Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Er det ikke det fint da? At det ikke er trafikk på K16 mener jeg. :eek:

 

Det betyr at det er få nødmeldinger, flere har DSC (kalles på K70) og at man ellers bruker de RIKTIGE kanalene til oppkall; L2 lystbåter, F2 fiskebåter, L10 havn, L12 los etc.

 

Er det noen her som tror at K16 er en chattelinje? :lol::lol::lol:

 

Dette er nytt for meg. L10,L12?

Er dette nye Lima-kanaler? Her nede brukes kanal 13 mellom los og skip.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi solgte seilbåt Sylfiden i 1995. I mesteparten av de ni årene vi hadde båten var den utstyrt med VHF. Det var til tider slik kakling på kanal 16 at jeg skrudde av i ren desperasjon. Den gangen var også walkie talkie en del brukt som kommunikasjon mellom båter og båter og land. Det virket som om de som tok kvantespranget fra walkie talkie til VHF fortsatte med samme prosedyrer som tidligere.

 

På forsommeren i fjor kjøpte og installerte jeg VHF i Hulda. Det gikk så lang tid før jeg hørte trafikk på kanal 16 at jeg lurte på om apparatet i det hele tatt funka. Som enkelte mener å hevde her, behovsmønsteret for VHF ser ut til å ha endret seg radikalt.

 

Jeg skal ikke blande meg inn i prosedyrediskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp begynt på VHF-kurs som går over 12 timer og 4 uker. Kommer til å koste meg ca. kr. 1800,- med kursavgiften og eksamensgebyr. Snarveien er jo å bestille pensumheftet fra Læremiddelforlaget (lwf.no) kr. 248,- og møte opp som privatist på eksamen i regi av Telenor. Eksamensavgiften er kr. 575,-.

 

Grunnen til jeg gjør dette så omstendig er at jeg har lyst å lære dette skikkelig samt at jeg er overbevist at VHF'en er blant det viktgste sikkerhetsutstyret vi har i båt. Likestilt med vester, flåter etc.

 

Jeg er helt enig i oppropet fra jolo og ber om respekt for dette NØDUTSTYRET og bruke dette riktig. I.h.t. alle innleggene her, også fra erfarne båtfolk, har jeg inntrykk av det er en del uvitenhet og gammel praksis ute å går. Skal vi som en STOR seriøs aktør slå et slag for VHF'ns egentlige formål og hedre denne døende vennen vår før det er for sent. :nonod:

 

VHF'en er i ferd med å miste respekten som den fortjener. Den blir truet av feilbruk grunnet gammel praksis, glemt og dårlig opplæring, ulovlig import av grunnet kjøp av utenlandsbåter, netthandel, amnesti for ulovlige apparater etc. etc.

 

Vi må ikke alle gå på et 4-ukers kurs, men vi kan vel lære oss kanalplanen ihvertfall? Da har vi gjort det meste? :flag::flag:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

....., K10 havn, K12 los etc.

I norske farvann brukes stort sett kanal 12 for havnetjeneste og kanal 13 for los. Kanal 10 er en helt alminnelig skip-til-skip kanal.

 

VTS-kanalene, som egentlig er duplexkanaler, men som opereres som simplex, de varierer fra område til område. Her hos oss bruker f.eks Kvitsøy VTS kanal 18 sør for 59 grader 12 min, og kanal 19 nord for denne breddesirkelen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er jo bra.

Kanskje folk følger instruksen litt bedre enn Lotus da. Helt topp.

Er det trass-barnet i Lotus som "Ikke vil gjøre som moren sier" mentalitet som hever deg over VHF reglene ?

Er det Lotus som setter agendaen her, eller er det Telemyndighetene ?

Skarp tone dette, Jolo.

Er det dette som kalles for et utidig personangrep? Ikke vet jeg. Det eneste jeg har sagt er at jeg for min del synes det er særdeles liten trafikk på VHF her på sørlandet. Astor ser ut til å synes at det er liten trafikk lenger innover i fjorden også. Og på østfoldsia begynner Hulda å tvile på om VHF'en hans faktisk funker.

