Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Etter årsmøte i foreningen igår torsdag 16/2-06 så hadde vi besøk av en som holder på med båtførerbevis i foreningen , holder på med det tredje nå i vinter . Men ikke det som jeg skulle fram til da ,samme herremannen skal dra igang intensiv kurs på VHF lappen , mener han sa 3 timer kurs + eksamen rett etterpå av en pris på tillsammen 1600- for alt . Dette er jo nettopp lufta men regner med at mange vil ta lappen på denne måten , kontra å kjøre til Tønsberg /Sandefjord på kveldskurs over flere kvelder og til en høyere pris også .

Men det som kansje er enda bedre med dette er . At vis det er folk her som bor i nærheten av Horten og ikke kan , eller gidder og gå kurs over flere kvelder kan ta VHF lappen hos oss. Er bare og melde sin intresse når den tid kommer . Regner med det kommer noe info på hjemmesiden vår , www.solviken.no

 

Håper ikke dette er reklame , da jeg ser dette som et flott tilltak til og få et bedre vhf bruk på sjøen . Må jo selvsagt slette det vis så er ..........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Men det som kansje er enda bedre med dette er . At vis det er folk her som bor i nærheten av Horten og ikke kan , eller gidder og gå kurs over flere kvelder kan ta VHF lappen hos oss. Er bare og melde sin intresse når den tid kommer . Regner med det kommer noe info på hjemmesiden vår , www.solviken.no

 

Håper ikke dette er reklame , da jeg ser dette som et flott tilltak til og få et bedre vhf bruk på sjøen . Må jo selvsagt slette det vis så er ..........

 

Tine II

 

Tine II, gidder du og sjekke om man kan møte opp for og avlegge prøve bare?

Jeg har boka sjøl og leser innimellom, skal delta på Vhf kurset her på forumet også.

Men kunne jeg avlagt prøven i Horten er jo det fint.

Kan båtførerprøven avlegges der også? Har tatt kurset men ikke avlagt prøve enda

 

Sjekker du litt?

Link to post
Share on other sites

......VTS-kanalene, som egentlig er duplexkanaler, men som opereres som simplex.....

Med fare for å avsløre min (totale) uvitenhet angående simplex / duplex-problematikken, hadde jeg satt pris på hvis Poseidon ga en treffende forklaring på dette omkring simplex / duplex og hvorfor man bør ha det i mente (velge komm-kanaler ut i fra simpl./dupl. )

 

Har nok lært dette en gang (juni 1988 :rolleyes: ) og har vel en litt "vag" anelse, men bare for å være på den sikre siden, altså....... ;o)

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Disse er simplexkanaler på Maritimt frekvensband.

kanal 6

kanal 8

kanal 9

kanal 10

kanal 12

kanal 13

kanal 14

kanal 15

kanal 16

kanal 17

kanal 67

kanal 68

kanal 69

kanal 70 kallekanal kun for DSC

kanal 71

kanal 72

kanal 73

kanal 74

kanal 77

L1

L2

L3

F1

F2

F3

 

Her er en oversikt over samtlige simplexkanaler.

De forskjellige har sitt brukerområde i h.t. forskrifter for bruk av Maritim radio.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sjekket opp med Sjøassistanse dette med kanal L2:

 

Norske fritidsfartøyer bør avtale å bruke kanal L-2 som kallekanal seg imellom for å unngå belastning av den internasjonale nød og – kallekanalen.

 

Med andre ord er kanal L2 ingen generell kallekanal fritidsfartøyer i mellom. Den er kun en kallekanal for de fartøy som allerede har avtalt å bruke denne som oppkallingskanal seg i mellom. Har man ikke på forhånd gjort en slik avtale, skal kanal 16 benyttes som kallekanal. Har man avtalt bruk av L2 som kallekanal er den fortsatt kun tillatt brukt som kallekanal og intet annet. Personer som bruker L2 som generell kallekanal for fritidsbåter gjør altså en feil. Ikke vet de om mottaker lytter på kanal L2 og ikke vet de om mottaker faktisk har kanal L2. Med andre ord opptar de ofte kanal L2 til ingen nytte. Riktig fremgangsmåte er derfor å bruke kanal 16 til oppkall så lenge man ikke spesifikt har avtalt med den som skal kalles opp at vedkommende skal lytte på kanal L2. I tillegg er selvfølgelig vedkommende som lytter på L2 fortsatt pliktig til å lytte på kanal 16 samtidig. Jeg tolker det slik at å kun lytte på kanal L2 er forbudt.

