Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Skal vi kort sumere opp diskusjonene så langt må det bli noe slikt tror jeg:

* K16 er den generelle kallekanalen båter imellom - også lystbåter.

* Kystradio og myndighetene forøvrig henstiller lystbåter til å avtale seg imellom å anvende L2 som kallekanal for å avlaste K16.

* Videre oppfordres det til å benytte L1 og L3 som generell Båt til Båt kanal for lystbåter.

 

Skulle dette kommer som en bombe på enkelte vil jeg anbefale fornyet gjennomgang av pensumstoffet til VHF-sertifikatet.

Som VHF-kursdeltaker har jeg også oppfattet det slik som rem her oppsummerer, men hvis en bruker kanal 16 for å kalle opp et annet fartøy, så gjelder det en tidsbegrensing på ett minutt.

 

Ordrett og med uthevet skrift fra pensumheftet siterer jeg følgende :

 

10.7 Skip-til-skip-samtaler kan opprettes på kanl 16. Når forbindelse er etablert, oppgir operatøren på kallestasjonen hvilken kanal han ønsker å bruke.

 

Radiotrafikk som gjelder trygging av navigering, som er viktig for alle fartøyer innenfor rekkevidde, og som ikke overstiger ett minutt, kan likevel sendes på kanal 16.

 

10.2. ..............For å lette mottak av nødkalling skal operatøren begrense all sending på kanal 16 til et minimum. Ingen sendinger skal være lengre enn ett minutt (nødtrafikk er unntatt).

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Skal vi kort sumere opp diskusjonene så langt må det bli noe slikt tror jeg:

* K16 er den generelle kallekanalen båter imellom - også lystbåter.

* Kystradio og myndighetene forøvrig henstiller lystbåter til å avtale seg imellom å anvende L2 som kallekanal for å avlaste K16.

* Videre oppfordres det til å benytte L1 og L3 som generell Båt til Båt kanal for lystbåter.

 

Skulle dette kommer som en bombe på enkelte vil jeg anbefale fornyet gjennomgang av pensumstoffet til VHF-sertifikatet.

Nå er det mange år siden jeg praktiserte som radiooffiser, men dette er etter min ringe mening helt korrekt. :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Bra sammanfattning...så er det !!

vi skall ikke glömma att VHF'n er ett arbetsredskap för dom 'stora båtarna' proffsen, det var ikke

veldi längesen som det var veldi vanskligt för oss lystbåter o få koncession!

 

om trafikken på K16 går opp eller ner er oväsentligt...det skiljer mellan olika stellen vi er på,

her nere i Gbg-trakten går K16 hele dygnet runt! men även om den gör det, er det fullt möjligt,

för oss fritidsfolk att kalle på K16, men det er diciplin som gäller! :smiley:

Bra Gunga, du får frem mye vesentlig her.

 

La oss heller snu litt på flisa. :wink:

Tenk hvor heldige vi fritidsbåter er, som har våre egne lystbåtkanaler !!

Her kan vi boltre oss, uten å forstyrre hverken nødtrafikk eller kommersiell trafikk !!

Man trenger ikke å ha VHF vegring, dette er våre kanaler !

Hva er så vanskelig ved å bruke DualWatch på 16 og L2 ? Ingenting, det er enkelt !

Er det vanskeligere å kalle opp kompisen på L2! Nei, ikke i det hele tatt !

Så hvorfor i all verden skulle vi ikke bruke dem. ! Det er jo rett og slett idiotisk !

 

 

Link to post
Share on other sites

..................Det er jo rett og slett idiotisk !

enig, seglar jag med en kompisbåt så avtalar vi om en kanal, som vi ligger på, o kaller på den.

 

men det er ikke förbjudet o kalle på 16 heller, men det er veldi opraktiskt för då får vi ju skifte direkt till en annen. :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal vi kort sumere opp diskusjonene så langt må det bli noe slikt tror jeg:

* K16 er den generelle kallekanalen båter imellom - også lystbåter.

* Kystradio og myndighetene forøvrig henstiller lystbåter til å avtale seg imellom å anvende L2 som kallekanal for å avlaste K16.

