Jump to content

Litt "baatplassen-psykologi"


trulte

Recommended Posts

Så absolutt. En anonym "skribent" har i utgangspunktet langt mindre troverdighet i mine øyne enn en som står fram med full identitet. En bygger seg opp en viss troverdighet etterhvert basert på innholdet i diverse innlegg og selv om en er anonym så gir jo nicket en slags identitet. Om en står fram med full identitet ser jeg det likevel som et stort pluss for da er en på en måte litt mer tilstede.

Det ståt du jo helt fritt til å gjøre :smiley:

Visste det var noe positivt med den karen - vi har bursdag på samme dag! :flag:

 

Da jeg meldte meg inn på Båtplassen så sjekket jeg hva andre hadde gjort med hensyn til å vise identitet og så fort at de aller aller fleste var meget anonyme, ja da fulgte jeg bare opp og gjorde det samme.

Hvis det blir en trend at folk gir seg til kjenne med navn osv , ja så skal ikke jeg være sistemann til å gjøre det.

Har forøvrig vært i kontakt med flere andre på Båtplassen både per telefon og IM og har ikke gjort meg noen tanker om at jeg ikke skulle oppgi riktig navn osv. og ikke bare bruke nick'n.

Synes egentlig at hele greia er nokså uproblematisk og håper at de som har hatt en dårlig dag får en god natt, det pleier å hjelpe! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning. Skyldes all denne "verbale knuffingen" at man lengter til sol og sommer på fjorden kanskje ?

 

Så til saken, og uten å sikte til noe spesielle her på Båtplassen:

 

I en velfungerende klubb/forening med innarbeidede kodekser, som hjelpsomhet, nysgjerrighet og gjensidig respekt,

kommer en brautende, allvitende og ubehøvlet person deisende inn.

 

Fortjener denne personen umiddelbar respekt, ettersom han med sin oppførsel bryter disse kodeksene ?

Jeg vil hevde nei. Utrykket: "When in Rome - do as the Romans" er en klok leveregel.

 

Har man som misjon i livet å alltid hevde sin egen integritet - gjøres det best på steder der man slipper å banne i kjerka.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke les om Milgram-forsøkene.

Hvorfor ikke? :confused: På grunn av:

Endel av forsøkspersonene som deltok fikk varige skader, akkurat som soldater som har deltatt i kriger og gjort ting de aldri trodde de kunne komme til å gjøre.

?

 

I henhold til dagens etiske standarder er dette eksperimentet selvfølgelig helt "bak mål". Disse studiene peker derimot på en del menneskelige trekk som vanskelig kunne bli dokumentert eksperimentelt med dagens etiske stadnarder (uten at dette skal være noen kritikk av disse...). Jeg kunne kanskje valgt andre studier av Zimbardo, Diener eller andre som har forsket på anonymitet i forhold til evnen til å "skade" andre. Grunnen til at jeg nevnte Milgram var at hans studier er svært velkjent.

 

Jeg synes kanskje det blir litt rart å si at disse studiene ikke bør leses fordi det var mennesker som tok skade av dem. Resultatet av studiene har hatt store implikasjoner på den psykologiske forskningen, og desverre har man i ettertid sett at noen tok skade underveis. Slik er det i det meste av forskning og på de fleste andre områder hvor teknologisk, vitenskapelig eller andre fremskritt har blitt gjort. Vi kan derimot ikke la være å se på de forsøkene som gikk galt. Det er ofte de man lærer mest av.....

 

PS. Dette innlegget passer vel egentlig best i et annet fora enn baatplassen, menmen...lar det gå siden emnet har den overskriften det har...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant vinkling på et interessant tema, Trulte. Jeg tror det er mye riktig i det du sier, men samtidig er jeg litt usikker på hypotesen din om identitet sterkt knyttet til selve båten/tingen. Selv om man har både pusset og lånt og/eller brukt masse penger.