 

Skal du kalle opp andre fritidsbåter skal du prøve L2 først, deretter kan du jo gjøre et forsøk på K06. Dermed blir K16 det tredje alternativet for å kalle opp andre fritidsbåter når du skal følge regelverket, og det er tredje alternativet selv om du ikke har hørt et pip over K16 på aldri så lang tid.

I lys av infoen fra Sjøassistanse, ser dette ut til ikke å stemme.

Skal man kalle opp andre fritidsbåter og ikke på forhånd har avtalt seg i mellom skal K16 benyttes. Hvorfor Sjøtummel påpeker at man etter mislykket oppkall på Kl2 skal benytte kanal 06 til kalling, vites ikke. I henhold til sidene til trudelutt.com er dette en "enfrekvens trafikkanal for samtaler skip til skip. En kanal som brukes mye av yrkesfartøy, men åpen for alle" Altså ingen kallekanal i det hele tatt. I alle fall er det vel ikke mange som kan ha trippellwcatch med kanal 16, L2 og 06 samtidig.

 

Kanskje Sjøassistanse kan komme med noen avklaringer her?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Sjekket opp med Sjøassistanse dette med kanal L2:

Skal man avtale å bruke L2 som kallekanal på forhånd, kan man egentlig velge å

bruke en annen enfrekvens kanal og treffes på.

Da faller vitsen med L2 som kallekanal bort.

 

Klart man ikke skal bare lytte på L2. Det har ingen hevdet heller.

Man må lytte på K16 og L2.

 

Har du sjekket dette med Sjøassistanse eller har du ikke ?

Er dette Lotus sine tolkninger nok en gang ?

Kanskje Sjøassistanse kan komme med noen avklaringer her?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor anførselstegnene? Det virker på meg som du gir klart til kjenne at du akter å fortsette med en noe egoistisk form for radiodisiplin. K16 først og fremst nødkanalen, og selv om ikke du hører trafikk på denne så kan det hende at det skjer ting litt lenger unna.

 

Skal du kalle opp andre fritidsbåter skal du prøve L2 først, deretter kan du jo gjøre et forsøk på K06. Dermed blir K16 det tredje alternativet for å kalle opp andre fritidsbåter når du skal følge regelverket, og det er tredje alternativet selv om du ikke har hørt et pip over K16 på aldri så lang tid.

Denne prosedyren som du nevner her er vel noe som du selv har innarbeidet. Hører tungvint ut, spør du meg.

 

Skal man avtale å bruke L2 som kallekanal på forhånd, kan man egentlig velge å

bruke en annen enfrekvens kanal og treffes på.

Da faller vitsen med L2 som kallekanal bort.

 

Klart man ikke skal bare lytte på L2. Det har ingen hevdet heller.

Man må lytte på K16 og L2.

 

Har du sjekket dette med Sjøassistanse eller har du ikke ?

Er dette Lotus sine tolkninger nok en gang ?

 

Etter alt dette fram og tilbake blir det vel at vi følger gammel prosedyre og lytter fast på 16.

Å bruke L2 som kallekanal båter må på sikt bli en innøvd prosedyre båtvenner i mellom.

Som jeg før har skrevet har endel BP-båter i Oslofjorden etter hvert gått over til å kalle og lytte på 77, i stedet for L2. (henger igjen etter Treffet i Horten i fjor da vi brukte 77 som treffkanal. Det samme vil bli benyttet i år også.)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du gir deg ikke Jolo.

Kanskje du skal svare på spørsmålene i denne VHF-eksamen fra Sjøassistanse.

Klippet ut de 4 først spørsmålene.

Å avtale seg i mellom betyr nettopp det. Å avtale. Uten avtale, ingen vits.

 

Her påstår du at trafikken på VHF er blitt så stor at den nesten ikke er til å holde ut.

