Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Har formidling av telefontrafikk opphørt ? Hvor har du dette fra ?

Har vel ikke opphørt, gjøres vel bare veldig sjeldent?

For 20 år siden brukte jeg VHF'en for å ringe hjem, men nå går det via mobilen.

Her på mine trakter virker det som det er mye mindre trafikk, ihvertfall via kanal 16.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har formidling av telefontrafikk opphørt ? Hvor har du dette fra ?

Vel, det hører vel alle som ferdes på sjøen om sommeren. Mens det før var stor trafikk over kystradio, spesiellt i ferietiden, ifm. telefontrafikk har denne nå i praksis bortfallt. Mobil har overtatt fullstendig. Det lille som måtte være igjen er de som utnytter de frie minuttene som tildeles over medlemskapet i Sjøassistanse og tilsvarende. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Enig i at det ikke er mange slike samtaler lenger. Da jeg kjøpte VHF'n kunne en gjerne bli nummer 5 i køen når en ville ringe hjem. Men er dere sikker på at dere får med dere det som tross alt foregår? De som benytter seg av dette går jo ikke nødvendigvis via k16 som vi alle lytter på. Er det noe jeg vil Tjøme radio går jeg selvfølgelig direkte på arbeidskanal.

 

Har av ren nysjerrighet noen ganger satt VHF'n til å scanne Tjøme radio sine arbeidskanaler, og det føres faktisk en del samtaler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får man testet om DSC virker hvis du ikke har noen venner i nærheten med denne opsjonen på VHF?

Den får du ikke testet før du trenger den.

Her tror jeg en eller begge misforstår. DSC får du testet mot kystradiostasjonene, de kan jo kalles opp med MMSI-nummer (002570000). En annen funksjon du kan bruke er ring direkte, men dette er en funksjon som en del av de billigste VHF-radioene med DSC ikke har. :wink:

 

DSC er en av grunnene til at trafikken på kanal 16 har avtatt de seneste årene, også ekspedisjon av telefontrafikk. Når nye Nordisk mobiltelefon lanserer tjenestene sine til våren/sommeren bir det nok enda mindre telefon over VHF.

 

Det du aldri skal teste er å sende nødmelding med DSC. :nono: Dersom du av en eller annen grunn har et behov for å bekrefte at nødmeldingsfunksjonen virker må du levere inn radioen til et autorisert verksted.

 

(rettet MMSI-nummer. takk jolo :smiley: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Enig i at det ikke er mange slike samtaler lenger. Da jeg kjøpte VHF'n kunne en gjerne bli nummer 5 i køen når en ville ringe hjem. Men er dere sikker på at dere får med dere det som tross alt foregår? De som benytter seg av dette går jo ikke nødvendigvis via k16 som vi alle lytter på. Er det noe jeg vil Tjøme radio går jeg selvfølgelig direkte på arbeidskanal.

 

Har av ren nysjerrighet noen ganger satt VHF'n til å scanne Tjøme radio sine arbeidskanaler, og det føres faktisk en del samtaler.

Lars H.

Joda, noe trafikk er det vel fortsatt. Men lytter du til trafikklistene i ferietiden som kystradio formidler over K16 (land-sjø trafikk) er det puslete greier ihvertfall sett i forhold til hva det var i glansdagene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

DSC får du testet mot kystradiostasjonene, de kan jo kalles opp med MMSI-nummer (002570000).

 

En annen funksjon du kan bruke er ring direkte.

 

Det du aldri skal teste er å sende nødmelding med DSC. :

(rettet MMSI-nummer. takk jolo :smiley: )

 

Takk , dette skal jeg forsøke. Jeg vet selvfølgelig hvordan jeg kan få testet nødmelding med DSC, men har aldri hverken turt eller villet gjøre det. Redningsaksjoner i båthavna blir det nok lagt merke til.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Noen som bruker og ringe opp di 150 kronene som følger medlemskapet i Sjøassistanse ? Irriterer meg litt at jeg glømmer det , kunne jo brukt det når det er der . Ellers så ser jeg noen sier dem hører lystbåter prater seg imellom på L2 , det skal dem ikke . L2 er oppkall og prate kan du på L1 og L3 . Men hvor mange er det ikke utpå med ny båt og vhf følger med på kjøpet også er dem i gang uten noen form opplæring eller vhf lappen ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vil derfor slå et slag for VHF bruk og disiplin.

