PelleFant Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Lars H: Jeg er helt enig! Det som er saken er at enkelte ganger KAN trafikk på kanal 16 være direkte forstyrrende for navigeringen/manøvreringen av ditt (mitt) eget fartøy. I en tidligere diskusjon har jeg konkret fortalt om de 2-3 minuttene FØR Rocknes forliste hvor jeg nettopp hadde skrudd ned volumet på kanal 16 fordi jeg mistet konsentrasjonen av det. Nå var ikke JEG nærmeste tilgjengelige ressurs, men jeg KUNNE ha vært det. Dersom kystradioen hadde initiert en mayday-relé på kanal 70, ville JEG også registrert dette umiddelbart og skrudd opp lyden igjen. Derfor, min påstand (om man har DsC VHF) er at det er bedre (dersom øresus eller annet måtte begrunne dette) å skru NED lyden enn AV apparatet dersom man føler at "maset" er FOR plagsomt. Så får det være opp til kystradioen å være sitt ansvar bevisst å benytte seg av sitt nye supplement, og ikke kun til varsling av kulingvarsler/repetisjon av kulingvarsler. Hvordan det er i gamlelandet nå vet jeg ikke, men i følge en kamerat med sitt virke på sjøen på Vestlandet er det blitt bedre. Så får man bare håpe...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Sorry Lars. Kommer forsatt til å skru av når det blir alt for mye av denne tulletrafikken, lytteplikt eller ikke Kall det gjerne sivil ulydighet Jeg vil tro at du i et område med lite trafikk vil forholde deg lojalt til lytteplikten. Jeg forsøker å trene opp barna til å være lojale til lytteplikten. Som voksne må vi være bevisst vårt ansvar som modeller for den kommende generasjon. Det primære formålet med VHF er sikkerhet, eller som det sies internasjonalt: SAFETY FIRST Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) Hei Lasse og Lars H.! Det er vel ikke vanskelig i det hele tatt dette, vel! Når man har registrert VHF ombord, så har man også forpliktet seg på at man også har lytteplikt på kanal 16. Der er det vel ingen som kan være uenig! MEN, så tilbake til trådtittel: En stille bønn om VHF Disiplin ! Utfordringen for alle som vil opptre "seriøst" og som forstår betydningen og viktigheten av lytteplikten for alle sjøfarende (også seg selv!), er hva vi kan gjøre av tiltak for å "håndheve" dette der det måtte være problem å ha VHF'en på p.g.a. mye unødvendig "støy" på kanal 16. A) Er det bedre opplæring, før man får konsesjon? B) Eller er problemet alle de som ikke har verken opplæring eller konsesjon, og dermed bruker den som "leketøy" som erstatning for den gamle Walkie-Talkie'n som døde hen? C) Forslag til hvem som i praksis kan greie å håndheve "VHF Disiplin" og med største fokus på hvordan forebygge at det i enkelte områder og perioder skal skli ut? NB! Jeg har alltid VHF'en på når jeg beveger meg i områdene på Romsdalskysten , både inne i fjordene og på den "ytterste nakne ø"! I våre båtmiljø er det en etablert "intern selvjustis" som går på at man bruker L2 som oppkall mellom lystbåter, samt at man bruker arbeidkanal ved behov for generelle henvendelser til kystradiostasjonene. Har brukt VHF siden -79, og kan ikke si annet enn at disiplinen på lufta er upåklagelig - aldri noen "alvorlige" problemer som jeg har funnet grunn til å hefte meg med iallefall! Har stor forståelse for dette med plagsomt mye unødvendig støy, som Lasse er inne på i bestemte områder, - men tror ikke løsningen er å slå av apparatet ihvertfall! Så hvordan kan da denne "utidige" bruken av kanal 16 i praksis forandres og forebygges? Der har vi alle en utfordring. Redigert 20.Februar.