At båt- interessen utgjør en viktig del av identiteten til mange på dette forumet, er jeg derimot mer enn overbevist om. Ferdigheter, erfaring og kunnskap kan være en vel så så stor sårbarhetsfaktor når man beveger seg inn på en ny sosial arena, som akkurat hva man eier og har for øyeblikket. Og tilsvarende viktig som fortrinn. Særlig hvis man attpåtil har kunnskap som andre har nytte og glede av.

Jeg merker hos meg selv at jeg har stor respekt for kunnskapsnivået til mange av skribentene her. Jeg har fått presise og nyttige råd fra folk som har et nivå som er helt uoppnåelig for meg, både praktisk og teknisk. Og jeg har tenkt "så flott at de tar seg tid".

Men jeg har og sett at noen er mer hjemmevante enn andre, eller at atter andre har en viss stjernestatus. Men hva så? Sånn er det i alle etablerte grupper. Og jeg synes faktisk at de erfarne stort sett er romslige, ivaretakende og dermed gode kulturbærere.

Man kan ikke forvente å komme hit heller, og tro at man kan bli en annen enn man faktisk er. Man blir målt og vurdert ut fra hva man presterer, selv uten kroppsspråk. Men man blir jaggu godtatt og. Muligheten for positiv utvikling ligger i at man kan gjøre så godt man kan, strekke seg litt, være litt hyggeligere, morsommere eller litt mer hjelpsom, og dermed bli både likt og godtatt.

Jeg tror og at det å samles rundt båt-interesse og felles lidenskap uansett bakgrunn og antall fot, er et veldig godt utgangspunkt. Men jeg reagerer faktisk litt selv og når noen f.eks. skriver at vi båtfolk vi er sånn og sånn, vi liker/ikke liker regler, vi er politisk sånn eller sånn. Skal du være ekte båt-folk (mann) må du være sånn og mene det. For sånn er det jo ikke, er det vel?

Fysjom for langt innlegg. Her blir det ikke mange lesere..

Redigert av Wannskrækk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg nevnte Milgram var at hans studier er svært velkjent.

Velkjent — ja, men i utgangspunktet ikke så veldig relevant til båtplassen.no eller andre delvis anonyme diskusjonsfora. Bortsett fra valget av denne henvisningen var det et veldig fornuftig innlegg du startet denne diskusjonen med.

 

En faktor som er nevnt, og som spiller en nokså stor rolle, er at når vi kommuniserer på den måten vi gjør her så har vi ikke visuell kontakt. Vi har ikke en gang de små ekstra lydsignalene vi får når vi snakker i telefonen. Vi uttrykker oss skriftlig, men den språklige formen er mer direkte og muntlig enn som gjerne kjennetegner trykt skrift. Det er lett å ta feil av hva avsender egentlig mener. For noen vil det å være anonym deltager gjøre det lettere å skrive direkte eller bruke sterkere uttrykk enn vanlig. Andre ganger er problemet at ikke alle vet hvem som faktisk kjenner hverandre personlig og hvem som er anonyme diskusjonspartnere.

 

Den enkleste regelen er vel å ta høyde for at denne formen for kommunikasjon gir store muligheter for misforståelser. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Å huttemeg tu. Koseklubben Grei og Kardemomme by på en gang.

Psykoanalyse av diskusjonsforum kan jeg klare meg foruten. Godt det snart er på tide med vårklargjøring av båten. I alle fall tenke tanken.

 

De fleste her vet hvordan diskusjonsforum på nettet fungerer. Den store ulempen med dette forumet er at det rett og slett er alt for mye mmmm og ja og enig med deg. Denne strengen er et glimrende eksempel i så måte.

 

Nå har det tydeligvis nettopp vært en eller flere diskusjoner der ikke alle har vært like enige. Så flott da. Kanskje også denne siten endelig klarer å leve opp til betegnelsen diskusjonsforum. Blir ikke mye diskusjon når alle er enige om alt, vet dere.