 

Husk at med VHF i båten har du lytteplikt.

Vær derfor nøye med å ikke overbelaste Nød og Kallekanalen K16 for mye !

Dette begynner rett og slett og bli direkte plagsomt i sesongen !

Jeg har helt motsatt erfaring. Ikke mye plagsomt dette. Av og til må jeg faktisk sjekke volum og squelch for å forvisse meg om at ja, de står riktig, det er bare null trafikk i en halv evighet. Og dette gjelder altså sørlandskysten i fellesferien.

 

Disiplinen på VHF har alltid vært bra. Den er det fortsatt. Nå er det i tillegg svært liten trafikk sammenlignet med før. Mobiltelefon er altoverskyggende. VHF brukes i liten grad. Riktignok er det flere båter med vhf nå enn før, men folk har VHF mer som en sikkerhetsdetalj. Man bruker den ikke aktivt, aller minst til telefonsamtaler. De som er med i Sjøassistanse og har 150 gratis ringeminutter? Ja ikke engang de gidde å ringe via VHF. Så sier statistikken.

 

Oppkall på kanal 16 er intet problem. Den er ledig så og si bestandig. Så går man over på en arbeidskanal eller en lystbåtkanal. Kalle opp på L2 for å avlaste K16? Avlaste noe som knapt er i bruk? Greit å kalle opp på L2, men det gjør man fordi det er avtalt, ikke for å avlaste. L1 og L3? Der er det så daut som det kan få blitt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har helt motsatt erfaring. Ikke mye plagsomt dette. Av og til må jeg faktisk sjekke volum og squelch for å forvisse meg om at ja, de står riktig, det er bare null trafikk i en halv evighet. Og dette gjelder altså sørlandskysten i fellesferien.

 

Disiplinen på VHF har alltid vært bra. Den er det fortsatt. Nå er det i tillegg svært liten trafikk sammenlignet med før. Mobiltelefon er altoverskyggende. VHF brukes i liten grad. Riktignok er det flere båter med vhf nå enn før, men folk har VHF mer som en sikkerhetsdetalj. Man bruker den ikke aktivt, aller minst til telefonsamtaler. De som er med i Sjøassistanse og har 150 gratis ringeminutter? Ja ikke engang de gidde å ringe via VHF. Så sier statistikken.

 

Oppkall på kanal 16 er intet problem. Den er ledig så og si bestandig. Så går man over på en arbeidskanal eller en lystbåtkanal. Kalle opp på L2 for å avlaste K16? Avlaste noe som knapt er i bruk? Greit å kalle opp på L2, men det gjør man fordi det er avtalt, ikke for å avlaste. L1 og L3? Der er det så daut som det kan få blitt.

 

Lotus

 

Du sier nettopp det samme som det jeg har antydet. :yesnod:

Også i Oslofjorden opplever vi det samme.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har helt motsatt erfaring. Ikke mye plagsomt dette. Av og til må jeg faktisk sjekke volum og squelch for å forvisse meg om at ja, de står riktig, det er bare null trafikk i en halv evighet. Og dette gjelder altså sørlandskysten i fellesferien.

 

Disiplinen på VHF har alltid vært bra. Den er det fortsatt. Nå er det i tillegg svært liten trafikk sammenlignet med før. Mobiltelefon er altoverskyggende. VHF brukes i liten grad. Riktignok er det flere båter med vhf nå enn før, men folk har VHF mer som en sikkerhetsdetalj. Man bruker den ikke aktivt, aller minst til telefonsamtaler. De som er med i Sjøassistanse og har 150 gratis ringeminutter? Ja ikke engang de gidde å ringe via VHF. Så sier statistikken.