 

OK. Da er vi en del mennesker som oppfatter det slik at det ikke er spesielt stor trafikk på VHF. Det må man jo få lov å mene uten å bli sablet ned? Det må man jo få lov å mene uansett om det stemmer eller ikke? Og bruker jeg K16 til oppkall, er det helt i henhold til regelverket. Og når kanal 16 er fri for trafikk når jeg skal kalle opp, ja så kaller jeg opp på K16, selv til en lystbåt. Mottaker har kanskje ikke dualwatch på for alt jeg vet. Kanskje L1, 2 og 3 glimrer med sitt fravær også? Så "trassbarnet" Lotus gjør intet galt og bryter ingen regler. Trassbarnet Jolo bør derimot skjerpe språkbruken sin. Man kan ikke begynne med personangrep hver gang noen er uenig. Slikt blir det lite trivsel av.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det hele startet med at det var så mye gnål på kanal 16, at det ble fristende å slå av hele VHF`en, men dersom L2 blir brukt i stedet for, så er det jo akkurat like mye gnål i kassa, det har bare flyttet seg til en annen kanal.

Vi må ikke glemme lytteplikten vår - jfr sertifikatbestemmelsene.

Link to post
Share on other sites

....når ein bruker Dualwatch så får ein jo med seg alt alikevell

Forskjellen er vel at K16 du lytte på. L2 og andre kanaler kan du velge å ikke lytte på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er vel at K16 du lytte på. L2 og andre kanaler kan du velge å ikke lytte på.

 

Brigg

 

Det har fremkommet flere synspunkter i denne tråden.

 

Jeg håper jeg ikke trenger å være bekymret:

 

K 16 er vår primære kanal.

 

Vi får hjep til å gå over til annen kanal ved behov.

 

Kystradiostasjonene har omfattende erfaringer og hjelper oss i nød.

Link to post
Share on other sites

Det har fremkommet flere synspunkter i denne tråden.

 

Jeg håper jeg ikke trenger å være bekymret:

Jeg er nå ikke så helt sikker på det . . . . :wink:

K 16 er vår primære kanal.

Kanal 16 er primær kanal for kalling til andre skip og for nødtrafikk, men den er IKKE den kanalen som skal brukes hvis man kunne ha brukt en annen: kystradioen kalles på arbeidskanal, havnen kalles på 12, VTS kalles på arbeidskanal, osv

 

Vi får hjep til å gå over til annen kanal ved behov.

Her er det mulig at jeg misforstår, men du bør nok helst hjelpe deg selv bort fra 16 så snart som mulig - hvis det ikke er nødtrafikk du deltar i.

 

Kystradiostasjonene har omfattende erfaringer og hjelper oss i nød.

Ja, ingen tvil om det, men akkurat det har vel lite med bruk og misbruk av kanal 16 å gjøre.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så "trassbarnet" Lotus gjør intet galt og bryter ingen regler.

Hvorfor anførselstegnene? Det virker på meg som du gir klart til kjenne at du akter å fortsette med en noe egoistisk form for radiodisiplin. K16 først og fremst nødkanalen, og selv om ikke du hører trafikk på denne så kan det hende at det skjer ting litt lenger unna.

 

Skal du kalle opp andre fritidsbåter skal du prøve L2 først, deretter kan du jo gjøre et forsøk på K06. Dermed blir K16 det tredje alternativet for å kalle opp andre fritidsbåter når du skal følge regelverket, og det er tredje alternativet selv om du ikke har hørt et pip over K16 på aldri så lang tid.

Link to post
Share on other sites

Det undrar meg at ingen av dei som talar så sterkt for at K16 ikkje skal brukast til kalling mellom lystfartøy, ikkje har kommentert det faktum at mange godkjente VHF-radioar er utan lima-kanalane.

 

Man kan ikke begynne med personangrep hver gang noen er uenig. Slikt blir det lite trivsel av

:yesnod: Godt poeng! :nono: Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skarp tone dette, Jolo.

Er det dette som kalles for et utidig personangrep?

Beklager hvis du føler dette som et person angrep Lotus, det var ikke meningen.

Men det var et sterkt angrep til holdningene dine.

 

Kanskje skyldes disse holdningene uvitenhet eller bare generellt trass mot lover og regler, hva vet jeg.

NB. Det er ikke meg som står bak VHF instruksen. Jeg har bare forsøkt å gjengi den på en korrekt måte. :wink:

At instruksen er formet som den er har nok sine gode gjennomtenkte grunner.