* Videre oppfordres det til å benytte L1 og L3 som generell Båt til Båt kanal for lystbåter.

 

Skulle dette kommer som en bombe på enkelte vil jeg anbefale fornyet gjennomgang av pensumstoffet til VHF-sertifikatet.

 

Men rem, da! Hva med oss på 77???? :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men rem, da! Hva med oss på 77???? :headbang:

Så så Astor, fortvil ikke. Fortsatt tillat å benytte 77.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal vi kort sumere opp diskusjonene så langt må det bli noe slikt tror jeg:

* K16 er den generelle kallekanalen båter imellom - også lystbåter.

* Kystradio og myndighetene forøvrig henstiller lystbåter til å avtale seg imellom å anvende L2 som kallekanal for å avlaste K16.

* Videre oppfordres det til å benytte L1 og L3 som generell Båt til Båt kanal for lystbåter.

Er nesten som og høre lære'n vi hadde på vhf kurset jeg var på ..................

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Bra Gunga, du får frem mye vesentlig her.

 

La oss heller snu litt på flisa. :wink:

Tenk hvor heldige vi fritidsbåter er, som har våre egne lystbåtkanaler !!

Her kan vi boltre oss, uten å forstyrre hverken nødtrafikk eller kommersiell trafikk !!

Man trenger ikke å ha VHF vegring, dette er våre kanaler !

Hva er så vanskelig ved å bruke DualWatch på 16 og L2 ? Ingenting, det er enkelt !

Er det vanskeligere å kalle opp kompisen på L2! Nei, ikke i det hele tatt !

Så hvorfor i all verden skulle vi ikke bruke dem. ! Det er jo rett og slett idiotisk !

Jeg for min del bruker L-kanalene mye, ja faktisk mest av alle kanaler - unntatt kanskje K16 da. Den lytter jeg jo på hele tiden.

 

Bruk av L-kanalene betinger imidlertid at jeg og de jeg er sammen med har en felles avtale om bruk av L2 som oppkallingskanal og at vi aktivt benytter dualwatch. Det er som du sier enkelt, og vi bruker kanalene aktivt. Det er vel ikke poenget her, er det vel? Poenget er at har vi ikke på forhånd avtalt dette, kaller vi som vanlig på kanal 16 og flytter så til en arbeidskanal. Som oftest er arbeidskanalen L1 eller L3, men vi har også båter i gjengen som ikke har L-kanaler. Da bruker vi en av de andre ledige arbeidskanalene. Alt i henhold til regelverket og anbefalingene.

 

Når det gjelder biten frem til det å aktivt bruke L2 som lytte- og kallekanal genrelt, ja dit kommer vi nok aldri. Det gjelder nok de fleste andre også vil jeg anta. Derfor er det fint at myndighetene i skandinavia påpeker at L2 bare anbefales brukt som kallekanal for lystbåter når det på forhånd er avtalt. Og utenfor skandinavia? Ja der er ikke kanalene tillatt brukt.

 

Jeg mener det vi gjør er helt etter forskriftene. Du står fritt til å være uenig.

Neste diskusjon kan kanskje være om vi bør innføre L2 som obligatorisk kalle- og lyttekanal for fritidsflåten. Fordeler? Ulemper? Litt av hvert tenker jeg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men rem, da! Hva med oss på 77???? :headbang:

Akkurat det der Astor, gjør egentlig samme nytten.

Å avtale kompiskanal på forhånd.

 

Jeg bruker i disse tilfellene TriWatch på Icom'n min.

Lytter da på 16, L2, og 77 samtidig. Det fungerer utmerket.

 

Men egentlig er det like grei å bruke L2 først for kalling, og så gå over til 77 etterpå hvis den er ledig. Da kan man eventuellt avtale en annen enn 77 hvis denne er opptatt.

Og det uten å ha forstyrret K16 i det hele tatt.

Egentlig har vi fritidsbåteiere fått både i pose og sekk. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat det der Astor, gjør egentlig samme nytten.

Å avtale kompiskanal på forhånd.

 

Jeg bruker i disse tilfellene TriWatch på Icom'n min.

Lytter da på 16, L2, og 77 samtidig. Det fungerer utmerket.