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Kan mannfolk også ha PMS mon tro ? Jeg lider av det selv. Parkert Motorsykkel Syndrom. Noe tilsvarende relatert til båt har jeg aldri opplevd. Det har vel sammenheng med at båten ligger på sjøen, klar til bruk, hele året. Jeg forstår dog at det i de indre strøk øst for Lindesnes forefinnes en utbredt båtlivs-abstinens, med symptomer som surhet, lett depresjon, aggressivitet og generell knuragtighet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Jeg lider av det selv. Parkert Motorsykkel Syndrom. For oss andre: Kan du utdype hva dette (Parkert Motorsykkel Syndrom) er slik at vi evt senere kan kjenne oss igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Jeg tillater meg å repetere start innlegget mitt i denne tråden som har forårsaket all denne knuragtighet. Ikke f**n om jeg tør å legge frem noen sitering av regler og instrukser her på Båtplassen en gang til. Det kunne jo føre til noe positivt for oss båtfolk. Men slikt vil vi ikke ha noe av eller? Nå nærmer det seg snart sesong igjen folkens ! Fler og fler båter kommer utpå for hvert år. Mange rutinerte VHF brukere, og fler og fler nye for hvert år. Vil derfor slå et slag for VHF bruk og disiplin. Husk at med VHF i båten har du lytteplikt. Vær derfor nøye med å ikke overbelaste Nød og Kallekanalen K16 for mye ! Dette begynner rett og slett og bli direkte plagsomt i sesongen ! Man blir rett og slett fristet til å skru av hele VHF'n for å slippe alt gnålet ! Og da blir jo sikkerheten sterkt redusert for oss alle på sjøen hvis så skjer ! Derfor: 1. Kall alltid opp Kystradioen på arbeidskanal, ikke K16 Ha kanalplan tilgjengelig og kall opp på nærmeste ledige arbeidskanal. 2. Skal du bare teste VHF'n gå direkte på arbeidskanal og test mot Kystradioen Ikke gå via K16 3. Lystbåter kaller hverandre fortrinnsvis på L2 og ikke på K16 L2 er kallekanalen for lystbåter. Det er det den er tiltenkt ! Alle VHF'er i dag har DW - Dual Watch, slik at du kan overvåke både 16 og L2 samtidig. Bruk den !! Og bruk L2 som Kallekanalen dere imellom. Direkte sitat fra "Instruks for norske mobile radiotelefonstasjoner" Teledirektoratet ber generellt lystbåteiere om å avtale seg imellom å benytte kanal L2 (155.525) som kallekanal for opprettelse av samband lystbåt til lystbåt. Dette for å unngå belastning av kanal 16 som, for å tjene sin hensikt som nødkanal, bør være mest mulig taus slik at eventuelle nødsignaler får størst mulig oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) For oss andre: Kan du utdype hva dette (Parkert Motorsykkel Syndrom) er slik at vi evt senere kan kjenne oss igjen? Hvis du har det, så vet du det. Nytter ikekå beskrive det for dem som ikke har hatt det ... Symptomene er veldig sammenfallende med båtlivsabstinens. Redigert 19.Februar.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Hei jolo! Synes ditt initiativ i utgangspunktet var meget prisverdig, - derfor støtter jeg fullt ut tanken på at dette kanskje kunne føre til noe positivt for oss båtfolk......., hvis vi vil ta det opp til vurdering da! Ship'O'Hoi NB! Idag har det vært en praktfull dag på sjøen, og snart begynner båtpussen også for dere som har båten på land....., joda, - dette blir igjen noe å se frem til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Legg inn en god rutine når du er ombord. Enten du skal utpå eller bare ligge ved kai. Det første du gjør er å sette på VHFen. Det siste du gjør før du lukker og går i land er å stenge VHFen. Lytter du K16, så gjør du din borgerplikt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 Hei. Ærlig talt, dere som gnåler om mye støy på K16, - vet dere hva dere snakker om? Husker dere den tiden da en var nummer 10 i køen for å få en telefonsamtale til fruen i land via kyststasjon og alle lystbåter skravlet i vei på alle kanaler? Nei det gjør dere nok ikke. Husker dere trafikken på fiskeribølge da båtene sloss om kanalplass for å utveksle kryptiske meldinger om hvor silden sto? Den gang var det alfa og omega å lytte på nød og kallefrekvensen, 2185kHz i taushetsperiodene. Da var det nemlig ikke så mye skravl på kanalen, folk holdt kjeft og skrudde opp volumet for å lytte. Og taushetsperiodene, de 3 minuttene to ganger i timen som er merket av tydelig på skipsuret, - de gjelder fremdeles. En pils (noe mer spanderer jeg ikke på noe så elementært) til den første jeg treffer som kan si meg tidene for disse. Jeg er kanskje gammel og sær i og med at jeg har hatt radiotelefonisertifikat i snart 50 år, har hatt en far som var skipsradiokontrollør og også vikariert for ham da han var syk, har brukt radiotelefon (fiskeribølge og VHF) både i handelsflåten og oljebransjen og som egen skipper på fritidsbåt, men litt lojalitet til reglene for bruk av dette fantastiske kommunikasjonssystemet forventer jeg likevel av alle som har slik konsesjon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) Jøss, Lars, nå setter du krav til langtidshukommelsen... Skavisee, 00-03 og 30-33 samt 15-18 og 45-48 på telegrafi. Begge var merket av på klokka på skottet. mvh, Kjell. Redigert 19.Februar.