function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Hei, fant denne kanalplan på nettet til min Icom VHF.

Low power only på 15 og 17 her ihvertfall.

Tror nok dette er endel av Guardband for K16 ja.

Uansett hvilken effekt du tror du velger på 15 og 17, får du nok 1W uansett. :sleep:

 

channels (for U.K. version only)

Bilde

*UK Marina Channels: M1=37A (157.850 MHz), M2=P4 (161.425 MHz) for U.K. version only

Low power only

Receive only

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kanal 75, 156,7625 - 156,7875MHz og Kanal 76, 156,8125 - 156,8375MHz er guard båndene som ligger under og over kanal 16 på 156,800MHz.

(dette også iht. instruksen jeg nevnte ovenfor)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16

L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt !

Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig.

Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom.

 

:sailing:

Det er ikke alle lystbåter, deriblant meg selv som har disse Lystbåtkanalene. Hverken på min Sailor eller min bærbare. Så litt oppkall vil det nok forekomme :smiley: Ellers irriterer det meg mest dette med test av VHF mot kystradioen på kanal 16. Men litt forvirring var det jo i sommer om hvilken kanal Tjøme brukte rundt i Oslofjorden i forbindelse med omleggingen av kanalplanen.

Link to post
Share on other sites

Sitter selv med "instruks for norske mobile radiotelefon stasjoner" fra 1988 i hånda og leser merknad J ja.

Men se på nabokanalene til 75 og 76 Guardband da.

Kanal 75 Guardband går fra 156,7625-156.7875 dette blir temmelig nær 156.750 (K15)

Tror nok 1W på 15 og 17 er en del av beskyttelsen av K16 :yesnod:

Men nå :sleep:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

At de er en-frekvens går frem av listen, men jeg er ikke sikker på at det du sier om 1 watt stemmer.

Lars H.

Sjekket VHF'n min idag. Det er kun mulig å sende med 1 Watt på Kanal 15 og 17, slik det også var på mine gamle VHF'er.

Vel hva skal man si ? Fagkunnskapen på dagens VHF intruktører er ikke hva den engang var... :wink:

Eller man lærer så lenge man har elever. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ligger på K16 alltid når jeg er i båten. Fra mitt hjemmekontor har jeg et håndapparat stående på på en stor utvendig antenne. Rekker langt ut i fjorden. Lite å sette fingeren på, selv i de travle sommermånedene. (Apparatet står på 24 timer i døgnet)

Hei

Ombord bruker jeg dualwatch på 06 og 16.

Mener å ha lært at 06 er "ship to ship" kanal, det viser også displayet på min VHF.

Da skal jeg i teorien få inn alle meldinger fra både yrkes og fritidsfartøy.

Landbasert VHF er vel kanskje ikke helt etter reglene,

men så lenge man bare lytter og ikke sender så vil jeg tro det er OK.

Jeg må innrømme at jeg også lytter på VHF'n hjemme.

Håndholdt uten ekstern antenne.

Horten og trafikken i området der kommer inn "vegg til vegg".

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Denne er slik alt skal bli når omleggingen er ferdig. Den du finner på maritimradio.no oppdateres etthervert som endringene skjer.

Da legger jeg den i tilfelle inn med denne merknaden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du og kompisene dine skal ta spesiellt nota av punkt 3 ? :wink:

 

3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16

L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt !

Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig.

Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom.

 

Traff en båtvenn som nettopp hadde avlagt eksamen i VHF. Han hadde tatt kurset inne i Leangbukta. Jeg spurte han hva de hadde lært om L-kanalene. Ikke annet enn at disse er beregnet for fritidsbåter. Noe oppkall på L2 hadde han ikke blitt fortalt.

 

Da spør jeg: Er denne L2 noe som båtfolket selv har valgt som oppkall, eller er dette en obligatorisk oppkallskanal for fritidsbåter?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da spør jeg: Er denne L2 noe som båtfolket selv har valgt som oppkall, eller er dette en obligatorisk oppkallskanal for fritidsbåter?

Kanskje ikke obligatorisk. Men L2 er også vanlig kanal for oppkall i de områdene vi ferdes (Trøndelag - Helgeland). Så jeg tror at denne praksisen er vanlig i store deler av landet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ser at det er noe uklart på dette området ang kanalen L2.