 

Trulte ser ut til å ha oppdaget fundamentet for ethvert diskusjonsforum. Enkelte andre også tydeligvis. Det var jammen på tide! Jeg for min del er mer opptatt hvor lite energi som går med til virkelig å diskutere på dette diskusjonsforumet. Jatte med og si mmmm og ja og enig er ikke det jeg kaller diskusjon.

 

Er det for mørkt og for kaldt der ute eller? Har noen spist for mye kardemomme? Polti'mester Bastian! Slipp røverne ut og tante Sofie til og få litt liv i byen.

 

Takke meg til en saklig og skikkelig diskusjon, gjerne iblandet litt usaklighet for temperaturens skyld. Mye bedre enn å bli psykoanalysert i hjel i den store koseklubbens ånd.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lotus: Det hadde vel blitt litt slitsomt dersom alle tråder hadde slikt temperament?

 

Noen tråder må det bli litt kos. Skape en båtatmosfære som de fleste sitter å lengter etter. Et fristed for deg og meg.

 

Og inn i mellom kan det også gå fort for seg i svingene!

 

Litt for enhver smak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mye riktig i det du sier, men samtidig er jeg litt usikker på hypotesen din om identitet sterkt knyttet til selve båten/tingen.

Skjønner at det kan være uenighet om den. Det er tross alt bare en hypotese på hvordan hvorfor reaksjonene blir så store. Min personlige mening om saken. Kan også være enig i at selve interessen for båt som sådan er det sentrale hos mange...men jeg tror ikke det er hovedårasken. Du har dog et godt poeng.

 

Sjøtummel: Er enig i at Milgram-studiet er litt på kanten. Det har jeg også presisert ovenfor. Kunne droppet det, og forklart det på en annen måte, men gjort er gjort. Jeg tror jeg fikk fram det jeg mente. Du peker også på viktige faktorer senere i innlegget ditt synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Lotus: Jeg VIL ha svar på et par spørsmål siden du går så hardt ut. Hva er meningen med innlegget ditt? Hva er det du vil? Er det noe du ønsker å si, eller vil du bare provosere? Slapp av, du provoserer meg...så hvis det var målet, har du nådd det. Men jeg venter på svarene på disse spørsmålene før jeg tillater meg selv å ta til motmæle. Jeg har nemlig begynt båtpussen for lenge siden, så jeg er ikke så fylt av testosteron at jeg ikke klarer å styre meg.

Link to post
Share on other sites

kommer en brautende, allvitende og ubehøvlet person deisende inn

Det var kanskje å ta litt hardt i? Givetvis lot Ship of Fools seg trekke opp av noen kommentarer, hvilket han burde ha unngått, men han var da sannelig ikke alene om å varme opp i den aktuelle tråden. Og det må da vel tåles at noen tar i litt en gang i blant? Uten det, så blir det lite energi i forumet.

 

Å huttemeg tu. Koseklubben Grei og Kardemomme by på en gang.

:lol: Du kan virkelig få sagt det, Lotus! :flag: Det er ingen som har ondt av litt temperatur og uenighet. Tvertimot er det bare av det gode. Og det gjør da vel lite eller ingenting om man blir støtt, irritert, sur eller såret en stund, for det går da vel over?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og det gjør da vel lite eller ingenting om man blir støtt, irritert, sur eller såret en stund, for det går da vel over?

:wink: Det gjør det absolutt (går over altså). Men jeg ser ikke meningen med å provosere for provokasjonens skyld. En sunn meningsutveksling/argumentasjon/småknuffing har skjelden skadet noen. Venter i spenning på hva Lotus har å si.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lotus: Jeg VIL ha svar på et par spørsmål siden du går så hardt ut. Hva er meningen med innlegget ditt? Hva er det du vil? Er det noe du ønsker å si, eller vil du bare provosere?