 

Men egentlig er det like grei å bruke L2 først for kalling, og så gå over til 77 etterpå hvis den er ledig. Da kan man eventuellt avtale en annen enn 77 hvis denne er opptatt.

Og det uten å ha forstyrret K16 i det hele tatt.

Egentlig har vi fritidsbåteiere fått både i pose og sekk. :wink:

 

Mitt innlegg var denne gangen ikke av den seriøse sorten. :lol::lol::lol:

 

Trodde du tok den. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mitt innlegg var denne gangen ikke av den seriøse sorten. :lol::lol::lol:

Jeg hadde nok en mistanke Astor. :lol::cheers:

Jeg får også benytte anledningen til å unnskylde at jeg tok deg med i mitt (etter min mening)

utmerkede eksempel tidligere.

 

Dette:

I tillegg har en sikkerhets aspektet.

Hva med f.eks den Seilbåten som ligger div. NM fra land, med stor vann lekkasje og holder på å gå ned. Stakkaren har fått kortslutning på batteriene, og GPS virker ikke lengre, så VHF med DSC er ute av funksjon, eller den virket iallefall ikke.

Så han hiver seg på den bærbare, riktignok svakere effekt på denne, men det burde funke.

Litt lenge siden den bærbare ble ladet, men det funker sikkert nok til å få sendt Mayday med posisjon til nærmeste Kystradiostasjon.

Problemet er bare at Lotus og likesinnede ligger mellom ham og Kystradionen og kaller på kompisbåter på K16.

Ingen hører havaristen, heller ikke Kystradioen, men de hører utmerket Lotus. Ja også Astor da, han kom inn like etter Lotus, da K16 ble ledig. :headbang::headbang::headbang:

 

PS. tilføyd

Jeg lå litt lenger nord for dem alle og kunne ha hørt de svake signalene fra havaristen mens han ennå hadde strøm igjen. Hadde det ikke bare vært for at jeg hadde skrudd ned lydstyrken pga. gnålet med lystbåt kalling. :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Fagkunnskapen på dagens VHF intruktører er ikke hva den engang var...

Hvor har du dette fra ?

Eller sitter du med en privatimportert ikke-godkjent radio ? :nono:

Har du sjekket dette med Sjøassistanse eller har du ikke ?

Hadde du sjekket med Sjøassistanse eller hadde du ikke ?

Men da hadde du nok ikke sjekket noe med Sjøassistanse likevel da ? :lol:

Forventer du å bli tatt seriøst etter en slik bløff. :confused:

Det er jo rett og slett idiotisk !

Syns desse sitata frå denne tråden bærer sterkt preg av mistru til andre BP-medlemmer. Kanskje burde kommunikasjonen vore litt meir respektfull, - akkurat som på VHF...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QUOTE

Fagkunnskapen på dagens VHF intruktører er ikke hva den engang var...

QUOTE

Hvor har du dette fra ?

QUOTE

Eller sitter du med en privatimportert ikke-godkjent radio ?

QUOTE

Har du sjekket dette med Sjøassistanse eller har du ikke ?

QUOTE

Hadde du sjekket med Sjøassistanse eller hadde du ikke ?

QUOTE

Men da hadde du nok ikke sjekket noe med Sjøassistanse likevel da ?

QUOTE

Forventer du å bli tatt seriøst etter en slik bløff.

QUOTE

Det er jo rett og slett idiotisk !

Syns desse sitata frå denne tråden bærer sterkt preg av mistru til andre BP-medlemmer. Kanskje burde kommunikasjonen vore litt meir respektfull, - akkurat som på VHF...

Respekt ! Mistru !

Her bidrar du overhodet ikke med noe kontruktivt i diskusjonen i tråden i det hele tatt !

Det eneste du er ute etter er å fucke opp stemningen !

Du drar ut utdrag og quoter enkelt ting som det passer deg.

Jeg har ikke sett sitering bli misbrukt verre her på båtplassen !

 

Lotus og jeg har hatt mange tøffe diskusjoner her på båtplassen, og jeg tror Lotus liker, nei jeg vet han liker en real tøff og het diskusjon. Og slik skal det være.

 

Men bidraget ditt er jo bare lavmål, og har ingen relevans til tråden i det hele tatt !