Jeg har akkurat bestått min VHF eksamen (0 feil - 35 spørsmål) og på vårt teorikurs ble det terpet på og i tillegg at det står i pensum dette med nevnte kanal. Kanalene F1-3 er for fiskebåter og L1-3 er for lystbåter. Disse er laget for å avlaste de øvrige kanalene og er primært tenkt for fiske og fristidsbåtene i Norge, Sverige, Danmark og i internasjonalt farvann.

L2 er vel å anse som en oppkallingskanal mens L1 og L3 er kommunikasjonskanalene...

Tilsvarende for fiskebåter er F2 en oppkallingskanal.

 

Noe klarere. :cool:

Link to post
Share on other sites

Da spør jeg: Er denne L2 noe som båtfolket selv har valgt som oppkall, eller er dette en obligatorisk oppkallskanal for fritidsbåter?

Direkte sitat fra "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner"

 

Teledirektoratet ber generellt lystbåteiere om å avtale seg imellom å benytte kanal L2 (155.525) som kallekanal for opprettelse av samband lystbåt til lystbåt.

 

Dette for å unngå belastning av kanal 16 som, for å tjene sin hensikt som nødkanal, bør være mest mulig taus slik at eventuelle nødsignaler får størst mulig oppmerksomhet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tok VHF - kurs for ikke lenge siden. I pensum sto det at L2 var anbefalt brukt som kallekanal, men kursholder hadde liten kunnskap om dette, han trodde kanskje det var noe som ble praktisert sørpå. Det var iallefall ikke vanlig her (trøndelag), her var det kanal 6 som gjaldt. Har heller aldri hørt trafikk på L2 her, men har ikke lyttet så mye heller da.

 

Må vel sette scan på L2, 6 og 8 for å være sikker på å få tilfredsstillt nysjerrigheten, tenker jeg :lol:

 

 

Et annet viktig poeng er at det i det nyeste pensum blir oppfordret til å bruke VHF, og da særlig kystradiostasjonene, mer. Før har det jo hett at bruken skulle begrenses til et minimum, men det er altså ikke lenger tilfellet, da man er redd kunskapen om bruken skal dø ut. Eneste begrensning var å kun bruke kanal 16 til det den er ment til.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

F.eks. når vi passerer Horten. TINE II er sikker på 16.

Hadde alle visst dette med L2 så hadde jo saken vært enklere.

Tok VHF lappen sist vinter og lærte også det som blir sagt her , L2 er til oppkall av lystbåter men kan jo selvfølgelig bruke 16 . Astor jeg ligger altid på L2 - 16- 77 så veit du det :wink: ......

PS: har nesten ny vhf og den går også går ned på lo på 15 og 17

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ser at det er noe uklart på dette området ang kanalen L2.

Jeg har akkurat bestått min VHF eksamen (0 feil - 35 spørsmål) og på vårt teorikurs ble det terpet på og i tillegg at det står i pensum dette med nevnte kanal. Kanalene F1-3 er for fiskebåter og L1-3 er for lystbåter. Disse er laget for å avlaste de øvrige kanalene og er primært tenkt for fiske og fristidsbåtene i Norge, Sverige, Danmark og i internasjonalt farvann.

L2 er vel å anse som en oppkallingskanal mens L1 og L3 er kommunikasjonskanalene...

Tilsvarende for fiskebåter er F2 en oppkallingskanal.

 

Noe klarere. :cool:

Joda, L2, greit nok det. Men det bør trolig presiseres noe klarere for kursdeltagere som skal lære bruken av maritim VHF.

 

Tok VHF lappen sist vinter og lærte også det som blir sagt her , L2 er til oppkall av lystbåter men kan jo selvfølgelig bruke 16 . Astor jeg ligger altid på L2 - 16- 77 så veit du det :wink: ......