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) Ordrett fra pensumheftet siterer jeg følgende : 10.7 Skip-til-skip-samtaler kan opprettes på kanl 16. Når forbindelse er etablert, oppgir operatøren på kallestasjonen hvilken kanal han ønsker å bruke. Radiotrafikk som gjelder trygging av navigering, som er viktig for alle fartøyer innenfor rekkevidde, og som ikke overstiger ett minutt, kan likevel sendes på kanal 16. 10.2. ..............For å lette mottak av nødkalling skal operatøren begrense all sending på kanal 16 til et minimum. Ingen sendinger skal være lengre enn ett minutt (nødtrafikk er unntatt). Jada, jeg har gjentatt meg selv, men når vi har blitt så enige , så må vi bare huske på at når vi likevel kaller på nabobåten over K16; husk ett minuttsregelen . Redigert 19.Februar.2006 av alfa1 (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 I 2005 var alt bare virr-varr når det gjeldt oppkallskanal til kystradiostasjonene. De byttet kanaler i hytt og pine. Den ene uken var det kanal ditt, den andre uken en helt annen. Bytte ble gjort pga, interferens mellom kanalene. I denne perioden og inntil nye kanalplaner er ankommet vil mange benytte seg av K16 for oppkall til kystradiostasjonene. Dette må vi selvsagt ha fortåelse for. Ikke alle er like ivrige som oss at vi henter en midlertidig kanalplan på nettet. Som nevnt, i fjor var det ikke lett å holde orden på oppkallskanalene til tider. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) Skavisee, 00-03 og 30-33 samt 15-18 og 45-48 på telegrafi. Begge var merket av på klokka på skottet.Jeppers, men Lars H. var vel bare på jakt etter 00-03 og 30-33. Jada, jeg har gjentatt meg selv, men når vi har blitt så enige , så må vi bare huske på at når vi likevel kaller på nabobåten over K16; husk ett minuttsregelen Tja, jeg ville nok helst uthevet skal operatøren begrense all sending på kanal 16 til et minimum for punkt 10.2 i pensumboka. I 2005 var alt bare virr-varr når det gjeldt oppkallskanal til kystradiostasjonene. De byttet kanaler i hytt og pine. Så ille var det vel ikke? Hovedproblemet er vel at svært mange med begrenset VHF-sertifikat ikke følger med. Om jeg ikke husker feil så er det endringer i kanalplanen i år igjen, så du kan se fram til en ny sesong. Redigert 19.Februar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanB Svart 19.Februar.2006 Del på Facebook Svart 19.Februar.2006 (redigert) Appropos kanalplanar: No er dei nye oppdaterte kanalplanane (av klistremerke-typen) klare, - i alle fall for sørnorge. Henta eit eksemplar hjå Maritim Radio på båtmessa i Bergen i dag. Rykande ferske, trur eg. Til og med med Telenors nye "skeiv propell"-logo". Desse skulle vera 100 prosent oppdaterte og gyldige denne sesongen, i følge folket frå Maritim Radio. Redigert 19.Februar.2006 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Tja, jeg ville nok helst uthevet skal operatøren begrense all sending på kanal 16 til et minimum for punkt 10.2 i pensumboka. ...og nettopp her er du ved sakens kjerne, sjøtummel. For det er DU som vil utheve, men boka, selve pensumet, er ikke uthevet ser du... Hva DU vil, er rimelig uinteresant i denne diskusjonen. Capiche? Appropos kanalplanar: No er dei nye oppdaterte kanalplanane (av klistremerke-typen) klare, - i alle fall for sørnorge.... .....gyldige denne sesongen, i følge folket frå Maritim Radio. Det var bra. Skal bestille ny straks. Enig med Astor at det har vært litt frem og tilbake, iallefall i mitt nærområde. Innrømmer glatt at jeg ikke logger meg på hos maritimradio daglig for å sjekke eventuelle oppdateringer, så det har nok hendt, iallefall en gang, at jeg kontaktet Tjøme på ch16 for å få oppgitt arbeidskanal. Ingen, med et mulig unntak for etpar båtplassenmedlemmer, har sålangt funnet noe knurragtigt i dette. M/Y Ellen Marie ...som etter denne tråden begynner å lure på om ikke PMS er Preservert Motorbåt Syndrom Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 (redigert) PMS er Preservert Motorbåt Syndrom Det må bli den nye offisielle tolkningen, ja! Redigert 20.Februar.