Har du ikke noe bedre bidrag i en diskusjon enn dette, foreslår jeg heller du holder kjeft !

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jolo;

 

...for det første; "problemet" du tar opp er på det nærmeste ikke-eksisterende.

 

...for det andre; tråden viser at du tar feil i dine påstander om prosedyre, iallefall har Lotus på en fredelig og forbilledlig måte argumentert godt og sålangt utover enhver tvil sansynliggjordt at det er slik han sier det skal gjøres. Du kommer ikke med noe for å underbygge din påstand

 

...for det tredje; du legger allerede tidlig opp til en tone i dine innlegg som bare ødelegger for deg selv, og er særdeles lite konstruktiv

 

...for det fjerde; ditt siste innlegg er såpass lavmål at du bør be teknisk om å få det fjernet dersom du selv ikke rekker å fjerne det mens du enda kan. (...til ditt eget beste, kun derfor)

 

Anbefaler deg et skritt tilbake, trekk pusten, tell til ti og legg inn et innlegg som "redder æren". Det er nå helt opp til deg.

 

Ha en god søndag, og lykke til. :smiley:

 

M/Y Ellen Marie

 

PS: Jeg har en 2000 mod. Sailor A1 DSC VHF i båten som ikke har L-kanalene. Du etterlyste jo eksempler.

Bruker K16 til kalling både i fritidsbåten og på jobben, helt i tråd med regelverket, og har aldri før hørt at dette er feil (.... annet en her i denne tråden fra deg og dine svært få meningsfeller.

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, vi har fremdeles problemer. :sad:

 

At denne tråden har blitt så lang forteller jo at medlemmene er enten usikre eller bastante eller har forskjellige oppfatninger av hva som er riktige PROSEDYRER og har forskjellig praktisk ERFARING.

 

Og i kampens hete og litt bastante meninger, blir VHF'ns grunnlegende funksjoner glemt. Nemlig som NØDUTSTYR. Har vi ikke forstått det, blir all diskusjon om kompisprat, med og uten L-kanler, ulovlige utstyr og praksis, hva vi synes om "kakling" etc. uvesentlig.

 

Jeg er redd for at hvis vi ikke aksepterer regelverket slik det er, på godt og vondt, svekkes disiplinen som er helt nødvendig for opprettholde denne viktige funksjonen. :flag:

 

Det ser ut som det er tre misforståelser ute går:

 

At det er stille på K16 = ingen trafikk ergo ingen funksjon

At det er mye trafikk på K16= ingen andre respekterer nødfunksjonen

Det jeg hører på K16 nå, hører ALLE I HELE LANDET

 

Den siste påstanden er jeg usikker på selv. Ja de andre også.

 

 

Rett på meg gjerne. Jeg stikker jo ut hodet............ :cool:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som det er tre misforståelser ute går:

Det er vel litt i underkant. :smiley: Den jeg har blinket ut som den viktigste er formålet til K16. Til tross for at en del i denne diskusjonen er enige i at det er den generelle kallekanalen, så er K16 nød- og kallekanal. Jeg understreker nød og ikke kalle-ordet.

 

At det er stille på K16 i din mottager betyr ikke at det et stille hos andre som kan høre dine oppkall, men dersom du forstyrrer nødtrafikk blir du raskt gjort oppmerksom på dette. Likevel er det greit å ta hensyn til at det er lytteplikt på K16 og bruke andre kanaler til oppkall.

 

Det er ikke riktig at du må gjøre noen avtale på forhånd for å kalle opp noen på L2. Poenget er at det er større sjanse for at du får svar dersom du har gjort en avtale, og avtaler du på forhånd får du også vite om en eller flere av de du har tenkt å snakke med ikke har L-kanaler. Når båtplassen.no har avtalt K77 som kallekanal så er dette et eksempel på god praksis. Ulempen er at de som kun har dobbel lyttevakt ikke kan høre oppkall på L2, men det er viktigere å lytte på avtalt kallekanal enn på en generell kanal som ikke har lytteplikt.

