Jump to content

En stille bønn om VHF Disiplin !


Mix

Recommended Posts

Det jeg har hevdet om saken med kallekanalen L2 er dette:

 

 

1. Kall alltid opp Kystradioen på arbeidskanal, ikke K16

Ha kanalplan tilgjengelig og kall opp på nærmeste ledige arbeidskanal.

 

2. Skal du bare teste VHF'n gå direkte på arbeidskanal og test mot Kystradioen

Ikke gå via K16

 

3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16

L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt !

Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig.

Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom.

Og underbygget det med dette sitat fra "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner"

 

Direkte sitat fra "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner"

 

Teledirektoratet ber generellt lystbåteiere om å avtale seg imellom å benytte kanal L2 (155.525) som kallekanal for opprettelse av samband lystbåt til lystbåt.

 

Dette for å unngå belastning av kanal 16 som, for å tjene sin hensikt som nødkanal, bør være mest mulig taus slik at eventuelle nødsignaler får størst mulig oppmerksomhet.

Hvis My Ellen Marie, Lotus, Janb eller andre kan finne dokumentasjon på at denne instruksen ikke gjelder lengre, så greit.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis situasjonen er som Lasse beskriver, noe jeg har ingen grunn til betvile, så er jo hensikten med VHF'n like dau som Doffen. Når så erfarne VHF-brukere som Lasse slår av radioen, er det spikeren i kista. :cryin:

Ikke nødvendigvis, men jeg tror at regelverket kan være modent for endringer når det gjelder bruk av VHF på steder med særdeles tett lystbåt trafikk, på travle sommerdager. Må være slitsomt for dem på kystradioen også. Tenker meg følgende.

 

Melding fra kystradio (f.eks En gang pr time):

 

Alle båter, alle båter alle båter. Dette er tjøme radio med en melding til fritidsbåter i området XXX: Grunnet ekstra stor belastning på K16, skal alternativ kanal Y inntil videre benyttes for oppkall mellom fritidsbåter. Dette gjelder fram til kl XX i dag (dato).

 

Ville det vært gjennomførbart?

Link to post
Share on other sites

Mener du at dersom du blir oppkallt på kanal 70 med DSC, vil dette vises på kartplotteren din?

I såfall - hadde det vært interessant å vite hvordan du har koplet dette sammen.

Og hvilken AIS mottaker, VHF og kartplotter som tilsammen muliggjør dette?

En av de opplysningene som fartøy med AIS-transponder sender er MMSI. Har du kartplotter som er forberedt på AIS så blir plotteren rene telefonkatalogen.

 

VHF-radioer med DSC snakker NMEA eller har en proprietær datainngang, for de må i det minste få oppdatert posisjon fra GPS. Enkelte radioer sender også data ut, og plottere som er forberedt på dette viser både DSC meldinger og i enkelte tilfeller posisjonen til en stasjon. (Siden du spør etter merker: Standard Horizon har lagt inn en del funksjoner av denne typen. Navman er en annen produsent som leverer radioer som støtter position polling.)

 

Ellers vil jeg fraråde å begynne å lekse opp MMSI nummer i oppkall på telefoni.

Nå vel, det skal gjøres i enkelte tilfeller. Dog var det ikke dette jeg tenkte på, men at man utveksler MMSI dersom man gjør avtaler på forhånd.

 

Hadde disse "kaklerne" brukt mobilen framfor VHF når de skal ha tak i hverandre, ville sitausjonen vært annerledes.

Hovedproblemet er at det kakles på K16. Hadde flere brukt DSC eller avtalt å kalle hverandre på andre kanaler ville det ikke vært så ille. Jeg mistenker at det er ganske mange som har kjøpt VHF med DSC uten at den blir brukt. Enten fordi det er nødvendig å lese litt i manualen for å få det til å virke, eller fordi båten ikke har MMSI fordi det mangler en radiokonsesjon. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Melding fra kystradio (f.eks En gang pr time):

 

Alle båter, alle båter alle båter. Dette er tjøme radio med en melding til fritidsbåter i området XXX: Grunnet ekstra stor belastning på K16, skal alternativ kanal Y inntil videre benyttes for oppkall mellom fritidsbåter. Dette gjelder fram til kl XX i dag (dato).

 

Ville det vært gjennomførbart?

Klart det ville være gjennomførbart, men hadde det hjulpet? Du som har skrudd av VHF'n vil jo ikke få denne meldinge. Dessuten har jeg mange ganger hørt kystradioene sende ut oppfordring om at i hvert fall de blir oppkalt direkte på arbeidskanal og ikke K16. Men i enkelte områder i høysesongen ser det ikke ut til å ha noen særlig effekt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...ett skritt tilbake, trekk pusten, tell til ti og legg inn et innlegg som "redder æren". Det er nå helt opp til deg.

Vel, Jolo, du fikk jo "muligheten", men dengang ei.... :wink:

 

 

 

Kan mannfolk også ha PMS mon tro ?

 

Eg berre spøyr...