Jeg har etter beste evne prøvd å fremstille noen enkle eksempler på hvorfor den er slik den er, men ting siger vel ikke like lett inn hos alle.

Jeg mener vi alle bør bestrebe oss på å etterfølge instruksen :yesnod: , og ikke for enhver pris prøve å lage egne tolkninger av den. :nonod:

At Lotus mener VHF trafikken har gått ned i sitt distrikt har lite med saken å gjøre.

Instruksen er nok den samme uansett hvilke oppfatninger Lotus har.

Kommer det endringer på reglene, ja så får vi forholde oss til dem når de kommer, og jeg tipper Jo_Eirik eller andre vil kunngjøre dette.

 

Og for all del folkens, bruk VHF'n ! Bruk den til å ringe med, rop på kompisbåter, snakk med kompisbåter, kontakt Kystradioen for råd, værmeldinger etc. etc. Det er kunnskapsrike hjelpsomme folk.

Bare gjør det på en riktig måte.

 

Her er utdraget ang. L2 ennå engang: (special for you Lotus, les og lær)

 

Direkte sitat fra "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner"

 

Teledirektoratet ber generellt lystbåteiere om å avtale seg imellom å benytte kanal L2 (155.525) som kallekanal for opprettelse av samband lystbåt til lystbåt.

 

Dette for å unngå belastning av kanal 16 som, for å tjene sin hensikt som nødkanal, bør være mest mulig taus slik at eventuelle nødsignaler får størst mulig oppmerksomhet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det undrar meg at ingen av dei som talar så sterkt for at K16 ikkje skal brukast til kalling mellom lystfartøy, ikkje har kommentert det faktum at mange godkjente VHF-radioar er utan lima-kanalane.

At noen få sitter med svært gamle VHF'er uten fritidsbåt kanalene, er vel ikke det store problemet i den store sammenhengen.

Du er nok fritatt... :wink:

Eller sitter du med en privatimportert ikke-godkjent radio ? :nono:

Det er en missforståelse å tro at amnestiet er gitt for slike.

 

 

Link to post
Share on other sites

At noen få sitter med svært gamle VHF'er uten fritidsbåt kanalene, er vel ikke det store problemet i den store sammenhengen.

Du er nok fritatt... :wink:

Eller sitter du med en privatimportert ikke-godkjent radio ? :nono:

Det er en missforståelse å tro at amnestiet er gitt for slike.

:lol: Nei, du skal sleppa å leka politi.

 

Eg har VHF med lima-kanalar, så for min del er det ikkje noko problem. Men at mange ikkje har desse kanalane, er heilt sikkert. Dette gjeld både nyare og eldre godkjente apparat. Det ser du jo også tidlegare i denne tråden.

 

Det er altså i lovleg sal fleire godkjente VHF-apparat utan lystbåtkanalar. Rett og slett fordi desse kanalane ikkje er eit godkjenningskrav for VHF-radioar. Spesielt gjeld dette rimelegare håndholdte modellar, apparat som mange meiner ikkje er brukande til anna enn (ja, nettopp...) trafikk mellom båtar. Sjølv om dette nok ikkje er verdas beste apparat (i denne prisklassen er dei som oftast heller ikkje 100 prosent vasstette), har dei full rett til å bruka kanalnettet som andre, inkl. den internasjonale naud og kallekanalen K16. Med mindre ein har avtalt ein bestemt skip til skip-kanal (f.eks K6), med kameratbåten, har ein ikkje noko anna val for kallekanal.

Link to post
Share on other sites

:lol: Nei, du skal sleppa å leka politi.

 

Eg har VHF med lima-kanalar, så for min del er det ikkje noko problem. Men at mange ikkje har desse kanalane, er heilt sikkert. Dette gjeld både nyare og eldre godkjente apparat. Det ser du jo også tidlegare i denne tråden.

 

Det er altså i lovleg sal fleire godkjente VHF-apparat utan lystbåtkanalar. Rett og slett fordi desse kanalane ikkje er eit godkjenningskrav for VHF-radioar. Spesielt gjeld dette rimelegare håndholdte modellar, apparat som mange meiner ikkje er brukande til anna enn (ja, nettopp...) trafikk mellom båtar. Sjølv om dette nok ikkje er verdas beste apparat (i denne prisklassen er dei som oftast heller ikkje 100 prosent vasstette), har dei full rett til å bruka kanalnettet som andre, inkl. den internasjonale naud og kallekanalen K16. Med mindre ein har avtalt ein bestemt skip til skip-kanal (f.eks K6), med kameratbåten, har ein ikkje noko anna val for kallekanal.