 

Det er helt riktig at det er en god del nye VHF-apparater uten L-kanaler. Hovedårsaken er at det skal være fri flyt av varer og tjenester i EU, og dermed er det blitt langt lettere å importere VHF-utstyr. Litt dumt for den norske kanalplanen, men bra for EU.

 

Kommentarer om at det er tungvint å kalle opp noen over flere kanaler etter tur har jeg ikke noen forståelse for. Ikke er det vanskelig, og ikke tar det lang tid. Har du hastverk av andre grunner enn at du er utålmodig så bruker du selvsagt K16.

 

Det beste er å bruke MMSI. Her er AIS et utrolig flott hjelpemiddel dersom det er behov for å kalle opp større fartøy i nærheten, og ellers er det jo ofte greit å spørre om MMSI når du avtaler kallekanal. Er VHFen koblet til kartplotter blir slike oppkall enda mer tydelige.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er VHFen koblet til kartplotter blir slike oppkall enda mer tydelige.

Forstod ikke helt dette utsagnet ?

 

Mener du at dersom du blir oppkallt på kanal 70 med DSC, vil dette vises på kartplotteren din ?

I såfall - hadde det vært interessant å vite hvordan du har koplet dette sammen.

Og hvilken AIS mottaker, VHF og kartplotter som tilsammen muliggjør dette ?

 

 

Ellers vil jeg fraråde å begynne å lekse opp MMSI nummer i oppkall på telefoni.

At man skal gå å huske på sitt eget MMSI nr. og attpåtil være oppmerksom nok

til å "dekode" dette med øret - oppi alle andre gjøremål ombord - er nok for mye forlangt.

Båtens navn og evt. kallesignal holder i massevis.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke forstår i denne "kalle på kompisen" diskusjonen er hvorfor så mange bruker VHF til å kalle opp kompisbåter. I min båt er det normal X antall mobiltelefoner, og det samme er det i "kompis" båtene.

 

I de aller fleste tilfellene er det også brukbar mobildekning. mitt behov for å kalle opp andre båter er derfor omtrent ikke tilstedeværende. Tipper jeg har et oppkall på annen båt ca hvert 3. år, og når jeg er på "søndagstur" i Oslofjorden har jeg sluttet å ha på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

I de aller fleste tilfellene er det også brukbar mobildekning. mitt behov for å kalle opp andre båter er derfor omtrent ikke tilstedeværende. Tipper jeg har et oppkall på annen båt ca hvert 3. år, og når jeg er på "søndagstur" i Oslofjorden har jeg sluttet å ha på VHF'en.

Lasse.. du har konsesjon for å benytte VHF ombord.

Og da har du det ikke bare for din egen sikkerhet, men like mye for andres.

 

Konsesjonen innebærer følgende forpliktelse:

 

Fartøyer som er utstyrt med VHF, skal holde lyttevakt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen.

Gjorde alle som deg - slo av VHF'en - faller hele systemet,

som baserer seg på at vi skal solidarisk passe på hverandre på havet - bort.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke forstår i denne "kalle på kompisen" diskusjonen er hvorfor så mange bruker VHF til å kalle opp kompisbåter. I min båt er det normal X antall mobiltelefoner, og det samme er det i "kompis" båtene.

 

Helt enig. :yesnod:

 

I de aller fleste tilfellene er det også brukbar mobildekning. mitt behov for å kalle opp andre båter er derfor omtrent ikke tilstedeværende. Tipper jeg har et oppkall på annen båt ca hvert 3. år, og når jeg er på "søndagstur" i Oslofjorden har jeg sluttet å ha på VHF'en.

Med respekt til brukerne og på bakgrunn som amatør på et nystartet VHF-kurs og dermed teoretiker og foreløpig uten VHF-lappen, påstår jeg at du ikke følger regelverket. Har du VHF så har du også lytteplikt.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Slapp av.

 

Jeg har hatt konsesjon i nesten 20 år, og jeg vet at jeg bryter dette "regelverket" når jeg ikke har på VHF'en på søndagstur i Oslofjorden, der folk kakler i munn på hverandre i et kjør, og det er 50 meter avstand mellom båtene.

 

Hadde disse "kaklerne" brukt mobilen framfor VHF når de skal ha tak i hverandre, ville sitausjonen vært annerledes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...