 

Oppkall på kanal 16 er intet problem. Den er ledig så og si bestandig. Så går man over på en arbeidskanal eller en lystbåtkanal. Kalle opp på L2 for å avlaste K16? Avlaste noe som knapt er i bruk? Greit å kalle opp på L2, men det gjør man fordi det er avtalt, ikke for å avlaste. L1 og L3? Der er det så daut som det kan få blitt.

 

Lotus

Dette er jo bra.

Kanskje folk følger instruksen litt bedre enn Lotus da. Helt topp.

Er det trass-barnet i Lotus som "Ikke vil gjøre som moren sier" mentalitet som hever deg over VHF reglene ?

Er det Lotus som setter agendaen her, eller er det Telemyndighetene ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Direkte sitat fra "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner"

 

Teledirektoratet ber generellt lystbåteiere om å avtale seg imellom å benytte kanal L2 (155.525) som kallekanal for opprettelse av samband lystbåt til lystbåt.

 

Dette for å unngå belastning av kanal 16 som, for å tjene sin hensikt som nødkanal, bør være mest mulig taus slik at eventuelle nødsignaler får størst mulig oppmerksomhet.

 

Oppfatter ikke at man "ber generellt..." som en instruks, akkurat. Kanal 16 er definert som den internasjonale nød- og kallekanalen på det maritime VHF-båndet.

 

Selvfølgelig skal man:

 

- Lytte før man snakker

 

- Kalle opp på arbeidskanal der hvor denne er kjent og tilgjengelig

 

- Respektere pan-pan, securite og mayday

 

Ellers ville min radiostasjon være ulovlig, traktorrollsen min har nemlig ikke lima-kanalene - og jeg ser ikke behov for dem heller.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Man blir rett og slett fristet til å skru av hele VHF'n for å slippe alt gnålet !

 

Kanskje folk følger instruksen litt bedre enn Lotus da. Helt topp.

Er det trass-barnet i Lotus som "Ikke vil gjøre som moren sier" mentalitet som hever deg over VHF reglene ?

Er det Lotus som setter agendaen her, eller er det Telemyndighetene ?

Vet jeg ikke bidrar særlig konstruktivt her, så dere får unnskylde meg det.

Men som sitatene viser der det vel bare en som har antydet å ikke følge innstruksen.........

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Kalle opp på L2 for å avlaste K16? Avlaste noe som knapt er i bruk?

Argumentasjonen din vitner dessverre om uvitenhet. K16 er den kanalen som er mest i bruk. Svært mange lytter på den, og dermed blir argumentet ditt et uttrykk for en slags egoisme.

 

Hva den enkelte hører på K16 i sin egen boks er uvesentlig når kystradiostasjonene har langt større rekkevidde og dermed hører mer trafikk. Lyttevakten på K16 skal lytte på trafikken fra flere antenner samtidig, og da er det en fordel om fritidsbåter i størst mulig grad bruker L2.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Feil bruk av kanaler er nok ganske vanlig. Hva med denne konstruerte samtalen, men akk o ve så ofte overhørt i en eller annen variant?

 

<<Hallo "Baljen", dette er "Holken" på kanal 16>>

<<Å hei på deg, "Holken", hører deg godt, har du en kanal?>>

<<Kan vi prøve kanal 7 "Baljen"?>>

<<Kanal 7 er OK, så da bytter vi kanal>>

<<Ja det gjør vi>>

 

Og dermed er Tjøme radio på pletten:

<<Kanal 7 er arbeidskanal du bruker mot Tjøme radio, finn dere en arbeidskanal for skip til skip!>>

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Argumentasjonen din vitner dessverre om uvitenhet

Enig Sjøtummel :yesnod:

I tillegg har en sikkerhets aspektet.

Hva med f.eks den Seilbåten som ligger div. NM fra land, med stor vann lekkasje og holder på å gå ned. Stakkaren har fått kortslutning på batteriene, og GPS virker ikke lengre, så VHF med DSC er ute av funksjon, eller den virket iallefall ikke.