Meningen er å fortelle i klare ordelag at dette er et diskusjonsforum og ikke en koseklubb. En diskusjon krever at partene er uenige. Jeg vil at man skal slutte å ha på silkehansker til enhver tid. Temperatur er av det gode i et diskusjonsforum. Jeg liker slett ikke at det i etterkant av diskusjoner der man ikke er så veldig enige, straks kommer innlegg av denne typen at nå må mah huske å ta på silkehanskene neste gang. Mulig dett provoserer noen, men det er ikke min mening. Meningen er å si i fra så klart jeg kan at dette faktisk er et diskusjonsforum. Og hva gjør man i diskusjonsfora? Hva gjør man i koseklubber? Hva ønsker man seg her?

 

Kanskje vi kan erklære baatplassen.no som antipsykologisk sone? :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Korriger meg om jeg har misforstått deg, Lotus, men man skal ikke se bort fra at mange faktisk liker den vennkaplige tonen på BP. For meg, og flere med meg, ser på BP som en slags "virtuell båthavn". Heftige diskusjoner finnes i mange virkelige båthavner. Men diskusjonene er ikke heftige hver gang man møtes i havnen. I alle fall ikke der jeg holder til. Båthavnen hjemme kan like ofte være en "koseklubb" der man er enige og gir hverandre positive kommentarer. Å si seg enig er også en meningsytring. Jeg mener det ville blitt et langt kjedeligere forum om man skulle poste bare dersom man var uenig med noe.

Jeg ønsker at BP fortsatt skal være både en såkalt "koseklubb" og et forum der man kan være rivende uenig på et saklig nivå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Meningen med mitt innlegg var som jeg har sagt flere ganger IKKE å oppfordre noen til å skrive på noen som helst måte. Kan ikke fatte at dette er så vanskelig å forså. Jeg bare prøver å forklare HVORFOR det ofte blir litt amper tone, HVORFOR noen mistolker, HVORFOR noen føler at de blir tråkket på tærne. Hvis jeg skal bruke et folkelig uttrykk så driter jeg i hvorvidt de blir sure eller ikke, jeg bare sier at disse reaksjonene kan stamme fra disse og disse faktorene. At folk synes at dette var et litt annerledes innlegg, og en god synsvinkel har vel ikke noe med noe koseklubb å gjøre. Jeg satt i en halv time for å formulere mitt innlegg så verdinøytralt det lot seg gjøre for at det ikke skulle være rom for å misoppfatte det som en oppfordring til noe som helst.

 

Jeg synes ikke vi skal gjøre baatplassen anti-noe-som-helst. Dette er inkvisitorisk vrøvl. De som ikke ønsker å lese om enkelte emner (jf. du som ikke ville lese om psykologiske faktorer som kanskje spiller en rolle på baatplassen), kan bare la være å åpne disse emnene når de kikker gjennom emneoversikten. På den måten vil de temaene som ikke bør omtales, skyte seg selv i beinet, fordi ingen gidder å lese dem. Jeg gidder ikke å lese om blankpolering av plastbåter (fordi jeg ikke har plastbåt), Windy 52 (fordi jeg ikke har råd til det) eller lappeteknikk (fordi jeg gir blanke i nål og tråd). Derfor leser jeg ikke disse emnene. Det siste jeg gjør er i allefall å skrive innlegg i disse tråden om hvor teite jeg synes de er. DETTE er å opprettholde takhøyde på forumet. Å kritisere folk fordi de er hyggelige mot hverandre er noe av det latterligste jeg har hørt. Jeg føler meg verken som medlem av noen kardemommeklubb, koseklubb eller noe annet i den gaten. Derimot så prøver jeg å holde en (i utgangspunktet) høflig tone, som i min verden vil si å uttrykke seg med litt takt og tone, gi konstruktive tilbakemeldinger, være saklig og prøve å holde en hyggelig stemning. Å diskutere har jeg ingen ting i mot, så lenge det gjøres på et saklig og "voksent" nivå. Usaklighetene prøver jeg å spare til familieselskap o.l. :wink: Silkehansker tror jeg aldri jeg har brukt (i allefall ikke nykter... :lol: )