Flott at jeg slipper å leke politi. :lol:

Som sagt før, det er ikke jeg som står bak instruksen. :confused:

 

Men hva var egentlig problemet ?

Hvilke nyere godkjente VHF'er er det som ikke har L kanalene sier du ?

Har du noen eksempler ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvilke nyere godkjente VHF'er er det som ikke har L kanalene sier du ?

Har du noen eksempler ?

I jakt på eit rimeleg håndtholdt nr 2-apparat, har eg sett fleire slike eksempel, hjå norske lovlydige forhandlarar. Typisk for slike apparat er at det i reklame-omtale heiter at dei har "alle internasjonale kanaler", - altså berre internasjonale, ikkje nasjonale/regionale. (I tillegg er ofte like apparat "sprutsikre"...)

 

No på seine natta orkar eg ikkje leita etter mange eksempel, men ein av dei eg meiner dette gjeld er NAVICOM RT250. Den stasjonære modellen RT450 har vore solgt utan lima-kanalar, men kjem i fylgje importøren ProNav i oppgradert 2006-utgåve som "kan programmeres med lystbåt- eller fiskerikanaler. Også den nye berbare RT350 kan programerast med lima-kanalane, men har i utgangspunktet internasjonale kanalar.

 

I løpet av helga skal eg på båtmessa i Bergen. Der kan eg sikkert finna fleire eksempel. Trur likevel me er einige om at apparat med lystbåtkanalar er å foretrekka (av fleire grunnar).

 

Når det gjeld instruksen du stadig vekk viser til, så er det vanskeleg å oppfatta formuleringa "Teledirektoratet ber generellt lystbåteiere om å avtale seg imellom..." som noko anna enn ein henstilling, ikkje eit krav.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en Navmann 7200 privat importert og godkjent VHF som er beregnet på bruk i handelsfartøy og ikke er utsryrt med L kanalene men iht til O.Sandvik så kan dette lett monteres inn. Men det blir nok ikke gjort,ulinga fra lystbåter på L kanalene er en sann plage jeg ikke gidder å høre på.

Link to post
Share on other sites

Skal du kalle opp andre fritidsbåter skal du prøve L2 først, deretter kan du jo gjøre et forsøk på K06. Dermed blir K16 det tredje alternativet for å kalle opp andre fritidsbåter når du skal følge regelverket, og det er tredje alternativet selv om du ikke har hørt et pip over K16 på aldri så lang tid.

Det er forskjell på skal og bør og henstilles.

K16 er den i tillegg til å være en nødkanal en offisiell oppkallingskanal.

K16 har lytteplikt.

 

Kaller jeg opp et fartøy på en annen kanal, er det en forutsetning at vedkommende lytter på den kanalen. Videre er det en forutsetning at vedkommende faktisk har kanalen. Har han ikke dualwatch, skal han imidlertid lytte på kanal 16.

 

Jeg kan ikke se at jeg gjør noen feil. Hva gjør du i tilfeller som dette?

 

 

Til Jolo:

Det ser ut som om du tar svært feil når det gjelder trafikken på VHF generelt og disiplinen spesielt.

Videre ser det ut som for meg at det ikke finnes noen regel som sier at man skal kalle opp lystbåter på L2. Har du en kommentar på disse synspunktene?

 

 

 

L-kanaler er ikke internasjonale kanaler. Noen på baatplassen som vet hvordan oppkall skjer for fritidsbåter i andre land?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Fra pensumheftet:

 

10.3.2. Ekstra kanaler for fritidsfartøyer

 

I tillegg til de internasjonale VHF-kanalene er det avsatt ekstra arbeidskanaler for fritidsfartøyer:

- kanal L1 -155,500 MHz

- kanal L2 -155,525 MHz

- kanal L3 - 155,650 MHz

 

Kanalene er normalt bare tillatt i VHF radiotelefonstasjoner om bord i fritidsfartøyer.

F- og L-kanalene kan bare brukes i skandinaviske områder (dansk, svensk og norsk territorialfarvann) og i internasjonale farvann.

 

Sitat slutt.

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...