Så han hiver seg på den bærbare, riktignok svakere effekt på denne, men det burde funke.

Litt lenge siden den bærbare ble ladet, men det funker sikkert nok til å få sendt Mayday med posisjon til nærmeste Kystradiostasjon.

Problemet er bare at Lotus og likesinnede ligger mellom ham og Kystradionen og kaller på kompisbåter på K16.

Ingen hører havaristen, heller ikke Kystradioen, men de hører utmerket Lotus. Ja også Astor da, han kom inn like etter Lotus, da K16 ble ledig. :headbang::headbang::headbang:

 

PS. tilføyd

Jeg lå litt lenger nord for dem alle og kunne ha hørt de svake signalene fra havaristen mens han ennå hadde strøm igjen. Hadde det ikke bare vært for at jeg hadde skrudd ned lydstyrken pga. gnålet med lystbåt kalling. :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Feil bruk av kanaler er nok ganske vanlig. Hva med denne konstruerte samtalen, men akk o ve så ofte overhørt i en eller annen variant?

 

<<Hallo "Baljen", dette er "Holken" på kanal 16>>

<<Å hei på deg, "Holken", hører deg godt, har du en kanal?>>

<<Kan vi prøve kanal 7 "Baljen"?>>

<<Kanal 7 er OK, så da bytter vi kanal>>

<<Ja det gjør vi>>

 

Og dermed er Tjøme radio på pletten:

<<Kanal 7 er arbeidskanal du bruker mot Tjøme radio, finn dere en arbeidskanal for skip til skip!>>

 

Lars H.

 

:yesnod: Ja, nettopp, den sorten hører man flere av i løpet av en sommer. Men når kystradioen ikke griper inn, så fortsetter det gjerne:

 

Tilbake på 16, "du jeg hørte deg ikke på 7, kanskje det er noe galt, la oss prøve kanal 5....

 

Og så det samme om igjen, med masse kalling og roping før man igjen treffes på 16 med diverse eder over apparatet som ikke virker som det skal.

 

Det er basert på slike erfaringer at jeg på mine VHF-kurs bruker ganske meget tid på kanalplanen, for å få innarbeidet hva de forskjellige kanalene er reservert for, hva som er simplex, hva som er duplex - og hvorfor det vanligvis er komplett umulig for to fartøyer å kommunisere med hverandre på duplexkanalene.....

 

Men, men, vi får allikevel håpe at stadig flere ser betydningen av å gjennomgå kurs, anskaffe VHF og bli en del av det verdensomspennende sikkerhetsnettet som maritim VHF-tjeneste i virkeligheten er.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

så fortsetter det gjerne:

 

Tilbake på 16, "du jeg hørte deg ikke på 7, kanskje det er noe galt, la oss prøve kanal 5....

 

Og så det samme om igjen, med masse kalling og roping før man igjen treffes på 16 med diverse eder over apparatet som ikke virker som det skal.

Ja, den er en gjenganger dessverre.

Hadde det nå ennå foregått på L2.

Det gjør det ikke bedre, men likevel. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor på kysten du ferdes, jolo, men er det misbruk av K 16 der så er det fint at du setter dette på dagsorden! Har alltid VHF-en på lyttevakt når jeg er ombord, i havn eller utpå, men det er meget sjelden jeg hører noen trafikk i det hele tatt her i distriktet. Har ikke hørt misbruk, så jeg har inntrykk av at disiplinen er meget god på Trøndelagskysten.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det fint da? At det ikke er trafikk på K16 mener jeg. :eek:

 

Det betyr at det er få nødmeldinger, flere har DSC (kalles på K70) og at man ellers bruker de RIKTIGE kanalene til oppkall; L2 lystbåter, F2 fiskebåter, K10 havn, K12 los etc.

 

Er det noen her som tror at K16 er en chattelinje? :lol::lol::lol:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...