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 det er därför utsändningstider från kuststationerna ligger som dom gör! her finns tiderna fra Stockholm Radio en annan intressant grej er VHF-pejl både Sjöräddningsenheter og kystradion har desse.......... (en som missbruker VHF'n kan ganske lett spåras) men man kan oxo få hjälp av dessa om man av någon anledning 'tappat bort seg'! her les under 'VHF-radiopejlar' og gärna den underste meningen ett par ganger, "För att inte i onödan belasta tjänstgörande personal bör pejling begäras endast då säkerheten för båten och dess besättning motiverar detta." Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 ...og nettopp her er du ved sakens kjerne, sjøtummel. For det er DU som vil utheve, men boka, selve pensumet, er ikke uthevet ser du... Hva DU vil, er rimelig uinteresant i denne diskusjonen. Capiche? Det er altså helt i orden at alfa1 uthever tekst etter eget forgdtbefinnende, men ikke at jeg gjør det? (Jeg lar det bli med en gul greie som kommentar her.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Nå er det å håpe at Båt Abstinens og VHF Noia stilner litt når båtgnukkinga begynner... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 Nå er det å håpe at Båt Abstinens og VHF Noia stilner litt når båtgnukkinga begynner...Minimalt med gnukking i år, men båten skal etter planen på vannet i midten av mars. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 ....på vannet i midten av mars.aaahhh....det forklarer endel M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 20.Februar.2006 Del på Facebook Svart 20.Februar.2006 ... det forklarer endel Egentlig ikke. For min del er noen desimeter med snø et svært effektivt motmiddel å den tiden det begynner å klø i sjøbeina, og de siste ukene har jeg fått gnukket meg glugg i hjel på ski. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 21.Februar.2006 Del på Facebook Svart 21.Februar.2006 Morsom tråd dette her..... siden jeg har et rykende ferskt vhf sertifikat har jeg vel knapt nok rett til å uttale meg her i noble selskab av vhf veteraner. Jeg skal ikke uttale meg om hvor mye eller hvor lite trafikk det er på K16 målt i fohold til hva det har vært tidligere eller ei.. Nå er det vel slik som det er nevnt her at vi som driver med fritidsbåt fortrinnsvis bør bruke L2 til oppkall av likesinnede, men dog intet krav. Når det gjelder avtalen som en bør gjøre før slikt oppkall så føler jeg at den blir gitt gjennom reglene som til enhver tid gjelder og som bli utgitt av myndighetene i kongeriket. I følge dette så er vi oppfordret til å bruke L2 til oppkall, værre er det ikke slik jeg ser det... Om dette ikke var opplyst den gangen man fikk vhf sertifikatet så er jo ikke det noen unnskyldning. vi er alle forpliktet til å holde oss oppdatert om dagens gjeldene regelverk enten det er for vhf eller trafikkregler for den saks skyld.. Jeg tar det for gitt at vi som gode norske borgere alltid holder oss orientert om endringer av regler eller rutiner som skjer innefor det feltet vi har offentlige dokumenter som gir oss adgang til å være/bruke. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 21.Februar.2006 Del på Facebook Svart 21.Februar.2006 ..... siden jeg har et rykende ferskt vhf sertifikat....... .......så er vi oppfordret til å bruke L2 til oppkall, værre er det ikke slik jeg ser det... Jeg tar det for gitt at vi som gode norske borgere alltid holder oss orientert om endringer av regler eller rutiner som skjer innefor det feltet vi har offentlige dokumenter som gir oss adgang til å være/bruke. Hei sydvesten! Gratulerer så mye med VHF-sertifikatet! Med en slik lojal oppfølging av pensum/opplæringen, så tror jeg du får mye glede og nytte av dette utstyret. Ship'O'Hoi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.