function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Nå nærmer det seg snart sesong igjen folkens ! :flag:

Fler og fler båter kommer utpå for hvert år.

Mange rutinerte VHF brukere, og fler og fler nye for hvert år.

 

Vil derfor slå et slag for VHF bruk og disiplin.

 

Husk at med VHF i båten har du lytteplikt.

Vær derfor nøye med å ikke overbelaste Nød og Kallekanalen K16 for mye !

Dette begynner rett og slett og bli direkte plagsomt i sesongen !

Man blir rett og slett fristet til å skru av hele VHF'n for å slippe alt gnålet !

Og da blir jo sikkerheten sterkt redusert for oss alle på sjøen hvis så skjer !

 

Derfor:

1. Kall alltid opp Kystradioen på arbeidskanal, ikke K16

Ha kanalplan tilgjengelig og kall opp på nærmeste ledige arbeidskanal.

 

2. Skal du bare teste VHF'n gå direkte på arbeidskanal og test mot Kystradioen

Ikke gå via K16

 

3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16

L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt !

Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig.

Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom.

 

:sailing:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei gode båtvenner,

 

Jeg pleier vanligvis ikke ha den helt store sansen for bønner, hverken på den ene eller andre måten :wink: Men den "bønnen" som du her kommer med, den slutter jeg meg helhjertet til - selv om det slett ikke er ille her på våre kanter.

 

På mine VHF-kurs pleier jeg å komme med gjentatte påminnelser om å begrense bruken av kanal 16 til den som den virkelig er tiltenkt. Jeg pleier også å spille litt "skuespill" og si at "hvis jeg hører noen av dere kalle Rogaland Radio på kanal 16 - da legger jeg meg flatt ned på dørken og skriker!" :headbang::headbang::headbang::headbang:

 

La oss håpe at "bønner" og stille anmodninger har sin virkning slik at færrest mulig demper ned volumet pga unødvendig snikk-snakk på kanal 16.

 

Ha en fortsatt fin båtvår! :flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du mente sikkert enkel..

Det er bare en måte å legge inn MMSI/Navn i registeret i VHF'en - og den står i bruksanvisningen.

 

Geir :seeya:

 

Beklager, det var en skrivefeil -

 

mitt poeng skulle ha vært to ting:

 

1) jeg deler oppfatningen av forsiktighet med bruk av K16 i det daglige. Fine søndager kan være det reneste lydeldorado på K16. Jeg tror ikke det er enkelt å unngå dette blant relativt lav-frekvente brukere av VHF..

 

2) Jeg synes det tar mye tid å legge inn MMSI på VHF'en. Skulle ønske det var en enkel måte å gjøre dette på, eksempelvis ved å overføre informasjomn fra et PC-system via landstasjoner til ens egen VHF

Link to post
Share on other sites

2) Jeg synes det tar mye tid å legge inn MMSI på VHF'en. Skulle ønske det var en enkel måte å gjøre dette på, eksempelvis ved å overføre informasjomn fra et PC-system via landstasjoner til ens egen VHF

Det tar akkurat like lang tid som å legge nytt navn inn på mobilen...
Link to post
Share on other sites

Latskap er ikke bra.

 

Nå må skjerpe deg litt :boxing::wink: Latskap er veldig bra fordi late mennesker finner opp og lager ting som kan gjøre jobben for deg. Da kan du late deg med god samvittighet og filosofere over at latskapen har fått og får verden til å gå fremover og at du har gitt ditt bidrag

:eek::yesnod: nemlig :cheers:

Link to post
Share on other sites

1. Kall alltid opp Kystradioen på arbeidskanal, ikke K16 Ha kanalplan tilgjengelig og kall opp på nærmeste ledige arbeidskanal.

Og her finner du kanalplanene:

Nordnorge

Sydnorge

Sverige

Danmark

 

Og her har jeg laget en oversikt over bruk av kanalene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager, det var en skrivefeil -

 

mitt poeng skulle ha vært to ting:

 

1) jeg deler oppfatningen av forsiktighet med bruk av K16 i det daglige. Fine søndager kan være det reneste lydeldorado på K16. Jeg tror ikke det er enkelt å unngå dette blant relativt lav-frekvente brukere av VHF..

 

2) Jeg synes det tar mye tid å legge inn MMSI på VHF'en. Skulle ønske det var en enkel måte å gjøre dette på, eksempelvis ved å overføre informasjomn fra et PC-system via landstasjoner til ens egen VHF

 

Ligger på K16 alltid når jeg er i båten. Selv her ved Drøbak, hvor lytteforholdene er brukbare både innover og utover i fjorden er det skjelden jeg skrur ned volumet pga. mye bruk fra andre stasjoner.

