvfølgelig ikke hva programmet het. Sorry

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Får ikke du inn Discovery da Thor? Nettopp i går kveld gikk det et program der som omtalte og viste originalfilm fra det berømte forsøket i 1953 eller deromkring. I god Discoveryånd vil sikkert programmet gå i reprise.

Følj med, følj med. Husker selvfølgelig ikke hva programmet het. Sorry

Åjåj...det visste jeg ikke. Får sjekke avisa for å går, og se etter om det kommer i reprise. Spennede!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper dette ikke var myntet på dette emnet som jeg startet. Jeg synes det ikke kan forklares klarere enn det jeg gjorde i innledningen at dette ikke var et innlegg i en debatt, et forsøk på å ta parti eller noe annet i den retning... Dette var rett og slett en objektivt (i den grad det kan kalles obejktivt så lenge det er et menneske som skrev det...uansett er det bygget på velprøvde psykologiske teorier og vedtatte "sannheter") forsøk på å beskrive dette fenomenet som er baatplassen.no. Det samme emnet kunne blitt postet på et forum hvor fotballspillere/lag eller likenede emosjonelt engasjerende fritidssysler ble diskutert.

Overhode ikke ment som kritikk, bare et sukk over hvor mye tid og energi som går med på å trette her på forumet, istedenfor å prate båt..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nei, her har vi bare de norske kanalene og de svenske rem. Mest fordi den yngste satt limt til MTV og viste usunne tegn mht sitt eget utseende. Kabel og satelitt fri sone her. Men har en bekjent som er psykolog så nå er unnskyldningen der for å oppfriske bekjentskapet igjen.

Link to post
Share on other sites

Overhode ikke ment som kritikk, bare et sukk over hvor mye tid og energi som går med på å trette her på forumet, istedenfor å prate båt..

Men det er jo snakk om måten man snakker båt på, og den biten må jo være ihavn også til alles beste og ikke bare den indre klanen, ellers får man opp dette igjen og igjen.

:flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...