Så påstår du at vhf-disiplinen er det så som så med.

Til slutt påstår du at alle lystbåter fortrinnsvis skal kalle hverandre på kanal L2 og ikke på K16. Din uthevelse, ikke min.

 

Alle tre utsagn er feil.

Maritim radio sin statistikk viser en meget betydelig nedgang i trafikken.

VHF-disiplinen er ikke tatt opp som et problem de senere år.

Kanal L2 er ikke en generell kallekanal for fritidsbåter, men en kallekanal for de som seg i mellom har avtalt å bruke den.

 

Slike feil er viktige å rette opp. Noen kunne finne på å tro at utsagnene stemmer.

 

Foreslår at du svarer på VHF-eksamenen nedenfor. Det er en direkte utskrift fra Sjøassistanse. Husk at det er en vesentlig forskjell på å bruke og å avtale å bruke.

 

Lotus

 

Bilde

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan ro og tolke så mye du vil for meg Lotus. :lol:

 

Men da hadde du nok ikke sjekket noe med Sjøassistanse likevel da ? :lol:

Herre milde sier jeg bare. Skal du ha det inn med teskje fra de svenske myndighetene også? har funnet et eksempel for oppkall mellom 2 fritidsbåter som begge har L-kanaler:

 

Bilde

 

 

 

Skal jeg prøve å finne tilsvarende for Danmark og Finland også?

Link to post
Share on other sites

Tiltredes lotus. For mange år siden overhørte jeg på 16 en morsom konversasjon mellom Schewningen Radio og Anangel Harvest.

 

 

-Schewningen Radio this Ananagel Harvest on 16.

-Anangel Harvest Schewningen Radio please go to working channel.

 

Litt senere på arbeidskanal,

 

-Schewningen Radio this is Anangel Harvest.

.This is Schewningen,I read you very bad please give your position.

-This is Harvest. Stand by.

 

Laaang stillhet avbrutt av Malakia,Putanas,Ostia og generell gresk banning sendt litt til og fra over en 10 minutters tid med bruddstykker av intens krangling på gresk innimellom. Til slutt en illsint greker på arbeids kanal som skrek som kun en greker kan:

 

-Schewningen this is Anangel Harvest. I don`t know my position but plenty water !

 

Men han fikk snakke med kona si ihvertfall :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden med iver. Syntes imidlertid at det blir litt krasse toner mot slutten som fort kan skape uhygge(Lotus) :discuss:(Jojo) , i alle fall virker det slik på meg som relativt ny leser. Ja, tolkninger og atter tolkninger, det opphavet til di aller fleste tvister. Og det er vel slik at vi mennesker tolker forkjellig, og det må vi kunne ha takhøyde for.

Selv tok jeg VHF kurset for 2 år siden, og K16 heter da fortsatt en nød- og kallekanal. Det er da ikke unaturlig at den benyttes til oppkalling dersom den er ledig. Vi lærte nå at det var lovlig på kurset.

 

Jeg er heller redd for at VHF-bruken omsider kommer til å dø ut. Folk bruker mobilen - og kvier seg for å bruke VHF'en sin. Det er min erfaring, og er vel heller ikke halt i strid med statistikkene.

Men det som ikke er nevnt tidligere er at en del VHF'er har K70 tilgjengelig. Det er mange der ute som ikke har kurs men som f.eks. har kjøpt en båt med VHF i.

Selv har jeg en slik...med K70 altså..

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden med iver. Syntes imidlertid at det blir litt krasse toner mot slutten som fort kan skape uhygge(Lotus) :discuss:(Jojo) , i alle fall virker det slik på meg som relativt ny leser. Ja, tolkninger og atter tolkninger, det opphavet til di aller fleste tvister. Og det er vel slik at vi mennesker tolker forkjellig, og det må vi kunne ha takhøyde for.

Selv tok jeg VHF kurset for 2 år siden, og K16 heter da fortsatt en nød- og kallekanal. Det er da ikke unaturlig at den benyttes til oppkalling dersom den er ledig. Vi lærte nå at det var lovlig på kurset.

 

Jeg er heller redd for at VHF-bruken omsider kommer til å dø ut. Folk bruker mobilen - og kvier seg for å bruke VHF'en sin. Det er min erfaring, og er vel heller ikke halt i strid med statistikkene.