Jeg vil faktisk gå så langt å si at båtfolket på mine kanter har en god oppførsel og bruk på radioen. Fra mitt hjemmekontor har jeg et håndapparat stående på på en stor utvendig antenne. Rekker langt ut i fjorden. Lite å sette fingeren på, selv i de travle sommermånedene. (Apparatet står på 24 timer i døgnet)

 

Vil også legge til at det er mange av oss som fortsatt har de gamle dampradioene uten selvektivt oppkall. Og har man ikke avtale om å ligge på en spesiell kanal, er K16 faktisk eneste oppkallsmulighet for å oppnå kontakt med andre. Etter å ha prøvd L02 eller 77 som mange av BP medlemmene også lytter på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og her har jeg laget en oversikt over bruk av kanalene.

Ja, og takk for den LarsH.

Og jeg tror jeg har nevnt det for deg før, men du kan kanskje legge inn i oversikten din at kanal 15

og 17 er enfrekvens kanaler med max 1 Watt effekt, og derfor litt begrenset rekkevidde.

De er derfor utmerket å bruke for kompisbåter som reiser i sammen. :yesnod:

Er også mye brukt for internkommunikasjon på større båter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vil også legge til at det er mange av oss som fortsatt har de gamle dampradioene uten selvektivt oppkall. Og har man ikke avtale om å ligge på en spesiell kanal, er K16 faktisk eneste oppkallsmulighet for å oppnå kontakt med andre. Etter å ha prøvd L02 eller 77 som mange av BP medlemmene også lytter på.

Kanskje du og kompisene dine skal ta spesiellt nota av punkt 3 ? :wink:

 

3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16

L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt !

Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig.

Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje du og kompisene dine skal ta spesiellt nota av punkt 3 ? :wink:

 

3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16

L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt !

Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig.

Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom.

 

Dette er nytt for mange. Lite opplyst på våre kanter dette med L2. Tanken er jo god.

Nå ligger vi ofte på 77 når vi er ute. Det er når vi skal kalle opp båter vi ikke har daglig kontakt med når vi kommer i områder vi vet disse båtene befinner seg jeg ofte kaller 16.

F.eks. når vi passerer Horten. TINE II er sikker på 16.

 

Hadde alle visst dette med L2 så hadde jo saken vært enklere.

 

Husker vi brukte kanal 3 på PR-bandet i sin tid.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er nytt for mange. Lite opplyst på våre kanter dette med L2. Tanken er jo god.

Jammen, dette skal en jo ha lært når en tok VHF sertifikatet. :confused:

Jeg tok mitt for ca. 20 år siden, og lærte dette.

Er det VHF opplæringen det skorter på for tiden ?

Hva sier ekspertisen Poseidon og Jo_Eirik ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Her kan du få en ny kanalplan hos meg lars :smiley:Kanalplan Nordeuropa

Takk skal du ha, skal legge den inn på linksiden min sammen med de andre. Jeg går ut fra at de jeg oppga for Nord- og Sydnorge er korrekte? Jeg linker jo direkte til maritimradio.no.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er nytt for mange. Lite opplyst på våre kanter dette med L2. Tanken er jo god.

Nå ligger vi ofte på 77 når vi er ute. Det er når vi skal kalle opp båter vi ikke har daglig kontakt med når vi kommer i områder vi vet disse båtene befinner seg jeg ofte kaller 16.

F.eks. når vi passerer Horten. TINE II er sikker på 16.

Hadde alle visst dette med L2 så hadde jo saken vært enklere.

Husker vi brukte kanal 3 på PR-bandet i sin tid.

Tidligere stresset man mye dette om å benytte L2 som kallekanal for lystbåter istedenfor K16. Den gang ble K16 i perioder overbelastet pga. all telefontrafikken. Idag benyttes jo VHF bare unntaksvis for telefonsamtaler, så problemet med overbelastning faller vel mer eller mindre bort? Stemmer dette Jo_Eirik? og er dette grunnen for at dere ikke stresser dette i samme grad lenger?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jammen, dette skal en jo ha lært når en tok VHF sertifikatet. :confused:

Jeg tok mitt for ca. 20 år siden, og lærte dette.

Er det VHF opplæringen det skorter på for tiden ?

Hva sier ekspertisen Poseidon og Jo_Eirik ?

 

Tok kurset på Teledirektoratet for rundt 30 år siden. Fantes knapt L-kanaler den gang.

Men man lærer så lenge man lever.

 

Klart jeg skal ta i bruk L-2.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og jeg tror jeg har nevnt det for deg før, men du kan kanskje legge inn i oversikten din at kanal 15

og 17 er enfrekvens kanaler med max 1 Watt effekt, og derfor litt begrenset rekkevidde.

Hei.

 

At de er en-frekvens går frem av listen, men jeg er ikke sikker på at det du sier om 1 watt stemmer. I min gamle perm "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner" står det nemlig en merknad j) for disse: "Kanalene 15 og 17 kan også brukes for internt driftsamband ombord på skip forutsatt at den effektive utstrålte effekt ikke overstiger 1 watt." Dette er det eneste jeg finner i merknadene eller noe annet som sier noe om 1 watt. Har selv tidligere brukt kanal 17 mye som kompisbåt kanal, og mener å huske at jeg kunne velge både høy og lav effekt etter behov.

 

Hva sier du til dette Jo Eirik? Du sitter vel på en nyere instruks enn min fra 1988?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...