PS: har nesten ny vhf og den går også går ned på lo på 15 og 17

 

Tine II

 

TINE II, blir vel at jeg fortsatt lytter 16 - 77. Nå vinterstid blir det 19 og 16. Så får vi se når sommeren kommer hvor mange som benytter L2 som oppkall. Har lagt inn L2 også her på kontoret på min bærbare.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tja,- jeg har akkurat innstallert ny VHF (Navman 7200) i båten. Det tok 2 timer fra jeg innsstallerte radioen til jeg hørte noe på den. Trodde noe var feil. Og jeg ligger midt i Tromsø sentrum.

 

Ville bare nevne det. Ikke mye trafikk her. Tror selv fiskerne bruker mobiltelefon når de snakker sammen.

 

Men jeg har et konkret spørsmål. Hvordan får man testet om DSC virker hvis du ikke har noen venner i nærheten med denne opsjonen på VHF?

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Hvordan får man testet om DSC virker hvis du ikke har noen venner i nærheten med denne opsjonen på VHF?

Ragnar

Hei

Den får du ikke testet før du trenger den.

Jeg konferte med Tjøme på 16, og fikk til svar at de kunne

svare meg på hvordan jeg gikk ut på 16 og arbeidskanaler,

men ikke bruk DSC. :nono:

Ettersom jeg forsto var det ikke lett å sende kontrameldig. :confused::confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Tja,- jeg har akkurat innstallert ny VHF (Navman 7200) i båten. Det tok 2 timer fra jeg innsstallerte radioen til jeg hørte noe på den. Trodde noe var feil. Og jeg ligger midt i Tromsø sentrum.

 

Ville bare nevne det. Ikke mye trafikk her. Tror selv fiskerne bruker mobiltelefon når de snakker sammen.

Fiskerne har egne kanaler F1, F2, F3. Det skal ikke være mulig å få inn disse kanalene i en

lystbåt -VHF. Derfor hører du så lite i Tromsø vinterstid.

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat bestått min VHF eksamen (0 feil - 35 spørsmål) og på vårt teorikurs ble det terpet på og i tillegg at det står i pensum dette med nevnte kanal. Kanalene F1-3 er for fiskebåter og L1-3 er for lystbåter.

L2 er vel å anse som en oppkallingskanal mens L1 og L3 er kommunikasjonskanalene...

Tilsvarende for fiskebåter er F2 en oppkallingskanal.

Heisann!

Må berre skryte litt ... Hadde like mange feil ... :cool: sjølv om det utpå søndag gjekk litt :crazy:

Men nettopp det som Speedy seier her blei poengtert på kurset i Nordhordland nyleg.

Skal på båtmessa i Bergen fredag og sjå etter utstyr. Kanskje blir det ein Navman 7200.

Mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er dette egentlig noe problem lenger?

 

Her på Hvaler har ihvertfall VHF`n stilnet helt de senere årene. (Etter at alle har mobiltelefon)

Før var det derimot mye støy på VHF`n, men nå er det nesten så jeg må teste apparatet en gang i blant for å sjekke at det er liv i det...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok VHF lappen sist vinter og lærte også det som blir sagt her , L2 er til oppkall av lystbåter men kan jo selvfølgelig bruke 16 . Astor jeg ligger altid på L2 - 16- 77 så veit du det :wink: ......

I Oslofjorden går jeg normalt på treewatch på 16,L2 og 77 når jeg ikke scanner på utvalgte kanaler. På L2 er det lite trafikk, og den trafikken som går der er vanlig skravling lystbåter imellom, altså ikke oppkall. Unntaket er båter som går sammen og som har avtalt at de skal benytte L-kanalene seg imellom. Skal jeg gjøre et anslag vil jeg tro at 8 av 10 oppkal går på 16.

Etter at formidling av telefontrafikk opphørte for noen år siden har jeg inntrykk av at trafikken og den tidvise overbelastningen på 16 har gått betydelig ned. Dette er vel også forklaringen på hvorfor kystradio og andre ikke stresser dette med bruk av L2 som oppkall i like sterk grad lenger?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter at formidling av telefontrafikk opphørte for noen år siden har jeg inntrykk av at trafikken og den tidvise overbelastningen på 16 har gått betydelig ned. Dette er vel også forklaringen på hvorfor kystradio og andre ikke stresser dette med bruk av L2 som oppkall i like sterk grad lenger?

Har formidling av telefontrafikk opphørt ? Hvor har du dette fra ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...