Men det som ikke er nevnt tidligere er at en del VHF'er har K70 tilgjengelig. Det er mange der ute som ikke har kurs men som f.eks. har kjøpt en båt med VHF i.

Selv har jeg en slik...med K70 altså..

 

Du har mye rett i det du skriver. At mange kvier seg for å bruke radioen har du også rett i. Mange har rett og slett radioskrekk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tine II, gidder du og sjekke om man kan møte opp for og avlegge prøve bare?

Sjekker du litt?

Jupp.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Husker ikke hvem som hadde kurset jeg tok sist vinter , trur det var friundervisningen men kansje samme det . sensor var jo fra eller satt opp fra telenor , og fra han så var det helt klart . L2 var oppkallskanal for fritidsbåter . Men om han lærte bort det som er riktig kan jo ikke jeg svare på , men må jo nesten tru det da . Men men 16 og 77 er ok det og også er det helg :drink:

:cheers: God helg alle sammen ha en fortreffelig aften og helg :cheers:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Herre milde sier jeg bare.

:lol::lol::lol:

Vel det samme sier jeg.

Sjekket opp med Sjøassistanse dette med kanal L2:

Du åpner frekt og freidig med at du har sjekket med Sjøassistanse.

 

Så kommer du igjen med dine egne tolkninger og formuleringer, og vrir og vrenger ting som har blitt sagt til det ugjenkjennelige.

Forventer du å bli tatt seriøst etter en slik bløff. :confused:

 

 

Link to post
Share on other sites

Bare sånn fra sidelinja på en fredelig fredags kveld - vi snakker her IKKE om :wink:karikaturtegninger, det er KUN snakk om å tolke noen regler litt forskjellig................. :smiley: Så, vekk med fyrstikkene, dere! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bare sånn fra sidelinja på en fredelig fredags kveld - vi snakker her IKKE om :wink:karikaturtegninger, det er KUN snakk om å tolke noen regler litt forskjellig................. :smiley: Så, vekk med fyrstikkene, dere! :lol:

:lol::lol::lol:

Kan ikke noen lage en karikaturtegning da ?

Kanskje noen forstår ting litt bedre med en tegning.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal vi kort sumere opp diskusjonene så langt må det bli noe slikt tror jeg:

* K16 er den generelle kallekanalen båter imellom - også lystbåter.

* Kystradio og myndighetene forøvrig henstiller lystbåter til å avtale seg imellom å anvende L2 som kallekanal for å avlaste K16.

* Videre oppfordres det til å benytte L1 og L3 som generell Båt til Båt kanal for lystbåter.

 

Skulle dette kommer som en bombe på enkelte vil jeg anbefale fornyet gjennomgang av pensumstoffet til VHF-sertifikatet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å finne nøyaktig statistikk for trafikknedgangen på VHF.

Skal også prøve å finne flere eksempler enn bare det finske på oppkallingsprosedyrer mellom fritidsbåter.

 

VHF-disiplinen blir litt synsing. Bedre? Dårligere? Kanskje noen kan hjelpe til med å finne referanse til artikler som forteller noe den ene eller andre veien?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Skal vi kort sumere opp diskusjonene så langt må det bli noe slikt tror jeg:

* K16 er den generelle kallekanalen båter imellom - også lystbåter.

* Kystradio og myndighetene forøvrig henstiller lystbåter til å avtale seg imellom å anvende L2 som kallekanal for å avlaste K16.

* Videre oppfordres det til å benytte L1 og L3 som generell Båt til Båt kanal for lystbåter.

Bra sammanfattning...så er det !!

 

 

vi skall ikke glömma att VHF'n er ett arbetsredskap för dom 'stora båtarna' proffsen, det var ikke

veldi längesen som det var veldi vanskligt för oss lystbåter o få koncession!

 

om trafikken på K16 går opp eller ner er oväsentligt...det skiljer mellan olika stellen vi er på,

her nere i Gbg-trakten går K16 hele dygnet runt! men även om den gör det, er det fullt möjligt,

för oss fritidsfolk att kalle på K16, men det er diciplin som gäller! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...