Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Henter igjen denne eldgamle tråden jeg!

 

Har meldt meg på kurs men er nysgjerrig alikevel.

 

Kan noen forklare meg forskjell på:

 

Simplex

Duplex

 

 

Og er det slikt og forstå at i utgangspunktet skal man kalle opp andre fritidsbåter på L2 for så og avtale ny chattekanal?og hvis jeg går med 3 båter på ferietur så kan vi avtale før avreise at vi prater på k30 så slipper vi opprop?

 

eller er det noen begrensninger for hvilke kanaler man kan avtale da?utenom k16 da?

Regner med man får beskjed om og finne en annen kanal hvis den du velger skulle være opptatt?

 

Og på min vhf så har jeg muligheten til og velge "low-medium-high" den sender da 1w-3w-5w er dette rekkevidden jeg kan høre/fange opp samtaler ifra eller er dette hvor langt jeg kan sende?

 

eks har jeg den på low-1w og prater med følgebåten vil dette da rekke en liten distanse men hadde vi hatt high-5w så ville dette rekke lenger?

 

Og samme når jeg lytter har jeg den på low vil jeg da kunne høre samtaler i nærområdet mens kjører jeg den på 5w så kan jeg høre ting lenger ifra?

 

 

Er helt blank men er villig til og lære derfor er jeg påmeldt kurs :thumbsup:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Alt dette får du svar på på kurset, men du kan da få noen enkle svar her. Simplex betyr at sender og mottaker bruker samme frekvens, slik at kun en kan sende og prate samtidig. Dette brukes ved skip til skip kommunikasjon. Ved duplex sendes og mottas på to forskjellige frekvenser. Dette brukes når en prater med en kystradiostasjon.

 

Når det gjelder hvilke kanaler som brukes til hva, kan du ta en titt på en oversikt jeg har laget og som du finner her.

 

Effekten på VHF'n din påvirker kun sending og ikke mottak. Så med høy effekt kan andre høre deg lenger borte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok vhf sert for maaaaange år siden.... og etter dette er det kommet dsc, noe jeg også har på radioen. Må jeg ha på en spesiell kanal for dette?? Lytter på 16 og L2 når jeg er ute.....

 

http://www.maritimradio.no/index.php?pid=344#5

 

Du får MMSI nummer når du betaler lisens, dette plotter du inn i radioen, da vi DSC virke. I min radio kunne jeg gjøre dette bare en gang, hvis jeg gjorde feil, måtte radioen leveres inn igjen for å slette.

Redigert av XinGio (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok vhf sert for maaaaange år siden.... og etter dette er det kommet dsc, noe jeg også har på radioen. Må jeg ha på en spesiell kanal for dette?? Lytter på 16 og L2 når jeg er ute.....

 

Neida, ingen "egen" kanal du må ha, den er der allerede. DSC bruker kanal 70 - 156,525 MHZ. VHF`n din ligger og "lytter" på den kanalen i bakgrunn hele tiden. Kommer det ett kall til deg, eller ett nødkall, så fanger den det opp kjapt. Ett DSC signal bruker 0,6 sek på å sende.

 

Ett lite NB - Om det er noen som har eldre VHF radioer med tilgang til CH 70 må denne kanalen IKKE brukes.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ved duplex sendes og mottas på to forskjellige frekvenser.

Med fare for å forsvinne bak flishaugen.....

De fleste VHF'er, slik som min 4822, er semiduplex. Kan brukes på duplexkanaler, men kan ikke sende og motta på samme tid. Den bytter frekvens når senderen nøkles. RT 4722 er full duplex. Ved samtale på duplexkanal holdes sendeknappen inne hele tiden.

 

VHF`n din ligger og "lytter" på den kanalen i bakgrunn hele tiden.

For å spe på flishaugen....

Ikke klasse D apparater. De lytter ikke på K70 når det sendes.

Klasse A apparater, slik som 4822, lytter hele tiden. Har egen antenne for K70.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...