 

Geir :seeya:

...åpenbart :lol::lol:

(PS; takk for IM, Geir)

 

 

 

 

Til Lasse;

Jeg kjenner ikke igjen "problemet" du beskriver med for mye kaklaing på Ch16. Ikke på sørlandet, ikke på telemarkskysten, ikke på svenskekysten og heller ikke på østfoldsia av fjorden. Ikke i ferien, ikke i helger, ikke på st.hans og heller ikke utenfor ferien.

 

Innerst i Oslofjorden har jeg riktignok bare vært tre ganger med båt, og kun en gang i ferien, men kan heller ikke da huske at det var et problem. Tynt erfaringsgrunnlag fra området du beskriver riktignok, men allikevel...

....så jeg lurer på om vi har forskjellig "følsomhetsnivå"?

 

Kan du si litt om hva du mener er såpass mye "kakling" på Ch 16 at det for deg er en plage?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet er at det kakles på K16. Hadde flere brukt DSC eller avtalt å kalle hverandre på andre kanaler ville det ikke vært så ille. Jeg mistenker at det er ganske mange som har kjøpt VHF med DSC uten at den blir brukt. Enten fordi det er nødvendig å lese litt i manualen for å få det til å virke, eller fordi båten ikke har MMSI fordi det mangler en radiokonsesjon.

 

Nå har jo flere av oss meldt fra at det stort sett aldri er trafikk på K16. jJg lytter på denne kanalen her i Indre Oslofjord "nesten døgnet rundt". Det er få oppkall gjennom et døgn på denne kanalen. Vil derfor mene at slik situasjonen er i dag så tilsier det neppe endringer for dagens brukere.

 

Vi lager egentlig storm i et vannglass.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vel, Jolo, du fikk jo "muligheten", men dengang ei....

Vel, når jeg vet jeg har jeg rett, så gir jeg meg ikke.

 

MY Ellen Marie's og andre sin synsing angående saken interesserer meg ikke.

Heller ikke hva du, jeg eller andre mener om kakling på K16, det vedkommer ikke saken i det hele tatt.

 

Kom heller med underbyggende facts, hvis du vet instruksen ikke gjelder lenger.

Inntil så skjer, står jeg på mitt.

Men ikke kom med noen bløff, og en generell oppkallingsprosedyre fra et eksamens eksempel fra

hjemmesidene til sjøassistanse.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, når jeg vet jeg har jeg rett, så gir jeg meg ikke.

 

MY Ellen Marie's og andre sin synsing angående saken interesserer med ikke.

Heller ikke hva du, jeg eller andre mener om kakling på K16, det vedkommer ikke saken i det hele tatt.

 

Kom heller med underbyggende facts, hvis du vet instruksen ikke gjelder lenger.

Okei, så hvorfor turer du frem som du gjør her hvis våre synspunkter er uinteressante?

 

Og du siterer instruksen, men overser at det er en anmodning fra Teledirektoratet som er tatt inn der - og ikke en instruks i seg selv. Ordlyden ville vært ganske annerledes hvis det var en instruks i stedet for en anmodning. Personlig er jeg ikke uenig i anmodningen i seg selv, men det er altså fullt tillatt for en lystbåt å kalle en annen på kanal 16.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Kom heller med underbyggende facts, hvis du vet instruksen ikke gjelder lenger.

Bare les tråden en gang til, du, men ikke "heng deg fast" i dine egne innlegg. Les heller hva andre skriver. Det er allerede kommet nok av "facts" skjønner du. Det handler bare om vilje til å innse det.:wink:

 

 

... men det er altså fullt tillatt for en lystbåt å kalle en annen på kanal 16.

Jepp, det er det. Absolutt ingen tvil.

 

 

... og dessuten er det heller ikke no' problem, ser det ut til.

 

 

 

M/Y Ellen Marie

...som etter denne tråden lar tankene falle hen til tidligere Stortingspresident CJ Hambros berømte utsagn; "Det står enhver person fritt å gi uttrykk for den forvirring som hersker i hans hode." ... (lett båtplassenmodifisert :wink: )

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jo flere av oss meldt fra at det stort sett aldri er trafikk på K16.

Da kan vi bare notere oss at du og Lasse opplever trafikken forskjellig. En årsak er kanskje at vurderingen av hva som er "for mye" trafikk (eller kakling) er forskjellig. En annen årsak er at noen av båtplassens medlemmer har montert antennen høyere enn andre. Det er uansett forskjell på høysesong og lavsesong, helgetrafikk og hverdagstrafikk.

 

Det som er helt sikkert er at det er store forskjeller fra region til region. At det er stille og fredelig i K16 på sør- eller vestlandet betyr ikke at det er like stille og fredelig i indre oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Okei, så hvorfor turer du frem som du gjør her hvis våre synspunkter er uinteressante?

 

Og du siterer instruksen, men overser at det er en anmodning fra Teledirektoratet som er tatt inn der - og ikke en instruks i seg selv. Ordlyden ville vært ganske annerledes hvis det var en instruks i stedet for en anmodning. Personlig er jeg ikke uenig i anmodningen i seg selv, men det er altså fullt tillatt for en lystbåt å kalle en annen på kanal 16.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Som nevnt tidligere hadde mange VHF`er (uten L1, L2 & L3) vært ulovlig i lystbåter hvis det var slik at det er et påbud om oppkall på L2.