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, Cand noe (festlig nick, forresten :lol: ). At mange diskusjoner kan kategoriseres som koseprat er helt greit men der er milevis avstand fra diskusjonsforum til krangleforum. Krangelforum finnes der nok av og den dagen båtplassen.no blir slik sier jeg takk for meg. Heftige og ikke minst saklige diskusjoner derimot er jo helt glimrende :smash:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

.......er vel litt psykologhjelp fra tid til annen helt nødvendig? :confused::lol:

:sailing: Eller bare RETT OG SLETT "stikke til havs", når det "tynger" som verst? :wink:

 

Det er sikkert ikke hverken "politisk" eller psykologisk riktig, men....jeg greier ikke holde igjen:

I Molde er det blå himmel og helt fantastisk båt/sjøvær - OG jeg har idag anledning til å nyte det!

 

Derfor fyrer jeg opp Volvo'en om en knapp time - etter at jeg nå fikk en forespørsel fra et par andre kamerater, som ikke selv har båt, men hadde så lyst utover til Ona / Bjørnsund for å fiske og ellers nyte livet..........!

 

Lurer på jeg, om dette er sunt / psykologisk riktig? :wink::smiley::sailing::seeya:

 

 

TROR jeg tar sjansen jeg, - Uansett ha en GOD DAG alle sammen! :wink::flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er det lureste man kan gjøre tror jeg. Skulle ønske jeg kunne gjøre det samme. God tur :sailing:

Hei trulte!

 

TAKK for det, likte ditt svar her meget godt - og det stadfester det gode inntrykk / og ellers den "velmenende" og seriøse opptreden, jeg mener du har her på forumet!

 

Stå på! :yesnod::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Korriger meg om jeg har misforstått deg, Lotus, men man skal ikke se bort fra at mange faktisk liker ...........Jeg ønsker at BP fortsatt skal være både en såkalt "koseklubb" og et forum der man kan være rivende uenig på et saklig nivå. :smiley:

jätte bra inlegg Cand.noe

 

vi måste få lov att stelle oss på den ena eller andre sidan i en diskusjon, säga att vi er 'enig' med någon!

 

att hela tiden tiden vara oeniga om allt för att det skapar mer diskusjon det blir ju för dumt !

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er det tusenvis av tråder. Så dukker det opp en tråd med litt temperatur. Dermed er hundre og ett ute og psykologisk grunnkurs for trengende neste stopp.

 

Mitt poeng er at slikt bør spares til antallet friske diskusjoner har 100-doblet sseg og kommet opp på en prosent eller to av antallet innlegg. Så kan koseklubben fortsatt råde over de 98 andre prosentene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Her er det tusenvis av tråder. Så dukker det opp en tråd med litt temperatur. Dermed er hundre og ett ute og psykologisk grunnkurs for trengende neste stopp.

Lotus

 

Jus, geografi, svakstrøm, sterkstrøm, snekker vk2/arkeologi, kokk vk 2, meteorologi, brannvernkurs, radiotelefoni, førstehjelpskurs, fiskerifag, marinbiologi, mekaniker (helst fagbrev), og lista kan lages mye lenger. Vi trenger det alt sammen.

Er ikke psykologi også en grei del av fagkretsen for oss som satser på en master i praktisk båtliv?

:lol:

Link to post
Share on other sites

Det er det lureste man kan gjøre tror jeg. Skulle ønske jeg kunne gjøre det samme. God tur :sailing:

Dette er å skyve problemet under teppet, eller å stikke fra problemet, for dette vil komme opp igjen og igjen, helt til forumet tar ut en ny kurs. Hvor er eieren av forumet i denne tråden? Det må da også være i den kantens interesse og kaste seg med i denne diskusjonen, for det er på det rene at mange er litt lei av den kursen som nå seiles.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...