Dette er en anmodning; intet annet.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Da kan vi bare notere oss at du og Lasse opplever trafikken forskjellig. En årsak er kanskje at vurderingen av hva som er "for mye" trafikk (eller kakling) er forskjellig. En annen årsak er at noen av båtplassens medlemmer har montert antennen høyere enn andre. Det er uansett forskjell på høysesong og lavsesong, helgetrafikk og hverdagstrafikk.

 

Det som er helt sikkert er at det er store forskjeller fra region til region. At det er stille og fredelig i K16 på sør- eller vestlandet betyr ikke at det er like stille og fredelig i indre oslofjord.

Riktig det du skriver. Jeg har kun erfaring fra min hjemmeposisjon 150 moh på Hurum (hører simplex fra Horten-Drammen) og fra mine timer i båt i Sætre-området. Trolig at det er en annen radiokultur rundt Oslo enn hva jeg hører.

 

Mener fortsatt at dette vi beskriver er "storm i et vannglass." Så for du heller mene det motsatte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å forklare i hvilke situasjoner jeg opplever dette som et problem, og når jeg skrur av VHF'en. Forsøker igjen:

 

Det gjelder altså på fine sommerdager i Oslofjorden. Søndager da alle er ute på tur.

På slike dager er jeg kanskje ute å seiler - stille og rolig, vekk fra byens stress og mas.

 

Da "kakles det i ett kjør" i lange perioder, spesielt tidlig på ettermiddagen, og det ender med at jeg skrur av VHF'en. Vil tippe at 70 - 80% av disse oppkallene er helt unødvendige, og det virker som folk egentlig bruker VHF'en fordi de synes det er gøy med VHF. Greit nok, men skikkelig plagsomt.

 

Jeg har ikke opplevd dette som noe problem andre steder eller til andre tider. Hverken i østfold/vestfold, telemark, agder eller i Sverige. Man kan oppleve noe av det samme rundt Strømstad/Koster på en travel dag, men ikke med samme intensitet, og ikke så mye at det ender med at jeg skrur av.

 

Håper dette var oppklarende.

Link to post
Share on other sites

Hvis man har VHF med DsC og istedenfor å skru av hele settet bare skrur ned lyden vil

man kunne være tilgjengelig dersom en nødsituasjon skulle oppstå. Dersom havaristen, eventuelt kystradioen bruker dette systemet, vil en alarm gå i VHF'en din som nesten kan vekke opp de døde.

God grunn for kystradioene å bruke dette når situasjonen krever det. Foreløpig er det vel dog bare

et supplement til vanlig tale-trafikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å forklare i hvilke situasjoner jeg opplever dette som et problem, og når jeg skrur av VHF'en.

Hei.

 

At du har et problem med "øresus", kan da ikke frata deg plikten til å lytte på nødkanalen? Var jeg i nød nært oppi deg hadde det jo vært greit at du kunne hørt det og rusjet ivei de 3 minuttene du var unna? Kanskje jeg ikke hadde overlevd 5 min? Eller kanskje omvendt, du lå og gulpet i vannet og trengte hjelp og jeg ikke langt unna ikke gadd å lytte på nødkanalen pga. plagsom øresus? Og ikke kom og si at det er så varmt i vannet i Oslofjorden i Juli at du hadde klart deg lenge, - du kunne jo i tillegg fått bommen i skallen.

 

Nei, har en VHF (som alle burde ha) må en ikke være egoistisk og kun tenke på "freden og roden".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis man har VHF med DsC og istedenfor å skru av hele settet bare skrur ned lyden vil man kunne være tilgjengelig dersom en nødsituasjon skulle oppstå.

Hei.

 

Jeg har en eldre VHF uten dette nye systemet, - og det er det maaaaange som har. Er jeg i nød sender jeg MAYDAY kanal16! Så ikke skru ned lyden, - overhold lytteplikten på nødkanalen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kan jo begynne å ha den på så svakt at jeg ikke hører noe

Nei, du har lytteplikt og da må du ha den på så godt på at du hører nødsignal mitt! VHF er ikke noe leketøy.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her bidrar du overhodet ikke med noe kontruktivt i diskusjonen i tråden i det hele tatt !

Det eneste du er ute etter er å fucke opp stemningen !

Vel. eg trur eg fekk fram mitt poeng...

 

Dersom moderator skulle meina innlegget mitt var upassande, så må det gjerne fjernast.

 

For øvrig meiner eg at eg har bidratt med fleire konstruktive innlegg i denne tråden. F.eks innlegg #96 der eg svarer på eitt av dine spørsmål om vhf-apparat utan lima-kanalar. Kanskje var ikkje svaret heilt slik du skulle ønska, men det var då konstruktivt.

 

I dag har eg vore på båtmessa i Bergen og snakka med både Sjøassistanse og importørar/forhandlarar av vhf. Det eg skreiv tidlegare stemmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...